InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Horoscoop: Planeet Jupiter

Horoscoop: Planeet Jupiter

Horoscoop: Planeet Jupiter Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus en Pluto: iedere planeet symboliseert een kenmerkend behoeftepatroon met daaruit voortvloeiende drijfveren. Dit patroon wordt ingekleurd door het dierenriemteken (sterrenbeeld) waarin de planeet staat. Wat is de betekenis en invloed van Jupiter in de horoscoop?

Planeet Jupiter

Jupiter is de drijfveer van het Boogschutterprincipe. Jupiter vormt in zijn astrologische betekenis samen met Saturnus het derde planetenpaar. (Het eerste paar vormen Zon en Maan, het tweede Venus en Mars). Jupiter is in de mythologie de God van de hemel en de donder. In de praktijk van de duiding symboliseert Jupiter de impuls om het goddelijke te beleven en van daaruit waarde en betekenis te geven aan het leven. Het gaat om door de vorm van iets heen de betekenis ervan te zien. Van hieruit geeft de stand van Jupiter in de horoscoop informatie over iemands drang tot natuurlijke groei en expansie. De neiging om er iets groots, moois en indrukwekkends van te maken.

Jupiter geeft aan welk soort activiteiten en ervaringen je inwendig een gevoel geven van eenheid met een groter plan. En van hieruit een gevoel van geloof en vertrouwen in de goede afloop van dingen. Daarom wordt Jupiter ook vaak geassocieerd met levensfilosofie, geloofsovertuiging en godsidee. Eigenlijk met alles wat iemand in het leven tot steun kan zijn en bij kan dragen tot een optimistische kijk op het leven.

De stand van Jupiter geeft aan hoe en hoeverre groei en groeibevorderende activiteiten, zowel geestelijk als lichamelijk, een rol in iemands leven spelen. Zo kan deze stand informatie geven over zowel de manier waarop en de mate waarin iemand van reizen houdt, zich aan het goede van het leven te buiten kan gaan, als over sportiviteit die iemand het liefst beoefent voor zijn plezier, of therapieën die iemand volgt om geestelijk te groeien. In negatieve zin heeft Jupiter te maken met zelfoverschatting, eigenwijsheid en daarmee samenhangende manische neigingen, overdaad en ontremmingen etc.

Het teken waarin Jupiter staat, geeft aan hoe iemand geneigd is om te filosoferen, levensbeschouwelijk bezig te zijn, enthousiast te worden voor dingen en zichzelf te overschatten. Het Huis waarin Jupiter zich bevindt geeft de uiting van deze neiging weer en de levensomstandigheden waarin dit kan resulteren.

Samengevat: Planeet Jupiter symboliseert

  • de behoefte aan uitbundigheid en daaruit voortvloeiende expansiedrang
  • de behoefte aan meer en aan groei, uitdijing en vermeerdering zonder van ophouden te weten
  • het religieuze gevoel
  • de behoefte aan een levensvisie
  • iemands geloof, hoop en vertrouwen
  • de profeet, filosoof en ziener in onszelf
  • de drang om ergens enthousiast voor/over te worden.

Planeet en sterrenbeeld/dierenriemteken

  • Zon - Leeuw
  • Maan - Kreeft
  • Mercurius - Tweelingen en Maagd
  • Venus - Stier en Weegschaal
  • Mars - Ram
  • Jupiter - Boogschutter
  • Saturnus - Steenbok
  • Uranus - Waterman
  • Neptunus - Vissen
  • Pluto - Schorpioen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Horoscoop: planeet MercuriusHoroscoop: planeet MercuriusSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
Horoscoop: Planeet VenusHoroscoop: Planeet VenusSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
Sterrenbeeld Boogschutter (Sagittarius)De Boogschutter is een teken uit de astrologie. De horoscoop van de Boogschutter wijst vooral op de avontuurlijkheid en…
Horoscoop: Planeet UranusHoroscoop: Planeet UranusSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
Bronnen en referenties
  • Astrologie Cursus H. v. der Velde (Psycholoog/Astroloog). Uitgave eigen beheer.

Reageer op het artikel "Horoscoop: Planeet Jupiter"

Reactie

Danielle, 19-04-2017 08:22 #1
Ik zoek de invloed van de manen van Jupiter. Ik las iets over Io en Io achterwaarts.

Infoteur: Sila
Laatste update: 10-10-2007
Subrubriek: Astrologie
Special: Horoscoop elementen
Reacties: 1
Schrijf mee!