InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > MRI-scanner en MRI-scan

MRI-scanner en MRI-scan

Een MRI-scanner is het apparaat dat zorgt voor medische beeldvorming van het binnenste van het lichaam. MRI is de afkorting voor Magnetic Resonance Imaging, wat dus betekent; beeldvorming met magnetische resonantie.

Uiterlijk

Een MRI-scanner bestaat uit een verschuifbare tafel en een holle cilindervormige magneet. De patiënt moet op de tafel gaan liggen en wordt dan geheel of gedeeltelijk in de holle cilindervormige magneet geschoven. Dit hangt af van wat deel van je lichaam onderzocht moet worden. Het proces waarbij het deel van je lichaam gescand wordt door de MRI-scanner duurt ongeveer zo'n 10 minuten waarbij je hoofdtelefoon moet opzetten tegen het lawaai dat het apparaat maakt. Doordat de scanner een magnetisch veld creëert, mag je geen metalen voorwerpen zoals oorbellen dragen. Ook tatoeages kunnen uit metalen vloeistof zijn gemaakt, dus het is zeker aan te raden om dit te vermelden omdat het pijn zal doen als dit bij jou het geval is.

Werking

De MRI-scanner gaat een magnetisch veld creëren waardoor de waterstofkernen in ons lichaam te meten zullen zijn.
Het apparaat gaat verschillende graden van de sterkte van het magneetveld maken. Door het verschil in sterkte gaat de scanner meten hoeveel straling van de verschillende golflengten terugkomt. Op die manier kan men weten op welke plaats hoeveel waterstofkernen voorkomen en aangezien het aantal waterstofkernen verschilt van weefsel tot weefsel, kan men bijvoorbeeld bloed van vet onderscheiden.

Contrastvloeistof

Het kan wel zijn dat je voordat je onder de scanner gaat een isotoop krijgt ingespoten. Dit is bijvoorbeeld het geval als je pols moet onderzocht worden. Het isotoop is eigenlijk een contrastvloeistof zodat het sneller duidelijker is wat er scheelt. Deze contrastmiddelen zijn meestal ongevaarlijk voor de patiënt en kunnen gemakkelijk verwijderd worden uit het lichaam via de urine. Dit isotoop kan wel gevaarlijk zijn als je er allergisch voor bent of als je problemen hebt met je nieren.

Resultaat

Op de scan die je hebt ondergaan, kan men na afloop het binnenste van dat deel van je lichaam driedimensionaal zien. Deze uiteindelijke scan is dus geen foto maar staat op een cd-rom die gelezen kan worden door snelle computers. De dokter kan zelfs op het onderzochte deel inzoomen en het van verschillende hoeken bekijken. Door die driedimensionale weergave kan de dokter kijken wat er scheelt met je knie, rug, hersenen en noem maar op.

Verschil tussen MRI-scan en CT-scan

Net zoals de MRI-scan moet de CT-scan bekeken worden op de computer. Maar er zijn verschillen. De CT-scanner zal eigenlijk vooral de hoeveelheid calcium meten bij de botten of het kraakbeen. De MRI-scanner zal het voorkomen meten van waterstof. Bij de CT-scan zal er zeer vaak een contrastvloeistof worden ingespoten, terwijl dit veel minder vaak moet bij de MRI-scan.
© 2011 - 2019 Michielvl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "MRI-scanner en MRI-scan"

Reactie

Marijke de Vilder, 09-10-2015 12:07 #1
Beste medewerker, ik zit met een probleem.
Mijn man is 3 weken gevallen en kan niet lopen en heeft onmenselijk veel pijn. Hij ligt in het ziekenhuis onder toezicht van een neuroloog. Deze wou een mri maken van de rug om te zien wat er mis is. Mijn man kan na 4 pogingen niet door de mri, wat is volgens u hier aan te doen? Wij zijn radeloos in afwachting op uw antwoord, hartelijk dank

Infoteur: Michielvl
Gepubliceerd: 03-08-2011
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!