InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Horoscoop: planeet Zon

Horoscoop: planeet Zon

Horoscoop: planeet Zon Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus en Pluto: iedere planeet symboliseert een bepaald behoeftepatroon met hieruit voortvloeiende drijfveren. Dit patroon wordt ingekleurd door het dierenriemteken (sterrenbeeld) waarin de planeet staat. Wat is de betekenis en invloed van de (planeet) Zon in de horoscoop? Opmerking vooraf: In strikt astronomische zin is de zon eigenlijk geen planeet. Astrologisch gezien wordt de zon echter als planeet beschouwd.

Planeet Zon

Zon is de drijfveer van het Leeuwprincipe. De zon als hart van het zonnestelsel, staat symbool voor de diepste kern: het wezen van de persoonlijkheid. De Zon symboliseert een 'mannelijke' drijfveer en geeft het streven aan het sterkst in de horoscoop van mannen om zichzelf te zijn, te worden en de eigen creativiteit te uiten. In een vrouwelijke horoscoop geeft de Zon tevens aan welke manieren van het jezelf zijn, jezelf worden en het uiten van creativiteit je het meest in anderen en in de omgeving aanspreken.

Het symbool voor de Zon is een cirkel met een punt in het midden; eigenlijk de horoscoop in het klein (een horoscoop is immers ook een cirkel met een punt er middenin). De punt in het midden van de Zon geeft aan dat deze planeet in de horoscoop het wezen, de kern van het totale zelf is. Dit totale zelf wordt door de horoscoop in zijn geheel aangegeven. De Zon staat voor het Ego, de drang tot zelfexpressie, zelfverwerkelijking, zelfbewustzijn en het besef van innerlijke eigenwaarde. De zon geeft aan hoe je je vitaliteit of je levenslust naar buiten brengt.

Het teken waarin de Zon staat, het zogenaamde Zonneteken is beter bekend onder de naam Sterrenbeeld. Is jouw zonneteken bijvoorbeeld Vissen, dan noem je dit sterrenbeeld Vissen. Het zonneteken geeft aan langs welke weg iemand het beste zichzelf kan zijn of worden en in welke sfeer of op welke manier zijn vitaliteit en creativiteit naar buiten brengt. In de mythologie is de zon-symboliek terug te vinden in 'de held' van het verhaal. Je zou kunnen stellen dat het zonneteken weergeeft hoe en waar iemand zijn 'heldkant' het beste kwijt kan.

De Zon kan in zijn astrologische betekenis omschreven worden als de aandrang tot het nemen van de van binnenuit komende, verwarmende en levenbrengende initiatieven. Astrologisch gezien bepaalt het zonneteken hoe men geneigd is dergelijke initiatieven te nemen. Iemand met de Zon in Vissen (dus: sterrenbeeld Vissen) zal dan op een Vissen manier, d.w.z. op een meegaande, meevoelende en meelevende wijze, geneigd zijn om de eigen van binnenuit komende aandrang te manifesteren. Iemand met bv. Zon in Steenbok zal zich op een rustige, bescheiden, afwachtende, systematische en wat koele manier in zijn 'heldenrol' manifesteren etc.

Daar de Zon een mannelijke horoscoopfactor is, werkt het bij vrouwen zo dat ze iets sterker dan mannen, de neiging en ook de mogelijkheid hebben om hun zonkant mede te realiseren via identificatie met anderen of met elementen uit hun omgeving. Daarom kan de Zon in een vrouwelijke horoscoop mede informatie geven over het manbeeld en/of het partnerbeeld van een vrouw, voor zover dit voortvloeit uit haar identificatie met haar vader zoals zij hem ziet.

Samengevat: Zon symboliseert

  • de aandrang om zichzelf te zijn en te worden
  • de uiting van vitaliteit en levenslust
  • de behoefte aan zelfexpressie, de behoefte om als individu in het centrum te staan
  • de god in onszelf, de innerlijke vader, de heldenfiguur: onze innerlijke 'held'

Planeet en sterrenbeeld/dierenriemteken

  • Zon - Leeuw
  • Maan - Kreeft
  • Mercurius - Tweelingen en Maagd
  • Venus - Stier en Weegschaal
  • Mars - Ram
  • Jupiter - Boogschutter
  • Saturnus - Steenbok
  • Uranus - Waterman
  • Neptunus - Vissen
  • Pluto - Schorpioen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Horoscoop: planeet MercuriusHoroscoop: planeet MercuriusSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
Horoscoop: Planeet JupiterHoroscoop: Planeet JupiterSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
Horoscoop: Planeet PlutoHoroscoop: Planeet PlutoSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
Horoscoop: Planeet NeptunusHoroscoop: Planeet NeptunusSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
Bronnen en referenties
  • Astrologie Cursus H. v. der Velde (Psycholoog/Astroloog). Uitgave eigen beheer

Reageer op het artikel "Horoscoop: planeet Zon"

Reactie

Serdo, 15-04-2012 13:35 #1
Helloo,

Mijn vraag gaat over de birth chart, waarbij je 2 tabellen ziet na het calculeren van je geboorte gegevens.

De vraag is dat er 2 begrippen zijn die ik graag wil begrijpen. De ene gaat over 'de planeten in de tekens' en de ander is 'de huizen in de tekens'.

Ik vraag me dus af wat hier de verschillen van zijn en wat de bedoeling is van deze 2 onderwerpen om duidelijk overzicht van te hebben?

Gr.

Serdo

Infoteur: Sila
Laatste update: 10-10-2007
Subrubriek: Astrologie
Special: Horoscoop elementen
Reacties: 1
Schrijf mee!