InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verkoudheid en hoesten, voorkomen en behandelen

Verkoudheid en hoesten, voorkomen en behandelen

Verkoudheid en hoesten, voorkomen en behandelen In de koudere maanden worden veel mensen verkouden. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat in de wintermaanden mensen veel binnen zitten in vaak minder goed geventileerde ruimten. Verkoudheid wordt meestal door een virus veroorzaakt en de virussen verspreiden zich gemakkelijk via vochtdruppeltjes in uitgeademde lucht. Er zijn middeltjes om de symptomen van de verkoudheid aan te pakken en erger te voorkomen. In sommige gevallen is het verstandig om met hoest een arts te bezoeken.

Verkoudheid en hoesten

Verkoudheid voorkomen

Een verkoudheid is nooit helemaal te voorkomen. Wel kun je ervoor zorgen dat je minder bevattelijk bent voor het virus;
  • Zorg voor een gezonde levensstijl; veel beweging en een gevarieerde voeding versterken het immuunsysteem, zodat je minder bevattelijk bent voor infecties.
  • Roken irriteert de slijmvliezen, dit kun je dus beter achterwege laten.
  • Neem voldoende rust en zorg voor ontspanning.

Enkele symptomen bij verkoudheid

  • Verstopte neus; het slijmvlies in neus en keel raakt ontstoken en zwelt op.
  • Loopneus; Door de ontsteking wordt er extra vocht geproduceerd in de neus .
  • Hoesten, niezen, keelpijn; De ontsteking van het slijmvlies in de keel en neus geven een plaatselijke prikkeling.
  • Drukkend gevoel onder en boven de ogen; De openingen tussen bijholten, neus- en keelholte gaan dichtzitten door de zwelling van slijmvliezen en het geproduceerde slijm. Er ontstaat een sinusitis.
  • Oorpijn; De buis van Eustachius vorm de verbinding tussen de neus-keelholte en het middenoor. Via dit smalle gangetje kan de infectie zich naar het oor verspreiden.
  • Heesheid; Bij ontsteking van de stembanden treedt heesheid op.

Verkoudheid behandelen?

Ontstoken slijmvlies door een virale infectie is een goede voedingsbodem voor bacteriën. Een bacteriële infectie verloopt vaak heftiger, dus is het verstandig om wat aan de verkoudheid te doen. Met neusdruppels en/ of stomen kun je zorgen dat de openingen in de holtes open blijven, door niet te roken en rokerige ruimten te mijden voorkom je extra irritatie van de slijmvliezen.

Gebruik van de neusdouche Rhino Horn

Kno-artsen raden aan om de neus en bijholten dagelijks te spoelen met lauwwarm zout water, zodat snot, vuil en korstjes op een veilige manier worden verwijderd uit de neusholten. Het is een voordelige en gemakkelijke manier om een neusdouche te nemen. Na de eenmalige aanschaf van de Rhino Horn hoef je alleen nog een zoutwateroplossing te maken met lauw water en een klein schepje zout.

Besmetting anderen helpen voorkomen

Hoest en nies met een hand/ zakdoek voor je mond en was je handen regelmatig. Gebruik wegwerpzakdoekjes en gooi ze ook echt weg na gebruik.

Hoesten

Hoesten heeft de functie om vuil uit de longen naar de mond te brengen. Hoesten kan ook het gevolg zijn van een aandoening. Iedereen hoest wel eens, en dat kan dan ook geen kwaad. In de volgende gevallen is het echter wel raadzaam om een arts te bezoeken;
  • Opgeven bloed en/ of bloederig slijm
  • Ademnood door hoesten
  • Kortademigheid, piepende ademhaling
  • Als hoesten erg pijn doet
  • Als hoesten langer aanhoudt dan twee weken
  • Bij koorts die langer dan twee dagen aanhoudt
  • Pijn op de borst

Hoesten door medicijngebruik

Sommige medicijnen kunnen kriebelhoest veroorzaken, bv ACE remmers. Dit komt door ophoping van de stof bradykinine. Voor sommige mensen kan dit aanleiding zijn om andere medicijnen te vragen aan de dokter tegen hoge bloeddruk.

Hoestdrank

  • Als je veel slijm ophoest kun je tijmsiroop gebruiken om de keel te verzachten
  • Bij kriebelhoest kun je noscapine nemen, dit middel verlaagt de hoestprikkel

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips tegen verkoudheidVerkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loo…
Behandeling verkoudheid: tips, middeltjes & pijnstillersBehandeling verkoudheid: tips, middeltjes & pijnstillersDe winter is de periode waarin verkoudheden het vaakst voorkomen. Een verkoudheid kan erg vervelend zijn, zeker als je a…
Verkoudheid - HoestenVerkoudheid. Hoestklachten horen bij verkoudheid. Een verzachtende hoestsiroop op basis van geneeskrachtige kruiden bewi…
Bronnen en referenties
  • Informatie service apotheek
  • Folder Leef!

Reageer op het artikel "Verkoudheid en hoesten, voorkomen en behandelen"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 09-08-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Winterkwalen
Medische informatie…
Schrijf mee!