InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Top 5 tips voor een strakke, platte buik

Top 5 tips voor een strakke, platte buik

Top 5 tips voor een strakke, platte buik De Nederlanders worden steviger, veel steviger. Mannen geven minder om hun figuur en gewicht dan vrouwen. Voor mannen is het eigenlijk toegestaan een bierbuikje te hebben, maar vrouwen worden vaak afgewezen op een rolletje meer. Natuurlijk wil iedereen een strakke buik, sterke buikspieren en in staat zijn de navel te kunnen bekijken zonder een spiegel te moeten pakken. Hier volgen 5 tips om die platte buik te realiseren.

Tip 1. Vet verminderen.

Veel mensen klagen dat ze wel 100 of 200 sit-ups op een dag doen en nog steeds geen strakkere buik krijgen. Je kunt wel 1000 buikspieroefeningen per dag doen, maar als je je normale eetpatroon behoudt, behoud je ook je vetrolletjes. De buikspieren kunnen wel steviger worden, maar als je vetlaag(je) je buikspieren verbergt zal dit niemand opvallen.
Pas dus eerst je eetpatroon aan. Let op wat je eet, hoeveel je eet, hoeveel calorieen je per dag binnen krijgt en hoeveel goede en slechte vetten. Goede vetten, onverzadigde vetten, zijn goed en hoef je niet te laten staan. Verzadigde vetten grijpen zich bij binnenkomst direct vast aan je heupen, je dijen, je billen en je buik.
Eet op vaste tijden en niet meer dan nodig is. Ga niet pas eten als je echt trek krijgt, want dan eet je veel te veel. Drie goedgekozen maaltijden per dag en wat extra lichaamsbeweging van ca. een half uurtje per dag zorgen ervoor dat je lichaamsvet (vetpercentage) vermindert en je sit-ups zichtbaar effect hebben.

Tip 2. Thuisoefeningen.

Een veel te veel gehoord excuus is dat men geen tijd heeft om naar de sportschool te gaan, er geen geld voor heeft of er is simpelweg geen sportschool in de buurt. Onzin! Je hebt geen dure sportschool met 101 apparaten nodig! Het enige wat je echt nodig hebt voor een plattere buik is je eigen lichaam en een stuk vloer om op te gaan liggen. Sit-ups en crunches worden vaak verkeerd uitgevoerd, waardoor ze inderdaad geen effect hebben en, nog vervelender, lichamelijke klachten veroorzaken. De juiste oefening doe je als volgt:
  • Ga plat op je rug liggen en gebruik geen kussen of iets dergelijks om de vloer te verzachten.
  • Buig je knieen en zet je voeten vervolgens plat (met de hele zool) op de grond.
  • Leg je handen zonder te drukken op je achterhoofd of in de nek. Een positie alsof je ligt te zonnen op het strand.
  • Ga achter elkaar en stukje omhoog en weer terug met behulp van de buikspieren voor goede sit-ups. Voor de perfecte crunch kom je iets omhoog en hou je vervolgens deze positie een aantal seconden vast. Herhaal dit een aantal keer.

Veel mensen trekken aan hun nek of hoofd bij het overeind komen. Anderen zetten af tegen de grond met hun schouders of rug. Deze manieren hebben absoluut geen effect en zorgen overigens voor vervelende lichamelijke klachten. De oefening uitvoeren op een andere manier dan enkel met behulp van de buikspieren is slecht voor het lichaam.

Tip 3. Crunch voor de onderbuik.

Bij deze oefening train je voornamelijk je onderbuik. Hiermee verminder je je onderste vetrol onder je navel. Deze oefening voer je als volgt uit:
  • Ga plat op je rug liggen en gebruik wederom geen kussen onder de rug of iets dergelijks.
  • Buig je knieen en leg je armen plat langs je zijden.
  • Kruis je enkels en til met behulp van je buikspieren je voeten van de grond. Probeer hierbij niet teveel druk op je enkels te zetten. Je enkels doen het tilwerk niet, dus dit heeft absoluut geen zin.
  • Til verder tot je billen van de grond komen en hou de positie even vast (als dat lukt). Zo niet kun je de oefening achter elkaar doen zonder vast te houden.

Zorg ervoor dat je recht ligt tijdens deze oefening. Het is de bedoeling dat je voeten zich iets hoger dan je heupen bevinden, maar wel in dezelfde lijn.

Tip 4. De zijspieren.

Niet alleen in het midden van de buik bevinden zich spieren en dit is waarschijnlijk ook niet de enige plek waar zich een vetje bevindt. Heb jij niet ook boven je heupen een rolletje op de broekrand hangen? Dit ziet er heel vervelend uit wanneer je een strak shirtje draagt. De buik aan de voorkant kun je nog inhouden wanneer je iets straks draagt, maar de lovehandles (de rolletjes aan de zijkanten) blijven duidelijk zichtbaar. Geen gezicht!
Door de hierboven beschreven oefeningen naar de zijkanten uit te voeren, verminder je ook hier het vet en wordt de taille weer zichtbaar. Je kunt dit oefenen door een gewone sit-up te doen. In plaats van recht vooruit te komen, probeer je met je rechter-elleboog uw linkerknie te raken zonder de armen voor het gezicht te buigen. De ellebogen mogen wel iets naar voren gebracht worden, maar zeker niet voor het gezicht. Herhaal deze oefening naar beide kanten, ook in crunches. Je zult zien dat je taille er veel beter uit komt te zien.

Tip 5. Niet overdrijven.

Je lichaam heeft tijd nodig ergens aan te wennen. Zo ook bij nieuwe bewegingen. Begin niet met 100 sit-ups of net zo lang als je het vol kunt houden. Het is niet nodig te overdrijven in buikspieroefeningen. Houd je, zeker in het begin, aan setjes van tien tot vijftien. Cruches, sit-ups en beiden naar elke zijkant, allemaal tien tot vijftien keer en dan is het klaar voor vandaag. Geef je lichaam morgen de tijd weer te herstellen en doe het overmorgen opnieuw. Net zo lang tot je er geen spierpijn meer van krijgt. Dan kun je het aantal oefeningen opvoeren. Geef je lichaam sowieso na elke bewegingsdag een rustdag wat betreft de buikspieren. Je kunt natuurlijk altijd een half uur gaan lopen of fietsen in plaats van buikspieroefeningen.
Zorg er ook voor dat je alleen met de buikspieren werkt tijdens deze oefeningen en niet met de nek-, rug-, schouder- of beenspieren. Dit kan (en zal op den duur) lichamelijke klachten veroorzaken.
© 2008 - 2014 Marensa, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het nut of de onzin van buikspieroefeningenHet nut of de onzin van buikspieroefeningenBen jij die buik ook zo zat en wil je strakke buikspieren? Allerlei apparaten, programma's en diëten beloven je een stra…
Een platte buik door buikspieroefeningenEen platte buik door buikspieroefeningenEen platte buik willen we allemaal wel. Voor de meeste mensen is dit niet weggelegd: door voeding, zwangerschap of ziekt…
Strakke buik zonder dieet: effectieve oefeningen voor thuisStrakke buik zonder dieet: effectieve oefeningen voor thuisEen buikje, velen kampen met te veel vet op de buik en slappe buikspieren. En wie wil er niet een platte buik? Met een p…
BBB: de buik, kledingadviesBBB: de buik, kledingadviesVoor veel vrouwen zijn de buik, de billen en de benen het probleemgebied van hun lichaam. Door waakzaam om te gaan met d…
Het buikje: soorten en een strakke buik creërenHet buikje: soorten en een strakke buik creërenHet schoonheidsideaal is een strakke, platte buik. Toch hebben veel mensen een dikke buik, bijvoorbeeld een bierbuik. We…

Reageer op het artikel "Top 5 tips voor een strakke, platte buik"

Reacties

Sterre, 24-07-2014 13:25 #109
Heey,
ik ben 14 jaar 1.69 en weeg 56 kilo. ik ben niet dik maar ik wil wel graag een strakke buik ik voel mijzelf er erg ongemakkelijk bij als we gaan zwemmen met vriendinnen en ik probeer er iets aan te doen maar het lukt niet.wij eten vrij gezond thuis en ik tennis 2x inde week hockey 2x en 1x wedstrijd probeer ook te hardlopen en gym ook 2 uur per week. maar toch lukt het niet heeft u nog verdere tips? Reactie infoteur, 25-07-2014
Hey Sterre!

Je bent inderdaad niet te zwaar voor je lengte, dus dat is geen puntje om je zorgen om te maken. Wel kan ik me voorstellen dat je je ongemakkelijk voelt als je zelf het idee hebt dat je buik wat minder strak is dan je zou willen. Juist omdat je gezond eet en al heel veel aan sport doet is het lastig om hier snel verandering in te brengen. Je hoeft niet af te vallen, je wilt het alleen maar wat strakker. Zeker in de puberteit (hoe vervelend ook) is dit erg moeilijk.

Wat je wel kunt doen, zijn situps die je gewoon thuis kan uitvoeren. Is het niet erg om er wat geld aan uit te geven, dan zou je kunnen gaan zwemmen. Ook dit is erg goed voor je buikspieren en om je buik strakker te krijgen. Ik begrijp dat zwemmen juist een beetje een probleem kan zijn omdat je je niet comfortabel voelt, maar toch zou ik dan proberen je daar overheen te zetten. Bedenk je dat je het juist doet om het beter te maken voor jezelf en kijk vooral ook naar de andere mensen in het zwembad. Dan zal je zien dat de meeste mensen een slappere buik hebben dan jij. Ook regelmatig gewoon je buik inhouden (wel doorademen!) kan je goed helpen je buik wat strakker te krijgen. Dit kan op alle momenten van de dag, zelfs op school.

Bedenk wel dat je het lang vol moet houden om eraan te werken. Bij een goede inzet kan het 3 maanden duren voor je resultaat gaat zien. Probleem is ook dat je zelf de veranderingen minder snel ziet dan anderen, omdat je elke dag naar jezelf kijkt. Hierdoor vallen kleine veranderingen niet op. Ik zou je dan ook aanraden je buik op te meten in omvang en over 3 maanden nog eens te meten. Dan kun je zien of het strakker is geworden of niet en weet je dit door feiten in plaats van alleen wat je zelf ziet.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

James, 07-07-2014 19:47 #108
Beste,

loop al een tijdje tegen de lamp door wat lichamelijke problemen, ben door rug en knie klachten vorig jaar zomer thuis gekomen en sins dien niet meer kunnen werken (3 jaar als stratenmaker gewerkt.) toen had ik natuurlijk niet echt de extra beweging nodig op een dag omdat het vrij intensief werk was. maar nu ik thuis zit ben ik in zeker 7 maanden tijd 10 kilo aangekomen (van 75 naar 85 kilo) ben nu dus 21 jaar 1.80 lang en 85 kilo. nu eet ik al wel gezonder voornamelijk fruit en groentes en drink eigenlijk alleen nog maar water (soms 1 blikje fris per dag) nu vroeg ik me dus af hoe ik het beste weer terug kon gaan naar 75 kilo. heb niet gek veel klachten qua rug en knie, laatste tijd wordt me wel aangeraden om rustig aan te doen. wat kan ik het beste doen? Reactie infoteur, 09-07-2014
Beste James,

het is inderdaad niet vreemd dat je bent aangekomen in de tijd dat je thuis zit. Als stratenmaker ben je dagelijks intensief bezig en dit is eigenlijk je dagelijkse portie sport. Als je dat ineens niet meer doet, dan kom je aan, ook als je gezond eet (en drinkt). Ik begrijp dat sporten voor jou toch wel een probleem is, gezien je lichamelijke klachten. Sporten die je wel zou kunnen proberen, die goed zijn en waarbij je wat minder intensief bent, zijn wandelen/snel lopen en fietsen. Daarnaast is zwemmen een heel goede optie. In het water heb je altijd aanzienlijk minder last van lichamelijke klachten, omdat je in water gewichtsloos bent. Dit kan je dus zeker nog proberen. Zwemmen staat overigens ook binnen de top 3 van beste sporten bij het afvallen. Je hoeft echt niet als een gek door het water te stuiven om af te vallen. Gewoon 10 baantjes schoolslag per dag, op een tempo dat voor jou goed voelt, is zeker voldoende. Alle andere sporten kun je proberen, en dan in opbouwende vorm. Als je voelt dat het een negatief effect op je lichaam of je specifieke klachten heeft, zoek dan iets anders. Forceren is nooit goed.

Daarnaast, probeer veel water te drinken (maar dat doe je eigenlijk al), en eet 3 maaltijden per dag en 3 gezonde tussendoortjes per dag. Probeer tussen de 6 eetmomenten minimaal 2,5 uur tijd te houden. Ik denk dat je zo al een heel eind komt!

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

N. G., 21-06-2014 20:16 #107
Ik en 14 jaar en 1.74 lang ik weeg ong. 64 kg ik sport 3-5 keer per week (hardlopen) en doe veel buikspieroefeningen. ik ben niet dik en mijn BMI is ook gewoon goed ik heb alleen nog best wat vet op mijn buik en het lukt niet om daar vanaf te komen. we eten thuis gezond nauwelijks suikers en slechte vetten ik blijf er alleen maar mee zitten. weet u misschien hoe ik hier vanaf kan komen? Reactie infoteur, 24-06-2014
Beste N.G.,

je bent inderdaad zeker niet dik. Je zit op een heel gezond gewicht en je neigt niet eens naar een iets te zwaar lichaam. Wat dat betreft zit je dus helemaal goed. Maar, ik kan me voorstellen dat je zelf misschien toch niet helemaal tevreden bent. Belangrijk om te weten is dat afvallen op jouw leeftijd heel moeilijk is, vooral omdat je in de groei bent (voorlopig nog een paar jaar) en omdat je lichaam heel erg aan het veranderen is op dit moment. Dit maakt het erg lastig om je figuur aan te passen. Daarnaast sport je al erg veel en eet je heel gezond. Hier valt dus eigenlijk ook weinig aan te passen. Ik denk dat jij het beste resultaat bereikt door sporten af te wisselen. Nu richt je je vooral op hardlopen en buikspieroefeningen. Juist omdat je dit zoveel doet raakt je lichaam eraan gewend. Hierdoor val je er niet echt van af en wordt je figuur ook niet strakker. Het enige wat het nog doet is dat je niet zwaarder of ronder wordt. Door sporten af te wisselen geef je je lichaam iets nieuws en zet je nieuwe spieren aan het werk. Hier zal je dan ook spierpijn van krijgen. Wat voor je buik heel goed is, is zwemmen, tennissen of badmintonnen, volleybal en voetbal, en wat ook heel goed is, is gewoon gedurende de dag regelmatig je buik inhouden. Dit kan overal en het is gratis.

Dus, eigenlijk omdat je alles al heel goed doet is er heel weinig aan te passen. Ik denk echt dat dit voor jou het beste gaat werken.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Danique, 14-05-2014 16:35 #106
Ik ben 13 jaar en ben 1,70 lang en mijn gewicht is 60/61 en heb op zich een best platte buik maar wil hem net iets platter. Ik doe aan voetbal daar train ik 2 keer per week mee en dan een voetbal Wedstrijd en op school heb ik 2 keer per week gym van ander half uur waar ik best actief bij mee doe en fiets elke dag nog 6 km naar school en terug en eet op zich best wel gezond alleen twee keer per week patat en pasta. Ik doe ook elke dag aan sit ups en dat bouw ik steeds een beetje op en ik plank elke dag 1 á 2 min. Hebben jullie nog tips Reactie infoteur, 16-05-2014
Beste Danique,

ik denk dat je al heel goed bezig bent! Je sport meer dan genoeg, je eet gezond genoeg (twee keer in de week iets ongezonder is zeker geen ramp) en je gewicht is heel gezond voor je lengte. Als je echt een sixpack wilt kweken, dan komt dat vanzelf als je hiermee doorgaat en ook daadwerkelijk de sit ups op blijft bouwen. Het is goed om sit ups recht naar voren te doen en dit ook af te wisselen met de zijdelingse beweging. dan bereik je het beste resultaat. Het probleem is wel dat je nog zo jong bent. Hierdoor zijn je spieren nog niet helemaal ontwikkeld om zo 'strak' te zijn. Om het echt helemaal strak te krijgen op de 13e, dan is extreme sport nodig, als bodybuilding, maar als daar je interesse niet ligt, dan zou ik daar zeker niet zomaar aan beginnen. Dat is eigenlijk onzin. Als je straks uitgegroeid bent, dan komt dat sixpack ook vanzelf. Kinderen zijn nu eenmaal niet gebouwd op erg gespierde lichamen, waardoor je dat als kind ook niet snel krijgt. Nu ben je met 13 natuurlijk geen klein kind meer, en de puberteit (en dus de verandering van je lichaam) is al begonnen, dus ik denk dat je nu net even in de tussenfase zit. Hierna gaat het allemaal vanzelf als je zo bezig blijft zoals je nu doet!

Groetjes, Marensa

Shenisa, 18-03-2014 08:41 #105
Hey, ik ben 13 jaar, ongeveer 1,60 lang en ik weeg 65 kilo. Ik weet dat dit te zwaar is en ik beweeg daarom ook de laatste tijd meer en ik let ook op wat ik eet. Ik dans twee keer per week, 1 uur dancehall en 1 uur hip-hop, en ik doe minstens 4 keer per week sit-ups met een hele hulpzame app. Toch val ik bijna niet af! Heeft u misschien tips? Want ik heb ze hard nodig!
Alvast bedankt, xx Shenisa Reactie infoteur, 19-03-2014
Hey Shenisa,

wat vervelend dat het niet lukt om af te vallen. Ik kan me voorstellen dat je behoorlijk teleurgesteld bent dat je nog steeds geen gewicht verliest terwijl je zoveel doet om af te vallen. Als het om beweging gaat ben je in elk geval heel goed bezig! Daar ligt het zeker niet aan. Het is mogelijk dat je wel slanker wordt, maar bijna niet afvalt door het bewegen. Het bewegen zorgt er namelijk voor dat je spieren sterker worden. Je verliest wel vet, maar omdat je spieren weer zwaarder worden, zie je dit niet aan het gewicht. Dit kan je wel testen door te meten. Meet nu eens je taille op, en doe dat over een maand nog een keer. Kijk dan of je wel centimeters verliest. Dat is namelijk veel belangrijker dan kilo's.

Daarnaast zie ik dat je let op wat je eet, en dat is natuurlijk heel goed. Je mag best eens ongezond eten. Het is zelfs goed om bijvoorbeeld 1x per week iets ongezonder te eten, omdat je dan voorkomt dat je een echte 'vreetkick' krijgt door het lijnen. Je lichaam heeft zo af en toe ook eens vet nodig. Let je ook op wat je drinkt? Dat vergeten mensen namelijk vaak, maar het kan echt zijn dat het drinken de oorzaak is dat je niet afvalt. Ik denk niet dat je al koffie drinkt, maar bijvoorbeeld mensen die veel koffie drinken met veel poedermelk erin vallen niet af, omdat het poedermelk heel vet is. Belangrijk is dat je in elk geval twee liter water per dag drinkt. Als je dat echt niet haalt, probeer dan twee liter drinken waar ook niet veel suikers en calorieën e.d. inzit. Vocht helpt echt heel goed als je af wilt vallen.

Let ook goed op dat je echt 3x per dag goed eet, en het liefst een beetje op vaste tijden. Tussen je ontbijt en je lunch, tussen je lunch en je avondeten, en ongeveer twee uur na je avondeten kan je een gezond tussendoortje nemen om je stofwisseling bezig te houden. Denk aan fruit, een eierkoek, een liga of een bakje magere yoghurt of kwark. Als je te weinig eet, of maaltijden overslaat, val je niet af. Vaak denken mensen dat je makkelijker afvalt als je bijvoorbeeld in de ochtend of in de middag niet eet, omdat ze denken dat je afvalt als je minder eet. Dit klinkt ook wel heel logisch, maar het is echt niet waar. Je kan pas afvallen als je stofwisseling bezig blijft. Als je maaltijden overslaat, dan wordt je stofwisseling lui. Daarnaast weet je lichaam dat je maaltijden overslaat en gaat je lichaam vetten 'sparen' voor het geval je nog minder gaat eten en je lichaam tekort komt. Je kan dus zelfs een beetje aankomen als je maaltijden overslaat. Dus, minimaal 3 maaltijden per dag, maximaal 3 tussendoortjes per dag. Het is goed om steeds minimaal 2 uur tussen je maaltijden en tussendoortjes aan te houden. Dan werkt je stofwisseling/vetverbranding het best.

Het bewegen gaat heel goed. ik zou niet nog meer gaan sporten, want dat wordt het nog een obsessie voor je. Zeker als je in de puberteit zit is het heel lastig om af te vallen, vooral omdat je lichaam meer rondingen krijgt (die ook weer extra gewicht hebben, zoals borsten en rondere heupen en billen), en omdat je nog in de lengte groeit. Jij groeit nog zeker wat in de lengte, dus als je je gewicht rond de 65 kilo kan houden, dan is dat helemaal niet teveel. De verhoudingen worden dan steeds beter tussen je lengte en je gewicht. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Als je toch nog iets extra wilt doen, ga dan gewoon lekker lopen. Iets simpels, maar het werkt heel goed bij het afvallen, omdat je met lopen heel veel spieren gebruikt. Een krantenwijkje zou bijvoorbeeld ideaal zijn om aan je lichaam te werken en ook nog eens geld te verdienen. Zo deed ik dat toen ik nog jouw leeftijd had. Het is echt heel handig!

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb!

Groetjes, Marensa

T. R., 09-02-2014 23:20 #104
Hallo, ik ben een meisje van 13, ben ongeveer 1.65 en ik weeg 51 kilo. Nu zegt mijn BMI dat ik gewoon gezond ben voor mijn lengte en leeftijd, maar toch heb ik echt een vetrol op mijn buik. Ik voel me hierdoor echt niet mooi. Nu weet ik wel wat ik daaraan kan doen, meer gaan sporten en minder snoep eten dus. (ik rijd nu maar 1 x per week 1 uur paard). Het probleem is alleen dat er helemaal geen leuke sporten te doen zijn in mijn buurt, alleen zwemmen en ik heb alle zwemdiploma's die je kan halen gehaald. Verder ben ik ook echt een ramp met ballen, ik kan niet eens een bal vangen. Hebben jullie misschien tips voor oefeningen die je thuis kan doen, gewoon in je slaapkamer? Verder ben ik sowieso 2x per week alleen thuis, en er staat altijd een gevulde droppot klaar, en ik kan er gewoon niet van af blijven. Afkick tips voor drop misschien? Ik weet ook niet welke dingen dan wel gezond zijn, ik had gehoord dat fruit en ananas goed was maar daar zitten toch ook suikers van zichzelf in? Alvast superbedankt! Reactie infoteur, 11-02-2014
Beste T.R.,

je hebt inderdaad wel een gezond gewicht volgens je BMI. Je BMI zegt je alleen niet of je hier ook tevreden mee moet zijn. Als jij je toch niet lekker in je vel voelt, dan is daar echt nog wel iets aan te doen, ook als je BMI gezond is. De dropjes moet je inderdaad zo veel mogelijk laten staan ;). Ik snap heel goed dat dat heel moeilijk is, zeker als er een gevulde droppot voor je neus staat en er niemand is om je in de gaten te houden. Probeer met jezelf af te spreken dat je in de ochtend, de middag en de avond 1 dropje mag pakken, en probeer je hier zo goed mogelijk aan te houden. Als je toch meer pakt, bedenk dan dat je alleen jezelf teleurstelt, en dat je achteraf waarschijnlijk spijt krijgt. Je kan natuurlijk ook vragen of de droppot verstopt kan worden of achter een gesloten deur als je alleen thuis bent, en of iemand je snoepen in de gaten wil houden.

In fruit zitten inderdaad natuurlijke suikers. Van sommige soorten fruit kan je dan ook dikker worden als je er teveel van eet. Het is belangrijk dat je 2-3 stuks fruit (maakt niet uit wat) per dag aanhoudt. Dan krijg je alles binnen wat je nodig hebt, en krijg je zeker niet teveel verkeerde stoffen binnen. Andere tussendoortjes die wel heel goed kunnen zonder aan te komen zijn bijvoorbeeld soepstengels, eierkoeken, biscuitjes, rijstwafels of speciale snacks van bijvoorbeeld Special K. Hiervoor geldt natuurlijk ook dat je er maar 1 of hooguit 2 per dag moet nemen.

Zwemmen is heel goed bij het versterken van je buikspieren. Je zegt dat je alle diploma's al hebt, dus zwemles heeft voor jou geen zin meer. Dat betekent natuurlijk niet dat het zwemmen helemaal ophoudt. Als je toch zo goed kunt zwemmen, waarom ga je dan bijvoorbeeld niet op wedstrijdzwemmen? Dat kost natuurlijk wel weer geld, maar het is ook wel een sport waar je 1-2 keer per week naar een training gaat. Als je echt iets thuis wilt doen, dan kan je de gewone en zijdelingse situps doen. Je kan ook plat op de grond gaan liggen en iets zwaars op je buik leggen, als een pak suiker of een dik boek. Duw dit zwaars steeds met je buik omhoog. Je buik inhouden op meerdere momenten van de dag helpt ook heel goed, en dat kan je echt altijd en overal doen. Je kan ook op het puntje van een stoel gaan zitten (wel met een harde zitting) en je benen een paar centimeter van de grond tillen. Houd dit 10 seconden vast en laat je voeten dan weer op de grond zakken voor 10 seconden. Daarna weer 10 seconden omhoog houden. Hierbij moet je je rug goed recht houden, en liefst niet tegen een rugleuning.

