InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Alcohol vaak toegestaan bij antibioticakuur

Alcohol vaak toegestaan bij antibioticakuur

Alcohol vaak toegestaan bij antibioticakuur In welke mate verdragen antibiotica en alcohol elkaar. Het is namelijk een misverstand dat een wijntje nooit is toegestaan gedurende de periode dat antibiotica moet worden ingenomen. In werkelijkheid is beheerst alcoholgebruik meestal geen enkel probleem. Tenminste zolang de bijsluiter van het medicijn niet anders aangeeft.

Antibioticakuur en alcohol

Het is een hardnekkig misverstand dat je tijdens een antibioticakuur geen alcoholische versnaperingen zou mogen gebruiken. Het zijn niet alleen de patiënten en de andere leken op gezondheidsgebied die deze misvatting aanhangen; ook in de gezondheidszorg zelf gaat men er dikwijls van uit dat spiritualiën en antibiotica nooit en te nimmer samen mogen gaan.

Wetenschappelijk onderzoek

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt niet dat alcohol een verkeerd effect heeft op het genezingsproces tijdens een antibioticabehandeling. Het kan de effectiviteit van allerlei geneesmiddelen wel iets verlagen of verhogen (bijvoorbeeld omdat je meer gaat plassen en het geneesmiddel sneller uitscheidt), maar het is niet zo dat antibiotica daarvan speciaal te lijden hebben.

Uitzonderingen

Een paar middelen kunnen echter niet in combinatie met alcoholgebruik:
  • Doxycycline en tetracycline worden minder effectief door alcohol, zodat er een hogere dosis voor een zelfde werking nodig is.
  • Tinidazol en metronidazol geven in combinatie met alcohol beduidend meer kans op misselijkheid, buikkrampen, hoofdpijn, en overgeven.
  • flagyl, dat wordt voorgeschreven bij vaginale infecties kan bijwerkingen geven als misselijkheid, hoofdpijn, blozen en zweten.

Voor de rest is er niet zo veel tegen tijdens een antibioticakuur. Het is dus afhankelijk van de soort antibiotica die u slikt, of u wel of niet een glaasje kunt drinken. In alle gevallen geldt overigens dat zowel het antibioticum als de alcohol wel door de lever worden afgebroken. Alcoholgebruik is dus wel extra belastend voor de lever.

Bijsluiter

Bovenstaande lijkt misschien lastig te onthouden, maar de meest simpele manier is natuurlijk om de bijsluiter te raadplegen.
Bij antibiotica die niet in combinatie met alcohol kan, vindt u vanzelfsprekend een waarschuwing in de bijsluiter of een opmerking op het etiket. Bij antibiotica waar u deze waarschuwingen niet aantreft mag u een glaasje drinken mits u het bescheiden houdt. Uw apotheek zal u bij twijfel graag alle informatie geven.

Alcohol in combinatie met bloedverdunners

Heeft uiteraard niets met het onderwerp antibiotica te maken, maar nu we toch bezig zijn. Een redelijke hoeveelheid alcohol (1 tot 2 glazen bier of wijn) heeft amper effect op de werking van bloedverdunners, zoals bijv. acenocoumarol. Als je daarentegen een te grote hoeveelheid inneemt, of bij een leverziekte, kan alcohol de werking van bloedverdunners versterken. Daardoor kan het langer duren eerdat bij een wond de bloeding stopt. Bij vragen de apotheker of arts raadplegen.
© 2009 - 2014 Robbie, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Medicijnen: medicijngebruik  antibioticaMedicijnen: medicijngebruik antibioticaWanneer u een infectie heeft dat veroorzaakt wordt door een bacterie dient u een antibiotica in te nemen. Deze remmen de…
Antibiotica: bijwerkingen en neveneffecten van antibioticaAntibiotica: bijwerkingen en neveneffecten van antibioticaAntibiotica zijn een uiterst belangrijk geneesmiddel in de moderne geneeskunde. Dankzij antibiotica kunnen bacteriële in…
Antibiotica: bijwerkingen, alcohol, de pil, zon, resistentieAntibiotica: bijwerkingen, alcohol, de pil, zon, resistentieEen antibioticum is een middel dat bacteriën doodt of de groei afremt. Deze wordt gebruikt wanneer er sprake is van een…
Antibiotica, en de werking er vanAntibiotica hebben onze levens drastisch veranderd. Door de antibiotica zijn ernstige ziekten, die vroeger dodelijk ware…
Resistentie tegen antibioticaResistentie tegen antibioticaAntibioticaresistentie ontstaat door overmatig of onjuist gebruik van antibiotica. Wanneer een antibioticum veelvuldig v…
Bronnen en referenties
  • Kringapotheek

Reageer op het artikel "Alcohol vaak toegestaan bij antibioticakuur"

Infoteur: Robbie
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!