InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Waterwratjes kind, volwassenen: behandelen, besmettelijk

Waterwratjes kind, volwassenen: behandelen, besmettelijk

Waterwratjes kind, volwassenen: behandelen, besmettelijk Waterwratjes kind, volwassenen: behandelen, waterwratjes besmettelijk. Waterwratten is een courante aandoening, die vooral bij kinderen jonger dan 5 jaar voorkomt. Ze verschijnen vaak als kleine huidkleurige bolvormige pukkeltjes op het lichaam, met inbegrip van de hals, romp, armen, benen, billen en gezicht. Bij een persoon is het vaak op slechts één of twee delen van het lichaam aanwezig, zoals de borst, rug, of benen. Andere veelvoorkomende locaties zijn het gezicht, de hals, oogleden, dijen, genitaliën, en billen. Ze verdwijnen spontaan tussen 6-12 maanden. Behandel opengekrabde waterwratjes met Betadine, zodat een infectie wordt voorkomen.

Waterwratjes

Waterwratten: inleiding

Waterwratten is een veel voorkomende besmettelijke doch goedaardige huidaandoening, dat wordt veroorzaakt door een oppervlakkige huidinfectie met het molluscum contagiosum virus, behorende tot de groep pokkenvirussen. Deze aandoening wordt vooral bij kinderen gezien, met een piek onder de vijf jaar. Het manifesteert zich als kleine huidkleurige bolvormige pukkeltjes op het lichaam, met inbegrip van de hals, romp, armen, benen, billen en gezicht.

Bij een persoon is het vaak op slechts één of twee delen van het lichaam aanwezig, zoals de borst, rug, armen of benen. Andere veelvoorkomende locaties zijn het gezicht, de hals, oogleden, dijen, genitaliën (penis, vulva), en billen. De handpalmen en voetzolen zijn vaak niet aangedaan. Het kan gepaard gaan met jeuk.

Het virus kan door direct huidcontact worden overgebracht van de ene op de andere persoon. Het is zeer besmettelijk en kan daarom gemakkelijk overgedragen worden van mens op mens via contact met de huid of het delen van scheermessen of handdoeken, in openbare zwembaden, via spel en sport, enz. Ofschoon het cosmetisch als storend kan worden ervaren, is het in medisch opzicht een onschuldige aandoening. De wratjes verdwijnen vanzelf binnen 6-12 maanden. Behandeling is mogelijk met gewone middelen tegen wratten, zoals vloeibare stikstof (bevriezen) of verbranding (electrocoagulatie of laser).

Wie kunnen waterwratten krijgen?

Waterwratten worden vooral gezien bij kinderen tussen 1 en 5 jaar, maar het kan ook worden aangetroffen bij volwassenen, hoewel minder frequent. Kinderen zijn het meest vatbaar voor waterwratten, omdat ze nog geen afweer hebben ontwikkeld tegen het virus. Patiënten met een verzwakt afweersysteem zijn ook vatbaarder voor het ontwikkelen van waterwratten.

Waterwratten worden ook nogal eens aangetroffen bij jongvolwassenen met een promiscue seksleven, daar wratjes op de geslachtsdelen gemakkelijk door seksueel contact kunnen worden overgedragen.

Wat zijn de symptomen van waterwratten?

Waterwratten zijn erg klein; ze hebben vaak de grootte van een typisch puistje of speldenknop (3-10 mm). Het zijn gladde vleeskleurige of witte bolvormige pukkeltjes of bultjes. Soms zijn ze glanzend en het oppervlak is afgeplat met in het midden vaak een inzinking, een putje. De incubatietijd, dat wil zeggen de periode na besmetting met het virus tot het uitbreken van de eerste symptomen, is 2 weken tot 6 maanden. Ze hebben na 6-12 weken hun maximale grootte bereikt. Een persoon kan enkele waterwratten hebben, maar ook honderden. Voorkeurslocaties zijn de romp, in de hals en rond de oksels. Ze kunnen ook elders op het lichaam voorkomen, zoals in het gelaat, de hals, oogleden, dijen, genitaliën en billen.

