InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tea Tree Oil, wat is het en wat kun je ermee?

Tea Tree Oil, wat is het en wat kun je ermee?

Tea Tree Oil, wat is het en wat kun je ermee? Teatree-olie wordt gewonnen uit de bladeren van de Melaleuca Alternifoliaboom in Australië. Teatree-olie is een product met veelzijdige verzorgende aspecten. Zo remt de Teatree-olie bijvoorbeeld de groei van schimmels en virussen af. Wat is Teatree-olie en waarvoor kun je Teatree-olie allemaal gebruiken?

Teatree-olie

Voor de verzorging van het lichaam grijpen mensen steeds vaker naar natuurlijke middelen. Een besef, dat mensen die dichter bij de natuur staan zich altijd uitstekend met producten uit de natuur zelf hebben kunnen redden enerzijds, en een wantrouwen jegens synthetische grondstoffen anderzijds ligt hieraan ten grondslag. Mooier wordt het, als bepaalde grondstoffen geschikt zijn bij de behandeling van allerlei kwalen en tegelijkertijd gebruikt kunnen worden bij de verzorging van het lichaam. Eén van dit soort grondstoffen is: Teatree-olie. (Soms ook geschreven als Tea Tree Oil.)

Australië

De oorspronkelijke bewoners van Australië hadden een gedegen kennis van de planten die ze in hun omgeving vonden. Bovendien wisten zij waar deze planten het beste bij te gebruiken waren. Zo ontdekten zij dat de bladeren van de Melaleuca Alternifolia-boom allerlei heilzame werkingen hadden. Bladeren konden worden fijngewreven en vervolgens worden toegepast om bijvoorbeeld huidaandoeningen te behandelen. Later werd een procedé ontdekt waarbij door stoomdistillatie etherische olie uit twijgen en bladeren van deze boom kon worden gewonnen. Zo gebeurt het nu nog. De Melaluaca Alternifolia komt voor in Australië aan de noordkust van New South Wales en het zuiden van Queensland. De boom heeft op naalden lijkende bladeren en kleine gele of crèmekleurige bloesems. De boom groeit het beste in vochtige, moerasachtige gebieden, en kan zes tot zeven meter hoog worden.
De Melaluaca Alternifolia heeft met zijn lange dunne stam en vele vertakkingen die al laag bij de grond beginnen meer een struikachtig uiterlijk.

Teatree

De naam 'teatree' voor de Melaleuca Alternifolia-boom is terug te voeren op de tijd dat kapitein James Cook voet aan wal had gezet in Australië (1769). Aan boord was ook de bekende botanicus Sir Joseph Bank aanwezig. Op zijn terugreis had deze een aantal geurende bladeren meegenomen van de Melaleuca Alternifolia, waarvan een soort extract kon worden bereid. Men noemde dit een soort 'thee'. (Engels: tea). Onze huidige thee lijkt hier overigens in niets meer op. De boom, waar deze bladeren van waren geplukt, werd daarom 'teatree' genoemd.

Geschiedenis

De oorspronkelijke Australische bevolking gebruikte de bladeren van de teatree al langer voor de behandeling van brandwonden, wonden, pijnen, en ter bestrijding van infecties en huidaandoeningen. Nadat de bladeren waren meegenomen naar Europa kwamen ze in de belangstelling. Er werd vastgesteld dat er inderdaad een reinigende, ontsmettende werking van teatree uitging. Plantages werden aangelegd, om meer van deze bomen te kunnen oogsten. Teatree werd vele jaren gebruikt, maar na de tweede wereldoorlog kregen synthetische producten de overhand. Natuurlijke producten raken meer in de vergetelheid. De laatste decennia begon, mede door een bewustwordingsproces inzake natuur en milieu, teatree aan een hernieuwde opmars. Uit diverse onderzoeken zijn diverse geneeskundige toepassingen inmiddels bevestigd.

