InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Neusdruppels: toedienen, bij de baby en verslavend

Neusdruppels: toedienen, bij de baby en verslavend

Neusdruppels: toedienen, bij de baby en verslavend Neusdruppels wordt gebruikt bij een verstopping, neusverkoudheid of bij hooikoorts. Er zijn veel verschillende soorten druppels op de markt. Neusdruppels zijn er voor de volwassene en voor de baby. Werken neusdruppels ook verslavend?

Neusdruppels: toepassing

Neusdruppels bestaat uit een dikke en geconserveerde vloeistof. Hierin is een geneesmiddel opgelost dat zwelling van het neusslijmvlies tegen gaat of een ontsteking af remt. In neusdruppels zit vaak xylometazoline, waardoor het neusslijmvlies slinkt. In kinderneussdruppels zit dit niet, omdat deze overgevoelig op de stof reageren. Neusdruppels dienen door slechts één persoon gebruikt te worden. Na de kuur moeten de neusdruppels weg gegooid worden, om een herbesmetting te voorkomen.

Neusdruppels toedienen

Bij het indruppelen in de neus moet het hoofd achterover gehouden worden. Wanneer de druppels in het neusgat zitten, moet het hoofd direct naar voren gebracht worden waarbij de neusdruppels worden opgesnoven. Dit voorkomt dat de druppels de keel inlopen. Druppels die in de keel zitten, worden makkelijk ingeslikt. Na het gebruik moet de druppelaar goed schoongemaakt worden. Een gebruikt flesje moet nadien worden weg gegooid.

Een neusverstuiver bevat een pompje waarmee in de neus gesprayd kan worden. De dosering is vaak wat moeilijker te regelen. Het toedienen is wat makkelijker omdat het hoofd rechtop gehouden kan worden. De opening van de flacon wordt naar boven gericht in het neusgat gebracht. Ook een neusverstuiver, of neusspray zoals deze vaak wordt genoemd, moet na gebruik goed schoon gemaakt worden. Wanneer de kuur is afgelopen, wordt de neusverstuiver weg gegooid.

Voor de baby

Voor baby's mag geen neusspray worden gebruikt met het ingrediënt xylometazoline. Kleine kinderen zijn zeer gevoelig voor xylometazoline. Er zijn speciale neusdruppels of neusverstuivers voor kleine kinderen tot een jaar of drie. Deze kunnen veilig worden gebruikt. Gebruik neusdruppels niet te lang achter elkaar, het jonge kind moet de kans krijgen om zijn eigen afweermechanisme op gang te brengen. Een gebruikte flacon neusdruppels of neusverstuiver mag nooit op andere kinderen worden toegepast.

Neusdruppels voor hooikoorts

Wanneer hooikoorts ernstige klachten geeft, kan er gebruik worden gemaakt van neusdruppels met cromoglicaat. Deze verlichten de klachten, maar dit kan wel tot twee weken op zich laten wachten. De eerste verlichting treedt op na drie tot acht dagen. Geadviseerd wordt op tijdig met deze neusdruppels te starten. Wanneer de klachten verminderen of verdwijnen, moet er gestopt worden met het toedienen van de neusdruppels.

Verslaafd

Het ingrediënt xylometazoline kan voor een verslaving zorgen. Het neusslijmvlies zal bij langdurig of veelvuldig gebruik overmatig reageren met een zwelling. Hierdoor wordt het ademhalen door de neus bemoeilijkt. Het gevolg is dat er steeds vaker gebruik moet worden gemaakt van neusdruppels. De stof xylometazoline beschadigd bovendien de trilharen in de neus, waardoor bacteriën makkelijk hun weg naar binnen toe vinden. Mensen kunnen hun hele leven verslaafd zijn aan neusdruppels. Kinderen zijn extra gevoelig voor de stof xylometazoline, waarbij zelfs hartklachten kunnen optreden.

Zelf maken van neusdruppels

Een zoutoplossing wordt vaak gebruikt bij kleine kinderen of bij volwassene die enige verlichting wensen, maar geen zware middelen willen gebruiken. Om zelf een zoutoplossing te maken, kan men het beste bij de apotheek om een neusdruppelaar vragen. Dit flesje kan uitgekookt en hergebruikt worden.

Breng een kopje water aan de kook en los hier een halve tot een hele theelepel zout in op. Laat het water afkoelen en giet het in het flesje. Een veilige en handige manier wanneer er geen neusdruppels bij de hand zijn.
© 2011 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Homeopathie bij neusverkoudheidHomeopathie bij neusverkoudheidBij neusverkoudheid is er sprake van een virale ontsteking van het neusslijmvlies. Vaak gaat de neusverkoudheid gepaard…
Hooikoorts symptomen en hooikoorts medicijnen (zwangerschap)Hooikoorts symptomen en hooikoorts medicijnen (zwangerschap)Hooikoorts wordt ook wel pollinose of seizoengebonden allergische rinitis genoemd. Hookoorts is een vorm van neusverkoud…
Hooikoorts een seizoengebonden allergieHooikoorts een seizoengebonden allergieHooikoorts is een allergische reactie op stuifmeel of pollen. Bij deze aandoening treden zowel oog- als neus klachten op…
Hooikoorts; van oorzaak tot behandelingHooikoorts; van oorzaak tot behandelingDe lente komt er weer aan. Voor velen zal dit weer fijn zijn, eindelijk wat warmer en beter weer, maar voor heel wat Ned…
Bronnen en referenties
  • http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz03.html

Reageer op het artikel "Neusdruppels: toedienen, bij de baby en verslavend"

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!