Ik hoop dat je hier iets mee kan! Succes!

Groetjes, Marensa

Fr D., 06-02-2014 20:49 #103
Ohja en nog een vraag, ik krijg sinds kort last van me rug als ik sit ups doe, enig idee wat het is? en heeft het een groot verschil als je je knieën buigt of gewoon languit laat liggen tijdens situps? Reactie infoteur, 11-02-2014
Als je last krijgt van je rug, dan heb je waarschijnlijk een verkeerde houding. Misschien trek je teveel met je handen aan je nek of lig je scheef. Het is altijd verstandiger om je benen gebogen, of in elk geval licht gebogen, te houden. Gestrekt mag wel, maar vergroot de kans op rugklachten.

Succes!

Groetjes, Marensa

Fr D., 03-02-2014 21:22 #102
Hey, ik ben een jongen van 14. ik doe 1x/ week aan freerunning van een uurtje waar we dan ook een paar rondjes warm lopen en opdrukken enz… in totaal 10 min ongeveer. 2x voetbaltraining 1 uur per training. en 1 wedstrijd, 70 minuten. Ik ben 1, 80m en 62 kilo, ik doe nu een tijdje opdrukken en situps en ik fiets elke dag naar school, 8km heen en 8km terug. ik heb een sixpack maar er zit nog net teveel vet bovenop om hem goed te zien… een tip om het snel weg te krijgen? Ik heet 2x week makkelijk (pizza of patat etc) maar daarna sport ik wel meestal. en verders als ik thuis kom eet ik soms een snoepje ofzo maar verders niks bijzonders. Reactie infoteur, 06-02-2014
Hey Fr D.,

je sport al ontzettend veel, en dat is natuurlijk heel goed. Een keer of twee ongezonder/makkelijk eten in de week kan dan eigenlijk geen kwaad. Helaas is er geen snelle manier om van het beetje vet op je buik af te komen. Het kan overigens wel zijn dat dit met de tijd vanzelf verdwijnt als je zoveel blijft sporten, vooral omdat je nog in de groei bent. Als je er nu direct echt iets aan wilt doen, dan zijn er extra situps nodig. Je moet het aantal situps opbouwen en het is goed om per dag te wisselen tussen de gewone situp en de situp naar de zijkant. Omdat je al slank en sportief gebouwd bent zal het geen drie maanden duren voor je resultaat gaat zien. De kans is groot dat dit vet juist daar nog even aanhoudt omdat je nog in de puberteit zit. Kinderen krijgen over het algemeen geen sixpack, omdat het lichaam hier niet voor bedoeld is. Kinderen die wel een sixpack hebben, die hebben dit door dagelijks urenlang aan bodybuilding te doen, en dit is op jonge leeftijd erg ongezond. Je zit nu in de leeftijd dat je lichaam heel erg aan het veranderen is, waarna je buik ook goed in staat is een sixpack te laten zien. Zolang je nog in deze fase zit, zal het heel moeilijk blijven om een echt goed zichtbare sixpack te krijgen. Als het nu echt niet lukt, dan gewoon even wachten tot je lichaam nog wat verder ontwikkeld is en dan gaat het vanzelf!

Groetjes, Marensa

Flowerxxx, 02-01-2014 14:07 #101
Heey ik ben twaalf en ik ben al 59 kg. Daardoor voel me best wel dik en ik heb ook zo'n dikke buik echt niet leuk en ik schaam me ook daarvoor want al die meiden uit mn klas hebben zon mooi gewicht en een platte buik :( wat kan ik doen en hoe doen die andere meiden dat allemaal? Reactie infoteur, 03-01-2014
Beste Flowerxxx,

ik kan me voorstellen dat je dat heel vervelend vindt! Het is niet leuk als alle meiden in je klas een mooi figuur lijken te hebben, en alleen jij niet. Ik denk dat die andere meiden daar niet zoveel voor hoeven te doen. Het is waarschijnlijk gewoon hun figuur op dit moment, en dat gaat veranderen als ze in de puberteit komen. Het zou heel goed kunnen dat jij al eerder in de puberteit bent, waardoor jij wat steviger bent. Je kunt wel gezond eten, veel drinken (water) en elke dag een halfuurtje buikspieroefeningen doen om het wat te verbeteren als je dat nodig vindt. Je kunt ook regelmatig je buik inhouden. Dat helpt ook goed om je buik platter te krijgen. Het duurt alleen wel een tijdje voor je resultaat ziet.

Toch, aan gewicht vind ik je helemaal niet zwaar hoor. Ik weet natuurlijk niet hoe lang je bent, maar als ik alleen naar het gewicht kijk voor een meisje van 12 (dat op mij al heel volwassen overkomt), dan vind ik dat echt niet heel erg veel. Probeer eens meer naar jezelf te kijken en hoe leuk jij bent, want dat ben je zeker. En kijk wat minder naar die andere meiden, want die hebben zeker wel andere dingetjes waar ze niet tevreden over zijn. Misschien is jouw neus veel mooier, je ogen of je oren. Iemand kan heel slank zijn, maar als zij bijvoorbeeld flaporen heeft, dan voelt ze zich net zo rot als jij nu. Snap je wat ik bedoel?

Als je gaat groeien in de lengte, dan word je vanzelf ook nog slanker. Het komt echt allemaal vanzelf!

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Dylan, 02-01-2014 00:58 #100
59 kilo* sorry,
Heb bmi opgezocht en is goed, wel aan de zwaardere kant van het goede…
Kan dit komen door de spieren? ( zie mn vorige bericht )

groetjes uit belgie, dylan

Dylan, 02-01-2014 00:27 #99
Heeyy, ik ben een jongen van 13 jaar ( bijna 14, nog 2 maanden ) en ben 1m70 groot en weeg ong 56 kg. Ik zit in een topsportschool en doe er topsport voetbal, speel in de eerste klasse, de hoogste klasse dus in belgië. Doe dus ongeveer 17 uur voetbal per week waar ik toch trots op ben.
Ik ben hier niet gekomen om te komen opscheppen, zeker niet want zo ben ik niet. Ik wil gewoon genoeg informatie aan u kunnen geven. Maar nu mijn probleem, ten eerste ben ik eigenlijk vrij tot zeer gespierd, sixpack en al. Ik doe 200 pushups per dag ( sets van 40 ) en doe 300 a 400 sit ups met een speciaal toestel. Alleen merk ik de laatste week dat er een verticale rol tussen mijn buikspieren komt opdagen en daardoor zie je mn buikspieren ineens een beetje minder, en als niet-tegen-zijn-verlies-kunnende persoon ( ja weet het, slecht van me ) wil ik die zo snel mogelijk kwijt! Weet jij mss hoe ik die daar afkrijg? Kan ook met de feestdagen te maken hebben… kweet niet!
Alvast bedankt voor je tijd en een spetterend 2014 toegewenst! =)

Met vriendelijke groetjes,
Dylan Reactie infoteur, 03-01-2014
Hey Dylan,

je bent al lekker goed bezig op zo'n jonge leeftijd. Dat kan bijna niet meer mis gaan ;)
Dat je niet tegen je verlies kunt. ach ja, daar zijn heel veel mensen van. Dat zit in je karakter, en je wil om altijd een winnaar te zijn. Dat is op zich geen slechts eigenschap, tenzij je er ook last van hebt tijdens een gezelschapsspel, waarbij het voor anderen niet zo leuk is als jij uit je velletje springt als je verliest ha ha.

Over die verticale 'rol' waar je het over hebt. In het middel van je buik zitten de pezen en ook spieren, verticaal, en die zorgen voor een mooie afronding van een sixpack. Die zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat een goed gespierde buik blokjes laat zien. Zij zorgen zeg maar voor de verticale lijnen van de zes 'blokjes' op de buik. Het is zelfs zo dat je meer 'gegolfde' spieren verticaal hebt dan horizontaal, namelijk drievoudig verticaal en tweevoudig horizontaal. Hierdoor ontstaat het sixpack. Dan is er ook nog een eightpack (8 blokjes). De spieren zijn dan gegolfd door viervoudig verticale en tweevoudig horizontale spieren.

Ik denk dus dat dat verder aan het ontwikkelen is op (of eigenlijk in) je buik. Omdat je zoveel sport en traint, blijft je buik zich ontwikkelen. Door je leeftijd kan dit ineens wat veranderen in het zicht, door je puberteit en het feit dat je nog groeit. Waarschijnlijk zijn je verticale spieren zich nu sterker aan het ontwikkelen, waardoor het er even anders uitziet. Je kan dan ook inderdaad wat in gewicht aankomen, omdat de verticale spieren meer gaan wegen. Helemaal geen probleem, maar een heel goed teken dus :)

Voor jou natuurlijk ook een knallend 2014 toegewenst!

Groetjes, Marensa

Chay, 29-12-2013 01:09 #98
Hallo, ik ben een meisje van 15 jaar. Ik ben ongeveer 1.66 en 64 kg(is dit zwaar?)
Maar mijn probleem is dat ik niet echt een taille heb. Het is niet zo dat het helemaal recht is maar ook niet dat je denkt hey taille. Mijn heupen en schouders zijn wel even breed alleen mijn taille zie je niet echt. Ik heb ergens gelezen dat je na je puberteit pas een duidelijke taille krijgt, maar is dit zo? Ik let nu ook meer op wat ik eet en eet ook gezonder maar ik wil echt een duidelijke taille! Reactie infoteur, 03-01-2014
Hoi Chay,

je MBI is 23,2. Dat is een uitstekend gewicht ten opzichte van je lengte. Je bent dus in elk geval niet te zwaar, en ook niet aan de zware kant. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat het je dwars zit dat je je taille niet goed ziet. Het is inderdaad waar dat je taille pas tijdens/na de puberteit goed zichtbaar wordt als je slank bent. Kinderen (meisjes) zijn langs de zijkant helemaal recht bij een normaal figuur. Zelfs te dunne meisjes die nog niet in de puberteit zitten hebben geen taille. Gezien je leeftijd kan je taille zich dan ook zeker nog beter gaan ontwikkelen. Je kunt het wel iets versnellen, door buikspieroefeningen te doen die speciaal bedoeld zijn voor de spieren aan de zijkanten van je buik. Hierover lees je ook meer in het artikel. Zo maak je de zijspieren sterker en wordt je taille na verloop van tijd meer zichtbaar.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Meg, 22-12-2013 18:30 #97
Hoi,
ik ben 20 jaar ik loop een keer per week hard en doe ook een keer per week aan pilates.
hoevaak per week moet ik ongeveer oefeningen doen een sixpack krijgen? Reactie infoteur, 23-12-2013
Beste Meg,

dat is heel moeilijk te zeggen, omdat ik je geslacht, je lengte en je gewicht niet ken. Als je van jezelf wat zwaarder bent, dan val je sneller af, maar duurt het wel wat langer voor je echt een sixpack hebt. Als je al slank bent, dan val je niet of nauwelijks af, maar krijg je wel weer sneller een sixpack. Het is verstandig het in elk geval op te bouwen. Wat je nu doet is natuurlijk goed, maar niet genoeg om gespierd te worden. Bouw het op naar elke dag minimaal een half uur, twee rustdagen per week. Dan duurt het (bij een gewone lichaamsbouw, dus gemiddeld) ongeveer drie maanden voor je goed resultaat gaat zien.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Ilse, 11-12-2013 19:29 #96
Hey,
Ik ben een meisje van 13 jaar en weeg 56.1 kg en ben 176 cm lang. Ik stond dus vanochtend op de weegschaal en ik raakte helemaal in paniek omdat er 56.1 kg op de weegschaal stond (ik had nog niks gegeten en was naar de wc geweest van tevoren). Ik dacht dat ik iets van 54 kilo woog dus 2 kilo meer is echt verschrikkelijk! Het liefst zou ik 47 kg willen wegen, maar als dat niet lukt minstens 50 kg. Heb jij misschien tips om af te vallen? En het liefst dat het er snel af is. Want ik wil graag dat je mijn buikspieren kunt zien (nu houd mijn vetlaagje dat nog tegen). Ik volleybal 2 keer in de week anderhalf uur en dan heb ik ook nog een stage bij volleybal van 1,15 waar ik minder intensief meetrain maar toch wel wat doe. In de zomer fiets ik 18 km naar school en 18 km naar huis. Op school heb ik 3 keer 45 minuten gym/LO. Ook doe ik buikspieroefeningen, maar ik wil er nog meer doen. Oh ja, als ik alleen thuis ben heb ik de dwang om naar de snoeppot te gaan die is volgeladen met drop. Elke keer als ik weer gesnoept heb, heb ik hele erge spijt. Ik wil sowieso stoppen met vet eten en snoepen. Maar heb je nog meer tips?
Alvast bedankt!
Groetjes Ilse Reactie infoteur, 12-12-2013
Beste Ilse,

je hebt een heel gezond gewicht voor je leeftijd en lengte. Ik begrijp dat je hier zelf misschien anders over denkt omdat je iets bent aangekomen, maar dat aankomen heeft alles te maken met het veranderen van een meisje naar een jonge vrouw. Gemiddeld tussen de 12 en 16 jaar voor meisjes is de gewichtstoename tot 10 kilo, eenvoudigweg omdat je borsten krijgt, meer heup en meer dijen. Dit is heel gewoon en daar krijgt ieder meisje mee te maken.
Het zal voor jou heel lastig zijn om snel af te vallen, en eigenlijk sowieso om af te vallen, omdat je al heel slank bent. Als je zelf je BMI gaat berekenen op basis van het streefgewicht dat je aangeeft (50 kilo), dan kan je zien dat dit te licht is voor je lengte en dat je moet proberen wat gewicht aan te komen. Jouw streefgewicht is dus niet gezond. Als jij echt nog meer zou gaan sporten om af te vallen, dan breng je je gezondheid in gevaar. Te licht zijn is heel ongezond, en zeker als je in de puberteit zit. Het gaat ten koste van je ontwikkeling.
Buiten de tips in het artikel kan ik je ook weinig andere tips geven, omdat er bijzonder weinig mogelijkheden zijn om snel af te vallen als je al aan de lichte kant bent. Helaas kan ik je daar dus niet verder mee helpen, want het zou erg ongezond voor je zijn en ik geef alleen tips die gezond zijn voor mensen. Ik hoop dat je dat begrijpt.

Groetjes, Marensa

G., 10-12-2013 22:20 #95
Hoi ik ben een meisje van 14 en weeg te veel. ik fiets iedere dag een half uur naar school heen en een half uur terug. dan sport ik ook nog, ik turn 1 uur in de week en ik doe karate 2 uur in de week. verder doe ik nog 3 kwartier hondentraining in de week waar ik heel de tijd ren en ik help 3 uur lang kinderen met turnen. hoe zorg ik dat ik een platte buik krijg? heeft iemand tips? Reactie infoteur, 12-12-2013
Beste G.

het is lastig voor mij om te bepalen in hoeverre jij goed af kunt vallen, omdat je niet aangeeft hoe lang je bent en hoeveel je weegt. Je geeft zelf aan dat je teveel weegt, maar ik kan niet bepalen of dit ook daadwerkelijk zo is volgens de richtlijnen, of dat jij dit zelf vindt. Het enige wat ik wel weet is dat je in de puberteit zit, waardoor je lichaam verandert en het heel normaal is dat je jezelf ineens heel anders ziet (vaak wat steviger), en dat je eigenlijk al heel veel aan gezonde beweging doet. Je zou alle tips aan andere meisjes van jouw leeftijd eens kunnen lezen in de reacties. Hier staan er zoveel in, dat je daar ook zeker iets aan zal hebben!

Groetjes, Marensa

S., 10-12-2013 14:49 #94
Hallo, ik ben 17 jaar oud, en weeg ongeveer 77 kilo, ben redelijk slank maar heb toch nog wat vet op me buik, wat ik, het liefst zo snel mogelijk weg wil hebben, ik voetbal 3 keer in de week 2 uur lang, wat zijn jou tips nog die ik het beste kan uitvoeren? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 12-12-2013
Beste S.

ik kan moeilijk inschatten wat voor jou het beste is om je buik platter te krijgen. Op de eerste plaats omdat ik niet weet hoe lang je bent. 77 kilo is weinig voor iemand die bijna twee meter lang is, maar veel voor iemand die 150 cm lang is. Daarnaast ook omdat ik niet duidelijk uit je tekst kan halen of je een man of een vrouw bent. Nu kan ik je mailadres zien (wat voor alle anderen op de site niet zichtbaar is, dus alleen voor mij), en daaruit kan ik denk ik wel opmaken dat je een man bent. Maar goed, met mailadressen heb je nooit zekerheid ;).
Dus, op basis van de gegevens die ik heb, zou ik je aanraden in ieder geval thuis nog wat situps te doen, zowel recht als zijdelings, en eventueel kan je proberen zoveel mogelijk op een dag je buik in te houden. Dit maakt de buikspieren sterker en je buik strakker. Houd er wel rekening mee dat het tot drie maanden kan duren voor je echt resultaat ziet. Ben je bereid om geld uit te geven aan het krijgen van een plattere buik, dan lijkt fitness me een goede oplossing. Geen krachttraining, want met al dat voetballen ga ik er vanuit dat je lichaam al erg sterk is.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Sabrinaa, 09-12-2013 01:33 #93
Hallo, ik ben 17 jaar oud. Lengte is 1,65 en weeg rond 65. Vorig jaar was ik gestopt met roken waardoor ik vreetbuien kreeg. Ik at veels te veel wat dus onnodig was. En als ik realistisch moet zijn ben ik niet zo erg dik. Het grote probleem is mijn buik. Ik ben overal mee tevreden, behalve mijn buik. Het is een enorme vetrol en ik overdrijf niet. Ik zit hier heel lang mee. En maakt me ook erg onzeker. Hoe raak ik dit zo snel mogelijk kwijt?! Het liefst in 2 maanden? Alvast bedankt voor uw aandacht. Groetjess xx Reactie infoteur, 09-12-2013
Hoi Sabrinaa,

ik begrijp je probleem. Veel mensen krijgen last van eetbuien als ze stoppen met roken. Het is zoeken naar een vervangend iets. Probleem kan inderdaad zijn dat je daarmee het ene risico op gezondheidsproblemen eigenlijk vervangt met het volgende risico. Daar word je inderdaad niet blij van. Je kunt alle buikspieroefeningen uit het artikel doen, opbouwend aantal, en daarbij (hard)lopen, fietsen en zwemmen. Ook regelmatig je buik inhouden (gewoon gedurende de dag) helpt erg goed. In de meeste gevallen moet je wel rekening houden met 3 maanden voor je resultaat ziet. Dit is wel afhankelijk van wat je al gewend bent aan sporten of bewegen, en natuurlijk ook afhankelijk van je voeding. Probeer 3x per dag gezond te eten, en eventueel 3 gezonde snacks per dag. Tussen iedere maaltijd en/of snack moet minimaal 2,5 uur tijd zitten. Zo houd je de stofwisseling voortdurend goed actief en gaat het sneller.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Benay, 03-12-2013 18:06 #92
Hi Marensa, ik heb een vraagje, ik doe al 3 dagen fitness ik heb al 3 dagen na elkaar 1:50 km gelopen en 4,5 km gefiets, als ik dit paar weekjes zo zou doen zou ik dan afvallen? Of is dit te weinig? En ik eet 3 keer perdag, smorgena eet ik brood met kaas of choco smiddags soep en brood savonds wat mn moeder gemaakt heeft, is dit goed? Af en toe een ik wel een beetje chocolade maar niet zoveel dat mag he? Groetjes (ik ben 1.60 lang en bijna 50 kilo maar wil gewoon een mooie strakke figuur) alvast bedankt! :-* Reactie infoteur, 09-12-2013
Hi Benay,

je bent zeker heel goed bezig. Je bent al slank (gezien je lengte en gewicht), dus je zal niet razendsnel afvallen. Je zal zeker wel wat afvallen als je zoveel bewegen niet gewend bent, en daarnaast helpt het ook zeker om je mooie figuur te houden. Af en toe een snack of een beetje chocola is niet erg. Pure chocolade is dan nog het meest gezond, en er wordt zelfs gezegd dat 1 klein blokje pure chocolade per dag bijdraagt aan een goede gezondheid. Ik zou zeggen: Ga zo door, heel goed!

Groetjes, Marensa

Yasmin, 01-12-2013 13:59 #91
Hallo marensa, ik ben een meisje van 14 jaar, ik ben 50 kilo en ik ben ong. 1m60 lang. ik vind dat mijn figuur er niet goed uitziet, als ik bv. Een strakke jeans wil aandoen dan komt er vet uit langs de zijkanten van mijn buik. ik heb daar enorm veel last van, ik kan dan geen strakke t-shirts aandoen. help me aub. zou deze oefeningen hierboven echt helpen? İk wil zo graag een mooi lijntje dan kan ik alles aandoen wat ik wil en ga ik veel gelukkiger zijn help me :( Reactie infoteur, 02-12-2013
Hoi Yasmin,

laat ik voorop stellen dat je zeker niet te zwaar bent voor je leeftijd en lengte. Het is zeker niet zo dat jij als dik of zelfs maar stevig omschreven kan worden. De oefeningen uit het artikelen helpen zeker, maar wel alleen als je het lange tijd minimaal om de dag vol kan houden. Dan zie je na zo'n drie maanden resultaat. Zeker omdat jij nog ruim in de groei bent, kan het ook zeker zijn dat de rolletjes die jij ziet vanzelf verdwijnen. Andere dingen die je kan doen om het sneller te verbeteren is regelmatig je buik inhouden. Dit kan overal, bijvoorbeeld op school, tijdens het televisie kijken en tijdens het huiswerk maken. Dit helpt mee om sneller resultaat te krijgen.

Daarbij is het heel belangrijk dat je je broeken in de juiste maat koopt. Ik begrijp dat strakke jeans (skinny jeans) in de mode zijn, maar een maatje groter zit vaak ook mooi strak. Het is namelijk zo dat er alleen vet over je broekrand komt als je broek te klein is. Als je een broek in de goede maat draagt, heb je hier zeker geen last van. Als je echt geen maat groter wil kopen, dan kun je er ook over nadenken om broeken te kopen die wat hoger sluiten. Bij lage broeken, of heupbroeken, heb je sneller dat je zogenaamde 'lovehandles' te zien zijn dan bij een broek die in je taille sluit. Dit zorgt ook voor een veel mooier figuur voor het zicht.

Naast het geven van de tips vind ik het ook belangrijk te zeggen dat het zeker niet zo is dat je gelukkiger bent als je slanker bent. Mensen die volgens dit idee leven ontwikkelen sneller een eetstoornis, als anorexia, en dat is erg ongezond. Het is belangrijk jezelf te accepteren zoals je bent, wat heel moeilijk kan zijn (en geloof me, daar weet ik ook alles van!). Zeker op jouw leeftijd is het erg moeilijk om blij te zijn met het lichaam dat je hebt, maar probeer je mening iets bij te stellen. Je moet niet eerst afvallen omdat je dan gelukkiger bent, maar je moet eerst gelukkig worden, zodat je makkelijker kunt afvallen als dat nodig is. Dat is een heel verschil. Als je gaat afvallen met het idee dat je gewoon wat lekkerder in je vel wilt zitten, dan lukt dit veel beter dan wanneer je gaat afvallen omdat je denkt dat je dan gelukkiger bent. Dat is zeker niet zo, en dit zou achteraf alleen maar heel veel teleurstelling veroorzaken. Ik zeg het echt niet om je te pesten, want in het verleden dacht ik zeker precies zoals jij, maar ik zeg het juist om je te helpen. Als je blij bent met jezelf, dan zie je er vanzelf ook beter uit voor anderen en kun je ook makkelijker afvallen als je dat wilt.

Ik hoop je toch een beetje geholpen te hebben!

Groetjes, Marensa

Tweety, 15-11-2013 02:48 #90
Hey

Ik ben een meisje van 16 jaar en ben 1m54. En ik weeg 57 kg. Ik vind mezelf eigelijk veel te dik. Ik ben al 18 kg verloren maar nu kan ik percies niets meer verliezen van gewicht help ik heb tips nodig. het zijn vooral mijn billen die niet mee werken help aub :(

Alvast bedankt :) Reactie infoteur, 15-11-2013
Hey 'Tweety',

wat ontzettend goed dat je al 18 kilo bent afgevallen. Dat is heel knap, zeker als je dat bereikt in de puberteit, waarin de meeste meisjes toch wat aankomen. Je mag zeker trots zijn op jezelf!

