InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Kruidengeneeskunde: citroenmelisse

Kruidengeneeskunde: citroenmelisse

Citroenmelisse is een kruid dat veel gebruikt wordt in de kruidengeneeskunde. Citroenmelisse is namelijk een kruid dat bij uitstek geschikt is voor het behandelen van alledaagse stressklachten en spanningen. Citroenmelisse ontspant het lichaam, gaat aderverkalking tegen en beschermt het lichaam tegen schadelijke radicalen. Je kunt citroenmelisse op verscheidene manieren verwerken, waaronder citroenmelisse thee, citroenmelisse massageolie en limonade van citroenmelisse.

Citroenmelisse (Melissa officinalis)

Citroenmelisse is een kruid dat al sinds de oudheid een zekere populariteit geniet. Citroenmelisse heeft namelijk dezelfde heilzame werking als honing. Niet voor niets betekent 'melissa' honingbij in het Grieks. Daarnaast beschouwde men zekere mengsels met citroenmelisse als 'jeugd elixers'. Tot en met de achttiende eeuw dachten velen dat een elixer op basis van citroenmelisse voor een eeuwige jeugd zorgde.

LET OP!
Het gebruik van geneeskrachtige kruiden moet altijd in overleg met een arts gebeuren. Sommige kruiden kunnen namelijk een wisselwerking met voorgeschreven medicijnen hebben, waardoor de werking van de medicijnen vermindert of juist versterkt. Ook kunnen sommige kruiden of delen ervan allergische reacties veroorzaken. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Citroenmelisse bevat diverse genezende bestanddelen. Zo bevat het verschillende soorten vluchtige olie (waaronder citronella), flavonoïden en polyfenolen. Rozemarijnzuur bijvoorbeeld is een krachtige antioxidant die helpt om de celschade die vrije radicalen veroorzaken te voorkomen. Hierdoor wordt de kans op aandoeningen als kanker verkleint.

Citroenmelisse is een heerlijk geurende plant / Bron: Datkins / Wikimedia CommonsCitroenmelisse is een heerlijk geurende plant / Bron: Datkins / Wikimedia Commons

Genezende werking van citroenmelisse

Citroenmelisse is een kruid dat bij diverse kwaaltjes hulp kan bieden. Citroenmelisse ontspant en verdrijft spanning. Daarom is citroenmelisse een kruid dat bij uitstek geschikt is om aandoeningen als depressie en angsten aan te pakken. Citroenmelisse heeft daarnaast een verkoelende werking. Daarom is het uitermate geschikt om koorts te verlagen. Ook wanneer men pijnlijke zwellingen heeft kan citroenmelisse uitkomst bieden. Tot slot verbetert citroenmelisse het geheugen, werkt het vochtafdrijvend en gaat het aderverkalking tegen.

Toepassingen van citroenmelisse

Citroenmelisse wordt in de kruidengeneeskunde op diverse manieren toegepast. Welke toepassingsvorm het meest geschikt is, is afhankelijk van de kwaal waarvoor men het wil gebruiken. Bij elke toepassingsmogelijkheid geldt dat men het beste jonge bladeren kunt gebruiken, die voor de bloei geplukt worden.

Thee van citroenmelisse

Een veelgebruikte manier om citroenmelisse te verwerken is er thee van te zetten. Om citroenmelisse thee te zetten giet je kokend water op de citroenmelisse, waarbij je het best per kop 1 theelepel citroenmelisse aan kunt houden. Je kunt de bladeren eventueel wat kneuzen, zodat de aroma's beter vrij komen. Laat de thee drie tot vijf minuten trekken en zeef het daarna.

Citroenmelisselikeur

Citroenmelisse is een kruid dat veelvuldig in kruidenbitters gebruikt wordt. Citroenmelisselikeur is niet alleen erg lekker, het werkt ook erg goed bij verkoudheid. Om een likeur van citroenmelisse te maken moet je 100 gram citroenmelisse, 5 gram kaneel, 3 gram kruidnagel, 1,5 gram nootmuskaat, 10 gram citroenschil in een pot met alcohol te laten trekken. Hiervoor kun je verschillende soorten alcohol gebruiken, zoals wodka, jenever of brandewijn. Sluit de pot goed af en zet deze op een matig warme plaats. Na zes weken kun je de drank zeven en er 200 gram suiker aan toevoegen. Giet het mengsel over in flessen en bewaar deze op een donkere plaats. Een ultieme smaaksensatie creëer je wanneer je de citroenmelisselikeur nog een half jaar laat staan.

Je kunt prima kruidenthee van citroenmelisse maken / Bron: Dobromila / Wikimedia CommonsJe kunt prima kruidenthee van citroenmelisse maken / Bron: Dobromila / Wikimedia Commons
Citroenmelisse zalf
Een zalf van citroenmelisse kan heilzaam zijn bij insectenbeten. Koop een flesje etherische citroenmelisse olie en meng 5 milliliter van deze olie met 100 gram basiszalf. Deze zalf werkt ook goed als insectenwerend middel.