Rond de waterwratjes kan zich eczeem ontwikkelen. Deze kan behandeld worden met een costeroïde zalf of teerzalf. De huid rond de wrat kan ontstoken raken, waardoor de huid rood wordt en gaat schilferen. Dit kan gepaard gaan met jeuk. Er kan ook een bacteriële infectie ontstaan, zodat de wrat dik, rood en pijnlijk wordt en er een korstje kan ontstaan. Soms laat dit een litteken achter. Door in de wrat te knijpen, te krabben of spontaan, kunnen waterwratjes opengaan, waarbij een witte substantie -die molluscumbrij wordt genoemd- vrijkomt. Behandel het opengekrabde waterwratje met Betadine, zodat een infectie wordt voorkomen. Betadine doodt bacteriën, schimmels en virussen. Bij een geïnfecteerd waterwratje, helpt Betadine het wondje sneller en mooier te genezen. Betadine prikt niet.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

De diagnose kan vaak gesteld worden op grond van het klinisch beeld; waterwratten zijn namelijk gemakkelijk te herkennen. Bij twijfel - hetgeen bijna nooit voorkomt - kan een huidbiopsie worden verricht.

Hoe worden waterwratten behandeld?

Vaak wordt aangeraden het natuurlijke beloop af te wachten, aangezien waterwratten meestal tussen 6-12 maanden vanzelf verdwijnen. Bovendien betreft het een goedaardige aandoening. Er zijn vele goede behandelingsopties voor de behandeling van waterwratten. indien de waterwratjes problemen veroorzaken zoals ontsteking en infecties. Ook kan iemand om cosmetische redenen de wratjes willen verwijderen. Deze redenen moeten afgewogen worden tegen de nadelen, zoals de pijn die de behandeling met zich meebrengt. De behandeling kan een traumatische ervaring zijn voor kinderen. De specifieke behandeling hangt af van de betrokken gebieden, het aantal waterwratten, de leeftijd van het individu, en de eventuele onderliggende gezondheidsproblemen.

De volgende behandelmogelijkheden zijn er:
  • Aanstippen met crèmes: Aldara crème, tretinoïne crème;
  • Aanstippen met aanstipvloeistof (applicatievloeistof): Wartec, Condyline en Podophylline collodium;
  • Curettage: het wegkrabben van de wrat met een speciale lepel;
  • Bevriezen met vloeibare stikstof;
  • Wegbranden door middel van laser of electrocoagulatie (elektrische stroom).

Lees verder

Gerelateerde links
Waterwratjes Sudocrem, Waterwratjes forum, Waterwratjes behandelen, Ontstoken waterwratjes en Alles over waterwratjes.
Gerelateerde artikelen
Waterwratten of Mollusca contagiosa: oorzaak, behandelingWaterwratten of Mollusca contagiosa: oorzaak, behandelingPlotseling heeft je kind kleine gladde bultjes op het lichaam met een kratertje in het midden. Deze bultjes worden water…
Waterwratjes bij kinderenWaterwratjes zijn wasachtige papels die in het midden een indeuking hebben. Een andere benaming voor waterwratjes is kin…
Waterwratjes verwijderen, hoe doe je dat?Waterwratjes verwijderen, hoe doe je dat?Waterwratjes zijn een bepaald type wratten en worden veroorzaakt door een virus. De officiële naam voor waterwratten is…
Middelen tegen waterwrattenWaterwratjes komen voornamelijk voor bij kinderen. Waterwratjes kunnen erg vervelend zijn, omdat ze jeuken en kunnen ont…
Help, mijn kind heeft waterwratten!Help, mijn kind heeft waterwratten!Er zijn, helaas, nogal wat ziekten die zich openbaren door vlekjes, bultjes of wratjes. Vaak worden deze verschijnselen…
Bronnen en referenties
  • Everdingen, Jannes J.E. van, (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk 2006.
  • Ford, D.H., J.P. Schadé, J. Tomson: Het grote medische handboek; Rebo Productions, Lisse, 2009.
  • http://nl.wikipedia.org
  • http://www.gezondheidsplein.nl
  • http://www.huidarts.com
  • http://www.sudocreme.nl
  • http://www.vsm.nl/

Reageer op het artikel "Waterwratjes kind, volwassenen: behandelen, besmettelijk"

Reactie

H. Homan, 21-06-2013 21:04 #1
Dagelijks alle waterwratten aanstippen met Teetree oil (mbv wattenstaafje) helpt ook; ze "rijpen" vlug en verdwijnen daarna. Binnen 2-3 maanden zijn nagenoeg alle wratten verdwenen! Gewoon te koop bij de drogist.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Wratten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!