Je bent nu zeker niet te zwaar (of te dik) voor je lengte en leeftijd. Je hebt eigenlijk precies een gezond gewicht. Toch kan ik me wel voorstellen dat je zelf het idee hebt dat het nog steeds niet goed is zo. De reden dat je niet meer afvalt is waarschijnlijk omdat je al zoveel bent afgevallen. Je lichaam is gewend geraakt aan de dingen die jij hebt gedaan om af te vallen, zoals beter eten en sporten, waardoor het er minder sterk op reageert dan in het begin. Om nog verder af te vallen is het dus nodig meer te sporten dan je gewend bent en ook in soorten sport, of soorten bewegingen, te variëren. Ga elke dag iets anders doen en dan zal je echt nog wel wat kwijt kunnen raken. Bijvoorbeeld maandag lopen, dinsdag fietsen, woensdag zwemmen, donderdag voetballen en vrijdag tennissen. Het weekend hou je lekker rust. Rustdagen zijn ook heel belangrijk. Dit mogen natuurlijk ook bijvoorbeeld de dinsdag en de vrijdag zijn.

Als je echt vindt dat je billen het probleem zijn, dan kun je die ook door de dag heen wat meer trainen. Span je billen samen, houdt dit vijf seconden vast en laat weer vijf seconden los. Vervolgens doe je deze oefening opnieuw. Dit kun je doen als je in de klas zit, als je voor de televisie zit of zelfs maar je huiswerk zit te maken. Dat is het makkelijke van deze oefening. Het is heel simpel, niemand ziet het en je kunt je er altijd en overal makkelijk mee bezig houden.

Ik hoop dat het je lukt. Hou wel in de gaten dat je niet te licht wordt aan gewicht, want dat is heel ongezond, zeker op jouw leeftijd. Probeer naar jezelf te kijken in de spiegel naar het lichaam dat je nu hebt, want in je hoofd zie je waarschijnlijk nog een deel van het meisje dat 18 kilo zwaarder was. Dit kan er ook voor zorgen dat je nooit tevreden bent over hoe je lichaam eruit ziet. Probeer daar een beetje rekening mee te houden en probeer je lichaam uit het verleden los te laten, zodat je echt ziet wie je nu bent en hoe je er nu uitziet. Dat zou je ook zeker helpen.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Lola, 02-11-2013 10:33 #89
Hoi ik ben lola en ik ben 12 jaaar ik ben 1.70 en ik weeg bijna 59 kilo zwaar he? En hoe kun je het beste vet verbranden? En ben ik te zwaar? Heb ik overgewicht? Moet ik afvallen?

Heeelllp me alstublieft Reactie infoteur, 07-11-2013
Hoi Lola,

op dit moment is je BMI rond de 20. Dat is heel gezond voor iemand van jouw leeftijd en lengte. Iemand met jouw lengte en leeftijd is pas iets te zwaar vanaf 62/63 kilo en pas vanaf 76 kilo mag echt van overgewicht worden gesproken. Je bent dus zeker niet te zwaar!

Ik kan me wel voorstellen dat je wat onzeker bent over je lichaam, en dat je misschien zelf het idee hebt dat je te zwaar of te dik bent. Daarnaast kan het ook zo zijn dat dit je door anderen wordt aangepraat, maar dat weet ik natuurlijk niet ;).

Op jouw leeftijd is het niet gezond om streng op dieet te gaan, zeker niet als je niet te zwaar bent zoals jij. Je kunt natuurlijk wel op je voeding letten. Eet 3x per dag gezond en neem maximaal 3x per dag een gezond tussendoortje. Denk aal Sultana (zonder suiker) Liga, een stuk fruit. Dat soort dingen. Als je gewone maaltijden, als ontbijt of lunch, gaat overslaan, dan kan je juist aankomen in plaats van afvallen, dus zorg daar ook goed voor.

Ik weet natuurlijk niet of je veel aan sport of andere beweging doet. Dingen die heel goed zijn bij het afvallen zijn fietsen, zwemmen, (hard)lopen, tennissen. Eigenlijk heel veel soorten sport. Fietsen en lopen of hardlopen kun je natuurlijk gewoon buiten doen, dus dat is gratis ;). Handig voor het geval je bijvoorbeeld niet naar een sportclub kan om de kosten. De buikspieroefeningen (uit het artikel) zijn zelfs heel gemakkelijk in je eigen kamer te doen bijvoorbeeld. Het is wel belangrijk, bij alles wat je wil gaan doen, om het op te bouwen en niet direct met heel veel of heel lang te beginnen. Daar krijg je heel veel spierpijn van en dan raak je ook snel de zin kwijt om er elke dag mee door te gaan. Misschien ook leuk om met een vriendje of vriendinnetje te sporten.

Groetjes, Marensa

Meisje, 28-10-2013 09:27 #88
Ik ben een meisje van 14, ben 1,58 en weeg 38 kg, ben ik dan te zwaar? Want veel mensen lachen me uit omdat ik zo klein ben en dan zoveel weeg… Reactie infoteur, 29-10-2013
Beste,

je bent zeker niet te zwaar. Sterker nog, je bent veel te licht! Je zou eerder bij moeten eten dan afvallen als je echt een gezond gewicht wilt hebben. Je bent ook helemaal niet klein, zeker niet voor je leeftijd. Ik weet niet wat voor mensen jij om je heen hebt die je uitlachen, maar zoals ik het zie is er eerder iets mis met die mensen dan met jou. Er is echt helemaal niks mis met jou, dus laat je dat ook zeker niet door anderen aanpraten hoor!

Groetjes, Marensa

Annoniem, 09-10-2013 13:09 #87
Het werkt echt! Ongelooflijk al 10 kilo eraf in maar 2 weken. Het is de moeite waard! Bedankt Reactie infoteur, 09-10-2013
Graag gedaan Annoniem.

Ik ben blij dat je er zoveel aan hebt en dat het zo goed voor je werkt.
Heel veel succes nog verder!

Groetjes, Marensa

Sophia, 22-08-2013 05:05 #86
Ik ben een meisje van 15 jaar ben 1.56 en weeg 50 kilo ben ik dan te zwaar? Ik heb wat vet rond mijn navel wat ik vroeger nooit had en wil hier echt van af het is niet veel ofso maar het is gewoon wat boller dan de rest van mijn buik. Ik beweeg wel gewoon genoeg ik fiets elke dag naar school (ongeveer 20 min.) en ik dans elke vrijdag. Daarnaast ga ik dit schooljaar beginnen met kickboxen en als ik thuis ben dans ik ook de hele dag (ik dans overal naar toe zelfs van de trap.) heeft u misschien wat tips om van me buikje af te komen? Reactie infoteur, 22-08-2013
Beste Sophia,

je weegt zeker niet teveel voor je lengte. Je hebt juist een heel goed gewicht, zowel voor je lengte als je leeftijd. Dat je buik rond je navel wat verder naar voren staat, of wat boller lijkt dan voorheen, dan komt omdat je lichaam aan het veranderen is van een kinderlichaam naar een vrouwenlichaam. Bij vrouwen is de plaats van de baarmoeder, achter/onder de navel, altijd goed zichtbaar Hoe mager een vrouw ook zou worden, rond de navel lijkt de buik altijd boller, ook als er helemaal geen vet zit. Dit komt gewoon omdat je baarmoeder daar zit en dat zie je. Daar kan je dan ook helemaal niks aan doen. Je beweegt al ontzettend veel, dus ik kan me ook echt niet voorstellen dat het vet is. Je kunt wel specifieke buikspieroefeningen doen, als situps e.d. in een opbouwend aantal per dag, als je toch wilt proberen je buik platter te krijgen. Houdt er dan alleen rekening mee dat juist bij slanke vrouwen de baarmoeder goed te zien is rond de navel ;)

Groetjes, Marensa

Laisha, 29-07-2013 00:24 #85
Hey ik ben een meisje van 12 jaar en ben best dik ik ben 1 meter 62 en ik weeg 57 killo is dit goed of niet? Nog 1 vraagje wat van recept kan ik het best gebruiken voor avallen ik viets elke week 44 kilometer hoe kan dat dat ik niet aval :( heellllppp meeee Reactie infoteur, 30-07-2013
Hey Laisha,

voor jouw lengte en leeftijd ben je eigenlijk maar een kilo te zwaar. Tot 56 kilo met jouw lengte en leeftijd heb je een gezond gewicht. Je zou dus kunnen zeggen dat je volgens de regels ietsje te zwaar bent, maar zeker niet te dik. Dat je niet afvalt van het fietsen, dan komt waarschijnlijk omdat het fietsen standaard voor je is. Je doet het elke week (waarschijnlijk naar school of zoiets) en juist omdat je het daardoor steeds hetzelfde doet, val je er niet meer van af. Dat komt omdat je lichaam eraan gewend is geraakt en het daardoor niet meer als echt sporten ziet. Je kunt dus een beetje extra sporten om wat af te vallen als je wilt. Het beste werkt het voor jouw leeftijd om een beetje af te wisselen. Ga bijvoorbeeld om de dag een stukje lopen (ongeveer een half uur), een keer in de week een uurtje zwemmen, om de dag een kwartier touwtje springen (ook heel goed!) of bijvoorbeeld sit ups doen in je eigen kamer. Dan hoef je de deur niet uit. Dus, probeer iets extra te bewegen naast het fietsen en wissen het soort beweging af. Dan heb je het beste resultaat.

Het is ook belangrijk te weten dat veel kinderen, en vooral meisjes, die vlak voor de puberteit zitten, ineens wat steviger worden. Dit kan een jaartje duren, en is natuurlijk heel erg vervelend, maar daarna ga je in de lengte groeien en word je vanzelf een stuk slanker. Meestal tussen de 11 en 14 jaar word je wat zwaarder voor je lengte, en daarna word je ineens veel langer en ben je met hetzelfde gewicht een stuk slanker.

Een goed recept. Ik kan je niet 1 recept geven die goed is bij het afvallen. Het is namelijk zo dat je het best afvalt als je elke dag iets anders eet. 1 recept zou dus eigenlijk maar 1 dag helpen en er zijn 7 dagen in de week. Het is ook helemaal niet erg als je 1x per week een patatje of pizza eet bijvoorbeeld. Je hoeft niet elke dag rekening te houden met het afvallen en het is vaak zelfs goed om ook eens vet tussendoor te eten, want daarna val je weer makkelijker af. Belangrijk om te weten is dat vleessoorten als kip, kalkoen en biefstuk erg goed zijn bij het afvallen, groenten mag je zoveel eten als je wilt, zolang het maar gekookt is zonder toevoegingen en sausjes, en aardappels en pasta/rijst niet teveel. Wat overdag goed helpt is iedere 2,5 uur even iets eten. Dus, een goed ontbijt (bijvoorbeeld kwark met stukjes fruit), na 2,5 uur een crackertje, dan een lunch (op school waarschijnlijk gewoon brood, met kipfilet of rosbief), na 2,5 uur weer een crackertje, dan je avondeten met veel groenten en gezond vlees, en dan na 2,5 uur een stukje fruit.

Ik hoop dat ik je iets geholpen heb!

Groetjes, Marensa

Lilian, 25-07-2013 09:39 #84
Hallo, ik ben een meisje van bijna 15 jaar (11 augustus) en weeg 45,5 kilo en ben ongeveer 1.62. Ik fiets elke dag naar school 18 km heen en terug ik doe er samen ongeveer 3 uur over. thuis doe ik regelmatig buik en bil spieroefeningen. ik reed eerst 1 keer per week paard een half uur maar daar ben ik nu mee gestopt. ik vind van mezelf dat ik dik ben en wil dat zo graag weg hebben. mijn eetpatroon heb ik aangepast en laat de snoepgoed en vette happen staan. help ik weet echt niet wat ik moet doen!
Gr. Lilian Reactie infoteur, 26-07-2013
Hoi Lilian,

helaas denk ik dat ik je bijzonder weinig tips kan geven om verder af te vallen. Met jouw lengte en leeftijd weeg je te licht als je onder de 44 kilo komt. Ik zou niet willen dat je gezondheidsrisico's gaat lopen omdat je te weinig weegt, en dat gebeurt wel als je verder af gaat vallen. Die verantwoordelijkheid wil ik echt niet dragen, want ik zou niemand een willen helpen naar een ongezond gewicht. Je groeit waarschijnlijk nog op de korte termijn en als je dan niet aankomt, dan ben je zeker veel te licht voor je lengte. Dit kan gevaarlijk voor je gezondheid zijn. Ik denk dat het wel verstandig is eens met iemand te praten over het feit dat jij vindt dat je dik bent. Je bent namelijk eigenlijk al een beetje te dun voor je leeftijd en lengte, dus als jij jezelf als dik ziet, dan verloopt iets niet helemaal goed tussen wat jij als werkelijkheid ziet en wat werkelijkheid is. Je ziet de dingen dus anders dan dat ze zijn. Dat gebeurt heel vaak bij meisjes in de puberteit, dus het is zeker niet iets om je heel erg zorgen om te maken, maar ik vind wel dat het iets is waar aandacht aan besteed moet worden om grote (gezondheids)problemen te voorkomen.

Om je lichaam mooi slank te houden terwijl je groeit kan je natuurlijk wel alle bovenstaande tips gebruiken.

Succes!

Groetjes, Marensa

Merel, 09-07-2013 17:14 #83
Hey,
Ik ben Merel 16 jaar, 60 kilo en 174 cm lang. Ik heb nogal een buikje en last van vet bij me onderrug, ook mijn bovenbenen en billen zou ik graag wat strakker zien, maar hoe kan ik dit het beste doen? Ik fiets iedere dag een uur en doe buik, been en billen oefeningen maar echt werken doet het niet… Wat kan ik het beste doen om het resultaat beter zichtbaar te laten zijn?

Groetjes,
Merel Reactie infoteur, 17-07-2013
Hey Merel,

een beetje vet aan de onderrug is vaak een probleem, en heel moeilijk weg te krijgen. Dit valt echt onder de probleemzones. Schuine buikspieroefeningen kunnen helpen (dus met je linkerelleboog naar je rechterknie en andersom, ter vervanging van de rechte sit ups). Ook zwemmen kan hier goed bij helpen, en dan vooral de schoolslag op je rug of de rugcrawl.
Maar, ik zeg erbij, het is echt heel lastig om dat weg te krijgen, dus je moet de oefeningen echt heel regelmatig en lang genoeg doen. Minimaal twaalf minuten per training.

Je bovenbenen en billen worden dagelijks goed getraind als je elke dag een uur fietst. Er is dan ook best kans dat deze wat steviger zijn, juist door al dat fietsen. Het lijkt dan misschien vet, maar in werklijkheid is het allemaal spier. Dit is dus een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is dat het gewoon je bouw is, de welbekende peer-vorm. Je hebt dan van jezelf een slanke taille en wat bredere heupen/billen/bovenbenen. In dit geval kun je er ook erg weinig aan doen, omdat het gewoon in je zit. Ik denk hier vooral aan, omdat je een heel goed gewicht hebt voor je lengte. De verhouding tussen je lengte en je gewicht geeft absoluut niet aan dat je ook maar ergens vet teveel hebt, dus daarom denk ik dat het eerder aan je bouw ligt. Als je moeder, je oma of je tante bijvoorbeeld deze bouw ook heeft, dan is het gewoon een 'probleem' wat je van de familie in je genen hebt meegekregen en dan doe je daar (helaas) helemaal niets aan. Als je toch iets wilt proberen om het te verminderen, dan zou ik je aanraden nog een extra sport te kiezen die heel anders is dan fietsen. Je lichaam is aan het fietsen gewend geraakt, waardoor het niet heel effectief meer is om je figuur te veranderen. Het is alleen nog effectief om je figuur te houden zoals het nu is. Om echt slanker te worden rond je billen en benen zou je dus nog een training van iets anders toe moeten voegen waar je lichaam niet aan gewend is. Zwemmen kan ook hier heel goed zijn, maar ik begrijp dat je ook niet echt zin hebt om elke dag of om de dag entree te betalen voor het zwembad. Dat is niet meer zo goedkoop tegenwoordig. Je kan ook hardlopen (twintig minuten), gewoon lopen (minimaal drie kwartier) of bijvoorbeeld tennissen (ongeveer een half uur). Bij al het bovenstaande pak je ook direct je onderbuik aan, maar hou er rekening mee dat deze niet helemaal zal verdwijnen. Alle vrouwen krijgen tijdens de puberteit een onderbuik die niet meer weggaat. Dit komt omdat je baarmoeder zichtbaar is op de plaats van je onderbuik. Het hoort bij het vrouwelijk lichaam en is dus geen vet.

Groetjes, Marensa

K., 17-06-2013 18:38 #82
Hej.
Ik ben een meisje van 13, 1m55 en weeg 42 kilo. Ik sport ong. 2,5 uur per dag en dan 5 dagen van de week, en ik fiets ook elke dag naar school (25 min.). Is 42 kilo een goed gewicht? Ik heb nu wel nog eend ander vraag. Ik doe turnen en baseball en heb dus wel redelijk veel spieren… Maar ik heb een probleem: Mijn bovenbenen zijn wel redelijk dik (vind ik), er zijn wel veel spieren maar ik denk ook vet, en ik wil er echt van af, hoe kan ik dat het beste doen? En rond mijn navel is het ook wat dikker, hoe geraak ik daar van af? Ik wil graag een strakke buik tegen september. Kan u tips geven, maakt niet uit hoe of wat, als ik er maar van af geraak en een strakke buik krijg! :)
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 26-06-2013
Hoi K.

Je BMI is 17,5 en dat betekent dat je een heel gezond gewicht hebt voor je leeftijd en lengte. Je beht zeker geen teveel aan vet. Dat het rond je navel wat dikker is, dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat daar je baarmoeder ligt. Je zit in de puberteit en dan wordt je baarmoeder beter zichtbaar aan de buitenkant. Veel jonge vrouwen denken dan dat zij een 'buikje' van het vet hebben, maar in werkelijkheid is dit gewoon de buik die wat naar voren komt omdat de baarmoeder daarachter ligt. Dit kan je dan ook eigenlijk niet verminderen met sporten, want die baarmoeder zal daar altijd blijven zitten (onder normale omstandigheden).
Je sport natuurlijk erg veel op een dag en ik denk dat juist dat ervoor zorgt dat je benen steviger zijn dan bij het gemiddelde meisje van jouw leeftijd. Spieren zijn duidelijk te zien, net als vet, en zorgen ervoor dat je steviger bent. Als je echt volledig slank wilt zijn, dus een minimaal aantal centimeters om je middel en benen, dan zal je minder moeten sporten. Dan neemt de spiermassa af en word je slanker. Kijk bijvoorbeeld naar zwemmers of schaatsers. Die hebben ook altijd wat 'dikkere' benen dan echt slanke vrouwen. Dit is geen vet, maar puur spiermassa. Door minder te trainen zullen je benen slanker worden, maar je verliest natuurlijk ook wel aan spierkracht. Daarbij zal je heel scher op je voeding moeten letten en lichtere beweging moeten blijven doen om te voorkomen dat het spier om gaat zetten in vet.
Kortom, dat is niet heel makkelijk, maar niet onmogelijk. De vraag is alleen of je dat wel wilt.

Groetjes, Marensa

D., 15-06-2013 21:41 #81
Ik ben een meisje van bijna 15 en ben 1.57 groot en weeg 70 kilo. Ik weet dat dat veel te zwaar is en ben bezig met afvallen maar het lukt niet. Val je af van buikspieroefeningen doen? Ik train al 2x per week maar het lukt me echt niet. Kan iemand me helpen? Reactie infoteur, 26-06-2013
Beste D.

je BMI is 28,0. Dat is te zwaar voor je lengte, maar niet veel te zwaar. Voor een gezond gewicht zou je, met jouw leeftijd en lengte, maximaal 60 kilo mogen wegen. Tien kilo afvallen is niet eenvoudig, zeker niet in de puberteit. Misschien groei je nog (die kans is groot), dus dat betekent dat je ook vanzelf weer slanker aan figuur kunt worden, omdat je langer wordt. Maar, ik begrijp je probleem wel. Het is niet leuk om wat te zwaar te zijn en zeker niet als je jong bent en op school zit. Ik had hetzelfde probleem, dus ik snap je helemaal.

Buikspieroefeningen helpen wel bij het krijgen van een plattere buik, maar om echt resultaat te krijgen moet je dit minimaal om de dag doen en de hoeveelheid (of de tijdsduur) opbouwen. Gezond eten is natuurlijk belangrijk en wat ook heel belangrijk is, is regelmatig eten. In de puberteit maakte ik zelf de fout om nog maar 1 of 2 keer per dag te eten omdat ik af wilde vallen en het resultaat was dat ik eigenlijk alleen maar zwaarder werd. Dit komt omdat je lichaam dan denkt dat er te weinig eten is om te nuttigen en omdat het te weinig krijgt, gaat het alles direct opslaan als vet, zodat je een reserve hebt voor als er nog minder eten is. Belangrijk is dus 3x per dag te eten en 6x per dag is zelfs nog beter! Eet een goed ontbijt, een gezonde lunch en gezonde avondmaaltijd en neem tussendoor gezonde snacks, als een cracker, een rijstwafel of een proteinereep. Hou minimaal 2,5 uur tijd tussen de maaltijden en tussendoortjes, dat is wel belangrijk. Zo zorg je er namelijk voor dat je stofwisseling voortdurend aan de gang blijft en je dus ook constant je opgenomen energie verbruikt. Dus, tot zo ver je eten.

Water drinken is ook heel belangrijk bij het afvallen. Ik weigerde altijd water te drinken en uiteindelijk bleek dat ook een probleem dat in de weg stond bij het afvallen. Ik kon heel moeilijk water drinken en ook niet genoeg per dag. Ik heb mezelf aangeleerd om het dan maar snel te doen als het toch moet. Ik pak iedere anderhalf uur een glas water en drink het in 1x leeg. Dan heb je het maar gehad en hoef je er weer anderhalf uur niet aan te denken. En, einde van de dag heb je zeker 2 liter water gedronken op deze manier. Water zorgt ervoor dat je eigenlijk automatisch al een beetje afvalt, omdat je lichaam zich verlost van schadelijke stoffen e.d., dus water is echt belangrijk (hoe vervelend het misschien ook is).

Tot slot beweging. Twee keer trainen per week is niet voldoende om effectief af te vallen. Ga eens na het avondeten een half uurtje lopen of fietsen. Dat helpt zeker! Je kunt voor jezelf aanhouden bij het fietsen, dat je lichaam vet gaat verbranden na 12 minuten fietsen op normaal tempo. Je hoeft dus nog niet eens extreem hard te fietsen. Probeer het de eerste week gewoon 15 minuten per dag vol te houden en bouw het daarna elke dag met 1 minuut op tot je op een half uur zit. Zo voorkom je dat je veel spierpijn krijgt en werk je goed aan het afvallen. Probeer tijdens het lope of fietsen je buik bewust in te houden. Zo neem je direct jebuikspieren mee in deze training en kost het je geen extra tijd.

Ik hoop dat ik je zo wat nuttige tips heb gegeven waar je echt wat mee kan.
Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

A., 10-06-2013 19:17 #80
Hallo, ik ben een meisje van 15 jaar en weeg 57 kilo en ben 1.72.
Ik weet wel dat het een gewoon goed gewicht is maar ik heb wel echt een buikje en ook nog eens erg brede heupen. En ik vroeg me af als ik nu begin met het afvallen en de buikspier oefeningen of ik over 7 weken een strak buikje kan hebben want ik ga dan namelijk op vakantie?

groetjes.
A. Reactie infoteur, 12-06-2013
Beste A.

je hebt inderdaad een goed gezond gewicht, maar dat betekent natuurlijk niet ook direct dat je blij bent met het figuur dat je hebt. Erg brede heupen (bij een verder goed gezond gewicht) is vaak een familietrekje, en daarom erg lastig aan te pakken. Het is niet onmogelijk, maar je moet je echt alleen op de probleemzones gaan richten en daar gaat veel tijd overheen. Hetzelfde geldt voor je buik. Juist omdat je al een goed gewicht hebt en het niet de bedoeling is dat je verder afvalt, zal je veel minder snel goed resultaat gaan zien dan mensen die wel wat aan de zware kant zijn. Je kan je elke dag gaan richten op buikspieroefeningen om je buik strakker te krijgen. Omdat je in zo korte tijd resultaat wil behalen, wil ik je aanraden meerdere keren per dag voor kortere periode oefeningen te doen. Je ziet sneller resultaat als je 3 x 10 minuten per dag oefent dan 1 x 30 minuten (bijvoorbeeld). Dus, de grootste kans dat het je gaat lukken in zo korte tijd is om meerdere sportmomentjes per dag te reserveren voor vrij korte tijd.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

S., 08-06-2013 00:30 #79
Hi, ik ben een meisje. 22 jaar oud 165 lang en ik weeg 56 kilo.
volgens BMI ben ik goed op gewicht maar ik vind dat ik er dun uit zie. Ik kom niet makkelijk aan en mijn vraag is of er een manier is om makkelijk aan te komen. ( Behalve sportschool om spier massa te kweken) Ook heb ik een klein buikje en die wil ik graag plat hebben.

Groet,

S Reactie infoteur, 09-06-2013
Hoi S.

