InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Horoscoop: Planeet Mars

Horoscoop: Planeet Mars

Horoscoop: Planeet Mars Sterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus en Pluto: iedere planeet symboliseert een kenmerkend behoeftepatroon met daaruit voortvloeiende drijfveren. Dit patroon wordt ingekleurd door het dierenriemteken (sterrenbeeld) waarin de planeet staat. Wat is de betekenis en invloed van Mars in de horoscoop?

Planeet Mars

Mars is de drijfveer van het Ramprincipe. Net zoals de meeste mensen weten dat Venus iets met liefde te maken heeft, is het ook vrij bekend dat Mars iets met energie (denk bv. aan de reclame) en met mannelijkheid en strijd te maken heeft. In de mythologie is Mars de God van de oorlog. In de astrologie symboliseert Mars, als de tegenpool van Venus, de behoefte om zich te onderscheiden van anderen en de daaruit voortvloeiende drang om competitieve relaties aan te gaan. Zowel het woord 'competitieve' als het woord 'relatie' moeten hierbij overigens ruim worden opgevat. Het competitieve hoeft niet altijd strijd in te houden, maar kan zich bv. ook op een sportieve manier uiten: in een gezonde competitiedrang of in enthousiasme dat anderen automatisch mee trekt.

Ook het woord relatie heeft m.b.t. de Marssfeer een ruimere betekenis dan alleen het aangaan van intermenselijke relaties. Het kan zich ook uiten in een 'competitieve' relatie met iets verstandelijks of iets materieels of met het eigen innerlijk. Een competitieve relatie met de materie zou zich bv. kunnen uiten in een drang om dit als een uitdaging te zien en van daaruit aan te gaan.

Daarom heeft Mars ook wel te maken met creatief handelen, technische aanleg en vaardigheden. Ook wordt Mars wel gezien als symbool van seksuele driften en seksuele dadendrang (het passieve, vrouwelijke als uitdaging voor het mannelijke). Voor ieder mens is het zaak om te leren dat vrouwelijke en mannelijke kanten van onszelf gelijkwaardig aan elkaar zijn, omdat het anders moeilijk wordt om op een evenwichtige manier relatie aan te gaan. In dit kader kan het van belang zijn om de eigen passieve kanten niet minderwaardig te vinden vergeleken met de eigen actieve kanten.

Mars geeft aan waar iemand achteraan jaagt en hoe iemand dat doet. En geeft verder informatie over de manier waarop iemand zich wil onderscheiden van anderen, over iemands daadkracht en initiatiefnemend vermogen, iemands energie en wilskracht, iemands hartstochten en seksualiteit.

Het teken waarin Mars staat, symboliseert hoe iemand van nature geneigd is om de eigen dadendrang en agressie te uiten en voor zichzelf op te komen. Het huis waarin Mars zich bevindt, geeft aan hoe iemand deze neiging uit en in welke levensomstandig- heden dit kan resulteren.

Samengevat: Planeet Mars symboliseert

  • de behoefte om voor zichzelf op te komen
  • de behoefte om zich te onderscheiden en de drang om competitieve relaties aan te gaan
  • de dadendrang, het initiatiefnemend vermogen
  • de knokker in onszelf
  • behoefte om aan te vallen en dingen te lijf te gaan
  • de seksualiteit
  • de zelfbevestigingsdrang.

Planeet en sterrenbeeld/dierenriemteken

  • Zon - Leeuw
  • Maan - Kreeft
  • Mercurius - Tweelingen en Maagd
  • Venus - Stier en Weegschaal
  • Mars - Ram
  • Jupiter - Boogschutter
  • Saturnus - Steenbok
  • Uranus - Waterman
  • Neptunus - Vissen
  • Pluto - Schorpioen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Horoscoop: planeet MercuriusHoroscoop: planeet MercuriusSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
Horoscoop: Planeet JupiterHoroscoop: Planeet JupiterSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
Horoscoop: de MaanHoroscoop: de MaanSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
Basisinformatie over astrologieBasisinformatie over astrologieAstrologie is een eeuwenoude methode. Vele geleerden hebben zich gebogen over dit fenomeen. Een sceptische persoon zegt…
Bronnen en referenties
  • Astrologie Cursus H. v. der Velde (Psycholoog/Astroloog). Uitgave eigen beheer.

Reageer op het artikel "Horoscoop: Planeet Mars"

Infoteur: Sila
Laatste update: 10-10-2007
Subrubriek: Astrologie
Special: Horoscoop elementen
Schrijf mee!