InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Citroenmelisse, een toverkruid

Citroenmelisse, een toverkruid

Citroenmelisse, een toverkruid Citroenmelisse heeft een wonderlijke geschiedenis. Het werd vroeger gebruikt op de vloer om geuren en insekten te weren maar werd vooral bekend toen monniken er karmelietenwater van maakten. De honing van dit plantje was in vroeger tijden goud waard. En nu maken we er limonade van die de tong streelt. Citroenmelisse is door de eeuwen heen een kruid om blij van te worden.

Citroenmelisse, het toverkruid

Citroenmelisse werd in de 7e eeuw door de Arabieren naar Spanje gebracht en wordt sindsdien ook in andere delen van het Middellandse Zee-gebied verbouwd. Twee andere soorten van het geslacht zijn inheems in het gebied ten oosten van de Himalaya.

Het kruid is echter verwilderd en komt ook voor aan de rand van de bebouwde kom van steden en dorpen. Als je een wandeling maakt kan je het kruid duidelijk ruiken als je er langs loopt en de wind de blaadjes laat bewegen, een kenmerkende frisse citroengeur. Het is dus niet zo vreemd dat de mensen het kruid vroeger gebruikte om op de, meestal, lemen vloer te strooien voor een frisse geur in huis. En een hele fijne bijkomstigheid was dat de geur ook nog eens insekten op een afstand hield.

Kloostertuinen hebben altijd een kruidentuin en ook de citroenmelisse heeft daar een plek. Als het kruid bloeit, trekken de bloemetjes veel bijen aan om de lekkere honing. Melissa betekend "bij". Honing was vroeger veel geld waard en zo waren monniken in staat om te leven. Maar monniken staan er ook om bekend dat ze veel van geneeskrachtige planten afweten. En zij ontdekten de geneeskrachte werking van citroenmelisse. In een Karmelietenklooster in Parijs werd melissewater gemaakt dat hielp tegen van alles: blauwe plekken, braken, verstopping en slapeloosheid. Het kreeg de naam Karmelietenwater en vanaf toen stond citroenmelisse te boek als toverkruid.

Wat kan je doen met citroenmelisse

Citroenmelisse is een mooi kruid, het heeft zacht groene blaadjes en fijne witte bloempjes. Vroeger gebruikten men alleen de blaadjes maar tegenwoordig gebruikt men vooral de bloeiende toppen zonder de stengels. De lage concentratie etherische olie is precies goed. Het heeft een kalmerende werking en daarom is het kruid waardevol bij de behandeling van slapeloosheid, spijsverteringsproblemen en nerveusiteit. Het is makkelijk in te nemen, je trekt thee van de gekneusde blaadjes en drinkt 's ochtends en 's avonds een kopje. Ook maagpijn als gevolg van spanningen kun je hiermee verhelpen en het verbeterd de spijsvertering. Het kruid helpt ook bij menstruatiekrampen. Als je het Karmelietenwater gebruikt, doe je 20 tot 30 druppels in een glas water.

Gebruik als het even kan verse blaadjes om je thee van te maken, gedroogde citroenmelisse heeft veel van zijn kracht verloren. Tegenwoordig wordt citroenmelisse ook graag gebruikt om een heerlijke frisse limonade van te maken en zelfs een likeur voor wie van wat sterkers houdt. En ijsthee van de melisse op een hete zomerdag koelt af en maakt je weer fris en allert.

Mosagaat of Peridoot

Welke steen past er bij de citroenmelisse? We weten nu dat citroenmelisse goed is voor je spijsvertering en dat het helpt bij slaapproblemen. Het kan zelfs helpen bij spanningshoofdpijn. Er zijn twee stenen die je daar ook bij kunnen helpen. Mosagaat is een doorzichtige tot melkwitte steen met groene, soms roodbruine, mosachtige insluitsels. Het zijn mooie stenen om te zien. Ze helpt tegen darmstoornissen en krampen, geeft innerlijke rust en laat je je weer fit voelen. De steen bevordert de spijsvertering.

De andere steen kan helpen bij het bestrijden van negatieve gevoelens en deze steen is peridoot of chrysoliet. Peridoot heeft een mooie groene kleur en is meestal doorschijnend. Ze komt maar in kleine stukjes voor. Negatieve gevoelens als bijvoorbeeld jaloezie kunnen je maag goed ziek maken maar ook erg depressief. En daarom noem ik ook deze steen. Peridoot helpt bij nachtmerries en depressiviteit en zorgt voor een betere weerstand tegen ziekten. Samen met de citroenmelisse zou je dus weer een blij en vrij mens moeten worden, vol energie en zonder winderigheid of last van de maag.

Conclusie?

Criteonmelisse geeft vreugde. Vroeger omdat het lekker rook in je huis als je de verse blaadjes had gestrooid op je vloer, tegenwoordig als je een lekker glaasje ijsthee op een warme dag drinkt. Ik vind dat je jezelf dan een toverkruid mag noemen en ga dus gauw de citroenmelisse in mijn kruidentuin zetten.
© 2008 - 2019 Vestera, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Citroenmelisse is een geliefd kruid in de kruidentuinCitroenmelisse is een geliefd kruid in de kruidentuinCitroenmelisse groeit vooral in Zuid-Europa maar kan ook in onze streken worden geteeld. De plant is eenvoudig te vermee…
Coziaklooster in RoemeniëRoemenië is een land met veel oude en nieuwe kloosters en kerken. Eén van de oudste en mooiste ligt ongeveer 75 km ten z…
Kruidengeneeskunde: citroenmelisseCitroenmelisse is een kruid dat veel gebruikt wordt in de kruidengeneeskunde. Citroenmelisse is namelijk een kruid dat b…
Citroenmelisse bij DodoensCitroenmelisse een bescheiden lipbloemig plantje met een subtiel citroengeurtje, maar in een ver verleden veel gebruikt…
Vaste planten met geurende bladerenVaste planten met geurende bladerenEen lekker geurende plant in de tuin voegt veel toe aan de beleving van de tuin. Vaak komt de geur van de bloemen die de…

Reageer op het artikel "Citroenmelisse, een toverkruid"

Reacties

De Backer Rony, 06-05-2014 10:19 #2
We hebben zopas op het terras een mooie kruidenbak geplaatst met 12 soorten keukenkruiden waarvan citroenmelisse, aangeraden door de verkoper. Ik wist niet waar ik het in kan gebruiken, maar de geur en het uitzonderlijk snel groeien gaven me op zich een prettig gevoel, en ik ging constant ruiken en voelde me happy' Ik dacht: een wondermiddel, en kijk! Nu nog zoeken waar ik het in kan gebruiken in de voeding! Reactie infoteur, 09-06-2014
Citroenmelisse kan je net zo gebruiken als citroen naar eigen smaak. Maar je kan dit kruid ook goed gebruiken als anti-muggemiddel!

Luke, 19-10-2012 21:58 #1
Van citroenmelisse wordt ik vaak zeer vrolijk!

Infoteur: Vestera
Gepubliceerd: 26-10-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!