Aankomen op een gezonde manier is niet makkelijk inderdaad. Elke dag bij de Mac gaan eten is gee optie ;). Als je echt aan wilt komen, dan zijn hier medicijnen voor te krijgen. Deze kun je bij je huisarts aanvragen. Dit zijn medicijnen die onder meer ook gebruikt worden vrouwen die zwanger willen worden, maar te licht zijn. Als je te licht bent (of tegen ondergewicht aan) dan heeft dit negatieve invloed op je vruchtbaarheid en daar zijn medicijnen voor om aan te komen. Deze medicijnen zijn er ook voor mensen die gewoon aan willen komen (zonder kinderwens), maar die gewoon vinden dat ze te dun of te licht zijn. Je zou dit eens na kunnen vragen bij de huisarts.

Voor een plattere buik op een makkelijke manier of om gewoon thuis te kunnen doen, zou je de voorgaande reacties eens na kunnen lezen. Hier staan inmiddels tientallen tips om gewoon in je dagelijks leven en makkelijk thuis te werken aan het krijgen van een strakkere buik.

Groetjes, Marensa

Betty, 04-06-2013 16:00 #78
Ik ben 40 jaar doe sinds kort joggen en buikspieroefeningen. ben moeder van 3 kinderen. wil graag mijn buik weghebben. ben al op mijn eten aan letten. is het nog wel mogelijk een hele strakke buik te krijgen? Reactie infoteur, 05-06-2013
Beste Betty,

in hoeverre het mogelijk is om nog een echt strakke buik te krijgen, is volledig afhankelijk van je eigen lichaam. Je kunt het eventueel overtollige vet wel weg krijgen met sporten en door beter te eten, maar het is de vraag of je huid in staat is nog helemaal strak te trekken. Hoe ouder je bent, hoe minder de huid weer strak trekt bij het afvallen en ook drie zwangerschappen hebben waarschijnlijk gezorgd dat de huid verder is uitgerekt. Of je lichaam nog het vermogen heeft om je buik tijdens en na het afvallen helemaal strak te trekken (de huid), dat is dus eigenlijk afhankelijk van je lichaam. Dit verschilt echt per persoon.

Groetjes, Marensa

Anoniem, 16-05-2013 15:49 #77
Ik probeer veel minder te neme* en wil niet dat me ouders denken dat ik straks anorexia heb*.

Sorry voor de fouten.

Groetjes

Anoniem, 16-05-2013 15:22 #76
Hi allemaal,

Ik ben 17 jaar en weeg ong. 59/60 kilo en ben 1,72 ben zelf ook een meisje. Ik heb de tipt gelezen en wil graag van mijn love handles af en mijn buikje. ik fietste elke dag l een uur voor school heen terug en 20 min. naar mijn werk, maar ik nu geen school heb en voortaan met de trein moet. maar ik heb jaren lang kunnen eten wat ik maar wou en sinds kort komt het er aan en ik heb nu echt een buikje en bovenbenen ben ik niet tevreden alle strakke shirtjes die ik aan kon zijn nu veelste strak van 34 ben ik al naar 36/38 en ik ben er echt ontevreden over. Ik let meer op wat ik eet en probeer veel met nemen dan normaal af en toe iets tussendoor en 2x in de maand vet.
(Blijft lekker natuurlijk) maar ik wil en ouders die straks denken dat ik anorexia heb en ik wil er ook zo snel mogelijk van af en het kost natuurlijk tijd maar heeft iemand hier nog meer extra tips voor? (Ik heb wel een scheve rug dus 24/7 rugpijn en werk ls vakkenvulster)

Groetjes! Reactie infoteur, 17-05-2013
Beste Anoniem.

het is heel normaal dat je tijdens en na de puberteit aankomt, vooral als je vrouw bent. Leuk is het zeker niet, maar wel normaal. Ik wil je in ieder geval de tip meegeven om ook niet te weinig te gaan eten. Je zegt dat je minder eet, maar dit kan juist tegenwerken bij het afvallen. Het is belangrijk dat je echt minimaal 3 keer per dag eet. Als je te weinig eet, dan reageert je lichaam daarop door juist alles vast te houden wat er wel binnen komt. Je kan dus zelfs aankomen door te weinig te eten. Hou dit dus goed in de gaten.
Verder is het ook helemaal niet erg om af en toe eens vet te eten. Het is juist goed voor je als je het niet meer dan eens per week doet. Als je namelijk niet af en toe eens zou snacken, dan is de kans groter dat je 'vreetbuien' krijgt, omdat de behoefte aan vet te groot wordt. Dit vergroot ook de kans op aankomen.

Dan wat je kunt doen om extra af te vallen. Je kunt inderdaad heel veel tips halen uit de voorgaande reacties, als lopen, fietsen, zwemmen of gewoon heel vaak je buik inhouden (wat je ook op je werk kunt doen). Verder veel water drinken, op de eerste plaats omdat het gezond is en de gewichtafname aanmoedigt, maar ook omdat je er een goed gevuld gevoel van krijgt, zodat je niet tussendoor snoept. Buikspieroefeningen lijken me in jouw geval, met je rugaandoening, niet echt aan te raden. Als je altijd al last van je rug hebt, dan kun je het beter niet gaan forceren. Probeer zoveel mogelijk te trainen zonder je rug te belasten. Ja op de grond liggen en leg iets zwaars op je onderbuik. Probeer dit voorwerp omhoog te duwen met je buikspieren, en bouw het aantal keren per week op. Zo train je je buik zonder je rug te belasten. Voor je benen is het wat lastiger om te trainen zonder je rug te belasten. Misschien heb je een trap in huis? Dan kun je deze dagelijks gebruiken voor de training van je benen. Ga een aantal keren de trap op en af, en bouw ook dit aantal op per week met 1 of 2 keer. Heb je zelf geen trap in huis, dan kan je natuurlijk naar een flatgebouw in de buurt. Trappenhuizen worden niet veel meer gebruikt als er een lift is, dus je hoeft niet bang te zijn dat je heel veel mensen tegen komt. Je hoeft de trap ook niet op te rennen. Gewoon tempo is ook prima.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Jeffrey, 15-05-2013 12:29 #75
Hallo,
ik ben 20 jaar, 1,86m en weeg 86kg. ik ben ook vrij stevig. ik heb een jaar ongeveer echt slecht gegeten, maar wel meer dan voldoende gesport. hierdoor heb ik een buikje gekregen.
ik doe nu sinds 5 maanden krachttraining, 3-4 x per week. na de krachttraining doe ik nog hardlopen en fietsen van ongeveer 30 minuten per dag. er zijn ook dagen bij dat ik 4-5 uur voetbal op een dag. ik eet en drink nu 2 maanden uitstekend. ik zie wel iets resultaat. maar is het normaal dat het zo langzaam gaat? ik heb ook een holle rug. heeft dat misschien ook te maken dat mijn buik verder naar voren staat? overal heb ik spieren. benen tot schouders. maar puur mijn onderbuik word maar niet minder. als ik zo door blijf gaan, gaat dat er vanzelf af? of moet ik aanpassingen maken?

groetjes, Jeffrey Reactie infoteur, 16-05-2013
Beste Jeffrey,

zo te lezen ben je goed bezig! Ik kan me voorstellen dat je toch wel resultaat gaat merken als het gaat om de opbouw van spieren en het verbeteren van je conditie.De onderbuik is een deel van je lichaam dat eigenlijk altijd tot de zogeheten probleemzones behoort. Vrouwen hebben hier over het algemeen vaker last van dan mannen, maar ook mannen kunnen echt moeite hebben met het verminderen van een onderbuikje. Het feit dat je een holle rug hebt, zorgt er inderdaad voor dat je buik wat meer naar voren staat. Dit is gewoon jouw houding en daar kun je helemaal niks aan doen. Dat betekent niet dat je dat onderbuikje niet kan verminderen. Ik ga ervan uit dat je naar de sportschool gaat (gezien je trainingen). Misschien kun je (tijdelijk) je krachttraining afwisselen met een gerichte training voor je onderbuik. Zo besteed je niet meer tijd aan je sporten, want ik kan me voorstellen dat je vindt dat je genoeg tijd aan sport besteed, maar werk je toch aanzienlijk meer aan je buik. Je spierkracht zal niet zo snel afnemen dat je meteen verslapping ziet in je armen of benen als je tijdelijk minder aan krachttraining doet. Wat je ook kunt doen, is je buik proberen in te houden tijdens het hardlopen en fietsen. Bij krachttraining span je vaak al vanzelf je buikspieren ook aan, al gaat het dan vaak om de bovenbuikspieren.
Gewone buikspieroefeningen (thuis) kunnen wellicht problemen voor je rug opleveren, omdat je een holle rug hebt. Het steeds omhoog bewegen kan dan een negatief effect op je rug hebben, al hoeft dit niet. Een andere optie is dan om plat op de grond te gaan liggen, op je rug, en iets zwaars op je onderbuik te leggen. Probeer dit voorwerp (denk aan boeken of een halter) omhoog te drukken door je onderbuikspieren aan te spannen. Je moet er wel vanuit gaan dan het resultaat wat langer op zich kan laten wachten, omdat het om een probleemzone gaat, maar binnen 3-4 maanden zou je zeker resultaat moeten zien!

Succes!

Groetjes, Marensa

Anoniem, 07-05-2013 22:03 #74
Ik ben 13. 1 meter 65 lang en 47 kilo, als ik nu mijn buiskpieroefeningen gaan doen, blijf je dan geen vetrollen zien? Reactie infoteur, 09-05-2013
Beste Anoniem,

je hebt een heel goed gewischt voor je leeftijd en lengte, dus dat betekent dat je eigenlijk niet veel vet hebt om weg te moeten werken met buikspieroefeningen. Ik ga er vanuit dat je een meisje bent (al kan ik dat niet zeker weten), maar in dat geval moet je er ook rekening mee houden dat je in de puberteit een buikje krijgt. Dit is omdat de baarmoeder beter zichtbaar wordt in de puberteit en dit zal je altijd blijven houden als volwassene. Als je toch een beetje vetrolletjes hebt, dan kun je deze goed wegkrijgen met buikspieroefeningen, maar ook met zwemmen en (hard)lopen. Daarbij moet je er rekening mee houden dat je misschien nog wel een groeimoment krijgt. Je kan in een korte tijd nog makkelijk een paar centimeters groeien. Hierdoor wordt je als vanzelf ook slanker. Let er zeker op dat je niet te licht wordt hoor, want dat gaat ten koste van je lichamelijke en geestelijke ontwikkeling.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Johnny, 01-05-2013 23:26 #73
Hallo,

Ik train 4 dagen per week, doe 1 uur cardio/hardlopen en daarna 75 minuten en krachttraining. Ik eet 3 keer per dag en eet geen vettig eten. Bij mijn bovenlichaam zie ik resultaat en veel spieren ontwikkelen. Maar mijn onderbuik en de zij kant rondom mijn heupen wilt gewoon niet verdwijnen. Daar zit nog steeds vet.
Wat kan het probleem zijn. Fitness al sinds januari 2013.

Alvast bedankt,

Johnny Reactie infoteur, 03-05-2013
Beste Johnny,

je bent goed bezig! Dus aan je inzet ligt het zeker niet. Het is voor mij zo moeilijk te bepalen waar het probleem dan wel in zit. Het kan op de eerste plaats zijn dat je al wat meer vet dan gemiddeld op je heupen en onderbuik had, waardoor het langer duurt om hier een goed resultaat te zien. Als daar al wat meer vet zat, dan kan het zijn dat de spieren onder het vet wel aan het ontwikkelen zijn, maar dat je dit pas gaat zien als al het vet wat er nog voor zit langzaamaan verdwijnt. Hier gaat wat tijd overheen.
Het kan ook zijn dat je onvoldoende gericht traint op die probleemzones. Bij normaal hardlopen train je vooral je benen en voor een kleiner deel je rug. Aan je buik en heupen wordt in mindere mate aandacht besteed. Je kunt eens proberen tijdens het hardlopen je buik in te houden. In het begin is dit wat lastig, omdat je je op twee dingen tegelijk moet concentreren, maar na verloop van tijd gaat het eigenlijk vanzelf. Je traint dan je onderbuik extra tijdens het hardlopen. Je heupen worden extra aangepakt door je bilspieren goed te trainen. Hier kun je in de krachttraining weer meer rekening mee houden. Richt je wat meer op je bilspieren, en je heupen worden direct ook extra aangepakt met een goede training.

Ik hoop dat het je zo lukt om ook die probleemzones aan te pakken. Succes!

Groetjes, Marensa

Esje, 28-04-2013 22:15 #72
Hallo,

Ik wil Eem plattere buik, hoe kan ik dat het beste krijgen:) Me buik lijkt net een bolletje dus wil hem graag platter hebben voor ik in aug op vakantie ga:)

Dank je wel alvast Reactie infoteur, 29-04-2013
Hallo Esje,

ik ken je gewicht, je leeftijd en lengte niet, waardoor het wat lastiger is om je passend advies te geven. Zwemmen, lopen en fietsen zijn erg goed, zeker als je tijdens het sporten je buik probeert in te houden. Je buik inhouden zo vaak als je eraan denkt, helpt in elk geval al om je buikspieren steviger te maken en je buik platter te maken. Verder zou ik je aanraden om alle reacties (of eigenlijk vooral de antwoorden daarop) eens goed te lezen. Hier staan ontzettend veel tips in die jij ook kunt gebruiken. Daarbij kun je dan zelf ook kijken naar eventueel overeenkomstige leeftijd en lengte/gewicht.

Groetjes, Marensa

Meisjee, 27-04-2013 18:56 #71
Ik ben een meisje van 13. Ik ben 1.70 lang en weeg 47 kilo. Ik wil graag afvallen maar weet niet hoe. Ik eet normaal, sport ongeveer 7 uur in de week, en loop elke dag een uurtje hard. Kan iemand mij helpen echt af te vallen? Groetjes Reactie infoteur, 29-04-2013
Beste Meisjee,

Je hebt een BMI van iets meer dan 16. Dat betekent dat je gewicht goed is, en dichterbij te dun dan te dik is. Zeker omdat je in je puberteit zit, is het niet de bedoeling dat je ondergewicht hebt, wat je wel zou krijgen als je meer gewicht verliest. Je wordt dan veel te licht voor je lengte en dat heeft een slechte invloed op je ontwikkeling, zowel lichamelijk als geestelijk. Ik denk ook dat dit de reden is dat je niet afvalt. Je doet alles goed om eventueel af te vallen. Je sport veel, je eet gezond. Dat zijn de dingen die je nodig hebt om af te vallen. Waarschijnlijk val jij niet af, omdat je al tegen ondergewicht aan zit. Je lichaam heeft niks meer aan vet om af te kunnen vallen. Als je op een extreme manier zou gaan afvallen, dan gaat dit ten koste van je organen, omdat het toch ergens vandaan moet komen. Blijf gewoon lekker sporten en gezond (en regelmatig) eten. Dan hou je een mooi gewicht.

Groetjes, Marensa

Ramona, 25-04-2013 11:07 #70
Hoi allemaal,
ik ben 31 jaar en heb 2 kinderen, een van 9 en een van bijna 8. ik heb nooit na de bevallingen gesport, dus heb ook wel en flubberbuikje. ik vind mijn gewicht prima (67 kl, en ik ben 1,69 lang). ik doe 6x per week ongeveer 7km hardlopen/lopen, ik ben nog in de opbouw, daarbij ben ik bezig met buikspieroefeningen. ik merk wel aan mezelf dat ik steeds meer conditie krijg, zie mijn lichaam ook een klein beetje veranderen. ik probeer genoeg eiwitten te eten, en gezonder te eten. ik vroeg me alleen af hoelang het duurt voordat ik echt resultaat zie! Groetjes Ramona Reactie infoteur, 29-04-2013
Hoi Ramona,

je bent al goed bezig hoor. Het is inderdaad zo dat je een mooi gewicht hebt voor je lengte, dus je bent zeker niet te dik of te zwaar. Vaak is het moeilijker om een strakker figuur te krijgen als je kinderen hebt gekregen. Dit kan ervoor zorgen dat het wat langer duurt voor je echt goed resultaat gaat zien. Als je je gewoon aan het sportschema houdt waar je nu mee bezig bent, dan moet je na een maand of 3 a 4 zeker al een duidelijk resultaat gaan zien. Eiwitten helpen inderdaad ook heel goed bij het verbeteren van conditie, het afvallen en het beperken van eten. Eiwitten worden minder snel afgebroken in je lichaam, waardoor je langer een vol gevoel hebt. Daarnaast zijn het bouwstoffen voor je spieren, waardoor deze de mogelijkheid hebben goed te groeien en sterker te worden. Juist omdat je al een goed gewicht hebt, zal je misschien in gewicht niet veel afvallen, omdat het overtollige vet wat je hebt wordt omgezet in spiermassa, maar aan je figuur zal je het zeker gaan zien als je zo doorgaat!

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Mandy, 24-04-2013 10:47 #69
Hallo,

Ik ben 26 jaar en ben sinds twee maanden gaan sporten. Ik probeer drie keer in de week hard te lopen, en oefeningen thuis te doen. Door het hardlopen merk ik wonderlijk genoeg al verschil! Ik was nooit sportief, maar ik zie nu duidelijk verschil met twee maanden terug. Maar ik heb al heel mijn leven een klein buikje onder de navel. Mijn vraag, in hoeverre is dit een 'familiekwaaltje'? Of kan ik dit echt helemaal weg trainen? Het buikje is al minder, alleen ik vroeg me af wat haalbaar is? Een platte buik?
En heb je meer tips om dat deel te trainen?

Bedankt! Super artikel! Reactie infoteur, 29-04-2013
Hoi Mandy,

allereerst natuurlijk bedankt voor je compliment over het artikel. Daar ben ik blij mee!

Of je buikje een familiekwaaltje is, is moeilijk te zeggen. Dit zie je eigenlijk zelf het beste. Kijk dan vooral naar je moeder, je oma aan moeders kant en eventueel zussen van je moeder. Als zij (bijna) allemaal een klein onderbuikje hebben, dan kun je er zeker vanuit gaan dat het een familietrekje is. Dat betekent dan ook direct dat het lastiger is om het goed weg te werken, omdat het onderdeel uit maakt van de basis van je lichaamsbouw.
Als vrouw heb je eigenlijk altijd wel te maken met een (heel) klein onderbuikje, omdat de baarmoeder zich daar bevindt. Hoe hard je ook sport, en hoe slank je ook bent, die zie je altijd en dat is heel normaal. Het is ook niet goed om te proberen dat weg te werken, wat dat kan eigenlijk alleen in combinatie met extreem afvallen en dat gaat ten koste van onder meer je organen. Dus, een klein onderbuikje hou je altijd. Bij vrouwen die een heel platte buik lijken te hebben is dit ook vaak alleen het geval als je ze van voren bekijkt. Als je vanaf de zijkant kijkt, zie je toch dat kleine onderbuikje zitten. Dat is normaal voor vrouwen.

Als je een beetje vet op je onderbuik hebt, zoals jij omschrijft, dan is het goed om te zwemmen (gewoon schoolslag) en daarbij je buik proberen in te houden. Dat is niet makkelijk, maar wel heel effectief. Een misschien iets gekkere manier is het doen van de handstand (als je dat kan) met je handen zo ver mogelijk van de deur/muur af, zodat je in een wat grotere boog tegen een deur of muur staat. Blijf zo even staan en span je buikspieren aan. In het bijzonder trekken dan je onderbuikspieren aan. Tot slot, wat ook heel goed is om speciaal je onderbuik aan te pakken, is wat gewichtjes te kopen voor om je benen. Je hebt speciale riempjes die je om je enkels kunt doen met gewichten erin, waardoor je benen zwaarder zijn. Deze zijn eigenlijk bedoeld om de benen extra te trainen tijdens het lopen, maar je kunt ze ook voor je buik goed gebruiken. Ga plat op de grond liggen met de gewichten om je enkels en til je hielen ongeveer 10 cm van de grond. Hoe dit 10 seconden vast en laat je voeten dan 10 seconden op de grond rusten, voor je ze weer 10 seconden omhoog houdt. Het is heel zwaar, maar het werkt ook echt heel goed.

Succes!

Groetjes, Marensa

Wakkerwordennlhyves, 20-04-2013 20:04 #68
@ lara als eerste eet vooral geen MSG (E621) Aspartaam (E951) dit zijn kuntmatige smaakstoffen die ons dik maken en erge honger veroorzaken en zelfs alle dodelijke ziektes veroorzaken.
Ook veel aardappelen brood pasta rijst maakt ons dik koolhydraten zetten om in suiker je kan wel wat volkoren producten eten niet te veel en helemaal geen wit boord rijst pasta etc.
Van goede oliën worden we niet dik zo en zo olijf olie.
Het boek de zandloper is echt een goed boek om te lezen dan begrijp je waarom het zo moeilijk is voor ons om op het juiste gewicht te blijven.

Niet te veel vlees als je het eet liever kip af varkens vlees maar beter is vis en in plaats van koe melk producten soja
Het liefst alles wat vers is veel salades heerlijke gegrilde groentes courgette aubergine vind ik heerlijk
Train je buik door snelle oefeningen te doen cardio noemen ze het vet verbranden en je bij je benen kan je gewichtjes gebruiken.
Ik heb zelf altijd zwaar getild en heb hier door brede arme gekregen en nu ik een tijdje niks meer doe zet het ook om in vet.
Nu ga ik dat ook met me benen doen zodat het mooier in verhouding is. Reactie infoteur, 21-04-2013
Beste,

dank voor je reactie. Nu krijg ik als schrijver als enige een bericht van reacties en ben ik (normaal gesproken) ook de enige die reageert op reacties op mijn artikel, dus ik kan je niet garanderen dat de betreffende persoon waar je naar schrijft jouw reactie ook zal lezen. Maar, toch bedankt voor je inzet!

Groetjes, Marensa

Lara, 15-04-2013 20:28 #67
Hoi hoi,

Ik ben een vrouw van 24 en ben sinds 3 jaar 11 kilo afgevallen! Mijn gewicht blijft goed op peil, maar mijn buik en bovenbenen worden steeds vetter! Mijn buik heeft ineens vetrollen! Ik eet vrijwel altijd bewust met hier en daar een uitschieter! Ik sport minimaal 3 x per week! Nu vraag ik me af hoe het komt dat alles steeds 'vetter'/ losser wordt. Mijn vetpercentage blijft eigenlijk wel gelijk, dus snap niet hoe het komt! Kan iemand me helpen? Reactie infoteur, 16-04-2013
Hai Lara,

wat goed dat je zoveel bent afgevallen! Dat is niet makkelijk, dus een hele prestatie! Een uitschieter in je voeding mag altijd wel een keer en heeft ook niet direct een negatief effect. Ik vind zelfs dat iedereen RECHT heeft op een lekkere uitschieter op zijn tijd ;).
Het is inderdaad wel bijzonder dat je merkt dat je buik en benen wat dikker en minderstevig worden, terwijl het vetpercentage gelijk blijft. Het enige wat ik kan bedenken is dat de spiermassa iets afneemt, waardoor er wat meer ruimte ontstaat die niet door vet wordt opgevuld. Hierdoor wordt het allemaal wat losser. Misschien is het een goed idee om je tijdens het sporten (tijdelijk) wat meer te focussen op het trainen van de spieren in je bovenbenen en buik. Je hebt nog niet de leeftijd dat alles vanzelf wat 'slapper' wordt, dus dat kan het probleem zeker niet zijn. Ik denk echt dat het met de stevigheid van die specifieke spieren te maken heeft. Ik hoop dat je snel weer verbetering ziet als je je gaat richten op het extra trainen van deze bewuste spieren.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Anne, 11-04-2013 21:04 #66
Hoi,

Ik doe nu ongeveer een maand best veel aan sport. Ik hardloop 4 of 5 keer per week.
Merk al gelijk dat ik meer conditie heb dan eerst. Eet gezonder dan eerst, en probeer ook elke dag minimaal 50 buikspier oefeningen te doen. Maar het rare is, mijn buik lijkt juist dikker dan eerst? Ik heb geen idee hoe dat komt maar dat is natuurlijk niet waar ik op zat te wachten…
Doe ik iets fout? Reactie infoteur, 12-04-2013
Hoi Anne,

nee, je doet zeker niets fout. Het kost alleen tijd voordat je een verbeterd resultaat gaat zien, zo ongeveer na drie tot vier maanden bij dagelijkse oefeningen. Dat je buik dikker lijkt, dat is heel goed mogelijk. De spieren liggen namelijk onder de vetlaag. Als de spieren gaan groeien en sterker / groter worden, dan duwen ze het vetlaagje dus eigenlijk verder naar buiten. Hierdoor is je buik nu waarschijnlijk iets dikker. Dit komt gewoon omdat je spieren sneller groeien dan dat het vetlaagje afneemt. Dit komt vanzelf goed als je zo doorgaat. Dan wordt het vetlaagje alleen maar dunner en zal je buik ook weer platter worden. Je bent zeker goed bezig!