Eigenschappen van teatree-olie

Er bestaan verschillende soorten teatree-olie, met werkzame stoffen in verschillende concentraties. Naar de diverse soorten wordt nog steeds onderzoek gedaan, zodat je de juiste soort in de juiste situatie gebruikt. Teatree-olie is werkzaam tegen:
  • Bacteriën
  • Schimmels
  • Virussen
  • Insecten

Antiseptisch en bacteriedodend

Een van de eigenschappen van teatree is de antiseptische en bacteriedodende werking. Door teatree aan te brengen op snij- en schaafwondjes worden deze gedesinfecteerd. Extra voordelen van teatree zijn dat het niet vlekt en op wondjes niet prikt. Vooral voor kinderen dus erg belangrijk! Als antiseptisch middel kun je de teatree-olie goed gebruiken voor de huidverzorging. Bijvoorbeeld bij puistjes, acne, mee-eters.

Schimmeldodend

Schimmelinfecties kunnen met teatree erg goed worden behandeld. Denk hierbij aan voetschimmels, kalknagels, etc.

Tegen virussen

Teatree kan succesvol worden gebruikt om virusinfecties te bestrijden. Denk bijvoorbeeld aan waterpokken, griep en verkoudheid.

Tegen insecten

Teatree heeft een typerende geur. Sommige mensen vinden de geur niet prettig, anderen juist wel. De geur verdwijnt ook weer snel. Als je enkele druppels in een geurbrander doet, blijft deze langer hangen. Insecten blijven dan liever weg.

Samenstelling

Teatree-olie bevat een aantal bestanddelen:
  • Alfa pineen
  • Alfa terpineen
  • Alfa terpinol
  • Cineol
  • Gamma terpineen
  • Para cymene
  • Terpineen 4-ol
  • Terpinolen
Belangrijk is, dat het gehalte aan para cymene niet te hoog mag zijn, omdat dit huidirritatie zou kunnen veroorzaken. Het gehalte aan terpineen 4-ol mag weer niet te laag zijn, omdat er anders onvoldoende geneeskrachtige werking is. Vastgesteld is dat het gehalte aan terpineen 4-ol minstens 30% moet zijn.

Vóór het gebruik

Hoewel teatree-olie een mild werkend middel is, dat in principe niet giftig of irriterend is, is het altijd verstandig voorzichtig te zijn. Dat houdt in: voor gebruik controleren of er geen sprake is van overgevoeligheid. Enkele gebruikstips:
  • De huid kan gevoelig reageren op onverdunde teatree-olie. Het is goed daarom eerst een kleine huidtest te doen. Dat kun je doen door een paar druppels een paar uur op de rug van je hand te laten inwerken. Als er sprake is van irritatie, dan spoel je goed af. Gebruik de teatree-olie voortaan alleen verdund met water of olijfolie. Test ook dat even uit.
  • Als teatree te geconcentreerd is kun je deze verdunnen met gedestilleerd water of alcohol.
  • Laat teatree-olie nooit in contact komen met de ogen.
  • Teatree-olie moet alleen uitwendig gebruikt worden.
  • Teatree-olie heeft een sterke werking. Tijdens de zwangerschap en bij baby's (tot 18 maanden) alleen verdund gebruiken.
  • Ook bij huisdieren de teatree alleen verdund gebruiken.
  • Let bij de aanschaf van teatree erop dat je goede kwaliteit koopt. Mindere kwaliteit kan goedkoper zijn, maar ook minder effectief.
  • Teatree mag bij gebruik geen vlekken achterlaten. Als dat wel gebeurt, dan heb je waarschijnlijk geen zuivere teatree-olie.

Toepassingen

Teatree-olie is op een aantal verschillende manieren te gebruiken. Een kleine opsomming:
ToepassingKorte beschrijving
AromaIn geurbrander of schaaltje heet water enkele druppels
BadEen aantal druppels in het badwater
BegietingEnkele druppels in een beker
CrèmeVoeg wat teatree toe aan je eigen verzorgende crème
HaarwaterMeng enkele druppels met alcohol
InhalerenDoe enkele druppels in een bak heet water
KompressenGiet wat teatree op een natte doek
MassageVermeng de teatree met plantaardige olie
MondspoelingDoe enkele druppels in een glas water. Spoelen, niet inslikken!
LotionMeng enkele druppels toe aan water of alcohol.
OnverdundMet de vinger, doekje of wattenstaafje op de gewenste plek aanbrengen.
ShampooMeng enkele druppels met je eigen shampoo

