InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > GSM en straling; gevaarlijk of maken we ons zorgen om niets?

GSM en straling; gevaarlijk of maken we ons zorgen om niets?

Er wordt onderzoek gedaan naar de gevaren van mobiel bellen, het uberhaupt in contact komen met de mobiele telefoon. Men vermoedt dat de mens veel bloot wordt gesteld aan straling van het toestelletje en dat dat gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid. De laatste tijd lees je regelmatig in de kranten verschillende krantenkoppen die gaan over mobiele telefoons, bijvoorbeeld:
''Kanker door mobiele telefoon'', ''GSM-en is gevaarlijk'', ''Het raadsel van de gevaarlijke straling''.

Men is er bang voor dat mobiele telefoons straling uitzenden die voor de mens schadelijk kan zijn.

Bewijs gevaren GSM-straling

In opdracht van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO), is er een groot onderzoek uitgevoerd naar de gevaren van mobiel bellen. Dit onderzoek is uitgevoerd tussen 2000 en 2004. Uit dit onderzoek is gekomen dat het gebruik van een GSM wel degelijk schadelijke gevolgen kan hebben voor de gezondheid. De bedoeling was dat de resultaten van dit onderzoek eind dit jaar publiekelijk openbaar gemaakt zouden worden, maar bepaalde details van dit onderzoek zijn al uitgelekt naar de pers. Uit het onderzoek komt dat veelvuldig GSM gebruik het risico op een hersentumor op latere leeftijd verhoogt. Door de onderzoekers worden we er nu al op gewezen voorzichtig om te gaan met het gebruik van onze mobiele telefoon.

Onderzoek in België

Ook in België is er onderzoek gedaan naar GSM straling. Daar stelden ze ratten bloot aan de straling van mobiele telefoons. Ratten die intensief waren blootgesteld aan deze straling hadden een dubbel zo hoog sterftecijfer dan ratten die niet aan de straling blootgesteld waren. Men heeft de ratten die wel aan de straling blootgesteld waren onderzocht en bij die ratten vonden ze tumoren die de oorzaak waren van hun overlijden.

Meerdere onderzoeken

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar het gevaar van straling voor het menselijk lichaam. Uit meerdere onderzoeken kwamen de volgende klachten en symptomen naar voren door blootstelling aan straling van de GSM:
  • Hoofdpijn
  • Concentratiestoornissen
  • Hoofd dat warm aanvoelt
  • Oorpijn
  • Moe
  • Last van duizeligheid
  • Niet kunnen slapen

Kinderen met een GSM

Zeker kinderen jonger dan 16 jaar wordt het gebruik van een mobiele telefoon afgeraden. De volgende redenen worden gegeven waarom het gebruik van een GSM bij kinderen jonger dan 16 schadelijk kan zijn:
  • Kinderen hebben een dunnere schedel vergeleken bij volwassenen
  • Het schedeldak is nog niet geheel volgroeid. Er is een grotere kans dat de stralen de celstructuren in de hersenen kunnen aantasten

Preventie gezondheidsproblemen door straling GSM

Mogelijk kun je proberen te voorkomen dat je gezondheidsproblemen krijgt door de straling van je GSM. Let hierbij op het volgende:
  • Zorg ervoor dat je niet te lang en/of te veel telefoneert
  • Zorg voor een goed bereik tijdens een GSM-gesprek. De straling van de GSM is dan heel wat kleiner.
  • Bel alleen wanneer het echt nodig is
  • Gebruik een handsfree-set in de auto die werkt met een externe antenne of bel helemaal niet als je auto rijdt
  • Draag je GSM in een tas die je bij je draagt en niet in je broek- of borstzak
  • Sms iemand i.p.v. bellen. Dit is minder schadelijk omdat het mobieltje dan verder van je hoofd verwijderd is
  • Gebruik een headset. Dit vermindert de straling naar je hoofd
  • Zorg ervoor dat je niet langer belt dan 10 minuten

Middelen om straling te neutraliseren

Ja, deze middelen bestaan en waarom zou je ze niet gebruiken om gezondheidsproblemen door straling te voorkomen?
Op de website van Aquarius Wholism is iets te koop wat de straling van je mobiele telefoon maar ook van andere apparaten die straling uitzenden kan neutraliseren.

Zie hieronder welk hulpmiddel zij op deze website bieden:

Portaliet
De portaliet is een koperen muntje dat onder andere de energetische belasting van mobiele telefoons opheft. Plak het op je mobiele telefoon (weet wel: het kan er niet meer af), draag het in je broekzak of maak er een gaatje in, doe er een elastiekje doorheen en hang het aan het bandje van je bh.

De portaliet is op de website te koop voor 16,50 euro.
© 2009 - 2014 Wuppie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?Is mobiel bellen gevaarlijk? Dat is de vraag waar al jaren discussie rond bestaat. Een mobiele telefoon zendt immers rad…
Mobieltjes en gezondheidMobieltjes en gezondheidMobieltjes en straling. Er zijn al meerdere onderzoeken gedaan over deze straling en de effecten op levende wezens. Ook…
Een hersentumorEen hersentumorEen hersentumor kan goedaardig maar ook kwaadaardig zijn. De tumor kan groter worden waardoor het erg gevaarlijk wordt.…
Ringtones voor op je mobiele telefoonRingtones voor op je mobiele telefoonMuziek kan polyfoon en monofoon zijn. Zo zit het ook met de beltonen die je op je mobiele telefoon hebt. Maar wat houdt…
Gsm stralen: wat straalt je gsm uit?Dagelijks staan we blootgesteld aan velen soorten stralingen. Bij de woorden straling of elektromagnetische velden begin…
Bronnen en referenties
  • http://www.aquariuswholism.nl/nl/home.html

Reageer op het artikel "GSM en straling; gevaarlijk of maken we ons zorgen om niets?"

Reactie

Steff, 15-04-2014 00:25 #1
Sinds jaren gebruik ik een mobile telefoon z´n gsm geval nu heb ik last van slapeloosheid, ik ben snachts elk uur wakker soms slaap ik weer in om na 1 uur weer wakker te worden. ook heb ik last van hartritme stoornis. toen ik nog geen mobile telefoon had was er mij niks aan de hand. ongeveer 3 jaar geleden begonnen de klachten eerst mijn hart en een paar maanden erna de slaap problemen. zal dit door de straling komen.! als ik mijn medicijnen voor mijn hart niet inneem slaap ik uitstekend.
maar ik denk toch dat het door de gsm straling komt.

Infoteur: Wuppie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!