Groetjes, Marensa

Anouk, 29-03-2013 18:54 #65
Bestre Marensa

Ik snap dat ik in de pubberteit zit en dat ik niet suprr niet zwaar ben maar als je mij ziet schat je me eerdder in als dik dan dun ik ben zowiezo nooit echt dun geweest en mijn buik zit altijd in de weg.
Ik hou vaak mijn buik in dat is best lastig!
Mischien lukt het rond deze tijd het afvallen niet echt ik zou erg graag mijn buikje/vetrollen kwijt willen dan hoef ik me niet te schamen. ik zie vaak dunne meisjes lopen van ong. Mijn leeftijd die dun zijn en dan ben ik echt jaloers.
Zijn er mischien nog tips of opmerkingen voor als je echt wilt afvallen
Mvg anouk Reactie infoteur, 01-04-2013
Beste Anouk,

je buik de hele dag inhouden (of zo veel mogelijk) is een heel goede oefening om je buikspieren strakker en sterker te krijgen. Ik snap dat het lastig is, maar als je alle reacties terug leest, dan kan je zien dat dit juist een tip is die heel vaak voor komt. Andere tips die ook veel voorkomen: zwemmen, lopen, fietsen met je buik in enz. Wat je ook nog kunt doen, naast de situps, is plat op de grond gaan liggen, je voeten tegen elkaar houden en dan langzaam je benen (en dus ook je voeten) van de grond tillen. Hou je hielen ongeveer tien centimeter boven de grond voor 10 seconden en laat je voeten dan weer op de grond rusten. Doe dit zoveel als het gaat (maar overdrijf het niet en bouw het rustig op, anders krijg je er last van). Andere sporten die goed zijn om te doen speciaal ook voor je buikspieren zijn paardrijden, tennissen, badminton en volleybal.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Anouk, 28-03-2013 15:29 #64
Heey allemaal, .

ik zit al heel lang met een ding…

ik ben te dik. ik ben bijna 12 en ben 1.41 lang en ik weeg 39.1!
ik probeer zoveel cardio te doen maar het lijkt alsof het niet werkt ofzo.
ik probeer zoveel mogelijk te bewegen dus bijvoorbeeld niet met de auto naar school maar lopens of met de fiets. ik zou graag van mijn vetrolletjes af willen komen en een mooie platte buik willen hebben!
ik probeer ook heel af en toe buikspier oefeningen te doen maar op internet staat ook dat dat niet echt zin heeft, ik snoep echt helemaal niet veel ik neem heel af en toe een tussendoortje maar dat is nauwelijks!
iemand tips?!

alvast bedankt mvg. anouk Reactie infoteur, 29-03-2013
Beste Anouk,

er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je echt af wilt vallen. Jouw BMI is namelijk ongeveer 20,1 en dit ligt dichterbij 'te licht' dan bij 'te zwaar'. Dit betekent dat je al erg slank bent, en niet 'te dik' zoals jij zegt. Nu is het natuurlijk zo dat je op twaalfjarige leeftijd, aan het begin van de puberteit, nogal onzeker over je eigen lichaam kan zijn, waardoor je er een heel verkeerd beeld van hebt. Dit zorgt waarschijnlijk voor jouw mening dat je te dik bent. In feite heb je een heel gezond gewicht en ben je dus zeker niet te dik. Dat brengt me weer bij het volgende punt. Het is namelijk heel moeilijk om af te vallen als je al vrij slank bent. Mensen die meer vet hebben om te verliezen, verliezen dit ook sneller door gezond te eten en te sporten, dan mensen die dit 'extra' vet niet hebben, zoals jij. Als je wilt proberen af te vallen, dan zal dit dus erg langzaam gaan.

Buikspieroefeningen werken zeker wel. Je leest inderdaad veel op internet dat het niet werkt, maar hierbij wordt vaak een te korte tijd aangehouden. Om echt resultaat te zien is het nodig zes tot twaalf weken lang elke dag buikspieroefeningen te doen, afhankelijk van je postuur. Voor jou zou dit dus 10-12 weken minimaal zijn, voordat je het ook echt gaat zien.
Een ander belangrijk puntje om rekening mee te houden, is dat je nog zal groeien binnen waarschijnlijk niet al te lange tijd. Als je langer wordt, word je automatisch ook wat dunner. Dan gaat je lichaam de vrouwelijke rondingen krijgen, waar je weer wat van aan zal komen. Je hebt dus wat dat betreft een heel lastige leeftijd om goed af te vallen, zeker als je al zo slank bent. Ik kan je dan ook eigenlijk meer aanraden om goed je best te doen om wat positiever naar jezelf te kijken! Dat zal je meer helpen dan de buikspieroefeningen.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Prive 21, 10-03-2013 14:08 #63
Hallo,

ik ben pas geleden bevallen, 5 maanden terug.
voor de bevalling was ik best mager en woog ik 49 soms 50 kilo. nu na bevalling weeg ik bijna 56 das nog niet veel en ik ben best wel blij dat ik nu wat dikker ben ma me buik zit me echt in de weg. Ik ben niet het type dat na de sport school gaat om te trainer ma zou wel graag thuis oefeningen willen doen. weet u wat voor mij het beste is om te doen? het gaat me me echt om me buik en me zij kanten. graag hoor ik wat van u. Reactie infoteur, 12-03-2013
Beste Prive21,

je bent inderdaad niet veel aangekomen van de zwangerschap, dus dat is een groot geluk voor jou. Ik kan me wel voorstellen dat je wat last hebt van een buikje dat je eerder niet had. Het beste om thuis te doen tegen een post-zwangerschapsbuikje zijn echt de gewone situps, zoals beschreven in de tekst. Deze werken voor zowel je (onder)buik als de zijden. Je kunt je ook opdrukken. Eventueel doe je dit met je knieen op de grond in plaats van alleen je tenen (als dat niet lukt), maar probeer dan je benen wel zo gelijk mogelijk met de grond te houden. Opdrukken helpt niet alleen voor je armen en benen, maar ook zeker voor je buik. Je buik inhouden zoveel als het lukt, dus gewoon tijdens het boodschappen doen, het douchen of bijvoorbeeld het schoonmaken van je huid, helpt ook goed en is makkelijk vol te houden. Nog een laatste mogelijkheid. Ga op de grond liggen en leg iets zwaarders op je onderbuik. Niet te zwaar, maar tot het gewicht van bijvoorbeeld een pak suiker (ongeveer 1 kilo) Gebruik je buikspieren om dit pak steeds omhoog te drukken en weer helemaal terug. Ook een heel goede oefening om de laatste 'zwangerschapsrolletjes' weg te krijgen. Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Yasmina van Camp, 24-02-2013 20:12 #62
Ik ben een meisje van 21 en ik ben 3 maanden geleden bevallen van een zoontje. Voor mijn bevalling had ik al extra kilo's en nu met de zwangerschapskilo's erbij, ben ik er toch van overtuigd dat ik een strakke buik wil zodat ik me terug goed in m'n vel voel. Alleen de motivatie en het doorzettingsvermogen is er niet. Kan iemand tips geven zodat dit geen probleem wordt? Reactie infoteur, 03-03-2013
Beste Yasmina,

het is eigenlijk helemaal niet zo vreemd dat je nog niet veel motivatie en doorzettingsvermogen hebt zo kort na de bevalling. 3 maanden lijkt een best lange tijd, maar je moet er ook rekening mee houden dat een bevalling en de zorg voor een baby een behoorlijke impact op je leven hebben, waardoor je veel minder aandacht voor andere dingen kunt opbrengen. Je zou eens kunnen nadenken over dingen die je eventueel samen met je baby zou kunnen gaan doen om toch aan je figuur te werken. Denk aan elke dag een uurtje wandelen met de kinderwagen en eens per week gaan babyzwemmen (ook heel goed voor de buikspieren). Eigenlijk werk je al behoorlijk aan je buikspieren als je de baby regelmatig optilt en ermee rondloopt in huis, bijvoorbeeld als de baby in de nacht wakker wordt. Je lichaam heeft ook even de tijd nodig zichzelf weer te herstellen na de zwangerschap en dit kost tijd. Als je echt op korte termijn je oude figuur terug wilt, dan is het nodig om elke dag naar de sportschool te gaan en hier te werken met een personal trainer die je advies kan geven over het 'wegwerken' van het zwangerschapsbuikje. Maar zolang je de motivatie en het doorzettingsvermogen nog niet heb zal dit zonde van het geld zijn, want dan ga je misschien maar 1 keer. Ik zou het dus voor nu nog even houden op dingen doen met je baby, waarvoor je waarschijnlijk wat meer 'zin' kunt vinden, omdat je je baby er ook een plezier mee doet.

Succes en veel geluk met je kindje!

Groetjes, Marensa

Anoniem, 15-01-2013 22:10 #61
Hallo,
ik ben een meisje van 15 jaar en ben 1m63 en ik weeg 60 kilo, dat valt nog wel mee maar toch wil ik een paar kilotjes kwijt. Ook aan mijn billen mag er wel wat af maar ik weet niet hoe, kan je me helpen? ik voel me soms ook niet goed in m'n vel want velen uit mijn klas hebben een strakke buik. Mijn probleem is ook dat ik soms iets te veel koekjes en snoepjes eet. Heeft u enkele tips om dit te verminderen? Ik zou zo graag terug een strakke buik hebben.
Groetjes Reactie infoteur, 31-01-2013
Beste Anoniem,

het is heel lastig om koekjes en snoepjes te laten liggen, zeker als je nog jong bent. Ik begrijp wel dat je je soms niet heel gelukkig voelt als je zelf vindt dat anderen uit je klas er beter uit zien dan jij. Toch wil ik je wel zeggen dat jij uniek bent en dat je mooi bent zoals jij bent. Je moet er niet uit willen zien als een ander. Echt gelukkig word je als je gewoon jezelf kunt zijn en daar tevreden mee bent.

Maar, ik begrijp dat dat je probleem ook niet op lost. Uit de eerdere reacties op het artikel kun je al heel veel tips halen om je buik goed te trainen zonder dat je echt naar een sportschool moet. Probeer met jezelf af te spreken dat je maar 3 koekjes of snoepjes op een dag eet en dat je, als je die gegeten hebt, iets gaat doen om die extra calorieen weer weg te krijgen. Als je een koekje eet, ga dan een half uurtje lopen, ga vijf keer de trap op en af of ga eens tien minuten touwtje springen. Dat klinkt misschien heel stom, maar het werkt wel. Als je dat met jezelf afspreekt, dat je iets moet doen als je een koekje of snoepje neemt, dan neem je het koekje of snoepje niet als je helemaal geen zin hebt om de trap op en af te rennen. Je moet dan wel heel streng zijn voor jezelf.
Misschien kun je ook iemand vragen om je te helpen en je te herinneren aan de afspraak met jezelf als je iets lekkers wilt pakken en daarna weer tv wilt gaan kijken.
Tot slot, het is misschien een goed idee om eens verschillende gezonde tussendoortjes te proeven. Als je iets gevonden hebt dat je erg lekker vindt, dan kun je dat nemen in plaats van een koekje of snoepje.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

T., 15-01-2013 14:23 #60
Beste Infoteur,

Ik ben 23 jaar, 1.80 en weeg ongeveer 75kg, dat is dus verder redelijk in orde.
Ik voetbal 3-4 dagen in de week vrij intensief. Toch heb ik eigenlijk altijd wel een buikje gehad. De sportschool heb ik geen tijd voor dus ik zal het met thuisoefeningen en een goed voedingsschema moeten proberen weg te werken, enige tips? Reactie infoteur, 31-01-2013
Beste T.,

aan je lengte en gewicht te zien ben je inderdaad al mooi slank van jezelf. Als je echt nog wilt trainen om je buikspieren steviger te maken, dan zou ik je op de eerste plaats aanraden om zo veel mogelijk je buik in te houden bij alles wat je doet. Dit helpt al veel, vooral ook voor de onderbuik. Verder staan in bovenstaande reacties van mijn kant nog veel tips die ook goed voor jou uit te voeren zouden zijn, thuis dus.
Daarnaast is je voeding inderdaad ook erg belangrijk. Heel belangrijk is het om minimaal 3x per dag te eten. Het is goed om de dag te beginnen met magere kwark met stukjes vers fruit erin. Dit is voor veel mensen niet erg lekker vroeg in de morgen, maar dat went snel. Natuurlijk, gezond eten is het beste, maar een tussendoortje mag ook echt wel eens. Pak dan een tussendoortje waar niet veel in zit of waar enkel goede stoffen inzitten, als bijvoorbeeld een eiwitreep of een liga. Tot slot, als je veel koffie drinkt, probeer dan minder of liefst geen melk te gebruiken en vervang al het suiker (in eten en drinken) door zoetstof/zoetjes.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Groetjes, Marensa

Daphne, 01-11-2012 22:27 #59
Hallo,

ik ben 13, bijna 14 jaar en weeg ongeveer 70 kg en ben 175 cm lang. Ik wil graag een strakkere buik en benen krijgen, maar ik weet niet hoe… k maag niet sporten i.v.m. knieblessure… Heeft iemand tips?

Groetjes! Reactie infoteur, 20-11-2012
Beste Daphne,

het is lastig als je goed af wilt vallen zonder dat je je knieën goed kunt gebruiken. Sporten als hardlopen en fietsen vallen dan al af en ook veel fitness toestellen zijn niet geschikt voor mensen met een knieblessure. Om je buik strakker te krijgen, kun je sit ups doen, waarbij je geen druk uitoefent op je knie. Ook kun je zo veel mogelijk op een dag je buik inhouden. OM je benen wat strakker te krijgen kun je op een stel gaan zitten en je gestrekte been iets van de grond tillen, een paar seconden vast houden en weer terug. Doe dit meerdere keren en je zult zeker resultaat merken na verloop van tijd. Door dit met een gestrekt been te doen hoef je je knie niet te belasten.

Succes, ook met je knieblessure!

Groetjes, Marensa

Anoniem, 16-10-2012 19:25 #58
Hallo,

Ik ben een meisje van 19 en ik weeg 80 dus ik moet er aardig wat kilo's af hoe zou ik eraan kunnen beginnen? Een Dieet of hoe zit dat. Wat kan ik aan sport kunnen doen om mijn kilo's te verliezen.
Ik heb al vaak een dieet geprobeerd maar toch val ik niet af.
's morgens kan ik nooit ontbijten want dan krijg ik niks binnen. Ik ontbijt misschien rond 10 uur zoiets.
Ik zou graag mijn buik en benen dunner hebben maar het lukt gewoon niet :( eigenlijk alles wel maar ik heb zo vaak geprobeerd met sport dieet maar toch lukt het niet ik zou graag tips willen zodat het wel lukt.

Groetjes Reactie infoteur, 31-10-2012
Beste anoniem,

voor veel jonge vrouwen is het erg lastig om af te vallen in de zogeheten 'probleemzones'. Veel dieten werken werken niet, en de dieten die wel werken vertellen je toch dat je echt moet ontbijten. Ik begrijp dat het lastig is om te ontbijten wanneer dit echt niet lukt. Hier heb ik zelf ook erg lang last van gehad. Ik ben erachter gekomen dat dat echt een kwestie van doorzetten is. De eerste dagen zijn ontzettend lastig en het gaat vreselijk tegen je zin in, maar na een weekje ben je er wel aan gewend. Je moet er even doorheen.

Een goed ontbijt om af te vallen is magere kwark met vers fruit. Koop bijvoorbeeld appels, bananen, kiwi's, druiven (beste blauwe druiven) en blauwe bessen. Het liefst een beetje zoet fruit, zodat het zuur van het kwark niet zo tegen staat. Doe een beetje magere kwark in een kommetje (hoeft echt niet heel veel) en doe er van alles wat in (wat je lekker vindt). Hoe meer fruit, hoe beter. Het fruit zorgt er namelijk voor dat je stofwisseling direct aan de slag gaat en direct ook voor langere tijd, waardoor je niet snel weer trek hebt. Hoe vervelend het ook is, en ik weet er echt alles van, afvallen zonder te ontbijten bij het opstaan is bijna niet te doen.

Omdat je nog jong bent, ga ik er eigenlijk vanuit dat je vrij veel beweegt op een dag. Bijvoorbeeld lopen binnen school of op het werk (afhankelijk van wat je doet). Hierdoor kan het zijn dat sporten niet zo snel werkt. Je zult het echt zo'n drie maanden lang elke dag of om de dag vol moeten houden voor je er resultaat van hebt. Dit hoeft niet direct te zijn in de vorm van gewichtsverlies, maar wel in het verlies van centimeters. Het vet wordt omgezet in spier, wat natuurlijk ook gewicht heeft. Een goed middel om te gebruiken bij het afvallen door middel van sport is BCAA poeder of vloeistof. Dit is volledig veilig (en legaal) en zorgt ervoor dat de spieren zich sneller herstellen en zich beter opbouwen. Bij het afvallen kan dit enorm helpen om door te zetten en een goed resultaat te bereiken.

Tot slot misschien nog een tip: koop een stappenteller! Om af te vallen moet je zo'n 10.000 stappen zetten. Bij een gemiddeld persoon (ik weet natuurlijk niet hoe lang je bent) komt dit neer op een afstand tussen de zeven en acht kilometer. Loop je niet veel overdag (bijvoorbeeld omdat je op een kantoor werkt) ga dan in de avond bijvoorbeeld een uurtje lopen. Daar ga je op den duur zeker van afvallen. Je houdt dit wel beter vol als je iemand hebt die met je mee loopt of als je zorgt voor wat afleiding tijdens het lopen, als bijvoorbeeld muziek. Door tijdens het lopen bewust je buik in te houden, train je direct je buikspieren en kun je gemakkelijk alle probleemzones aanpakken zonder te veel inspanning.

Heel veel succes. Ik hoop dat je er iets mee kan!

Groetjes, Marensa

Justin, 02-10-2012 19:27 #57
Hallo!

Ik zal eerst zeggen dat ik totaal niet aan sport doe maar dat ik ook niet echt vol kan blijven houden, het is leuk voor 1 week en daarna stop ik er maar weer mee. Ik ben een jongen van 16 ben rond de 1.70 meter lang en weeg 69 kg, het is niet echt veel denk ik zelf maar heb wel een ''buikje'' nu wil ik graag een platte buik en het liefst nog een ''sixpack'' maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen. help! Reactie infoteur, 03-10-2012
Hi Justin,

veel mensen hebben wat problemen met het volhouden van sport, dus daar ben je zeker niet de enige in. Het is ook erg lastig om vol te houden, maar dat is wel precies wat nodig is om inderdaad een platte buik te krijgen (en het liefst nog een sixpack ook!). We moeten dan dus eigenlijk toewerken naar het regelmatig sporten, maar dan op een manier waarop je het wel volhoudt.

Eigenlijk is het bij het grootste deel van de mensen die na een paar dagen of een week alweer stopt het probleem dat zij te enthousiast beginnen. In de eerste week gaan zij elke dag minimaal een uur naar de sportschool of een uur fietsen of lopen. Juist omdat het direct een dagelijkse bezigheid moet zijn voor hun eigen gevoel, gaat het snel tegen staan. Je slaat dan een dagje over en de volgende dag heb je eigenlijk ook geen zin en voor je het weet ga je inderdaad niet meer. Het is goed om eens te beginnen met twee keer in de week te sporten. Ook niet overdreven lang, maar bijvoorbeeld een half uurtje. Doe dit twee of drie weken, zodat je lichaam daaraan gewend is, en ga dan drie keer per week.

Door het aantal keren sporten zo langzaam op te bouwen kun je voorkomen dat je er binnen korte tijd al geen zin meer in hebt en niet meer gaat. Alle beetjes sporten helpen mee aan het eindresultaat, dus je hoeft echt niet direct hard van stapel te lopen om je doel te bereiken. Meestal bereik je de finish dan niet eens;)

Dus, bouw het aantal keren sporten langzaam op en ook de tijd. Ga van een half uur naar 35, 40, 45, 50 minuten enz tot je op een uur zit en dat minimaal 5 dagen in de week vol kunt houden. Al vanaf het begin, als je twee keer een half uur per week gaat, werk je aan verbeterde spieren en dus ook aan het resultaat dat je wilt bereiken. Ga zo door en het komt zeker goed!

Groetjes, Marensa

Robert, 19-09-2012 14:51 #56
Hallo,

Ik ben een (jonge)man van 26, 1,87 en weeg 82kilo. Vorig jaar rond deze tijd woog ik bijna 100 kilo. Ik ben dus al 18 kilo kwijt door goed eten en regelmatig sporten. Ik ben al een tijd bezig met krachttrainen maar ik blijf een laagje "vet" over mijn buikspieren houden. Buikspieroefeningen en cardio lijken niet te helpen. Is het misschien nog te weinig wat ik doe aan cardio (moet ik bijvoorbeeld een uur rennen ipv 30min?) of duurt het gewoon zo lang? Reactie infoteur, 20-09-2012
Beste Robert,

buikspieren zijn altijd heel lastig aan te pakken. Wanneer je al slank bent en gewoon wat spieren wilt kweken, dan krijg je sneller een 'sixpack' met trainen dan wanneer je eerst wat kilootjes kwijt moet raken. In jouw geval ben je al behoorlijk afgevallen, dus je ziet duidelijk dat het trainen werkt. Het is erg knap om bijna 20 kilo te verliezen! Daar heb je echt discipline en doorzettingsvermogen voor nodig!
Het feit dat je zoveel gewicht bent verloren betekent ook dat je een voorraadje vet te verliezen had. Dit vet dat je inmiddels bent verloren ben je ook aan centimeters kwijt geraakt. Pas als je al het overtollige vet eraf hebt getraind gaat je lichaam aan het werk met spieren ontwikkelen, waardoor deze ook zichtbaarder worden. Dit kost inderdaad tijd.
Als je het afgelopen jaar voortdurend een half uur hebt gerend, dan is je lichaam hieraan gewend geraakt. Dat was genoeg om het vet kwijt te raken, maar het is niet meer genoeg om ook de spieren te trainen. Je hoeft niet direct te verhogen naar een uur, maar doe bijvoorbeeld drie kwartier. Je kunt het altijd nog opbouwen naar een uur.
Ik zou je dus aanraden om iets langer te sporten dan je tot nu toe gedaan hebt. Dan geef je je lichaam iets meer dan het tot nu toe gewend is, waardoor je lichaam weer meer actie gaat ondernemen om je spieren te ontwikkelen.

Een andere goede tip: probeer om de dag zoveel mogelijk je buik in te houden. Bijvoorbeeld tijdens je werk (of op college, net wat van toepassing is), tijdens het hardlopen, op weg van en naar huis enz. Je buik inhouden is een goede manier om je buikspieren extra te trainen terwijl je gewoon je dagelijkse dingen doet.

Ik wens je heel veel succes! Je bent al heel goed op weg. Daar mag je zeker trots op zijn!

Groetjes, Marensa

Anoniem, 29-07-2012 15:24 #55
Hallo. ik ben 14 jaar 1.65 lang en ongeveer 55 kilo. ik ben niet dik. maar ben wel een beetje aangekomen bij me buik. ik wil een platte buik met een zichtbare taile en vollere billen en benen maar hoe? Reactie infoteur, 30-07-2012
Beste Anoniem,

het is normaal dat je in de puberteit je buik wat meer gaat zien. Dit heeft vooral te maken met het feit dat je de baarmoeder meer gaat zien. Als je zeker weet dat het echt wat vet is, en niet je baarmoeder die zich meer laat zien, dan kun je natuurlijk de gewone buikspieroefeningen doen die in het artikel omschreven staan. Daarnaast kun je op school (ervan uit gaande dat je nog op school zit) je buik inhouden tijdens de les of bijvoorbeeld tijdens het loopje van het ene lokaal naar het andere. Zo kun je de hele dag door aan je buikspieren werken.

Groetjes, Marensa

Anoniem, 26-07-2012 22:32 #54
Hallo! Ik ben 20 jaar en wil graag een strakke buik hebben! Het enige probleem dat ik heb waardoor ik ben gaan minderen met sproten is. ik heb kraakbeenverslapping in mijn rechter knie. dus mag er niet veel op steunen enz.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 30-07-2012
Beste Anoniem,

wanneer je niet teveel op je knieen mag steunen, dan vallen inderdaad heel wat oefeningen af. Een goede oefening met een groot effect op de buikspieren is om op het puntje van een stoel of bank (met harde zitting) te gaan zitten en je voeten van de grond te tillen met behulp van de buikspieren. Leun niet met je rug tegen de rugleuning, maar hou deze recht. Til je benen ook niet te ver omhoog, maar laat je voeten wat boven de grond zweven. Hou dit 5 tot 10 sec. per keer vast en zet je voeten dan 5 tot 10 sec. op de grond. Herhaal deze oefening in een opbouwend aantal en je buikspieren zullen ook goed verstevigen binnen twee tot drie maanden bij gemiddeld 5 x per week.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Groetjes, Marensa

Lisa, 13-06-2012 21:13 #53
Hallo, ben 20 jaar en wil graag nog 10 kilo kwijt ongeveer. Ben al ruim 7 kilo kwijt maar de motivatie is momenteel ver te zoeken. Wil ook graag iets meer gaan bewegen maar in de sportschool is geen succes, heb namelijk al 2x mijn abonnement opgezegd. Wat is goed aan bewegen alleen dan niet in de sportschool? Want wil graag de kilo's kwijt niet al te snel zodat het er ook niet te snel weer bij komt en toch ook in beweging blijven. Reactie infoteur, 15-06-2012
Beste Lisa,

er zijn erg veel dingen die je kunt doen om geleidelijk aan af te vallen zonder naar de sportschool te gaan. Onder meer wandelen, hardlopen, zwemmen en fietsen zijn erg makkelijk om te doen om af te vallen zonder dat het te snel gaat. Buikspieroefeningen zijn natuurlijk ook erg goed, maar zorgen meer voor betere spieren en een strakkere buik en niet per se om af te vallen, zeker niet wanneer je niet te zwaar bent. Iets anders wat goed helpt en ook leuk is om thuis te doen is oefeningen op een kleine trampoline. Kijk eens op de website van Neckermann.com naar de Jump Up. (Gewoon jump up even intikken in de zoekbalk). Dit is een kleine trampoline met trainingsdvd's. Dit werkt ook erg goed!

