InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Klompen op maat – goed voor de voet

Klompen op maat – goed voor de voet

Klompen op maat – goed voor de voet Nederland is bekend om zijn klompen, het schoeisel dat warm is in de winter, koel in de zomer en gezond voor de voeten. Het gaat voetschimmels tegen en geeft goede ondersteuning aan de rug. De Eenrumer klompenmakerij is een bijzondere klompenmakerij die de klomp helemaal op maat maakt, zodat er voor elke dikke teen en elke hoge wreef een passende klomp te krijgen is. Daarom hebben deze ambachtslui uit Eenrum geen webwinkel.

Zuiderstraat in Eenrum

Klompen

Nederland staat bekend om zijn klompen, maar ze worden al eeuwen in allerlei Europese landen gedragen. Voorheen door arbeiders en boeren en tegenwoordig meer en meer door tuinders en in de vrije tijd. Het houten schoeisel is ook als souvenir van belang voor de toeristenbranche. Grote en kleine klompen en zelfs klompjes als sleutelhanger gaan over de toonbank als haring aan de haringkar. In Nederland raakten de klompen na de Middeleeuwen in zwang en het schoeisel paste prima bij het vochtige klimaat. In de twintigste eeuw was de klomp als schoeisel in Nederland nog populair maar in de loop van de eerste helft van de twintigste eeuw daalde het animo. Vanaf de jaren zestig is er weer met een opmars gaande.

Gezond

Het is niet voor niets dat de klomp veel wordt gedragen. Het is gezond schoeisel voor alle leeftijden en klompen zijn heel gemakkelijk in het aan- en uittrekken. Zonder moeite schuif je in de klomp en loop je ermee de tuin in. Klompen lopen heerlijk en je hebt er altijd lekkere warme voeten in. Bij koud weer heb je lekker warme voeten en bij warm weer blijven je voeten heerlijk koel en heb je toch geen last van zweetvoeten. De klompen geven je tenen alle vrijheid en ruimte en passen toch goed om de voet. De klomp geeft steun vanuit een veilig voetbed en heeft een standvastige hak. Daarbij heeft de klomp een sterke randbescherming die de totale wervelkolom een basis geeft. Daardoor zijn klompen goed voor de rug en zorgen ze voor minder rugklachten en minder vermoeidheid. Het hout van de klomp gaat ook voetschimmels en geurtjes tegen.
De klomp is een bescherming voor de hele voet en beschermt bijvoorbeeld tegen verwonding door trappen in een spijker of glas.

Lopen

Niet iedereen kan op klompen lopen. Het vraagt een speciale techniek waar je even aan moet wennen. De klompenloper moet namelijk de tenen krommen bij het nemen van een stap en optillen van de voet. Onervaren klompendragers willen dan nog wel eens een klomp verliezen. Ervaren klompenlopers krommen automatisch hun tenen en lopen er mee weg. Klompen kunnen pijn doen op de wreef, maar dat went doorgaans snel. Mensen die er dagelijks op lopen kunnen eeltvorming krijgen op de wreef.

Eenrum

In Eenrum staat de klompenmakerij van de familie Van der Meulen. Voorvader Douwe van der Meulen startte er in 1900 mee. Sindsdien zijn de Eenrumer klompen een begrip. Douwe hield van hout en koos daarom hij voor het ambacht van klompenmaker. Hij beheerste zijn vak uitermate goed en werd een expert in het maken van klompen op maat en besteedde aandacht aan de pasvorm. Voor elke voet maakte hij een passende klomp. Het was aanvankelijk handwerk en in 1920 ging het zo goed met de zaak - zoon Jetze hielp inmiddels mee - dat er machines konden worden aangeschaft. De vraag naar de goede klompen nam toe en de Eenrumer klompenmakers verloren nooit de kwaliteit en de pasvorm uit het oog. Ook de derde en vierde generatie werd klompenmaker; Douwe en Robert specialiseerden zich in het traditionele schoeisel. De klanten kwamen uit de wijde omtrek en deze klompenmakers weten net als opa en overgrootvader klompen te maken die bij voeten passen. Zonder probleem passen ze elke klomp aan de voet aan en voeren kleine of grotere aanpassingen uit zodat het schoeisel perfect past. De klompenmakerij heeft alle veranderingen in schoeiseltrends overleefd en in de eenentwintigste eeuw heeft Klompenmakerij Van der Meulen uit Eenrum nog immer kwaliteit en pasvorm hoog in het vaandel staan.

Geen webwinkel

De Klompenmaker Van der Meulen wil het zicht op zijn klanten niet verliezen en werkt daarom bewust niet met een webwinkel. Ze willen het contact met hun klanten behouden en de voeten met eigen ogen zien. Ze willen voorkomen dat er geen perfect passende klomp wordt aangeschaft en dat er daarmee onnodig klachten ontstaan. Vaste klanten kunnen telefonisch bestellen, want in dat geval zijn maat en eventuele kleine aanpassingen bekend bij de koper en klompenmaker.

Van der Meulen Klompenmakerij
Zuiderstraat 25
9967 RP Eenrum

Klompen of Hulsten / Bron: Persbureau AmelandKlompen of Hulsten / Bron: Persbureau Ameland
Kinderklompje als pennenbakje / Bron: Persbureau AmelandKinderklompje als pennenbakje / Bron: Persbureau Ameland
Houtsnij- en schilderwerk / Bron: Persbureau AmelandHoutsnij- en schilderwerk / Bron: Persbureau Ameland

Tweede leven van een klomp
En als de klompen eenmaal versleten zijn, als er een gat in is gelopen, dan kunnen ze aan hun tweede leven beginnen. Het kinderklompje belandt op het bureau als pennenbakje en een grote klomp kan zijn leven verder slijten als gaper aan de muur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Klompen, het bekendste schoeisel in NederlandDe klomp is het meest bekende typische Nederlandse schoeisel. De traditionele grap van touristen is ook de opmerking dat…
De houten klompDe houten klompHet is nog niet met zekerheid te zeggen waar de klomp nu eigenlijk vandaan komt. Sommigen beweren uit het noorden van Fr…
Klompen; al eeuwen het ideale schoeiselKlompen; al eeuwen het ideale schoeiselDe klomp is een oer Hollands product. De eerste vormen van dit houten schoeisel dateren al uit de Middeleeuwen. Nu in de…
Klompen in veel soorten om te dragen of als souvenirKlompen in veel soorten om te dragen of als souvenirEen klomp valt onder de allesomvattende term ‘schoeisel’ waarmee alle vormen van de bekleding ter bescherming van de voe…
Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel, ook wel zwemmerseczeem genoemd, is een schimmelinfectie van de voeten. Naar schatting lijdt 10% van de Ned…
Bronnen en referenties
  • http://www.eenrumerklompen.nl/geschiedenis.html geraadpleegd op 26 januari 2015
  • http://klompen-scherjon.nl geraadpleegd op 27 januari 2015
  • http://www.habermehl.nl/contents/nl/d135_Klompen_geschiedenis.html geraadpleegd op 27 januari 2015
  • http://www.yvonnetraint.nl/klompen geraadpleegd op 27 januari 2015
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Klompen op maat – goed voor de voet"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-01-2016
Gepubliceerd: 28-01-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Voeten
Medische informatie…
Schrijf mee!