InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gebitsprothese: kosten en vergoeding

Gebitsprothese: kosten en vergoeding

Gebitsprothese: kosten en vergoeding Een gebitsprothese, ook wel een kunstgebit genoemd, is ter vervanging van verloren gegane tanden en kiezen. Dit kan in de onder-of bovenkaak zijn, of in beide kaken. Wat zijn de kosten en wat wordt er vergoed door de zorgverzekeraar?

Gebitsprothese

Wanneer kiezen en tanden vervangen worden door kunstmatig materiaal, spreekt men van een gebitsprothese. Er wordt ook wel gesproken van een kunstgebit. Een gebitsprothese wordt gebruikt wanneer de eigen tanden en kiezen los staan of eruit vallen. Dit is vaak het gevolg van een ontsteking aan de tanden, kiezen en/of het tandvlees. Een gebitsprothese kan voor bedien kaken nodig zijn, of voor slecht één van de kaken.

Met een gebitsprothese kan zowel de functie, alsmede het uiterlijk van het gebit verbeterd worden. Vaak is men geneigd de hand voor de mond te houden of helemaal niet meer te lachen, wanneer er sprake is van een zeer slecht gebit. Ook het eten gaat vaak moeizaam. Bij ernstige klachten is het soms alleen nog maar mogelijk om vloeibaar voedsel tot zich te nemen.

Voordat een gebitsprothese wordt gemaakt, wordt er een afdruk van de boven-en onderkaak gemaakt, of indien van toepassing, alleen van één van beiden kaken. Het maken van de afdruk is pijnloos, er wordt gebruik gemaakt van een soort cement dat in de mond wordt gebracht. Tevens wordt er een beetregistratie gemaakt om te beoordelen hoe de kaken zich op elkaar sluiten. Wanneer de afdruk met beetregistratie klaar is, zal deze naar het tandtechnisch laboratorium worden gestuurd. Hier wordt er een pasprothese gemaakt. De pasprothese wordt in de kaak aangebracht. Er kan beoordeeld worden of deze goed zit. Alle aanpassingen qua vorm, grootte, kleur tanden etc zijn nog mogelijk.

Wanneer de pasprothese naar wens is, wordt er aan de hand van deze pasprothese een goed passend gebitsprothese gemaakt. De tanden en kiezen worden door een tandarts of door de kaakchirurg onder verdoving getrokken. Meestal zijn hier meerder zittingen voor nodig, tenzij de patiënt nog maar weinig eigen tanden of kiezen heeft. De gebitsprothese wordt bij voorkeur direct na het trekken van de laatste tanden of kiezen aangebracht. Soms betreft dit eerst een tijdelijk gebitsprothese. De eerste tijd zal men erg moeten wennen aan de gebitsprothese. Er kunnen wondjes ontstaan en pijn gevoeld worden. Na verloop van tijd kan de gebitsprothese niet meet goed passend zijn. Deze zal dan aangepast moeten worden. Het niet goed passen na verloop van tijd komt mede door het slinken van de kaak.

Wat kost een gebitsprothese?

Een gebitsprothese kan rechtstreeks op de kaak worden aangebracht, of middels een kliksysteem. Dit wordt ook wel een klikgebit genoemd. Een klikgebit wordt vastgezet op implantaten, die in het bot zijn aangebracht. Het inbrengen van implantaten gebeurt bij de kaakchirurg. Het voordeel van implantaten is dat een klikgebit er steviger op vast zit. Bovendien zal de kaak minder snel slinken, waardoor het uiterlijk van de mond mooier blijft. De kosten van een klikgebit liggen veelal hoger vanwege de dure implantaten.

  • Een klikgebit kost tussen de 3.000 en 3.300. Dit is exclusief de implantaten die nodig zijn om het klikgebit op vast te zetten.
  • Een normaal gebitsprothese kost tussen de 1.100 en 1.500.

De prijzen zijn per prothese, dus voor de onder of de bovenkaak. Wanneer er voor bedien kaken een gebitsprothese nodig is, dan moet men bovenstaande prijzen verdubbelen.

Vergoeding door zorgverzekeraar

De vergoeding door de zorgverzekeraar zijn bij een gebitsprothese 75%. Deze vergoeding valt onder de basisverzekering. De eigen bijdrage is vaak 25% of 250,- tenzij deze onder een aanvullende verzekering valt. Voor een klikgebit is de eigen bijdrage ook vaak 250,-. Wanneer een klikgebit door de verzekeraar wordt afgekeurd, dan zullen de kosten voor de patiënt zelf zijn. Echter, in de meeste gevallen wordt een (klik)gebit goedgekeurd.

Wanneer een gebitsprothese door een kliniek wordt aangepast, moet men er goed op letten dat deze de kosten ook bij de zorgverzekeraar kan en wil declareren.
Gerelateerde artikelen
Garantie bij de tandartsGarantie bij de tandartsGarantie is niet zo vanzelfsprekend bij een tandarts. Juridisch gezien heeft een tandarts een inspanningsverplichting, g…
Tandartsverzekering duurder - tandartstarievenTandartsverzekering duurder - tandartstarievenLet op de tandarts en de tandartstarieven sinds 2012, de tandartstarieven 2012 zijn vrij. De tandartsverzekering 2012 wo…
Tandartsverzekering 2012 + premiesTandartsverzekering 2012 + premiesIn dit artikel: de tandartsverzekeringen + premies 2012. Wat zijn de goedkoopste tandartsverzekeringen? De basisverzeker…
Aanvullende alternatieve geneeswijzen zorgverzekering 2012Aanvullende alternatieve geneeswijzen zorgverzekering 2012Er is een groeiende behoefte aan alternatieve geneeswijzen in Nederland met een bijbehorende vraag naar een aanvullende…
Slim omgaan met je ziektekostenverzekering is geld besparenSlim omgaan met je ziektekostenverzekering is geld besparenEen ziektekostenverzekering ofwel zorgverzekering kost je flink wat geld elke maand. Het is daarom zaak om er zo slim mo…
Bronnen en referenties
  • http://www.wellnesskliniek.com/nl/kunstgebit-klikgebit
  • http://www.praktijkjorritsma.nl/kosten-en-vergoedingen.html

Reageer op het artikel "Gebitsprothese: kosten en vergoeding"

Reacties

St Reiffers, 19-10-2014 09:41 #4
Waarom om de zoveel jaar, wel een nieuwe gratis bril maar als je prothese is versleten na ±7 jaar wel zelf alsnog 25% van de kosten zelf moeten betalen.

Laukens J. P., 30-12-2013 16:52 #3
De brug met kiezen in rechter bovenkaak is er uit gevallen, ik mis daarbij nog enkele kiezen ook links. Wanneer ben je toe aan een kunstgebit. Of is het beter en verstandiger de brug middels een opbouw te laten repareren? Dan houd ik de mogelijkheid om normaal te kauwen.

T. Zuiderwijk, 18-12-2013 21:59 #2
Wat zijn de kosten van een totaal gebitsprothese? Ik ben verzekert bij dsw a top.

Aart Slob, 22-10-2013 06:44 #1
Ook in dit artikel lees ik nergens dat er ook een eigen risico is van 350 in 2013 en 360 in 2014, mist dat nog niet verbruikt is.

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!