Succes!

Groetjes, Marensa

Anoniem, 13-06-2012 20:16 #52
Hallo,

Ik ben een meisje van 15 en wil heel graag afvallen! Ik ben 1.65 en ik weeg 71 kilo. Veel te veel dus! Ik wil super graag een platte en strakke buik en dunnere benen! Aleen het lukt niet! Ik sport 4 x in de week op de sportschool maar ik krijg mijn buik maar niet weg! help! Reactie infoteur, 15-06-2012
Beste anoniem,

vooral veel vrouwen (en meisjes in de puberteit) hebben moeite met het wegkrijgen van een wat dikkere buik. De buik is dan ook een welbekende probleemzone. Nu weet ik niet wat voor apparaten je in de sportschool gebruikt, maar het is aan te raden om niet steeds hetzelfde te gebruiken. Het kan namelijk zijn dat je hiermee vooral andere gebieden aanpakt, waar het vet dus wordt vervangen door spier, terwijl het geen of minder invloed heeft op de buik. Door de apparaten te wisselen, doe je steeds verschillende oefeningen, waardoor je lichaam ook niet snel gewend raakt aan dezelfde bewegingen, die dan geen effect meer hebben.
Een ander iets wat heel goed helpt, en wat je altijd en overal kunt doen, is je buik inhouden. Door je buik in de houden, worden de juiste spieren gestimuleerd om een strakkere buik te krijgen. Ga je een eindje lopen (bijvoorbeeld naar de supermarkt), probeer dan tijdens het lopen je buik in te houden. Zit je op school in de klas, probeer dan van elke les bijvoorbeeld 15 minuten bewust je buik in te houden. Thuis voor de tv, precies hetzelfde. Het is de meest eenvoudige oefening die je overal kunt toepassen. Zwemmen is trouwens ook heel goed voor de buikspieren, zeker wanneer je tijdens het zwemmen ook je buik inhoudt.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Sander, 12-05-2012 19:42 #51
Hoi ik ben een jongen van 16jaar
ik deed 4keer per week voetbal maar ben nu net 1week geleden gestopt en heb nu een abbo op de sportschool, nu wil ik wat bredere armen en buik krijgen. ik ben rond de 1, 70 en weeg 58kilo ongeveer. nou hoor ik van sommige dat ik eerst meer moet eten en dan traine kan iemand mij helpen? gr sander Reactie infoteur, 15-05-2012
Beste Sander,

er kunnen eigenlijk twee redenen zijn waarom mensen zeggen dat je meer moet eten. Dit kan zijn op de eerste plaats omdat zij vinden dat je te mager bent. Hier hoef je dan niets mee te doen, want als je gewoon gezond eet en regelmatig eet, dan wordt je ook breder en gespierder wanneer je nu wat aan de dunne kant bent. Het kan ook zijn dat ze zeggen dat je meer moet eten, omdat je simpelweg te weinig eet en daar zou je wel eerst iets aan moeten doen als dat het geval is. Veel mensen zijn in de veronderstelling dat ze sneller afvallen of sneller een beter figuur krijgen als ze zo weinig mogelijk eten. Dat is niet waar. Het is juist heel belangrijk dat je minimaal 3 keer per dag goed en gezond eet. Als je nu maar 1 of 2 keer per dag eet, dan moet je inderdaad eerst meer gaan eten voordat je trainingsprogramma echt goed effect zal hebben.

Groetjes, Marensa

Lazqueen61, 30-04-2012 18:33 #50
Hallo Marensa,

Ik ben een meid van 18 en ben altijd slank en goed in mijn gewicht geweest.
Volgens mijn BMI moet ik NU zeker 10 tot 15 kg afvallen.!
De reden van het aankomen is echt in een 2 maanden gebeurd dit was door
een slechte eetpatroon, het stoppen met roken, het stoppen met sporten.
en alleen maar thuis zitten en blijven eten en eten door al het stress
:( Ik droeg maat S, en broek maat 32/36.
en nu draag ik XL. Mijn broekmaat weet ik niet precies. Ik had de maat 40
gepast en kon er niet in zitten dus verliet ik het winkel met depressie.
Ik draag nu alleen maar leggings met een (los) tuniekje er boven.
Dit is niet echt mijn kledingstyl ik droeg liever een strak broek met een (WIT)shirtje er boven op. Ik kan mijn lichaam niet meer accepteren en weet geen raad meer.
hoewel ik weet dat ik de kilo's die ik binnen 2 maanden heb gekregen er niet binnen 2 maanden weer af kan krijgen vraag ik u toch graag tips voor wat ik het beste kan doen (om zo snel mogelijk mijn oude gewicht terug te krijgen)
Het liefst zou ik ook graag willen weten welke dieet het beste is wat ik kan gaan volgen. Ik ben nu echt gewend om continu te eten.
Welke dingen zijn er die ik kan blijven eten, en waar ik niet van aankom!?
(als ik dit lees moet ik stiekem zelfs een beetje lachen van verdriet en een beetje schaamte) Als ik me zelf in de spiegel bekijk dan kan ik niet geloven dat ik dat ben.
Ik heb namelijk ook niet eens in de spiegel gekeken die 2 maanden omdat ik te veel aan mijn hoofd had. In het kort : van een meid met zelfvertrouwen en MET ZEKER VEEL VERZORGING voor mijn lichaam etc. ben ik nu helemaal afgezakt naar een meid die er helemaal niet meer uitziet. Ik ben intussen ook nog verhuisd naar een ander stad en durf niet meer terug naar de stad waar ik hiervoor woonde omdat ze me dan niet gaan herkennen, of natuurlijk gaan shokeren omdat ik zo ben veranderd en aangekomen :( aub kunt u mij helpen? ik wil er zo graag van af. Reactie infoteur, 04-05-2012
Beste Lazqueen61,

ik kan me heel goed voorstellen dat je je op het moment niet lekker in je vel voelt en dat je last hebt van depressieve gevoelens. Het nadeel van deze gevoelens is helaas ook dat dit een negatief effect op je lichaam heeft. Afvallen gaat makkelijker wanneer je er positief tegenaan kijkt en meer kan kijken naar wat je wilt bereiken dan naar hoe je er nu uitziet. Ik denk dat je veel hoort van mensen om je heen dat je maling moet hebben aan wat anderen denken (als je zegt dat je nu niet terug naar je oude buurt durft), en dat is ergens ook wel zo, maar ik weet hoe moeilijk dat is en het is zeker geen oplossing voor het probleem.

Er zijn heel veel mensen die aankomen in moeilijke periodes in hun leven. Veel mensen gaan meer eten (en meestal ook slechter eten). Je raakt een beetje de wil kwijt om goed voor jezelf te zorgen, 'want het maakt toch allemaal niet meer uit'. Het belangrijkst is dat je eerst van die gedachten af komt. Het maakt wel uit! Voor een ander zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken of je 50 of 100 kilo weegt, maar voor jou maakt het uit en jij kan er niet mee leven. Denk niet dat je het niet waard bent om jezelf leuk te vinden zoals je bent. Als je nu niet op een positieve manier naar jezelf kan kijken, dan moet je ergens de wil vandaan halen om het te veranderen.

Veranderen kan niet in 1 keer, zeker niet als je je al een tijdje zo depressief voelt. Misschien neem je je wel elke avond voor dat je morgen een uur gaat lopen, fietsen of zwemmen. Dat je gezond gaat eten en beter voor jezelf zorgt, maar morgen blijft altijd morgen… Neem daarom ook eerst 1 ding voor en ook niet direct 7 dagen in de week, maar bijvoorbeeld 2 dagen in de week. Als je nu 7 dagen van de week jezelf er niet toe kan zetten gezond voor jezelf te koken, neem dan niet voor vanaf nu elke dag gezond te koken, maar begin met 2 dagen. Dat zijn twee dagen waar je trots op kunt zijn. Neem jezelf ook niet voor om meteen 7 dagen per week te gaan bewegen voor een uur (of een half uur), maar begin met twee dagen en wees trots op jezelf dat je het twee dagen hebt kunnen opbrengen om iets voor jezelf te doen.

Afvallen doe je voor jezelf en voor niemand anders. Als je niet trots kunt zijn op de dingen die je voor jezelf doet, dan lukt het je ook niet. Dan wijs je jezelf erop dat het je toch niet lukt en dan gaat het ook echt niet. Zodra je trots kunt zijn op de dingen die je voor jezelf doet, als twee dagen bewegen en twee dagen gezond koken, dan voer je het aantal dagen op en kom je langzaamaan in het gezondere ritme dat je nodig hebt om weer de persoon te worden die je vroeger was of die je wil zijn.

Ik begrijp natuurlijk heel goed dat je het liefst zou willen horen dat het volgende maand opgelost is, maar zo is het helaas niet. Je eet de kilo's er gemiddeld 4x zo snel aan als dat je het er weer af kunt krijgen. Begin langzaam en probeer van je negatieve gedachten over jezelf af te komen. Dit kost tijd en moeite, maar je kan het! Pas dan kun je gaan veranderen, omdat je trots op jezelf kunt zijn als je een verandering in de goede richting hebt gemaakt. Je hoeft niet heel trots te zijn, maar een beetje trots is voldoende om het te laten werken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Anders mag je me altijd mailen natuurlijk. Onthou goed dat jij het ook waard bent om je goed te voelen en als dat nu niet zo is, dan ben je het zeker waard om het positief te veranderen!

Groetjes, Marensa

Sanne, 26-04-2012 12:13 #49
Ben al 40 kilo kwijt, ik train nu 4-5x per week, Ik train pas 3 weken en ben 3 kilo aan gekomen. Ik doe 35 min cardio, en dik een half uur krachttraining. Ik heb een maag verkleining dus eet normale maaltijden. Is het allemaal spier massa wat ik nu aan kom?
Met vriendelijke groet Sanne. Reactie infoteur, 27-04-2012
Beste Sanne,

met een maagverkleining val je natuurlijk sneller af dan wanneer je dit met een dieet en sporten doet. Veel mensen die een maagverkleining ondergaan, lukt het eenvoudigweg niet om zelf af te vallen. Juist omdat je afvalt door deze verkleining, bouw je niet veel spiermassa of. Vet wordt wel afgebroken, maar je krijgt er geen spiermassa voor terug.
Nu je wel aan het sporten bent geslagen, kom je inderdaad weer wat aan. Maak je geen zorgen; dat is inderdaad gewoon spiermassa. Je zal in vet blijven afvallen, alleen het gewicht van het vet wordt 'opgevangen' door nieuw gewicht in spier.
Ik hoop dat je helemaal bereikt wat je wilt bereiken. Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Dave, 11-04-2012 10:57 #48
Hallo, Ik ben een jongen van 20 jaar, 1.93 m lang en weeg 80 kilo. Volgens de BMI meter heb ik een gezond BMI en mijn vetpercentage is ook goed. Toch vind ik mezelf te dik, vooral rond m'n buik. Ik eet gezond en sport sinds een aantal weken zo'n 4 keer per week (per keer een half uur hardlopen en buikspier/krachtoefeningen). Ook ben ik aan het lijnen door producten te eten met weinig calorieën en veel eiwitten. Toch val ik niet snel af en lijkt mijn buik niet strakker te worden. wat kan ik nog meer doen? Met vriendelijke groet, Dave. Reactie infoteur, 13-04-2012
Beste Dave,

je BMI is inderdaad goed en dat betekent dat je niet 'te dik' bent. Dat neemt niet weg dat jij kan vinden dat je wat te zwaar bent en dat je daar iets aan wilt doen. Je bent betreft het eten en beweging goed bezig. Het is voldoende om je spieren sterker te maken en het eventuele vet om te zetten in spier. Dit betekent dat je waarschijnlijk niet in kilo's zult afvallen, maar wel in centimeters. Spieren wegen namelijk ongeveer evenveel als vet. In de regel wordt aangehouden dat je na drie maanden intensief sporten en gezond eten zeker resultaat zou moeten gaan zien. Wel is het zo dat dit eigenlijk geldt voor mensen die wel wat aan de zware kant zijn. Jij bent niet te zwaar en hebt gewoon een goed lichaam. Dit betekent ook dat het bij jou waarschijnlijk langer zal duren voor je echt resultaat gaat zien.

Maar, je bent zeker goed bezig om het resultaat uiteindelijk te bereiken! Succes!

Groetjes, Marensa

Mila Jansen, 03-04-2012 18:31 #47
Hallo,
ik ben een meisje van 15 jaar en ik wil heel graag van m'n buikje af.
het is niet zo heel dik maar ik zou graag willen weten hoelang het ongeveer duurt wanneer het weggaat, want ik doe nu al heel lang situps enzo maar ik zie nog geen verschil. Reactie infoteur, 04-04-2012
Beste Mila,

als je echt goed traint met situps en andere buikspieroefeningen, dan zou je na ongeveer 3 maanden resultaat moeten gaan zien. Je ziet het resultaat sneller wanneer je wat steviger bent dan wanneer je maar een klein buikje hebt, dus in jouw geval zou het nog wat langer kunnen duren. Hou er ook wel rekening mee dat je altijd een klein 'buikje' zal blijven houden op de plaats van je onderbuik. Dit is namelijk je baarmoeder en geen vet. Je zit in de puberteit, dus dan ga je je baarmoeder wat beter zien en dat kan lijken op een klein buikje, maar is het niet. Dit krijg je dan ook niet weg. Het hoort gewoon bij je lichaam:).

Groetjes, Marensa

Rick, 29-03-2012 13:16 #46
Hallo, Ik ben een jonge van bijna 20 ben 1.85 en weeg 96 kilo, ja ik ben vind ik te dik. Maar heb geen idee meer hoe ik het moet aanpakken. Ik sport goed maar dat helpt gewoon niet mijn sportprogramma ziet er als volgt uit.
Ma: Training honkbal van 19:00 tot 22:30
Di: Fitness van 19:00 tot 20:30 Cardio
Wo: rustdag
Do: Fitness van 19:00 tot 20:30 Cardio en Buikspieren rugspieren en armen.
Vr: Wedstrijd honkbal pitcher.
Za: Rustdag
Zo: 10km hardlopen.
Ookal blijf ik dit sportschema aanhouden het lukt maar niet om ook maar een kilo kwijt te raken of enigzins slanker te worden. Met eten en drinken, drink ik al zo min mogelijk frisdranken zoveel mogelijk water. Probeer genoeg fruit en groenten te eten. Maar een tussendoortje is helaas soms niet te missen. Ook heb ik een zittend beroep, maar ook hier probeer ik nog zoveel mogelijk lichamelijke beweging te krijgen (het nemen van de trap in plaats van de lift en noem maar op). Ik ben het zat, ben al minstens 8 jaar zo en nu moet het over zijn. kunnen jullie mij misschien advies geven? Reactie infoteur, 29-03-2012
Beste Rick,

jeetje zeg, dat jij geen gigantisch sixpack hebt van al dat sporten dat begrijp ik ook niet! Ik kan me niet indenken dat het nodig is om nog meer te sporten om af te vallen. Blijkbaar er iets anders het probleem. Natuurlijk kan je niet om een tussendoortje zo af en toe heen. Dat neemt iedereen en daar word je ook niet dikker van als je zoveel beweegt. Aan je eten en drinken kan het ook niet liggen als ik het zo bekijk.

Slik je misschien medicijnen waarvan je zwaarder zou kunnen worden? Dit zou nog een mogelijkheid zijn die bij mij even binnen schiet, maar anders is het mij echt een raadsel. Ik zou dan toch eens langs de huisarts gaan, want dan is er een aanzienlijke kans dat het aan je gezondheid ligt. Bijvoorbeeld als je schildklier te langzaam werkt, dan kan je veel zwaarder worden, maar ook bij bijvoorbeeld diabetes. Ik zou het toch voor alle zekerheid met je huisarts overleggen!

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Jf, 27-03-2012 15:59 #45
Zal ik doen! tot dan

Jan Steen, 22-03-2012 12:04 #44
Hallo allemaal ik ben een jongen van 1,96 en weeg 84 kilo ik ben niet dik en ik wil gaan trainen, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet gaan aanpakken, want ik hoor ook wel eens zeggen dat je je lichaam ook moet laten rusten. Nu was mijn vraag hoelang je per dag moet trainen en hoeveel dagen je moet rusten zodat ik mijn spieren niet overbelast? Ik weet nu niet hoe ik een trainingsschema moet maken of is dat helemaal niet nodig? Reactie infoteur, 23-03-2012
Beste 'Jan Steen',

als je niet gewend bent te trainen of regelmatig te bewegen, dan is het inderdaad aan te raden dit langzaam op te bouwen. Als je je spieren ineens heel veel gaat gebruiken, dan is de kans groot dat je deze overbelast. Je kan in het begin aanhouden twee dagen te trainen en dan een dag rust te nemen, dan weer twee dagen trainen en weer een dag niet. Een trainingsschema maken is niet echt nodig, maar als je dit wel wilt doen dan kun je het aantal minuten trainen en de dagen het beste per week een beetje opvoeren, bijvoorbeeld met 5 minuten per dag. Het is moeilijk te zeggen hoeveel je nu aan zou kunnen zonder overbelasting van je spieren te veroorzaken. Dit is namelijk per persoon verschillend en ook afhankelijk in welke mate je al wat gewend bent aan beweging en in welke conditie je spieren op dit moment zijn.

Als het tijdens het trainen erg pijn gaat doen, dan is het echt tijd om te stoppen. Probeer dan ook niet toch die laatste 3 tot de 100 te doen (bij wijze van) want dat kan net de druppel zijn. Heb je een dag erg veel spierpijn na de training van de vorige dag, dan heb je een rustdag nodig. Zo kun je zelf wat testen wat op dit moment goed voor je is en ook als je per week op gaat voeren merk je op deze manier heel snel wat wel en niet goed voor je is.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Jf, 21-03-2012 20:00 #43
Heel erg bedankt voor de tips! ik ga ze zeker uitproberen. Ik zit ook op turnen, dus ik weet wel hoe een handstand en een bruggetje moeten. Ik zal over een tijdje wel vertellen hoe het gegaan is, nogmaals heel erg bedankt! Reactie infoteur, 23-03-2012
Beste Jf,

heel graag gedaan en natuurlijk ook heel veel succes. Ik hoop dat je ermee bereikt wat je wil bereiken! Ik zou het leuk vinden als je me over een tijdje laat weten hoe het gaat!

Groetjes, Marensa

Jf, 19-03-2012 17:08 #42
Ik ben een meisje van 12 en ik ben 1m 55. ik weeg ong. 40 tot 41 kilo (ik weet het niet precies) ik vindt dat ik er niet uitzie in een bikini. ik heb vetrolletjes en dat vindt ik niet mooi. heb jij tips hoe ik die kwijt kan raken? neem dit alstublieft wel serieus, want een heleboel mensen zouden zeggen dat ik me aanstel! Reactie infoteur, 19-03-2012
Beste Jf,

natuurlijk neem ik het wel serieus. Als jij vindt dat je er niet uit ziet, dan is dat iets waar iets aan gedaan moet worden. Het is belangrijk dat je je lekker voelt in je eigen lichaam. Nu zeg je dat je twaalf bent, waardoor het voor mij een beetje lastig is om goed in te schatten hoe ver je bent in je puberteit. Er zijn meiden die krijgen hun vrouwelijke rondingen pas als ze 18 zijn, maar er zijn er ook die al beginnen als ze 11 of 12 zijn. Daarom zal ik dat even in het midden moeten laten, want dat kan ik echt niet goed inschatten.

Als je vetrolletjes hebt, dan kun je deze het beste wegkrijgen door goede buikspieroefeningen te doen. In jouw geval zou het denk ik het handigst zijn als je je voeten ergens onder vast zet (bijvoorbeeld onder je bed) en je armen langs je lichaam houdt. Dus niet met je handen in je nek, want ik denk dat je daar snel last van krijgt. Trek je bovenlichaam dan met je buikspieren omhoog en ga weer terug. Als dat later wat beter en makkelijker gaat, dan kun je op de helft een beetje blijven 'hangen', waardoor je een beetje achterover ligt tegen de lucht aan, alsof je ergens tegenaan leunt. Als je ook wat vetrolletjes aan de zijkanten hebt, dan kun je met je benen een beetje wijd gaan staan en dan naar de zijkant buigen. Probeer met je arm zo dicht mogelijk bij de grond te komen door naar de zijkant te bewegen. Het is wel belangrijk dat je je benen gestrekt houdt.

Elke dag een half uurtje lopen en een half uurtje fietsen wil ook wel helpen, zeker als je tijdens het lopen en fietsen probeert zoveel mogelijk je buik in te houden. In het begin voelt dit wat vermoeiend en vervelend, maar als je er eenmaal aan gewend bent gaat het je makkelijk af. Dan zou je bijvoorbeeld ook in je wandelingetjes op school je buik in kunnen houden om zo ook je buikspieren te trainen terwijl je op school bent. Zwemmen is ook erg goed, vooral schoolslag en borstcrawl. HIervoor moet je alleen weer naar het zwembad, regelmatig, en dat kost je wel weer aardig wat geld, dus dat moet wel kunnen natuurlijk.

Een wat leukere manier voor jou misschien is het doen van de handstand. Blijf niet te lang ondersteboven staan, want daar krijg je hoofdpijn van. Probeer je handen wat verder van de deur of de muur af te zetten, zodat je je buikspieren goed kan aanspannen. Ook het maken van een bruggetje op de grond is erg goed, maar wel zwaar. (als je weet hoe dat moet, want dat is hier zo even heel lastig uit te leggen)

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb! Anders mag je natuurlijk altijd nog even reageren, ook prive.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Daphne, 06-03-2012 17:23 #41
Hallo,

Ik ben een meisje van 15 die heel graag een beetje minder vet op mijn benen zou willen hebben. Ik heb een erg goed gewicht en mijn buik is plat, maar mijn benen zijn erg dik. Het lijkt wel of al mijn vet zich daar ophoopt. Heeft iemand een goede tip om mijn beenspieren aan te sterken? Reactie infoteur, 09-03-2012
Beste Daphne,

hieronder, in de voorgaande reacties, staan al een aantal tips om ook je benen wat slanker te krijgen en je beenspieren wat sterker te maken. Die kun jij natuurlijk ook gebruiken. Je schrijft verder niet of je al iets aan sport doet, maar bijvoorbeeld zwemmen, fietsen en hardlopen zijn natuurlijk ook erg goed voor je benen. Ook dagelijks een paar keer de trap op en neer helpt al, dus dat is ook nog een goede tip. Aan jouw reactie te lezen gaat het echt om een 'probleemzone', omdat de rest van je lichaam wel slank is. Hou er daarom rekening mee dat het verminderen van vet in probleemzones veel moeilijker is (en dus ook langer duurt) dan wanneer je over je hele lichaam wat extra vet hebt.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Daphne, 05-03-2012 00:18 #40
Ik ben een meisje van 15 jaar, ongeveer 1,70 lang en 56 kilo. ik doe aan sit-ups 40 per dag, ik eet en drink gezond maar mijn onderbuik die word niet minder wat kan ik daar nog aan doen? en misschien ook tips voor bovenbenen te trainen? Reactie infoteur, 05-03-2012
Beste Daphne,

je hebt een goed gewicht voor je leeftijd, dus afvallen zal zeker niet nodig zijn. Als je het idee hebt dat je onderbuik wat te 'bol' is, dan kun je het aantal buikspieroefeningen opvoeren. Het is wel belangrijk er rekening mee te houden dat je in een leeftijd zit waarbij je de baarmoeder beter gaat zien. Dit betekent dat je onderbuik altijd wat boller zal zijn dan rond je maag. Je kunt heel mager worden, maar dan nog blijf je de bolling van de baarmoeder zien. Het kan dan ook zijn dat jij niet 'vet' ziet, maar dat dit gewoon je baarmoeder is. Omdat die eerder niet zo erg zichtbaar was (want dat komt pas bij de puberteit) lijkt het groter en erger dan het is. Maar voor het geval het toch wat vet is dat je weg wilt hebben, dan kun je het aantal situps vergroten om de dag, je kunt regelmatig gaan zwemmen of bijvoorbeeld op de rand van de bank of een stoel gaan zitten en je benen van de grond tillen. Houdt dit een paar tellen vast, zet je voeten weer op de grond en begin opnieuw. Dit is overigens direct een goede oefening voor je bovenbenen. Je bovenbenen kun je extra trainen door een 'stoelhouding' tegen de muur aan te doen. Je gaat ongeveer 50 centimeter van de muur af staan en 'gaat zitten'. Je rug komt dan tegen de muur. Zorg dat je knieen boven je enkels zitten en blijf zo even op de lucht zitten. Leun niet teveel op je rug, want je benen moeten het werk doen! Doe dit een paar keer achter elkaar tot je je benen erg gaat voelen. Ook dit aantal kun je opvoeren. Meer tips voor je bovenbenen vind je ook in onderstaande antwoorden aan andere lezers.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

L., 04-03-2012 20:41 #39
Ik ben 1,60m, en ik weeg ongeveer 67 kilo (ook ivm tijd in het ziekenhuis). Ik heb redelijk overgewicht, maar het zit ook in de familie. Ik probeer al een aantal jaar lang af te vallen maar niets helpt echt. Ik ben nu het afgelopen anderhalf jaar al best wat afgevalen maar ik blijf nog steeds een buikje houden. Ik sport 2x in de week en ik fiets iedere dag 45 heen en 45 minuten terug van school. Hoe zou ik nog sneller van mijn buikje af kunnen komen?

