InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij duizeligheid en flauwvallen

Wat te doen bij duizeligheid en flauwvallen

Wat te doen bij duizeligheid en flauwvallen Licht in het hoofd worden, duizelig of evenwichtsstoornissen kan te wijten zijn aan een tijdelijke vermindering van bloedtoevoer naar de hersenen. Plotseling verlies van bewustzijn betekent meestal dat de bloedtoevoer naar de hersenen ernstig worden verminderd. Flauwvallen of langdurige duizeligheid is een potentieel ernstige situatie waarbij medische aandacht vereist zal moeten worden.

Waarom duizel ik?

Duizeligheid is een term die wordt gebruikt om alles van flauwtes en licht in het hoofd te beschrijven. Duizeligheid veroorzaakt dat men gedesoriënteerd geraakt en het lijkt alsof je omgeving tolt of binnen uw eigen lichaam lijkt alles te draaien. Duizeligheid kan gepaard gaan met evenwichtsstoornissen waarbij je het gevoel krijgt van je evenwicht niet meer te kunnen houden en steeds om te vallen. Meestal zal deze aandoening onschuldig en van korte duur zijn.

Oorzaken van duizeligheid en flauwvallen

Bij een duizeling krijgt u het gevoel dat u gaat flauwvallen. Flauwvallen is een plotseling verlies van bewustzijn, meestal van tijdelijke aard en meestal veroorzaakt door een gebrek aan bloed en zuurstof in de hersenen. Het zuurstoftekort in de hersenen heeft vele mogelijke oorzaken. Zo kan dit worden veroorzaakt door medische afwijkingen, zoals hartaandoeningen, een zware hoest of stoornissen van de bloedsomloop zoals bloedarmoede.

Ook te snel opstaan of ernstige vermoeidheid kunnen leiden tot het duizelen of flauwvallen. Dit kan namelijk de bloeddoorstroming drastisch verminderen waardoor men een licht gevoel van slapte gaat aanvoelen. Bijna iedereen heeft hier wel eens last van maar ieders lichaam reageert er anders op, bij sommigen zal dit gevoel na enkele seconden verdwenen zijn terwijl bij anderen het ernstiger kan optreden met flauwvallen als gevolg.

Flauwvallen door plotselinge gebeurtenis

Een laatste factor maar ook niet te onderschatten oorzaak is dat men kan gaan flauwvallen door een gebeurtenis waarvan men het niet verwachtte. Bijvoorbeeld uit schrik voor iets zoals het zien van bloed of het krijgen van slecht nieuws waar men zich niet aan had verwacht kan het gevolg zijn van flauwvallen. Ook het ophopen van teveel stress kan het lichaam overbelasten waardoor dit kan worden veroorzaakt.

Wat te doen tegen flauwvallen?

Wanneer je voelt dat je duizelig wordt, gaat flauwvallen of vlekken voor je ogen ziet, is het belangrijk dat je zo snel mogelijk gaat liggen en je benen omhoog trekt. Hierdoor kan het bloed beter naar het hart stromen. Als je zelf iemand ziet flauwvallen probeer je hem of haar op te vangen zodat ze zich niet ergens tegen kunnen blesseren. Leg de persoon plat op ge grond en controleer de luchtwegen en de pols en bel de eerste hulp. Maak strak zittende kleding los.

Wanneer naar de dokter?

Lichte klachten die weken of maanden aanhouden kunnen wijzen op ernstige aandoeningen van het zenuwstelsel. Duizeligheid en flauwvallen kunnen verschillende oorzaken hebben waardoor de betreffende arts verschillende onderzoeken zal moeten doen.

Ga onmiddelijk naar de dokter of eerste hulp als:

  • Je medicijnen neemt tegen hoge bloeddruk
  • Je bij het flauwvallen gewond bent geraakt
  • Als het flauwvallen gepaard gaat met hoofdpijn, pijn op de borst of onregelmatige hartslag
  • Wanneer het flauwvallen is veroorzaakt door een slechte ademhaling
  • Het flauwvallen het gevolg is van een zonnesteek
Gerelateerde artikelen
Duizeligheid en draaierigheidDuizeligheid en draaierigheidWanneer men last heeft van duizeligheid of draaierigheid krijgt men het gevoel dat alles rondom zich beweegt en licht in…
Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?Een licht, zweverig en of duizelig gevoel in het hoofd kan erg vervelend zijn. Je kan je slecht op dingen concentreren w…
Draaiduizeligheid: een licht en draaierig gevoelDraaiduizeligheid: een licht en draaierig gevoelConcentratie is heel belangrijk voor de mens. Soms heeft men echter het gevoel er niet helemaal meer mentaal bij te zijn…
De oorzaken van duizeligheidDe oorzaken van duizeligheidLees hier alles over de oorzaken van duizeligheid en de symptomen die erbij horen. Duizeligheid is geen ziekte, maar het…
Is flauwvallen gevaarlijk? Oorzaken en symptomenIs flauwvallen gevaarlijk? Oorzaken en symptomenVeel mensen hebben het al eens zien gebeuren of zelf meegemaakt: plotseling wordt iemand onwel, bleek, begint te zweten…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij duizeligheid en flauwvallen"

Reacties

Sjaak Dekker, 11-04-2017 00:45 #2
Zat rustig de krant te lezen bij lamplicht. Werd draaierig, en werd het het opeens donker. Hoelang dit geduurd heeft weet ik ook niet, omdat ik alleen was. Wat kan dit zijn geweest?

Degelink, 14-11-2015 00:41 #1
Bij bukken om iets op te pakken werd ik in mijn kamer hard tegen een aluminium trap geslagen en draaide de hele kamer in het rond, viel en lag gewond, met mijn linker arm een wond van 8 cm bloedend op de grond. Gilde ik naar mijn vrouw en heb ik direkt 112 gebeld.Werd naar ziekenhuis vervoerd en naar 1e hulp gebracht, zijn lang met mij bezig geweest en 7 hechtingen in mijn arm, huid geheel opgestroopt, loop nog in verband, huid uiterst dun.

Mijn vraag:, ik was al duizelig, gebruikte medicijnen, wat heet zo''n aanval?

Jan Degelink

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 31-03-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!