InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoogbegaafd of hoogintelligent?

Hoogbegaafd of hoogintelligent?

Hoogbegaafd of hoogintelligent? Veel mensen denken, dat iemand die intelligent is, hoogbegaafd is. Maar iemand die intelligent is, is eigenlijk hoogintelligent. Hoogbegaafden zijn ook intelligent, maar dat is niet het enige. Wat is precies het verschil tussen hoogintelligent, en hoogbegaafd?
Dat hoogbegaafden een hoog IQ hebben, weten de meeste mensen wel. Veel mensen denken dat als je een hoog IQ hebt, dat je dan automatisch hoogbegaafd bent. Maar het is niet het enige kenmerk van hoogbegaafden, wel een belangrijk kenmerk.

Figuur 1 / Bron: Dmcq / Wikimedia CommonsFiguur 1 / Bron: Dmcq / Wikimedia Commons

Intelligentie

Intelligentie kan gemeten worden met een intelligentietest. Aan het begin van de vorige eeuw is men begonnen met onderzoek naar het ‘meten’ van intelligentie. Er werden testen ontworpen, die bestaan uit een aantal oefeningen, waar je uiteindelijk een score uit krijgt. Met deze scores is men in staat om je intelligentie uit te drukken in een getal. Je intelligentiequotiënt, IQ, geeft aan hoe intelligent je bent. Een gemiddelde intelligentie wordt uitgedrukt met het getal 100. Ongeveer 68 van de 100 mensen hebben een IQ tussen de 85 en 115 (zie figuur 1). Met een IQ lager dan 85, kan iemand waarschijnlijk niet zo makkelijk leren. Met een IQ van boven 115 is iemand redelijk intelligent, en in principe kun je dan universitair onderwijs volgen. De meeste hoogbegaafden beschikken over een IQ dat hoger is dan 130. Zoals in figuur 1 te zien is, heeft ongeveer 2% van de bevolking een IQ van hoger dan 130.

Verschil hoogbegaafdheid en hoogintelligent

In het stukje hiervoor wordt beschreven dat intelligentie te maken heeft met hoogbegaafd zijn. Maar intelligent zijn is niet het enige dat meetelt bij hoogbegaafd zijn. Maar wat is nu precies het verschil tussen hoogbegaafdheid en hoogintelligent zijn?

De kenmerken die hoogbegaafden hebben, hebben hoogintelligenten niet, of minder. Wel hebben ze een hoog IQ, maar ze zijn toch anders dan hoogbegaafden. In het onderstaande schema wordt duidelijk gemaakt waarin de verschillen tussen hoogbegaafdheid en hoogintelligent zichtbaar zijn.

HoogintelligentHoogbegaafd
Weet de antwoordenStelt de vragen
Is aandachtigIs geestelijk en lichamelijk betrokken
Heeft goede ideeënHeeft wilde, aparte ideeën
Werkt hardLijkt te spelen, maar heeft goede resultaten
Beantwoordt de vragenGaat de discussie aan op details, weidt uit
Zit in de top van de groepIs de groep voorbij
Leert makkelijkWeet het al
Houdt van omgaan met leeftijdsgenotenHoudt van omgaan met volwassenen
Begrijpt de bedoelingTrekt conclusies
Werkt opdrachten uitZet opdrachten uit
Kopieert nauwgezetOntwerpt iets nieuws
Vindt school leukVindt leren leuk
Neemt kennis opSpeelt met kennis
TechnischUitvinder
Houdt van stapsgewijze informatieGedijt op complexiteit
Is aandachtigIs scherpe observator
Is tevreden met wat hij leertIs zeer kritisch over zichzelf

Conclusies

Hieruit kan een aantal conclusies worden getrokken. Een hoogintelligente snapt de aangeboden leerstof eerder, maar het blijft vaak wel rechtlijnig denken. Een hoogbegaafde blijft ‘verkeerde’ conclusies trekken, tenminste, zo lijkt het voor de rest, hij houdt er ‘vreemde’ denkbeelden op na.

Een hoogbegaafde wil ontdekken wat nog niet bekend is, en dan vooral onderwerpen die niet per se een vastgesteld begin of einde hebben. Hoogbegaafden gaan anders om met leeftijdsgenoten, dan hoogintelligenten. Meestal trekken ze liever op met volwassenen dan met hun eigen leeftijdsgenoten.

Het verschil tussen hoogbegaafden en hoogintelligenten is duidelijk te merken op school, in relaties met mensen onderling en thuis. Een hoogintelligente wordt gezien als een slim iemand, die goede cijfers haalt. Terwijl een hoogbegaafd kind ook gezien kan worden als een ‘vreemd’ iemand, die zich wat afzondert van de groep.

Lees verder

© 2013 - 2017 Me89, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is het IQ? Informatie over intelligentiequotiëntWat is het IQ? Informatie over intelligentiequotiëntIQ is een afkorting voor intelligentiequotiënt en het is een meting om te kijken hoe intelligent iemand is. Er wordt vaa…
Hoogbegaafd, wanneer ben je dat?Hoogbegaafd, wanneer ben je dat?Veel ouders scheppen graag op over hun kinderen en dan is hoogbegaafdheid al snel iets om te gebruiken. Het zegt immers…
Het meten van intelligentie met intelligentietestenHet meten van intelligentie met intelligentietestenIntelligentie is een vrij breed begrip, dat op verschillende manieren gemeten kan worden. Over het algemeen wordt onder…
Intelligentiemeting door middel van IQ testIntelligentiemeting door middel van IQ testDe intelligentie van een mens is een moeilijk begrip. Want hoe bepaal je of iemand ontzettend slim is, of misschien juis…
Hoogbegaafd: mensen met een hoog IQHoogbegaafd: mensen met een hoog IQHoogbegaafden zijn mensen met een hoog IQ. Hoogbegaafden met een hoog IQ zijn te vinden in elk deel van de maatschappij.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: White77 / Pixabay
  • Mulder, A. Plusgroep. Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen op de basisschool. (2010) Helmond: Onderwijs Maak Je Samen.
  • Renzulli, J. ‘What makes giftedness?’ Kappan. Jaargang 92 (mei 2011) blz. 81-88
  • Zanten, van, J. Hoogbegaafde kinderen. (1997) Amsterdam: Uitgeverij Boom.
  • Afbeelding bron 1: Dmcq / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Hoogbegaafd of hoogintelligent?"

Infoteur: Me89
Laatste update: 19-06-2013
Subrubriek: Diversen
Special: Hoogbegaafd
Medische informatie…
Schrijf mee!