Groetjes., Reactie infoteur, 05-03-2012
Beste L.,

heel veel overgewicht heb je niet, maar ik begrijp dat dat buikje je dwars kan zitten. Ik denk dat jouw nadeel een beetje is dat het ook in de familie zit, waardoor je aanleg hebt om wat zwaarder te zijn. Dit zorgt ervoor dat het moeilijker is om echt goed af te vallen naar het gewicht dat je graag zou willen. Daarbij komt dat je al best veel beweegt op een dag door je fietsritjes naar school. Je zou daarnaast nog een uurtje per dag kunnen gaan lopen, maar daar moet je wel tijd voor hebben. Ik kan me voorstellen dat als je op school zit, anderhalf uur onderweg bent van en naar school en dan ook nog huiswerk moet maken en je sociale contacten bij moet houden, dan je weinig tijd over houdt. Je zou de buikspieroefeningen kunnen doen om je buikje te verminderen. Houdt er wel rekening mee dat dit maanden lang nodig is (om de dag of elke dag) voordat je echt resultaat gaat zien. Je hebt dus wel doorzettingsvermogen nodig. Zwemmen is trouwens ook heel goed voor de buikspieren! Ook dit moet je dan wel regelmatig doen, dus bijvoorbeeld twee tot drie keer per week minimaal een uur. Ik hoop dat het je lukt!

Succes!

Groetjes, Marensa

Naomi, 29-02-2012 18:40 #38
Ik ben een meisje van 14, ben 1.61m lang en weeg 59kg. Voor mij doende is dat behoorlijk zwaar. Ik wil niet afvallen, maar een strakkere en plattere buik, vooral nu de zomer eraan komt. Ik ben begonnen met de sit-ups, alleen doen mijn buikspieren juist pijn. Ik heb er best wel last van als ik mn buikspieren aanspan en dat terwijl ik er pas 3dagen mee bezig ben. Is dit een goed teken? En zo niet, zou iemand me dan goede tips kunnen geven voor een plattere buik?

Alvast bedankt!
Gr. Naomi Reactie infoteur, 01-03-2012
Beste Naomi,

als je er pas net mee begonnen bent en je buikspieren zijn niet veel gewend, dan kan het inderdaad zijn dat je buikspieren pijn gaan doen. Dit is normaal en daar moet je even doorheen. Het is een goed teken dat je buikspieren pijn gaan doen, want dat zegt je dat je het goed doet en dat ze hard hebben moeten werken. Als je er echt veel last van hebt, dan zou je er even mee kunnen stoppen en weer opnieuw beginnen als het over is. De kans is wel groot je dan weer pijn aan je buikspieren krijgt. Een andere optie is om een paar keer in de week te gaan zwemmen. Dit is ook goed voor je buikspieren, maar zorgt ervoor dat je er wat minder pijn aan krijgt.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Saad, 21-02-2012 22:53 #37
Ik ben 15 jaar, 1.69 en weeg 53 kilo, ik heb wel best een strak lichaam, je kan ook mn sixpack voelen als je aan mn buik zit, maar ik wou weten hoelang het ongeveer voor iemand als ik zou duren om een duidelijk zichtbare sixpack te krijgen? Want je ziet het nog niet echt bij mij. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 22-02-2012
Beste Saad,

hoe snel je echt heel duidelijk resultaat ziet, dat is afhankelijk van diverse zaken. Dit ligt op de eerste plaats aan hoeveel je traint (er zit een groot verschil tussen 20 of 200 situps per dag bijvoorbeeld) en op de tweede plaats aan de bouw van je lichaam en hoe je spieren zich ontwikkelen. Gemiddeld bij goede intensieve training zie je na 3 maanden duidelijk resultaat.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Eline, 20-02-2012 20:07 #36
Ik ben 19 jaar en weeg 75 kilo en ben 1,74 meter. ik heb heel erg last van 'lovehandles' en ben daar nu al een halfjaar mee bezig. ik heb wel een hele platte buik, dus t ziet er heel raar uit. ik voetbal 5 keer per week en probeer ook nog die oefeningen van hierboven te doen. ook eet k heel gezond. Dus ik vraag me af waarom het dan nog niet strakker is geworden. of ben ik te ongeduldig? Reactie infoteur, 21-02-2012
Beste Eline,

het wegkrijgen van lovehandles is erg moeilijk en het duurt dan ook langer dan het krijgen van een platte buik of slankere benen. Om de lovehandles te verminderen is het belangrijk dat je de buikspieroefeningen naar links en rechts uitvoert. (dus bijvoorbeeld met je linkerelleboog naar je rechterknie en andersom)
Het kost heel veel tijd en misschien krijg je ze wel nooit helemaal weg. Het hoort eenmaal bij het vrouwelijk lichaam en als je ze eenmaal hebt, dan zijn ze erg moeilijk weg te krijgen. Verminderen kan wel met veel oefeningen, maar daar heb je inderdaad ook heel veel geduld voor nodig.

Ik hoop dat het je lukt. Succes!

Groetjes, Marensa

Geennaam (infoteur), 11-02-2012 14:57 #35
Ik ben een jongen van 14 van 1,73 ik weeg 64.
Ik wil weten hoe lang het duurt om een six pack te krijgen met 200 sit ups en gezond eten.
ik sport nog ook drie keer in de week voetbal.

Santiago, 06-02-2012 18:55 #34
Ik ben een jongen van 15 van 1.68 langen ik ben redelijk dun. Nu begin ik elke dag verschillende sessie's van 20 sit-ups en 25 keer opdrukken. Hoelang zal het ongeveer gaan duren voordat er resultaat aan mijn buikspieren zichtbaar worden? Ik eet en drink overigens zeer gezond. Reactie infoteur, 07-02-2012
Beste Santiago,

dit is afhankelijk van (de kwaliteit van) je spieren, je vetpercentage enz. Je zal inderdaad al slank zijn, gezien je lengte en gewicht, dus je zal sneller resultaat kunnen zien dan wanneer je eerst nog een vetlaagje moet verbranden. Als je nu begint, dan zou je zeker met twee maanden al goed resultaat moeten zien. Per persoon kan dit wel wat verschillen.

Succes!

Groetjes, Marensa

Ss, 31-01-2012 17:38 #33
Hoi,

ik ben een vrouw van 26, ben 1.65 en weeg 48kilo. Ik had een vraag je over een six-pack. Het zit namelijk zo. vroeger heb ik 8 jaar compitie gezwommen, en had toen een six-pack. Toen ik gestopt ben is dat uiteraard verdwenen, . Ik ben terug begonnen met zwemmen 2 keer per week te trainen. en doe tussendoor ook nu buikspieroef. Mijn vraag is hoe lang zal het duren wanneer ik terug een strakkere buik heb (heb dat al een beetje) en men buikspieren terug wat kan zien? (ps ik heb een heel lage vetpercentage)…
Normaal als je al een six-pack vroeger hebt gehad kan dat toch gemakkelijker terug komen?

groetjes Reactie infoteur, 01-02-2012
Beste Ss,

als je een laag vetpercentage hebt, dan zal je eerder gaan zien dat je weer aan het trainen bent. Ook het feit dat je nog jong bent zorgt ervoor dat je makkelijker een 6-pack kunt krijgen. Over het algemeen zie je echt duidelijk resultaat binnen 3 maanden. Echter, het kan per persoon wel wat verschillen hoor. Als je het goed volhoudt, dan kan je het 6-pack zeker weer terug krijgen.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Anna, 25-01-2012 21:03 #32
Hallo,

ik ben een meisje van 17 jaar, en ben ongeveer 1.63 en weeg rond de 59 kilo. mensen in mijn omgeving zeggen dat ik niet dik ben, maar ik vind mijn benen wel iets te dik waardoor ik vaak maat 38 in broeken moet nemen, terwijl ik liever 36 heb. heb je misschien tips om je benen slanker te krijgen Reactie infoteur, 26-01-2012
Hoi Anna,

om je benen slanker te krijgen, kun je op de eerste plaats veel lopen en fietsen. Dat is goed voor je hele lichaam en met name ook voor je (boven)benen. Een andere tip is om iets (maakt niet uit wat) tussen je knieen te doen en dit vast te houden. Bijvoorbeeld een paar boeken. Je moet dan druk zetten met je bovenbenen om de boeken met je knieen vast te houden en dit is vooral goed om je dijen te trainen. Ook iets naar buiten duwen met je knieen helpt om je bovenbenen slanker te krijgen. Bindt bijvoorbeeld een elastiek om je knieen (of eigenlijk net onder of net boven je knieen) en trek je benen dan steeds uit elkaar en weer langzaam naar elkaar toe. Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Succes:)

Groetjes, Marensa

Niels, 17-01-2012 22:59 #31
Hallo,

Ik ben een jongen van 205 meter, ben 22 jaar en weeg ongeveer 95 kilo. Goed gewicht volgens de huisarts. Ik ben slank, maar mijn buik is vrij dik. Is dit ook te verhelpen door juist buikspieroefeningen te doen? Ik heb namelijk het idee dat dit niet echt gaat werken! Reactie infoteur, 18-01-2012
Beste Niels,

aan je lengte en gewicht te zien ben je inderdaad vrij slank. Het kan dan inderdaad wel zijn dat je buik wat 'boller' is. Een dieet of iets dergelijks zal niet helpen om daarvan af te komen, omdat je een gezond gewicht hebt. Buikspieroefeningen kunnen wel helpen, maar het is dan nodig om het echt maanden vol te houden. Als je al slank bent, dan duurt het minimaal 6 weken voor je resultaat gaat zien van de buikspieroefeningen en dan nog is het heel minimaal. Het kan overigens ook gewoon je bouw zijn. Dit weet je zelf het beste. Heb je het altijd al gehad, dan is het je bouw en kun je er in de meeste gevallen niet erg veel aan veranderen.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Mira, 14-01-2012 12:08 #30
Ik ben een meisje van 16 jaar, 1m56 en ik weeg 43kilo. Eigenlijk niet zo veel, maar ik heb toch een buikje en ik zou daar graag van af willen, ik sport ook niet echt veel maar ga elke dag te voet naar school enz. ( ong 10minuten stappen). Ik wil geen gewicht verliezen dus hoe krijg mijn buik platter zonder te vermageren? En mijn billen zijn ook niet echt strak. Reactie infoteur, 15-01-2012
Beste Mira,

als antwoord op je vraag verwijs ik je graag naar de reactie die ik eerder heb gegeven aan 'Pietje', onder de tekst:

"Hallo ik ben 14 jaar 1.94 lang en ik weeg 84 kilo mn arts zegt dat ik gezondgewicht heb maar ik ben nogal dik en heb niet echt een strakke buik ik heb op een site gekeken voor mijn vetpercentage en die blijkt ook gewoon te kloppen alleen toch is de buik niet strak ik heb dr echt last van mijn vraag was wat ik dr aan moet doen en of ik dr voor moet lijnen?"

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Jenna, 17-12-2011 17:30 #29
Ik ben 14 jaar 1.71m lang en ik weeg 61.5 kilo en ik heb een vetbuikje.
ik heb 1 keer per week gym op school en fiets 1 uur naar school maar toch blijf ik het buikje houden en mijn vader zegt dat het in de familie zit. Maar vroeger toen ik klein was was ik te dun dus hoe kan ik nu niet meer zo dun worden? of moet ik naar de dokter om te laten kijken of ik opgezette darmen heb?
gr jenna Reactie infoteur, 18-12-2011
Beste Jenna,

je hoeft niet naar de dokter omdat je opgezette darmen hebt. Dat je nu niet meer zo dun kan worden als je vroeger was, dat heeft ermee te maken dat je lichaam aan het veranderen is van een meisje naar een vrouw. Dat betekent dat je wat meer rondingen krijgt en dat je onderbuik wat duidelijker aanwezig is. Dit is je baarmoeder, die goed zichtbaar is als je in de puberteit komt en na de puberteit. Het zijn dus niet je darmen. het is heel normaal dat je op jouw leeftijd verandert en dat je wat meer gaat wegen.

Ik hoop dat dit een goed antwoord is op je vraag!

Groetjes, Marensa

Laura, 15-11-2011 00:23 #28
Ik ben een meisje van 15 en wil graag een wat plattere buik. Ik weeg 56 kilo en ben 1.72 m lang. Nou heb ik niet echt een flubber buik ofzo. Maar omdat Ik 3 x in de week zwem wil ik niet dik lijken. Ik weet niet echt wat ik precies moet doen, want van sit-up's krijg ik echt enorme buik- en rug pijn. Dus misschien hebben jullie wat tips voor mij? Reactie infoteur, 09-12-2011
Beste Laura,

van zwemmen kan je inderdaad wat steviger gaan lijken. Dat zijn wel allemaal spieren natuurlijk en geen vet, maar het kan voor jezelf heel vervelend zijn. Je kan het zwembad ook als goede optie gebruiken om extra aan je buikspieren te werken zonder dat je je rug teveel belast of op een verkeerde manier gebruikt. Ga aan de zwembadrand hangen, bijvoorbeeld met je ellebogen op de kant, en hou je voeten tegen elkaar aan. Breng ze gestrekt naar voren en hou ze daar even vast. Vervolgens laat je ze langzaam zakken en begin je opnieuw. Dit is goed voor je buikspieren en omdat je rug plat tegen de kant van het zwembad blijft, is het geen verkeerde beweging. Je zal er wel spierpijn van krijgen in je buik en benen, maar dat is goed en gaat vanzelf weer over.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

groetjes, Marensa

Daan, 31-10-2011 17:10 #27
Ik ben bijna 18 jaar en 1.82 lang. Ik weeg tegen de 65 kilo en ben een half jaar geleden begonnen met hardlopen, zo'n 2 keer per week. Dat heeft mijn conditie al aanzienlijk verbeterd, ik kan bijna een uur zonder pauze lopen. Na de zomervakantie ben ik ook begonnen met het trainen van spieren. Ik zit nu op 50 sit ups en 2 keer 20 push ups per dag, en nog wat andere oefeningen die ik 30 seconden per stuk volhoud om de kleine spieren en de spieren in mijn rug te trainen. Ik lees nu op internet dat het slecht is om spieroefeningen elke dag te doen, omdat je spieren hersteltijd nodig hebben. Maar ik heb na 50 sit-ups echt geen kracht meer om verder te gaan, terwijl ik er de volgende dag nauwelijks (eigenlijk helemaal niet) spierpijn van heb. Mijn vraag is dus: kan ik doorgaan met het trainen van mijn buikspieren elke dag, of zou het een beter resultaat geven als ik het bijvoorbeeld maar 3x per week zou doen met een dag rust er tussen? Reactie infoteur, 04-11-2011
Beste Daan,

het is vaak aan te raden om je spieren ook wat rust te gunnen na intensieve inspanning. Zeker wanneer je veel spierpijn hebt, dan is het verstandig je spieren wat rust te geven om te voorkomen dat er blessures ontstaan. Nu zeg jij dat je weinig tot geen spierpijn hebt, dus dat is een teken dat je spieren al goed getraind zijn en minder rust nodig hebben dan wat minder getrainde spieren. Toch is het wel nodig om je spieren af en toe een dag rust te geven. Je zou inderdaad kunnen zeggen dat je 3 dagen traint en dan een dag rust neemt, of doe twee dagen trainen en een dag rust. Dat is wat je zelf het prettigst vindt. Neem in ieder geval minimaal 1 en liefst 2 rustdagen in de week. Dat is goed voor je spieren!

Succes!

Groetjes, Marensa

Leandro, 18-10-2011 19:56 #26
Ik had de volgende vraag. Ik ben nu zo gevorderd dat ik mezelf als doel gesteld heb zeker 300 tot 350 situps per dag te doen. Daarnaast doe ik om precies te zijn 1 set van 50 per arm met 2 kilo met gewichten, dan 1 set van 40 per arm het stoten van de halters boven mijn hoofd en ik eindig met 20 per arm met gewichten van 6 kilo per arm. Wat ik me nu afvroeg is of het heel erg is als de ondergrond van de situps een bed is. Én daarbij of het uitmaakt of je op een bed zit tijdens de sessie met de halters. Daarnaast zou ik graag willen weten of ik op de goede weg ben. Ik eet gezond, ben 81 kilo en ben nu 22. Reactie infoteur, 18-10-2011
Beste Leandro,

het lijkt me dat je heel goed bezig bent. Het is knap als je jezelf zulke doelen stelt en je er ook nog aan kunt houden! Als je niet of niet veel last hebt van spierpijnen, dan ben je zeker op de goede weg! Ik kan niet zeggen of je een gezond gewicht hebt op basis van je leeftijd en je gewicht. Je lengte is ook belangrijk. Zo is 81 kilo voor een man van 2.10 m (ongeacht leeftijd) te weinig, terwijl het gewicht voor iemand van 1.50 m te veel is.

Voor de gewichten maakt het op zich niet heel erg uit als je op een bed zit. Ik ga ervan uit dat je hierbij toch wat naar voren leunt. Zolang je geen last krijgt van je rug is dat prima. Krijg je hier wel last van, dan kun je beter gaan staan. Liggen is ook een optie, als je dat makkelijker/prettiger vindt. Voor de situps is het wel aan te raden om dit op een harde ondergrond te doen. Dit heeft vooral te maken met de gezondheid van je rug en bekken. Deze hebben voldoende ondersteuning nodig tijdens de situps en dan is een harde vloer het beste.

Maar je bent zeker heel goed bezig!

Groetjes, Marensa

Laura, 02-09-2011 23:59 #25
Ik ben 18 jaar, 160 cm en ik weeg zo'n 62 kg. Ik was altijd het slanke meisje van de familie, terwijl iedere vrouw in mijn familie toch wel een flinke kont e.d. heeft. Sinds een jaar of twee ben ik echter behoorlijk wat aangekomen. Van maatje 34/36 ben ik naar 38 gegaan, en mijn buik/benen/billen zijn niet meer zo strak als eerst. Voor sommigen klinkt 38 als een streef'maat', maar voor mij is dat maatje 36. Ik doe nu, sinds twee weken, om de dag verschillende situps, 15 per sessie, en de volgende dag fiets ik een half uur op de hometrainer. Ook ben ik minder onverantwoord gaan eten, en maken we vaker dingen in de oven of de actifry van Tefal. Zijn er nog meer tips waardoor ik een strakker lichaam krijg? En hoelang zal het duren voordat er resultaat zichtbaar is? Reactie infoteur, 18-10-2011
Beste Laura,

je bent al goed bezig hoor! Het nadeel van vrouw zijn is dat je steeds meer rondingen krijgt. Heel veel meisjes zijn voor hun 15e jaar heel slank en dan ineens komen de rondingen en lijkt het lichaam minder strak. Rond het 30e jaar gebeurt dit nog eens en dan nog eens rond het 55e jaar. Dit is wat 'vrouw-eigen'. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je er blij mee moet zijn en er genoegen mee moet nemen. Het is zo dat je steeds minder kan hebben hoe ouder je wordt. Laat ik het zo zeggen: jongere vrouwen kunnen 2x per week patat eten zonder aan te komen, terwijl oudere vrouwen direct wat aankomen als ze 2x per week patat eten. Hoe ouder je wordt, hoe meer je op je eten moet letten om je figuur enigszins te behouden. De buikspieroefeningen kun je langzaam opbouwen, zodat je spieren gestimuleerd blijven sterker te worden, waardoor je buik weer strakker wordt. Fietsen (buiten of op een hometrainer) is ook erg goed en een andere mogelijkheid is nog lopen. Loop dan stevig door, waarbij je ook je armen beweegt. Deze blijven bij sit ups en fietsen vaak op dezelfde plaats. Met lopen beweeg je echt je hele lichaam en verbrand je dus meer calorieen. Een half uur tot een uur lopen is voldoende om binnen gemiddeld 6 weken resultaten te gaan zien (als je ook verantwoord eet en drinkt).

Verder ben je misschien koffie gaan drinken de afgelopen jaren (of thee). Gebruik dan in ieder geval zoetjes in plaats van suiker. Daarbij kan melk in koffie een probleem zijn. Als je melk in je koffie doet omdat je het zonder melk echt niet lekker vindt, gebruik dan geen melkpoeder, maar vloeibare koffiemelk. Dit scheelt honderden calorieen per dag! Drinken is vaak iets waar mensen niet veel aandacht aan besteden, maar wat er toch ook voor kan zorgen dat je wat steviger wordt. Misschien drink je geen koffie met melk of thee, maar voor het geval dat, dan is dit nog een tip.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Pietje, 23-08-2011 23:28 #24
Hallo ik ben 14 jaar 1.94 lang en ik weeg 84 kilo mn arts zegt dat ik gezondgewicht heb maar ik ben nogal dik en heb niet echt een strakke buik ik heb op een site gekeken voor mijn vetpercentage en die blijkt ook gewoon te kloppen alleen toch is de buik niet strak ik heb dr echt last van mijn vraag was wat ik dr aan moet doen en of ik dr voor moet lijnen? Reactie infoteur, 18-10-2011
Beste Pietje,

ik zou je niet aanraden om te gaan lijnen. Je hebt inderdaad een gezond gewicht en bent niet te dik. Maar ik begrijp wel dat je ermee zit dat je buik misschien niet zo strak is als je zelf zou willen. Iemand kan zelfs te dun zijn en toch een slappere buik hebben. Dit heeft dan ook met spieren te maken en niet met vetten die zich op de buik ophopen. Lijnen is zeker niet de oplossing. Van lijnen kun je vetten verliezen, maar dat heb jij niet teveel. Als je toch gaat lijnen, dan heb je de kans dat je vet verliest van plaatsen waar je het juist hard nodig hebt (zoals rond je organen). Dus, niet lijnen, wel sporten! Probeer verschillende buikoefeningen uit en kijk welke het beste bij jou passen. Je kunt ze natuurlijk ook allemaal doen. Geef ook niet op als je na een week of twee geen resultaat ziet. Bij sommige mensen duurt het wel drie maanden voor ze een strakkere buik krijgen, terwijl ze toch elke dag buikspieroefeningen doen. Begin ook niet direct met 3x per dag buikspieroefeningen te doen, maar bouw het rustig op. Zo kan je voorkomen dat je erg veel pijn krijgt en dat je de spieren overbelast.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Nigel van Tongeren, 22-08-2011 11:04 #23
Ik ben 15, 1.80 meter en ik weeg 68 kilo. Ik doe dagelijks 100 sit-ups en ik zie de bovenste vier blokjes heel goed alleen de onderste blijven nog onzichtbaar… Reactie infoteur, 22-08-2011
Beste Nigel,

je zou eens kunnen proberen de zijkanten meer te trainen door de situps 'scheefweg' te doen. Dan kan ervoor zorgen dat je onderste 'blokjes' beter zichtbaar worden.

Succes!

Groetjes, Marensa

Fatman, 15-08-2011 15:39 #22
Ik ben 28 ik weeg 136 eet weinig wil er maar niet af voel me vrij slecht maar goed heb het opgeven alleen het eten heb ik een toom maar het lijkt er niet af te gaan waar ik af en toe genoeg van heb mensen met voor oordelen ik heb aanleg om vet te worden als een magere hein een hamburger vreet komt die niks aan ik kom meteen 5killo aan ofzo lol Reactie infoteur, 16-08-2011
Beste 'Fatman',

je hebt helemaal gelijk wat de vooroordelen betreft. Het is niet nodig om mensen te veroordelen/beoordelen op hun uiterlijk. Daarbij kun je ontzettend veel uitstraling hebben wanneer je wat aan de dikkere kant bent. Ikzelf heb ook veel aanleg om dik te worden en heb het afvallen inmiddels ook opgegeven. Als je aanleg hebt, dan blijft het er hoe dan ook altijd in zitten. Ik kan ook aankomen van twee dropjes, terwijl een ander een hele zak leeg kan eten en het nog presteert om af te vallen ook. Ik zou zeggen; maak je er niet te druk om. Het gaat om wie jij bent en niet om hoe je eruit ziet!

