InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bij welke medicijnen drink je het best geen alcohol? Tips

Bij welke medicijnen drink je het best geen alcohol? Tips

Bij welke medicijnen drink je het best geen alcohol? Tips Tijdens de feestdagen is het drinken van een glaasje wijn of champagne zo gebruikelijk dat het voor de meeste mensen wel heel moeilijk is om neen te zeggen als het je wordt aangeboden. Dit geldt ook voor mensen die medicijnen gebruiken. Vaak wordt het gebruik van alcohol afgeraden als je geneesmiddelen neemt. Alcohol kan een versterkende, versnellende of vertragende invloed uitoefenen op bepaalde medicijnen. De werking van antidepressiva, pijnstillers en slaapmiddelen is bijvoorbeeld erg onderhevig aan de invloed van alcohol. Sommige medicijnen met cortisone laten dan wel weer een beperkt gebruik van alcohol toe. Bij welke medicijnen moet je zeker opletten met alcohol?

Medicijnen en alcohol

De periode van de eindejaarsfeesten is bij uitstek de periode dat er weer grote hoeveelheden alcohol verbruikt worden. Kerst en nieuw zijn de feesten van lekker eten en gezellig samenzijn met de familie. Het nuttigen van een glaasje wijn of champagne hoort daarbij. Maar voor wie geneesmiddelen neemt is het niet vanzelfsprekend om heel die eindejaarsperiode door te komen zonder één glas alcohol te drinken.

Waarom je het best geen alcohol drinkt bij medicijnen

Doorgaans zal je dokter of je apotheker het gebruik van alcohol afraden als je pillen moet slikken. Soms kan één glaasje alcohol geen kwaad als je bezig bent met een medicijnenbehandeling, maar in het algemeen kan je toch stellen dat een volledige onthouding beter is. Waarom is het beter om geneesmiddelen en alcohol niet te combineren?

Versterkende werking

Soms bestaat de mogelijkheid dat alcohol het effect van medicijnen versterkt. Bijvoorbeeld bij pijnstillers of kalmeermiddelen kan je een sterker effect waarnemen omdat alcohol verdovend werkt. Effecten zoals sufheid, vermoeidheid, lusteloosheid en een zwaar gevoel in het hoofd komen dan vrij vaak voor.

Versnellende werking

Soms stimuleert alcohol de werking van bepaalde medicijnen. In dat geval gaat de werking van het medicijn versneld optreden, maar duurt het minder lang dan bedoeld. Hierdoor kan het medicijn geen langdurig effect uitoefenen.

Vertragende werking

Bij sommige geneesmiddelen wordt het effect vertraagd door het gebruik van alcoholische dranken. Dit kan als gevolg hebben dat er een soort van overdosering van het medicijn optreedt. Ook kan alcohol de neveneffecten van sommige medicijnen versterken.

Afbraak alcohol vertraagd

Alcohol bevat giftige stoffen die door de lever en de nieren afgebroken moeten worden. Tegelijk staan deze organen ook sterk onder druk doordat de geneesmiddelen die je neemt verwerkt moeten worden. De lever en de nieren draaien in feite in "overdrive". Dit kan erg vervelende neveneffecten veroorzaken zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, overmatig zweten, hartkloppingen, misselijkheid, draaierigheid en een verlaagde bloeddruk.

Medicijnengebruik en alcohol: tips

Bijsluiter

Het belangrijkste is om in de eerste plaats de vraag te stellen aan je dokter of apotheker. Mag je alcohol drinken bij de pillen die je moet slikken of niet? Is een glas bier of wijn onschadelijk of drink je beter helemáál geen alcohol? Lees ook eerst de bijsluiter vóórdat je met de medicatie begint. In de bijsluiter staat vaak bijkomende gedetailleerde informatie die je kan behoeden voor een verkeerd gebruik van het medicijn.

Soorten geneesmiddelen

Voorts moet je bij bepaalde soorten medicijnen op specifieke dingen letten als het gaat om het drinken van alcohol:
  • Pijnstillers: mogelijk versterkend effect in combinatie met alcohol
  • Slaapmiddelen: mogelijk versneld effect
  • Kalmeermiddelen: mogelijk versterkend effect
  • Antibiotica: alcohol is afgeraden
  • Cortisone: beperkt alcoholgebruik mogelijk bij sommige cortisoneproducten
  • Antidepressiva: sufheid mogelijk
  • Bloedverdunners (antistollingsmiddelen): beperkt alcoholgebruik mogelijk

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelfmoord met pijnstillers: een overdosis is zelden fataalZelfmoord met pijnstillers: een overdosis is zelden fataalZelfmoord plegen met pijnstillers is een van de meest gebruikte methoden bij een zelf gekozen dood. Het innemen van een…
Pijn aan alvleesklier of pancreas: oorzaken, symptomen, tipsPijn aan alvleesklier of pancreas: oorzaken, symptomen, tipsHeb je last van een zeurende, trekkende pijn in de bovenbuik, die soms overgaat naar de linkerzij? Dan kan een probleem…
Medicijnen: tips voor als je moeilijk pillen kan doorslikkenMedicijnen: tips voor als je moeilijk pillen kan doorslikkenPillen slikken is nooit leuk en zeker niet als je verzwakt bent door ziekte. Sommige mensen hebben zodanig veel probleme…
Geneesmiddelen en medicijnenGeneesmiddelen en medicijnenHoe werken geneesmiddelen, hoe kunnen ze toegediend worden, wat voor namen hebben geneesmiddelen, wat zijn toxische reac…
Het bewaren van medicijnenHet bewaren van medicijnenMet alle medicijnen, verkregen op recept of zonder recept, moet voorzichtig omgegaan worden. Medicijnen moeten ten alle…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Thema_s/Thema_s/Alcohol_en_medicijnen (geraadpleegd op 29/05/2016).

Reageer op het artikel "Bij welke medicijnen drink je het best geen alcohol? Tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-02-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Alcoholverslaving stoppen
Medische informatie…
Schrijf mee!