InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Verschillen en overeenkomsten tussen CT- en MRI-scanners

Verschillen en overeenkomsten tussen CT- en MRI-scanners

Verschillen en overeenkomsten tussen CT- en MRI-scanners Veel mensen hebben wel eens van een CT of MRI-scanner gehoord. Maar wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen deze apparaten? Beide worden in het ziekenhuis gebruikt voor diagnostische ('is er iets mis?') of therapeutische ('werkt de therapie?') doeleinden, maar ze zijn verder erg verschillend. Het grootste verschil is dat CT met röntgenstraling werkt, terwijl MRI gebaseerd is op het principe dat waterstofkernen in ons lichaam reageren op een (veranderend) magneetveld.

Wat zijn een CT-scanner en een MRI-scanner?

Een CT/MRI-scanner is een apparaat wat in het ziekenhuis wordt gebruikt om een afbeelding van de binnenkant van het lichaam te maken. Tijdens de diagnose van een patiënt of bij het volgen van een behandeling kan zon afbeelding worden gemaakt. Dit is handig omdat de arts dan een beter beeld heeft wat er binnen in jouw lichaam gebeurt. Ze kunnen bijvoorbeeld kijken of je een gebroken been hebt. Als dit het geval is krijg je er bijvoorbeeld gips om heen. Om te kijken of de therapie die je hebt gekregen heeft geholpen, maakt men achteraf nog een keer een foto. Zo kan de arts controleren of de therapie werkt of dat er iets anders ingezet moet worden.

Een voorbeeld van een CT-scanner. / Bron: Seth Rossman, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een voorbeeld van een CT-scanner. / Bron: Seth Rossman, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Veel mensen hebben wel eens gehoord van een CT- of MRI-scanner of hebben er zelfs wel in één (of beiden) gelegen. Maar wat zijn nou precies de overeenkomsten en verschillen van beide apparaten?

Overeenkomsten tussen een CT- en een MRI-scanner

Beide scanners zijn berust op hetzelfde principe: het maken van een afbeelding van de binnenkant van het lichaam met behulp van een computer. Er worden allemaal beelden van dwarsdoorsneden gemaakt, die samengevoegd worden door de computer tot een driedimensionaal beeld.
Bij beiden scanners kan een contrastmiddel worden gebruikt om betere beelden te genereren.

Een voorbeeld van een MRI-scanner. / Bron: Jan Ainali, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Een voorbeeld van een MRI-scanner. / Bron: Jan Ainali, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Beide apparaten zijn erg groot en lijken op elkaar: ze hebben een ringvormige tunnel. Verder zijn er niet zoveel overeenkomsten, omdat beide scanners een beeld maken via twee verschillende manieren. Beide scanners maken geluid: een MRI-scanner maakt een wat harder, kloppend/bonkend geluid, terwijl de CT-scan een wat zachter zoemend geluid kan maken.

Verschillen tussen een CT- en een MRI-scanner

  • CT werkt met röntgenstraling, terwijl MRI met een magnetisch veld en radiogolven werkt.
  • Een CT-scan is schadelijk omdat er ioniserende straling wordt gebruikt, dit is niet het geval bij een MRI-scan. Een MRI-scan werkt met een sterk magneetveld.
  • Het maken van een MRI-scan duurt veel langer dan het maken van een CT-scan.
  • Bij een CT-scanner is er vaak een korte tunnel, deze is langer bij MRI.
  • Een CT-scan laat geen pezen en ligamenten zien, dit kan een MRI wel.
  • Je mag niet met metaal in de buurt van een MRI-scanner komen, vanwege het sterke magneetveld. (Denk hierbij aan een piercing of een pacemaker). Bij een CT-scan maakt dat niet uit, maar je moet piercings/kleding met metaal etc. wel uit doen tijdens het scannen. Je kunt wel met een pacemaker een CT-scan krijgen.
  • Gebroken botten, longontstekingen, herseninfarcten en tumoren zie je beter op een CT-scan.
  • MRI is een betere techniek om naar het ruggenmerg van een patiënt te kijken.
  • CT is minder gevoelig voor bewegingen van de patiënt dan MRI.
  • Bij zwangere vrouwen kiest men (als het kan) eerder voor MRI dan voor CT, omdat een CT-scan schade kan toedienen aan het ongeboren kind.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tmaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
MRI-scanner en MRI-scanEen MRI-scanner is het apparaat dat zorgt voor medische beeldvorming van het binnenste van het lichaam. MRI is de afkort…
Scanners, tips bij aanschafScanners, tips bij aanschafScanners digitaliseren afbeeldingen. Met een scanner kunt u bijvoorbeeld tekst, foto's en afbeeldingen scannen. De gesca…
De Rabo Scanner van de RabobankDe Rabo Scanner van de RabobankDe Rabobank komt met iets nieuws, namelijk de Rabo Scanner. Dit apparaat moet uiteindelijk de Random Reader volledig gaa…
De Rabo Scanner, opvolger van de Random ReaderDe Rabo Scanner, opvolger van de Random ReaderKlanten van de Rabobank zullen langzaam maar zeker allemaal in het bezit komen van een Rabo Scanner. Dit apparaatje is b…
Kanker en medisch onderzoek: hoe kan men kanker opsporen?Kanker en medisch onderzoek: hoe kan men kanker opsporen?Kanker is een ziekte die niet altijd makkelijk op te sporen is. Dikwijls wordt de ziekte pas in het lichaam ontdekt als…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Seth Rossman, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Verschillen MRI en CT (Engels): http://www.medicalnewstoday.com/articles/153201.php
  • Radiologyinfo.org (Engels): http://www.radiologyinfo.org/en/safety/index.cfm?pg=sfty-ct-pregnancy
  • Afbeelding bron 1: Seth Rossman, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Jan Ainali, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Verschillen en overeenkomsten tussen CT- en MRI-scanners"

Reactie

Elly Baars, 28-09-2016 19:06 #1
Kan je ook een rughernia zien met een ct? Ga beslist niet in een mri. Reactie infoteur, 31-01-2017
Sorry, ik ben geen dokter en kan u hier dus niet mee helpen. Voor dit soort vragen kunt u bij uw huisarts of arts in het ziekenhuis terecht. Veel succes!

Infoteur: Tmaar
Gepubliceerd: 01-10-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!