Groetjes, Marensa

Flow, 11-08-2011 19:11 #21
Ik ben 17 jaar, weeg 62 kilo en ben 1,77 lang. Ik heb een probleem want ik ben in 2 maanden 4 kilo aangekomen, door vakantie's enzo. Hoe krijg ik dit er handig weer af? Reactie infoteur, 16-08-2011
Beste Flow,

ik begrijp dat je die 4 kilo er graag weer af zou willen hebben. Omdat je niet te veel weegt (zelfs tegen het weinige aan) zal het niet makkelijk zijn om die paar kilo eraf te krijgen. Wat je kunt doen is een half uur per dag gaan lopen. (niet hardlopen, maar gewoon doorlopen). Als je normaal al aan sport doet, doe dit half uur er dan bij. Probeer veel water te drinken en pak (na de vakantie) je normale eetpatroon weer op. Ik denk dat dit de beste manier is om het er weer af te krijgen.

Gezien je leeftijd en de verhouding tussen je gewicht en lengte durf ik je alleen niet te garanderen dat het er nog af gaat. Succes!

Groetjes, Marensa

Sophie, 25-07-2011 19:49 #20
Haai! Ik ben 15 jaar, ik ben rond de 1.68 m. en ik weeg ongv. 60 kilo. Op alle sites staat dat ik een gezond gewicht heb, maar ik heb een nogal dikke buik. Hoe kan ik daar het best vanaf komen zonder heel veel lichter te worden? Reactie infoteur, 03-08-2011
Hai Sophie,

je hebt inderdaad een gezond gewicht, maar dat betekent natuurlijk niet dat je zelf tevreden hoeft te zijn met je figuur. Ik vind dat gewicht en figuur twee heel verschillende dingen zijn. Je hoeft dan ook zeker niet af te vallen. Je kunt wel een wat strakkere buik krijgen door iedere dag goede buikspieroefeningen te doen en verder gewoon te blijven eten zoals je normaal doet (dus er niet bij lijnen). Dan val je misschien iets af, maar wordt dat kleine beetje vet vooral omgezet in spier en dat weegt ook weer. Begin alleen niet meteen op volle toeren met deze oefeningen, maar bouw het rustig aan op. Als je last krijgt van je buik moet je er mee stoppen en dan de volgende dag pas weer opnieuw proberen.

Nu kan ik je buik natuurlijk niet zien, dus ik kan ook niet zeggen of het wel echt vet is wat er zit. Als het een beetje vet is, dan kan je het op deze manier wel voor een groot deel weg krijgen als je volhoudt. Het kan alleen ook zijn dat je een wat grotere baarmoeder hebt of een baarmoeder die wat verder naar voren steekt dan bij de gemiddelde vrouw. Als dit de oorzaak is van je (wat jij vindt) wat dikkere buik, dan kun je daar helaas niks aan doen.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Sanne, 10-07-2011 19:49 #19
Heey, ik ben 13 jaar en heb al een redelijk platte buik alleen dat laatste beetje wil er niet af. ik weeg 48 kilo en ben 1.65 mijn ouders zeggen altijd dat er niks meer af mag, maar ik wil dat wel hoe krijg ik dat er nog af? Reactie infoteur, 10-07-2011
Beste Sanne,

ik moet zeggen dat ik me kan voorstellen dat je ouders zeggen dat er niets meer af mag. Je weegt al tegen het minimum aan. Maar ik wil je toch helpen. Wat belangrijk is om te doen, is om gewoon 3x per dag goed te eten en hooguit 3 tussendoortjes per dag te nemen. Probeer altijd 2 uur aan te houden tussen de maaltijden/tussendoortjes. Zo zorg je ervoor dat je stofwisseling en vetverbranding in balans blijft. En dan natuurlijk aan de buikspieroefeningen. Dat helpt altijd als er nog enig vet rond je middel zit. Ik moet wel zeggen; helemaal geen vet op je buik is ongezond en te weinig eten zorgt ervoor dat je juist aankomt. Probeer hier dus rekening mee te houden. Meisjes krijgen bij wijze van nooit op een gezonde wijze dezelfde platte buik als een jongen. Hier zit bij vrouwen dan ook de baarmoeder, die altijd iets naar voren hoort te steken, waardoor deze vrijwel altijd zichtbaar is, hoe dus je ook bent. Hou dus goed in de gaten dat het wel echt om een beetje vet gaat en niet om de vrouwelijke vorm die je hebt.

Ik hoop dat het je kunt.

Groetjes, Marensa

Souf, 02-06-2011 11:15 #18
Ik ben 15 jaar en zou graag ook een platte buik willen, de buikspieren heb ik al, dat voel ik enorm hard. Maar dat vet daarop moet gewoon weg. Ik weeg 72 kilo, ik hoor van mijn dokter dat dat een goed gewicht is, maar toch ben ik er niet blij mee… Moet ik gewoon van alles 1 portie eten? Zou dat al helpen? + De sit ups? Reactie infoteur, 03-06-2011
Beste Souf,

ik kan je niet vertellen of 72 kilo in jouw geval teveel, te weinig of precies goed is. Voor iemand van 1.50 meter groot is het teveel, voor iemand van 1.90 groot is het te weinig. Maar ik ga er helemaal vanuit dat je arts weet waar hij het over heeft en het zal dan ook meer je eigen idee zijn dat er teveel vet zit, waar je niet blij mee bent. Om dit eraf te krijgen, is het belangrijk dat je goed eten met sporten combineert. Dus inderdaad situps en andere oefeningen (denk vooral ook aan oefeningen voor je zij / de zogeheten lovehandles). Wat eten betreft is het belangrijk dat je 3 keer per dag een goede gezonde maaltijd eet, beginnend met een stevg ontbijt. Probeer zoveel mogelijk dezelfde tijden van de maaltijden aan te houden. Daarbij mag je 3 tussendoortjes waar niet veel in zit, zoals fruit, soepstengel, cracker, rijstwafel e.d. probeer na 19.00 / 20.00 uur niet meer te eten.

Daarbij, als je koffie drinkt, probeer dit dan zonder melk te drinken. En als je dat niet lust, gebruik dan light vloeibare koffiemelk. Veel mensen drinken met koffie veel calorieen mee naar binnen zonder dit te weten. In light poedermelk zit nog ca. 5x zoveel calorieen dan in gewone vloeibare koffiemelk. Het beste is helemaal geen melk en natuurlijk geen suiker. Zoetjes mag wel. Groene thee drinken is ook heel goed om wat extra vet kwijt te raken!

Ik hoop dat het je lukt!

Succes!

Groetjes, Marensa

Kaira, 22-05-2011 14:13 #17
Hallo, ik train nu ongeveer een week. Dit is nog niet zo lang natuurlijk en uiteraard is er nog geen resultaat te zien. Ik doe ongeveer elke dag elke oefening 12 keer, en dat 3 keer, dus:
12
12
12

en dan de volgende oefening.
Nou vroeg ik mij af, hoe lang moet ik dit ongeveer doen om resultaat te zien. Ik zou namelijk graag in de vakantie maanden een platte buik hebben om niet voor gek te lopen in mijn bikini. Is dit mogelijk in +/- 2 maanden of kan ik beter een badpak kopen? Reactie infoteur, 25-05-2011
Beste Kaira,

meestal duurt het zo'n drie maanden voor je echt goed resultaat gaat zien, maar na twee maanden is het er ook wel al hoor, als je het echt goed vol kunt houden. Ik zou zeggen, koop gewoon een bikini! Ik kan natuurlijk heel makkelijk zeggen dat je daarbij ook maling moet hebben aan anderen en gewoon moet dragen wat jij leuk vindt, maar ik weet heel goed dat dat vaak makkelijker gezegd is dan gedaan. (Zo draag ik zelf nooit een rok of korte broek omdat ik ook behoorlijk stevig ben). Maar, je zou zeker resultaat moeten zien hoor na twee maanden.

Kijk wel naar de centimeters die je verliest en niet naar de kilo's! Spieren wegen ook.

Succes en alvast een fijne vakantie in je BIKINI!

Groetjes, Marensa

Nouria, 27-04-2011 14:55 #16
Hallo ik ben 17 jaar en mijn gewicht is 60 kilo en mijn lengte is 1,70. Ik wil graag afvallen van mijn buik en benen ik wil ze graag wat strakker hebben en mijn vraag is heeft u misschien goede oefeningen voor mij die mij hierbij helpen. ik wil graag naar de sportschool maar ik heb op dit moment heel druk met mijn stage en school. zijn er misschien specifieke thuisoefeningen die mij snel resultaat geven of kan ik ook gewoon met een zumba cd te werk gaan? Reactie infoteur, 25-05-2011
Beste Nouria,

een Zumba cd lijkt me een heel goede optie als je niet veel tijd hebt! Zumba werkt erg goed, zeker als je alles goed mee kan doen. Wel moet je er rekening mee houden dat je buik en benen wel strakker zullen worden, maar dat je aan gewicht niet erg veel zult afvallen. Je bent namelijk al vrij licht aan gewicht, dus het beetje vet wat er misschien zit, dat wordt omgezet in spieren en die wegen ook mee. Vet (in bepaalde mate) weegt ongeveer even veel dan spier. Je kan dan ook beter de centimeters opmeten dan de kilo's wegen.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Berkant, 08-04-2011 23:15 #15
Ik train nu al een aantal maanden (ongv 3 maanden) gestructureerd minimaal 2 en max 4 keer per week. Ik heb ongeveer 1,5 jaar niet gesport en ongezond gegeten. Nu merk ik dat ik nogal een buikje heb gekregen en dit irriteert me mateloos. Ik heb besloten om er werk van te maken en gestructureerd naar de sportschool te gaan. Zoals ik hierboven al heb aangegeven ben ik al een aantal maanden bezig. Ik begin eerst 45 min met de crosstraining en vervolgens train ik mijn buikspieren. Nu weet ik alleen niet of deze combinatie wel goed is. Ik doe 3 a 4 maal een set van 10 keer. Nu ik de reacties hierboven lees ben ik ervan overtuigd dat ik mijn buikspieren niet optimaal train. Ik heb een keer (vorige maand) de omtrek opgemeten van mijn buik en dat was toen 93cm en afgelopen week nogmaals opgemeten met als resultaat 87cm. Toch vind ik dat het erg langzaam gaat want de crosstraining doe ik altijd bij aanvang van mijn trainingssessie. Wat ik graag wil weten is hoe ik het beste en op een efficiënte manier mijn onderbuik vet strakker kan krijgen want ik wil geen horizontale navel meer maar eerder een verticale!;) Alvast vriendelijk bedankt… Reactie infoteur, 25-05-2011
Beste Berkant,

ik moet zeggen dat je aan centimeterverlies al heel wat bereikt hebt hoor! Het gaat naar jou idee misschien langzaam, maar je moet er helaas rekening mee houden dat je anderhalf jaar heel ongezond gegeten hebt. Hierdoor zit het vet 'vaster' en is het moeilijker weg te krijgen. Het gaat dan wel iets langzamer, maar het komt zeker. Op gewicht moet je inderdaad niet letten. Spieren wegen ongeveer evenveel als een randje vet wat dat betreft. Maar de centimeters zijn er met sporten en bovenstaande oefeningen zeker ook nog af te krijgen hoor! Succes!

Groetjes, marensa

Stijn, 29-03-2011 11:53 #14
Heejj! ik heb een vraag ik ben ongeveer 1,50 lang volgens mij iets groter of kleiner kan, mijn broer is 1,60 en bij hem kom ik bij zijn neus. Ik weeg 41/42 kilo en wil graag die 2 kilo's eraf hebben, wat kan ik het beste doen? ik probeer mijn eetpatroon zo goed mogeljjk aan te assen en ik sport 2x per week 1 uur, meestal ga ik ook wel eens een uurtje na school voetballen, ik doe een paar keer per week sit ups, soms om de dag want elke dag is slecht zegge ze omdat je spieren 48 uur nodig hebben om te herstellen want doordat je sit ups doet breken je spieren af en groeien ze sterker dikker en langer aan. ik wil graag in eind juni begin juli een (redelijk) platte buik hebben! me buik is nu niet echt dik alleen heel erg als ik buk en ik heb beetje onderkin, wat kan ik doen?! ik wil niet hardlopen :( Reactie infoteur, 03-04-2011
Beste Stijn,

ik moet op de eerste plaats zeggen dat je niet te dik bent. (verre van). Nu krijg je dit vast wel vaker te horen, met erbij dat het dus niet nodig is om af te vallen, maar dat is natuurlijk helemaal aan jezelf en waar jij je prettig bij voelt. Wel moet ik erbij zeggen dat afvallen een stuk moeilijker is wanneer je al vrij slank bent dan wanneer je stevig bent. Het zal jou daarom meer moeite kosten om wat kilo's kwijt te raken dan iemand van jouw lengte die 10 kilo zwaarder weegt. Lopen (niet hardlopen) is een goede optie, maar daar moet je van houden.

Situps is inderdaad goed, maar zoals je zegt ook niet elke dag een optie. Dat is weer slecht. Probeer eens de ene dag situps te doen, de volgende een uurtje te lopen, de volgende situps en weer de volgende dag bijv. een uurtje te gaan fietsen. Afwisseling is het beste om er iets af te krijgen.

Een onderkin is erg lastig weg te krijgen. Als je die eenmaal hebt, dan kom je er niet zo eenvoudig meer vanaf. Je kunt wel je spieren in de kin aanspannen (ofwel een beetje 'gekke bekken trekken') en actief kauwgom kauwen is ook goed om de onderkin af te laten nemen! Dat is de beste optie!

Ik wens je heel veel succes. Ik hoop dat het je lukt!

Groetjes, Marensa

Ingrid, 22-02-2011 19:45 #13
Ik zelf wil ook graag zo'n 2 à 3 kilo afvallen, ik heb geen overgewicht maar niet meer dat strakke buikje die ik vorig jaar had. Het flubbert gelukkig niet omdat ik mijn buikspieren goed train. Ik heb de laatste twee weken van 2010 gewoon teveel gegeten. Nou wil ik voor één maandje naar de sportschool, is dat voldoenden? Of heb je nog andere tips. Reactie infoteur, 23-02-2011
Beste Ingrid,

een maandje naar de sportschool is natuurlijk altijd een optie. Het risico bestaat alleen wel dat je spieren weer afzwakken wanneer je er niet meer naartoe gaat. Ik zou je aanraden te blijven sporten/oefenen met de buikspieren. Wil je niet langer dan een maand naar de sportschool vanwege de hoge kosten, wat heel begrijpelijk is, dan zou ik je aanraden elke dag of om de dag wat buikspieren thuis te doen om deze in goede conditie te houden!

Succes!

Groetjes, Marensa

Jeroen, 12-01-2011 00:29 #12
Hallo
ik train elkedag mijn buik al 4 maanden lang.
en nu pas begin je het te zien het kan even duren maar dan heb je ook wat.
ik ben van mijn maat 36 naar 34 gegaan. dus het kan WEL als je maar niet te snel wil gaan.
en wat ze hier zeggen dat je lichaam moet rusten is wel waar! je moet dat ook doen om de dag je buik trainen en dan ga je het net als mij 4 a 6 maanden zien en je voelt je een ander mens echt
dus ik gaat deze raad op deze site opvolgen met de oefeningen die hier staan en ga nog even door gr jeroen Reactie infoteur, 21-01-2011
Beste Jeroen,

het duurt inderdaad even, maar met doorzetten en geduld hebben kom je een heel eind!

Je bent goed bezig! Succes!

Groetjes, Marensa

Fudge, 08-08-2010 17:25 #11
Ik ben 19jaar (1m80) en ben in 2maanden van 75 kilo naar 66 kilo afgevallen. ik heb nu een bmi van 18.3. ik vraag me af of ik nu door buikspieroefeningen mijn buik terug strak kan maken? en zal dat veel tijd vragen aangezien ik al 19 ben of zal dit redelijk vlot gaan? Reactie infoteur, 08-08-2010
Beste Fudge,

wanneer je behoorlijk bent afgevallen is de buik vaak wat slapper of blijft er wat 'overtollig huid' zitten. Buikspieroefeningen kunnen hierbij helpen. Zeker omdat 9 kilo niet zoveel is dat er overtollig huid overblijft.
Je kunt de buik dus inderdaad met oefeningen strakker maken en dit zal vrij vlot gaan, omdat je nog jong bent, de huid flexibeler en de spieren makkelijker sterker te maken dan wanneer je wat ouder bent.

Het is zelfs aan te raden wat spieren te stimuleren sterker te worden om te voorkomen dat je nog meer afvalt zonder dat de spieren sterker worden. Het is beter vetweefsel in spier om te zetten, zeker nu je eigenlijk (te) weinig weegt voor je lengte!

Succes!

Roman, 22-06-2010 20:08 #10
Beste Marensa,
Er word steeds gezegd dat je niet elke dag mag trainen, maar ik train elke dag in de middag ochtend en avond en heb nergens last van.

groetjes Roman Reactie infoteur, 23-06-2010
Hoi Roman,

je mag best elke dag trainen. Daar is niks mis mee. Wel wordt het afgeraden aan mensen die wat zwakke/slappe spieren hebben, die moeite met de oefeningen hebben, een slechte conditie etc. Zoals jij al aangegeven hebt in een eerdere reactie, ben jij al slank van jezelf, zijn je spieren in goede conditie (gezien je snel een sixpack hebt) en heb je er geen tot weinig last van. Dan mag je het dus best elke dag bijhouden hoor!

Groetjes, Marensa

Roman, 21-06-2010 19:26 #9
Hee,
maar een paar maanden terug lukte bij mij de sit ups wel om de een of andere reden. ik deed in de ochtend, middag en avond sit ups, tot het begon te branden. iets langer dan een maand, ik had toen nergens last van, en gwn een six pack, ik ben ook al slank van mezelf. maar ik deed elke dag sit ups en ik had nergens last van toen, dus ik snap niet waarom dat telkens word gezegd?

groetjes roman Reactie infoteur, 21-06-2010
Beste Roman,

ik weet even niet waar je het over hebt. Wat wordt steeds gezegd?

Groetjes, Marensa

Dr van Pollenhof, 21-06-2010 16:35 #8
Beste,
Als je buikspieroefeningen doet, maakt het niet ui hoeveel je er doet, wel elke dag.
Maar door buikspeiroefeningen krijg je GEEN platte buik. Je buikspieren worden er sterker van en je verbrand meer vet, maar je buik word er niet platter op.

Dr. van Pollenhof Reactie infoteur, 21-06-2010
Beste heer van Pollenhof,

uiteraard is het belangrijk dat je de oefeningen regelmatig bij houdt. Het wordt echter afgeraden direct iedere dag een behoorlijk aantal oefeningen te doen. Dit moet opgebouwd worden.
Duidelijk is natuurlijk wel dat het aantal wel degelijk uitmaakt, en ook dit moet opgebouwd worden.
Iedere dag 5 oefeningen geeft een veel minder goed effect dan iedere dag 100 oefeningen. Dat is met iedere sport zo. Hoe langer je het vol houd, hoe meer je verbrand. Bij mij hebben de buikspieroefeningen wel geleid tot een plattere buik, omdat het vet rond mijn middel (op mijn buik) is afgenomen en de spieren sterker zijn geworden. Dit heeft geresulteerd in een plattere, strakkere buik.

Indien u deze ervaring niet heeft, kunt u wellicht andere oefeningen proberen, als uw buik er niet platter op wordt. Ieder lichaam is verschillend. Het heeft ook alles te maken met de hoeveelheid vet zich heeft opgeslagen op de buik. Bij stevigere mensen gaat het sneller dan bij mensen die al weinig vet rond de middel hebben.

Met vriendelijke groeten,

Marensa

Roman, 20-06-2010 19:59 #7
Heee, jaaa ik zet altijd mijn voeten onder de bank, zodat ze niet omhoog gaan, dankuwel!, ik ga het nu eens anders proberen, nogmaals bedankt!

groetjes Roman

Roman, 19-06-2010 18:22 #6
Ik ben een jongen van 15 jaar, en ik probeer heel vaak sit ups, ik krijg zelf erg snel een six pack met trainen, maar telkens tijdens de sit ups, branden mijn bovenbenen, terwijl mijn buikspieren nog veel langer door kunnen gaan, maar wat doe ik nu precies fout? Reactie infoteur, 19-06-2010
Beste Roman,

zet je je voeten klem onder iets wanneer je de sit ups doet? Als dit het geval is, kan het zijn dat je druk zet met je voeten om de sit up te doen. Doordat je je voeten omhoog drukt tegen iets, komt er veel spanning op je bovenbeenspieren te staan en gaan deze branden. Is dit niet het geval en doe je het zonder steun bij je voeten, dan kan het zijn dat je (onbewust) je dijbeenspieren sterk aanspant tijdens de sit up. Dit gaat vaak automatisch, maar zorgt er wel voor dat je brandende spieren kunt krijgen. Probeer eens je voeten van de grond te houden met gestrekte benen of je knieen gebogen recht boven je heupen. Dit zorgt ervoor dat je weinig mogelijkheid krijgt je bovenbeenspieren te sterk aan te spannen.

Succes!

Bibiana (infoteur), 06-05-2010 21:04 #5
He ik ga dit eens proberen, wil ook wel een strakke buik. Bedankt voor de tips, Marensa! Reactie infoteur, 07-05-2010
Graag gedaan. Succes ermee!

Groetjes, Marensa

Dylan, 15-04-2010 20:57 #4
Hoi, ik doe zon 100 crunches sogtend en 100 savonds, nu heb ik ook wel pijn aan men buik. Ik zou willen vragen of iemand een schema zou kunnen opstellen van hoeveel ik er zou mogen doen, ben redelijk mager ; 1m58 en 48 kg. Ik eet na elke (training) een banaan en 100g kwark. alvast bedankt ;) Reactie infoteur, 26-04-2010
Beste Dylan,

het aantal crunches moet je opbouwen. Als je in eens te veel doet, kun je hier inderdaad behoorlijk last van krijgen. Begin een week op een aantal waar je je goed bij voelt en doe er vervolgens een week lang 10 extra. Zo voer je het iedere week op en voorkom je dat je veel pijn krijgt. Daarbij moet je er rekening mee houden dat teveel crunches ook niet het gewenste resultaat opleveren en regelmatig goede aantallen wel. Resultaat zie je na een paar maanden!

Kees, 12-12-2009 15:01 #3
@Laura, squats zijn kniebuigingen met dumbell of barbell. Als je het precies wilt weten moetje even squat in typen bij google afbeeldingen je ziet dan precies wat squat oefening is en hoe deze gedaan moet worden.
Veel succes!

Kees

Laura, 10-02-2009 20:22 #2
Natuurlijk snap ik dat alleen buikspieroefeningen geen zin hebben, maar wat zijn die squats dan? Ik heb wat (Echt niet veel, maar net genoeg om op te vallen.) overgewicht, en ik wil daar dus vanaf zonder dat ik een dieet hoef te volgen, want ik hoef maar 2 of 3 kilo kwijt. Als iemand daar tips voor heeft, zet dan alstublieft als reactie hier.

Groetjes L.

Frank, 10-09-2008 08:35 #1
Vet wordt niet lokaal verbrand. Het verbrande vet kan net zo goed in je benen of armen weggetrokken zijn. Dus buikspier oefeningen om af te vallen werkt niet, althans niet zo goed als bij andere oefeningen. Een paar minuten squats heeft een veel beter effect, omdat hiervoor je hart veel harder aan de bak moet en meer energie uit je lichaam getrokken moet worden… ook van je buik. Iedereen heeft buikspieren, maar bij de meeste mensen is dit bedekt met vet. Het is niet de situps die je buikvet doen verdwijnen, maar de cardio of intensieve oefeningen. Als je dan eenmaal een laag vet percentage hebt, dan kun je overgaan op buikspieroefeningen om je buikspieren nog mooier te maken. Maar zichtbaar zullen ze in ieder geval zijn, want iedereen heeft ze gelukkig! Reactie infoteur, 10-09-2008
Hoi Frank,

dat klopt helemaal at je zegt! Natuurlijk gaat de verbranding van vet sneller wanneer je je hart sneller laat pompen. Dit artikel is ook niet bedoeld voor mensen die af willen vallen, maar juist voor mensen die al afgevallen zijn maar niet weten hoe ze het figuur daaraan moeten aanpassen. Afvallen is leuk, maar vaak houd je er een vervelend figuur aan over. Vooral wanneer je de dertig gepasseerd bent en je huid daardoor niet meer zo goed strak trekt uit zichzelf. Deze oefeningen zijn dus niet bedoeld om echt van af te vallen, maar om de buik letterlijk platter te maken (dus weer meer in vorm te brengen) door middel van het aanspannen van de spieren die verslapt waren door de vetlaag.
Bedankt voor je reactie!

Groetjes, Marensa

Infoteur: Marensa
Subrubriek: Diversen
Reacties: 109
Medische informatie…
Schrijf mee!