InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Beauty: Haargroei hoofdhaar

Beauty: Haargroei hoofdhaar

Beauty: Haargroei hoofdhaar Haar wat bij ieder menselijk lichaam hoort is van oorsprong functioneel, maar tegenwoordig scheren we het weg, laten we het in model knippen of gooien we er een kleurtje overheen. Hoofdhaar springt het meest in het oog en is medebepalend voor iemands uiterlijk. Wat basisinformatie over hoofdhaar en haaruitval.

Groei

Aantal

Afhankelijk van de kleur en de genetische factoren (moeder is de grootste invloedfactor) hebben mensen tussen 100.000 en 150.000 haren op het hoofd. Blonde mensen hebben het meeste haar, dan brunettes en zwart harige en tenslotte mensen met rood haar.

Lengte

Haar groeit niet oneindig, maar kan per persoon aanzienlijk schelen. Bij de ene vrouw haalt het met gemak een meter en bij de ander komt het niet verder als de schouders. Mannenhaar wordt in principe niet zo lang als vrouwenharen. De mannenharen zullen niet snel langer als een halve meter kunnen worden.
Haar kan in principe zo’n 12 keer opnieuw uit het haarzakje gaan groeien en de haar groeit gemiddeld zo’n 4 jaar.
Op dagbasis mogen, bij normale haaruitval, zo’n 50 tot 100 haren uitvallen.

Haarcyclus

Haar kent 3 fases die doorlopen worden. De groeifase, de rustfase en de afbraakfase.
  • Eerst de haarwortel die moet groeien vanuit het haarzakje, wat officieel haarfollikel heet (gemiddeld 4 jaar, maar kan oplopen tot zo’n 6 jaar) en wat we de anagene fase noemen.
  • De tweede fase, de zogenaamde catagene fase, zorgt er voor dat de haar zich gereed maakt om uit te vallen. Deze fase kan enkele maanden duren.
  • De rustfase, ofwel telegene fase, gebeurt er niets en komt de haar los te zitten. Als deze is uitgevallen begint de cyclus opnieuw.

Beïnvloedingsfactoren haaruitval

Diffuus haarverlies is haarverlies wat niet op een bepaalde plaats uitvalt maar overall. Bijvoorbeeld bovenmatige stress of psychische aandoeningen kunnen oorzaak van haaruitval zijn. Maar denk ook aan streng lijnen, wat mogelijk gepaard gaat met eenzijdige voeding of vlak na een bevalling als de hormoonspiegel uit evenwicht is.
Vaak is het zo dat het haar pas een tijdje later uitvalt en de oorzaak al weer achterwege of opgelost is.

Over het algemeen is deze vorm van haaruitval goed te behandelen in de vorm van bijvoorbeeld vitaminepreparaten. Zo is vitamine B complex en visolie (omega 3 en 6) uitermate zinvol om in te nemen.
Daarnaast is altijd zo min mogelijk borstelen en zeker als het nat is, het beste.

Traumatische haaruitval is van alles met je haar doen. Speldjes of elastiek wat het haar omspant,spelen met de haren etc. Beter is dit zo min mogelijk te doen. Als het haar een tijdje ‘met rust gelaten wordt’ zal de situatie weer normaal worden.

Verder kan door medicijnen ook haaruitval optreden. Meestal is het zo dat, zodra er gestopt wordt, de haargroei weer normaal zal worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Functie van haarHet is zo vanzelfsprekend dat je haar hebt. De een wat meer de ander wat minder, maar de meeste mensen hebben haar. Wat…
Haaruitval door hormonenHaaruitval door hormonenVele vrouwen lijden tijdens de zwangerschap of na de geboorte van het kind onder haaruitval. Ook bij ziektes van de schi…
Wat is haaruitval en hoe voorkom je hetHaaruitval is een natuurlijk proces waar de meeste mensen op een gegeven moment last van kunnen krijgen. Haaruitval is v…
Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Het is algemeen bekend dat vitamines en mineralen goed zijn voor je algemene gezondheid en bijvoorbeeld je de conditie v…
Haaruitval door stressStress – vooral als u over een langere periode stress heeft of er bijzonder veel stress is – kan tot haaruitval leiden.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Langll, Pixabay

Reageer op het artikel "Beauty: Haargroei hoofdhaar"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 23-05-2009
Subrubriek: Diversen
Special: Lichaamshaar
Medische informatie…
Schrijf mee!