InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Garantie bij de tandarts

Garantie bij de tandarts

Garantie bij de tandarts Garantie is niet zo vanzelfsprekend bij een tandarts. Juridisch gezien heeft een tandarts een inspanningsverplichting, geen resultaatsverplichting. Verschillende zorgverzekeraars maken afspraken met tandartsen, waarbij onder andere kwaliteit een aandachtspunt is. Dit wordt ook wel een voorkeurstandarts genoemd. Vaak krijg je als patiënt garantie op je behandeling.

Voorkeurstandarts en tandarts met een zorgovereenkomst

Zorgverzekeraars kunnen een contract afsluiten met een tandarts. Niet iedere tandarts maakt afspraken met een zorgverzekeraar. Zo zijn er tandartsen die met niemand afspraken maken, of met slechts één zorgverzekeraar. Ook zal niet iedere zorgverzekeraar met dezelfde tandarts afspraken maken. Wanneer er tussen zorgverzekeraar en tandarts wel afspraken zijn gemaakt, dan heet deze tandarts een voorkeurstandarts. Ook wordt er wel gesproken van een tandarts met een zorgovereenkomst.

Mislukte wortelkanaalbehandeling

De meest gehoorde klacht is een wortelkanaalbehandeling die mislukt is. Vaak gaat het om een wortelkanaal dat niet goed is schoongemaakt, slechts gedeeltelijk is gevuld of een afgebroken vijltje dat achtergebleven is. Een achtergebleven vijltje is meestal geen probleem en hoeft niet verwijderd te worden, de andere twee klachten zullen wel opnieuw behandeld moeten worden. Wanneer het wortelkanaal niet ver genoeg gevijld, schoongemaakt en gevuld is, krijgen bacteriën de kans achter te blijven en een grotere ontsteking te veroorzaken. Dit neemt dubbel kosten met zich mee voor de patiënt, die niet altijd door de zorgverzekeraar worden vergoedt. Een en ander hangt af van de jaarlijkse vergoeding die de patiënt krijgt. Vaak vraagt men zich dan ook af of de rekening wel betaald moet worden indien de wortelkanaalbehandeling is mislukt.

Inspanningsverplichting

Iedere tandarts heeft een inspanningsverplichting. Dit houdt in dat de tandarts zich in moet spannen om de patiënt zo goed mogelijk te helpen. In geval van een wortelkanaalbehandeling is de tandarts verplicht deze zo goed mogelijk uit te voeren. Wanneer de patiënt vraagt om verdoving, is de tandarts verplicht deze te geven. Iedereen heeft immers recht op verdoving. Hierbij moet de tandarts het juiste verdovingsmiddel toedienen. Wanneer de tandarts een middel toedient waarvan hij weet dat deze niet verdooft, voldoet de tandarts niet aan de inspanningsverplichting. Ook wanneer de tandarts weigert de wortelkanaaltjes schoon te maken om ongegronde redenen, voldoet hij niet aan de inspanningsverplichting. De inspanningsverplichting is iets heel anders dan de resultaatverplichting.

Resultaatsverplichting

De resultaatsverplichting is een verplichting die meer voorkomt in de handel. Bij tandartsen komt deze verplichting niet voor. De verplichting houdt in dat er resultaat te zien moet zijn. Wanneer een winkel een televisie verkoopt, moet deze het doen. Doet hij het niet, dan is de winkel verplicht deze te herstellen en de klant een werkende televisie te leveren. Een wortelkanaalbehandeling moet door een tandarts zo goed mogelijk uitgevoerd worden, maar de tandarts is niet verplicht om deze ook helemaal te genezen. Immers, het resultaat is vaak erg onzeker. Van alle wortelkanaalbehandeling slaagt minimaal 40 procent, ondanks alle goede bedoelingen en behandelingen door de tandarts. Omdat dit slagingspercentage zo laag is, kan van de tandarts niet verwacht worden dat het resultaat gedekt wordt. De rekening voor herbehandeling is daarom ook voor de patiënt. De patiënt kan dan kiezen uit het opnieuw uit laten voeren van een wortelkanaalbehandeling of de kies te laten trekken. Alleen wanneer de patiënt kan aantonen dat de tandarts nalatig is geweest in zijn inspanningsverplichting, kan de rekening teniet worden gedaan. Vaak is dit zeer moeilijk aan te tonen en kost een hoop geld en de gang naar de rechtbank. Het probleem is dat veel tandartsen zich verschuilen achter de inspanningsverplichting bij gemaakte fouten.

