InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Horoscoop: Planeet Pluto

Horoscoop: Planeet Pluto

Horoscoop: Planeet Pluto Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus en Pluto: iedere planeet symboliseert een kenmerkend behoeftepatroon met daaruit voortvloeiende drijfveren. Dit patroon wordt ingekleurd door het dierenriemteken (sterrenbeeld) waarin de planeet staat. Wat is de betekenis en invloed van Pluto in de horoscoop?

Planeet Pluto

Pluto is de drijfveer van het Schorpioenprincipe. Astronomisch gezien, is er nog weinig bekend over deze planeet. In de Griekse mythologie is Pluto de God van de onderwereld en bewaakt hij de geheimen ervan. In de astrologie symboliseert Pluto de eeuwig durende kringloop van dood en wedergeboorte, zoals die zich op alle mogelijke niveaus in de hele kosmos manifesteert. Door onze cultuur is de mens over het algemeen van deze kringloop vervreemd. Men is bang om met het idee dood en afsterven te leven en stopt het weg of blijft er het liefst ver vandaan.

Op het menselijke ervaringsniveau symboliseert Pluto alle intense verwerkingsprocessen. Bij alles waarmee Pluto in de horoscoop binding heeft, ontstaat de neiging om de dingen als zeer intens te ervaren en van levensbelang te vinden. In wezen symboliseert Pluto namelijk de angst voor de dood en de daarmee samenhangende angst voor onbekende gevoelsdiepte. Hierdoor neigt men ertoe om zich, of aan Plutozaken vast te klampen, of een emotionele binding ermee juist angstvallig af te houden, omdat deze te bedreigend is.

Pluto symboliseert echter ook de mogelijkheid om te leren dat dood en wedergeboorte een natuurlijk proces is. Dat de pijn die het loslaten of het verlies van iets waaraan we gehecht waren, juist de voedingsbodem of basis kan vormen voor nieuwe gevoelsdiepten. Op dezelfde wijze waarop dit in de natuur zo vanzelfsprekend verloopt. Zo kan bijvoorbeeld een rottend kadaver dienen als voeding om leven van een ander soort in stand te houden of in de vorm van mest dienen als voedingsbodem voor nieuw leven. Pluto geeft aan op welk niveau dingen opgeruimd moeten worden om plaats te maken voor nieuwe dingen.

Het teken waarin Pluto staat, geeft aan hoe bij een generatie de angst voor de dood en de daarmee samenhangende drang tot intense doorleving gekleurd is. Het huis waarin deze planeet staat, geeft aan op welk levensgebied deze drang zich bij iemand het duidelijkst manifesteert.

Samengevat: Planeet Pluto symboliseert

  • de behoefte om af te breken, om op te bouwen en omgekeerd
  • de behoefte aan dood en wedergeboorte en aan wezenlijke transformaties
  • de aandrang tot het zoeken van de diepste gevoelsessentie, met hieruit voortvloeiend de gevaren van geobsedeerdheid, machtswellust
  • een zwart-witinstelling en de uiteindelijke mogelijkheid van gevoelsmatige zuiverheid.

Planeet en sterrenbeeld/dierenriemteken

  • Zon - Leeuw
  • Maan - Kreeft
  • Mercurius - Tweelingen en Maagd
  • Venus - Stier en Weegschaal
  • Mars - Ram
  • Jupiter - Boogschutter
  • Saturnus - Steenbok
  • Uranus - Waterman
  • Neptunus - Vissen
  • Pluto - Schorpioen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Horoscoop: planeet MercuriusHoroscoop: planeet MercuriusSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
De veelzijdigheid van de astrologieAstrologie is veelzijdiger dan alleen het laten trekken van de geboorte-horoscoop, of de dagelijkse rubriek in de krant.…
Horoscoop: Planeet MarsHoroscoop: Planeet MarsSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
Horoscoop: Planeet NeptunusHoroscoop: Planeet NeptunusSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
Bronnen en referenties
  • Astrologie Cursus H. v. der Velde (Psycholoog/Astroloog). Uitgave eigen beheer.

Reageer op het artikel "Horoscoop: Planeet Pluto"

Infoteur: Sila
Laatste update: 10-10-2007
Subrubriek: Astrologie
Special: Horoscoop elementen
Schrijf mee!