Citroenmelisse massageolie

Van een massage met een massageolie van citroenmelisse kun je heerlijk ontspannen en je nervositeit van je af laten glijden. Je kunt zelf citroenmelisse massageolie maken door 5 tot 10 druppels etherische citroenmelisse olie te mengen met 20 milliliter amandel- of olijfolie.

Citroenmelisse limonade

Van citroenmelisse kun je heerlijke verfrissende limonade maken. Hiervoor heb je vier grote citroenen, 150 gram kristalsuiker, 1 liter water en een bosje citroenmelisse nodig. Het recept gaat als volgt: schil de citroenen en stop deze samen met de suiker in een hittebestendige kan. Giet hier vervolgens zoveel kokend water op dat de suiker goed op kan lossen. Stop er vervolgens de helft van de citroenmelisse bij. Laat dit goedje trekken tot het water weer afgekoeld is. Pers de citroenen vervolgens uit en stop deze in de kan met het afgekoelde water. Giet vervolgens de rest van het water in de kan en laat het geheel twee uur in de koelkast staan, alvorens het te serveren met wat ijsblokjes en enkele verse takjes citroenmelisse.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Citroenmelisse is een geliefd kruid in de kruidentuinCitroenmelisse is een geliefd kruid in de kruidentuinCitroenmelisse groeit vooral in Zuid-Europa maar kan ook in onze streken worden geteeld. De plant is eenvoudig te vermee…
Citroenmelisse, een toverkruidCitroenmelisse, een toverkruidCitroenmelisse heeft een wonderlijke geschiedenis. Het werd vroeger gebruikt op de vloer om geuren en insekten te weren…
Citroenmelisse bij DodoensCitroenmelisse een bescheiden lipbloemig plantje met een subtiel citroengeurtje, maar in een ver verleden veel gebruikt…
Kerstdrankjes AardbeienbowlBowl, een geliefd drankje. U vindt hier diverse recepten voor aardbeienbowl. Alcoholische aardbeienbowl met rosé wijn, a…
Kruiden in de keuken, hoe gebruik je ze?Kruiden in de keuken, hoe gebruik je ze?Je ziet ze vaak bij tuincentra en in de supermarkt, bakjes met verse kruiden, zoals salie, rozemarijn, citroenmelisse, b…
Bronnen en referenties
  • Houbrechts, D. (2002). 101 kruiden vragen: praktische wenken van anijs tot zuring. lanno TERRA
  • Ody, P. (1993). Handboek heilzame kruiden. Tirion.
  • Strandberg, M. (1976). De gezonde moestuin: zelf biologisch groenten, kruiden en kleinfruit kweken. Groenboekerij.
  • http://www.astrologie.ws/kruiden/citroenmelisse.ht
  • Afbeelding bron 1: Datkins / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Dobromila / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Kruidengeneeskunde: citroenmelisse"

Reacties

Crie, 11-07-2015 11:53 #6
Kan je ook honing in plaats van suiker gebruiken voor de likeur?

Herman, 01-07-2015 02:34 #5
Citroenmelisse is ook goed tegen muggen. Pak enkele blaadjes en wrijf ze stuk op je huid en de muggen blijven weg.

T.a.v. Daniel, ik ben wel geen expert. Maar je zou een test moeten doen met elk kruid en elke plant afzonderlijk en zo trachten er achter te komen wanneer zich dan het probleem voor doet bij je vrouw? En als dat lukt dan weet je welke plant. Ik weet niet of je bv niet met een microscoop naar de huid van je vrouw kan kijken? Dan weet je ook misschien meer. Het lijkt me wel heel erg vervelend.

Groet Herman (België)

D. J., 04-08-2014 13:35 #4
Als mijn vrouw tussen de planten werkt. citroenmelisse, salie, klimophangers groene blaadjes met gele stipjes, pepermunt, tujasparrehaag, tijm, bieslook, peterselie, petunias, tabaksplant, tomaatplant, buxus, heeft ze de volgende dag onzichtbare netelhaartjes in haar huid, pijnlijk en slapeloos. Ze voelt ze zitten, met een vergrootglas kan ik ze niet zien. De arts weet geen raad. Wat zou het kunnen zijn? Dank bij voorbaat.
Daniel

Rijckevorst, 09-04-2014 13:14 #3
Helpt het ook tegen gordelroos?

Lucien Cremers, 18-10-2013 17:56 #2
Graag had ik geweten hoe lang ik citroenmelisse en dove netel in een kruidenpot werkt.
Juist zoals in een rumtofp met fruit wil ik zo een pot maken met ajuin, knoflook en kruiden op pastis van 45%.
Moet ik het steeds vers bijvullen?

Martine, 24-05-2013 23:25 #1
Had graag geweten hoeveel alcohol je moet gebruiken om de citroenschil te laten trekken.hoe groot is de hoeveelheid van dit recept zijn dat kleine flessen.
graag had ik een antwoord op mijn email als dat mogelijk is.
bij voorbaat dank

grtj Martine

Infoteur: Melod
Laatste update: 10-08-2011
Subrubriek: Alternatief
Special: Kruidengeneeskunde
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!