Garantie op tandarts

Toch is er gedeeltelijke garantie op de tandarts, vooral wanneer deze een contract met een bepaalde zorgverzekeraar heeft. Vaak bestaat de garantie uit het niet hoeven betalen van kosten voor een herbehandeling, wanneer er iets niet goed gegaan is. Bijvoorbeeld een afgebroken kroon die onder normale omstandigheden niet had mogen afbreken. Het beste is met de eigen zorgverzekeraar te bespreken welke tandarts onder contract staat bij hun, en tot hoever de garantie reikt. Want ook dit kan per zorgverzekeraar erg verschillen. Vooraf informeren bespaart achteraf een hoop ellende. Tandartsen die geen contract of zorgovereenkomst hebben afgesloten met een zorgverzekeraar geven vaak minder garantie, omdat deze niet via de zorgverzekeraar loopt. Toch mag ook van deze tandartsen verwacht worden dat ze voldoen aan de inspanningsverplichting. Van de tandarts mag bijvoorbeeld verwacht worden dat deze een kroon op de juiste manier en zorgvuldig aanbrengt. Wanneer de kroon vrij snel weer loslaat, is dit vaak het gevolg van het niet goed aanbrengen. De tandarts zal in deze gevallen zelf geen kosten in rekening brengen. Wanneer de tandarts aan kan tonen dat de patiënt onvoorzichtig is geweest met de kroon of de aanwijzingen van de tandarts niet heeft opgevolgd, zijn de kosten voor de patiënt. Vraag bij de eigen tandarts of deze garantie geeft om behandelingen: dit kan per tandarts sterk verschillen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Inspanningsverplichting
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Resultaatsverplichting
  • http://www.deltalloyd.nl/zorgverzekering/zorg/mondzorg/tandartsen.jsp

Reageer op het artikel "Garantie bij de tandarts"

Reactie

Maria Roelofsen, 16-06-2015 16:03 #1
Hallo,
Speciaal omdat deze tandarts cereckronen kon maken als enige op Texel ben ik overgestapt naar een nieuwe tandarts wat op een fiasco is uitgelopen.
Er zijn twee cereckronen bij mij geplaatst door mijn nieuwe tandarts. Allebei met permanente lijm vastgezet, ondanks moeilijke wortelkanaalbehandeling. Eén is er na veel pijn inmiddels weer uitgetrokken. De andere kroon, blijkt nu ineens op de laatste foto, staat op 4 'pootjes' die duwen nu op onderliggende zenuw, waardoor de kies zeer gevoelig is geworden. Dit bleek voor de tandarts zelf ook een verrassing? Want dit was dus helemaal niet de bedoeling! Dit moet dus in de nabije toekomst ook nog gefixt. Ik zit dus nu met een getrokken kies/kroon en een kies met een verkeerde kroon. Ik heb nu dus een kroongarantie van 5 jaar en ik moet nog een implantaat krijgen, maar ik ben alle vertrouwen in deze tandarts kwijtgeraakt! Ondanks dat hij heeft aangeboden alleen voor de implantaat de materiaalkosten te rekenen. Nu wil ik dus graag terug naar mijn oude tandarts. Dat ik alle kosten voor de implantaat weer moet betalen bij mijn oude tandarts neem ik dan maar voor lief, maar raak ik dan mijn kroongarantie ook kwijt?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 02-07-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!