InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Horoscoop De Maan

Horoscoop De Maan

Horoscoop De Maan Horoscoop en de Maan. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, MAAN, Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus en Pluto. Iedere planeet symboliseert een kenmerkend behoeftenpatroon met daaruit voortvloeiende drijfveren. Dit patroon wordt ingekleurd door het sterrenbeeld (dierenriemteken) waarin de planeet staat. De betekenis en invloed van de Maan in de horoscoop wordt in dit artikel nader besproken. Indien je niet weet welke planeet bij jouw sterrenbeeld (dierenriemteken) hoort, onderaan het artikel staat een overzicht waarin je dit kunt zien.

Opmerking vooraf: In strikt astronomische zin is de maan eigenlijk geen planeet. Astrologisch gezien wordt de maan echter als planeet beschouwd.

De Maan

Maan is de drijfveer van het Kreeftprincipe. Vanuit de omgeving komt er een enorme hoeveelheid indrukken op ons af. Deze hoeveelheid is dermate groot, dat we, als we daar geen selectie uit zouden kunnen maken, binnen de kortste tijd volkomen de kluts kwijt zouden raken. De stand van de Maan in de horoscoop symboliseert de wijze waarop iemand selecteert uit die indrukken. Deze 'planeet' geeft dus aan op welk soort indrukken iemand het beste afgestemd is en daarmee welke indrukken men uit de omgeving selecteert. Hoe men die indrukken gevoelsmatig verwerkt en hoe men van daaruit op de omgeving reageert.

De Maan symboliseert dus niet, zoals de Zon, een actief principe, maar meer een reactief principe. De Maan geeft aan welke indrukken we op ons af laten komen, welk soort indrukken iemand instinctief, gevoelsmatig uit zijn omgeving selecteert en hoe men van daaruit op zijn omgeving reageert. De maankant van iemand komt dan ook het duidelijkst naar voren wanneer men als reactie op de sfeer in de omgeving zijn best doet om zich veilig en geborgen te voelen. En, wanneer men zich veilig voelt, zich kan laten gaan in instinctieve reactiepatronen.

De Maan is het belangrijkste vrouwelijke principe in de horoscoop. In de mythologie is de Maan meestal een vruchtbaar- heidssymbool. De maandelijkse omwenteling van de maan rond de aarde heeft te maken met de pieken en dalen in de vruchtbaarheid van mensen. In samenhang hiermee wordt in veel mythologische verhalen en ook in de astrologie, de Maan opgevat als een Moedersymbool. De Maan symboliseert in de horoscoop iemands innerlijke moeder en van daaruit de sfeer en manier waarop iemand veiligheid en geborgenheid zoekt en creëert.

Omdat de Maan een vrouwelijke horoscoopfactor is zal een man, in zijn algemeenheid iets sterker dan een vrouw, geneigd zijn om de eigen maankant via de wereld buiten zichzelf te leven. Datgene wat 'zijn' Maan symboliseert zal hij dus sterker zoeken in zijn omgeving of daarin projecteren. Daarom symboliseert de Maan in een mannelijke horoscoop -iets sterker dan in een vrouwelijke horoscoop- zijn moederbeeld en de bemoedering die hij buiten zichzelf zoekt. In die zin kan de maan in een mannelijke horoscoop mede informatie geven over zijn partnerbeeld voor zover dat samenhangt met het beeld dat hij van zijn moeder heeft.

Het Teken waarin de Maan staat, geeft aan hoe iemand geneigd is om geborgenheid te zoeken of te creëren, zich thuis te voelen en van daaruit te reageren. Het Huis en Teken waarin de maan staat, symboliseert hoe men die neiging zal uiten en van daaruit welke levensomstandigheden men zoekt of creëert. Zo zou bv. iemand met de Maan in Tweelingen (9e huis) zich goed thuis kunnen voelen in een sfeer waarin een feitelijke uitwisseling plaatsvindt over toekomstplannen, reizen, levensbeschouwelijke zaken, etc. Ook zou iemand met deze maanpositie in een onbekende situatie geneigd kunnen zijn om zich op deze wijze op te stellen om zich veiliger en gemakkelijker te voelen. In een moederrol zal er de neiging kunnen zijn om via een soort luchtige veelzijdigheid (Tweelingen) een vrije en avontuurlijke sfeer om zich heen te creëren. Door deze sfeer zullen communicatiezin en onafhankelijkheid bij de omstanders zeker aangemoedigd worden. Typisch moederlijke uitingen als koesteren, aanraken, knuffelen en gezelligheid, zullen minder duidelijk naar voren komen.

Samengevat: Maan symboliseert

  • de behoefte aan geborgenheid en aan een thuis
  • de aandrang om veiligheid en geborgenheid te zoeken door de omgeving in te voelen en erop te reageren
  • de innerlijke moeder en van daaruit het beeld dat we van onze eigen moeder hebben
  • de behoefte aan bemoedering
  • de behoefte om zelf te bemoederen en te verzorgen

Planeet Sterrenbeeld/Dierenriemteken

  • Zon - Leeuw
  • Maan - Kreeft
  • Mercurius - Tweelingen en Maagd
  • Venus - Stier en Weegschaal
  • Mars - Ram
  • Jupiter - Boogschutter
  • Saturnus - Steenbok
  • Uranus - Waterman
  • Neptunus - Vissen
  • Pluto - Schorpioen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Horoscoop Planeet VenusHoroscoop Planeet VenusHoroscoop en Planeet. Planeet Venus. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horosco…
Horoscoop Planeet MercuriusHoroscoop Planeet MercuriusHoroscoop en Planeet. Planeet Mercurius. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de hor…
Horoscoop Planeet ZonHoroscoop Planeet ZonHoroscoop en Planeet. De Zon. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn…
Horoscoop Planeet MarsHoroscoop Planeet MarsHoroscoop en Planeet. Planeet Mars. Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoo…
Bronnen en referenties
  • Astrologie Cursus H. v. der Velde (Psycholoog/Astroloog). Uitgave eigen beheer.

Reageer op het artikel "Horoscoop De Maan"

Reactie

Peter, 25-11-2010 19:42 #1
De maan is geen planeet… Reactie infoteur, 27-11-2010
Beste Peter,

Bedankt voor de correctie; je hebt helemaal gelijk.

Mvg

Infoteur: Sila
Laatste update: 27-11-2010
Subrubriek: Astrologie
Special: Horoscoop elementen
Reacties: 1
Schrijf mee!