Lees verder

© 2012 - 2017 Hansvg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Tea Tree lijn van The Body ShopOm je huid schoon en zuiver te houden heeft The Body Shop een Tea Tree lijn uitgebracht. Deze lijn bevat allerlei produc…
Natuurlijk mooi met Tea treeTea tree is kiemdodend en schimmelwerend waardoor het ideaal is om te gebruiken in schoonheidsproducten voor de vette en…
Acne en vette huid, behandeling met etherische olieAcne en vette huid, behandeling met etherische olieWat kun je doen tegen acne? Voor de behandeling van acne of een vette onzuivere huid zijn etherische olien ideaal. Bij r…
Biografie Hilarie BurtonHilarie Burton is een 27 jarige actrice die onder andere speelt in de bekende serie One Tree Hill. Ook was ze VJ bij MTV…
Woordenschat tuin Nederlands-Engels-FransWoordenschat tuin Nederlands-Engels-FransDeze uitgebreide lijst bevat de voornaamste woordenschat in verband met de tuin in het Nederlands, het Engels en het Fra…
Bronnen en referenties
  • Teatree-olie (Heidelore Kluge, 1995-1999)
  • Tea Tree Oil (V. van Deelen-Leenders, 2002)

Reageer op het artikel "Tea Tree Oil, wat is het en wat kun je ermee?"

Reacties

Louretta, 12-12-2016 17:52 #14
Hallo, ik had even een vraagje:Ik heb een shampoo voor mijn hond gekocht waar Tea Tree in verwerkt zit, omdat mijn hond last had van korstjes en schilfers op zijn rug.Kan ik hem er zo mee wassen of moet het eerst verdunt worden met water?
En is het niet schadelijk voor de hond zijn huid? Reactie infoteur, 13-12-2016
In de shampoo zit tea tree verwerkt, maar dat is hierin natuurlijk maar een klein bestanddeel. Je hoeft het dus niet extra te verdunnen, maar het is altijd verstandig niet te overdrijven in de hoeveelheden die je gebruikt. Het is altijd goed om te kijken hoe je hond op de behandeling reageert.

Raf, 04-08-2016 06:47 #13
Voor een infectie van bv. Lyme tegen te gaan gaan door op de tekenbeet de druppels te doen zal je van een kale kermis kunnen thuiskomen hoor. De beet zal wel niet ontsteken maar het zal de gevreesde rode kring niet stoppen (als je ze al krijgt, 50 procent van de besmette mensen vertonen dit). Reactie infoteur, 04-08-2016
Tea tree olie helpt bij het tegengaan van een ontsteking. De ziekte van Lyme of andere door dieren overgebrachte ziektes kun je er inderdaad niet mee tegengaan. Dit soort ziektekiemen wordt immers rechtstreeks in de bloedbaan gebracht, waar tea tree olie dus niet meer bij kan. Ben je door een teek gebeten, ga dan even langs de huisarts!

Ineke, 10-07-2016 13:42 #12
Ik had hvm ziekte na de ha geweest zalf voorgeschreven voor de pijn en jeuk dat kost 21 euro aan eigen bijdrage tea tree geprobeerd tot mijn verbazing na nog geen 10 minuten weg jeuk en pijn. Heb het dagelijks even in gesmeerd echt een wondermiddel

Alfred Liebrand, 08-06-2016 14:31 #11
Ik zou het willen gebruiken voor luizen bij vogels. Kan dat? Reactie infoteur, 08-06-2016
Tea tree wordt bij vogels niet aangeraden.

Jose Schellekens, 22-02-2016 08:41 #10
Heb astma gebruik daarvoor een turbuhaler, mag ik dan tussendoor mijn mond spoelen met tea tree oil gemengd met water? Reactie infoteur, 22-02-2016
Tea tree heeft een sterke geur. Er kunnen effecten zijn op je ademhaling, als je het flesje tee trea opent kun je al opmerken in hoeverre je hiervoor gevoelig bent. Ik zou beginnen met een zeer verdunde oplossing, slechts één of twee druppels in een glas water als je gaat spoelen. Observeer of er effecten zijn.

Carla Sluiter, 01-02-2016 20:36 #9
Heb een jonge kat zeven maanden heeft een allergie, krabt zich helemaal open, heeft al diverse medicatie gehad, zelfs bij een specialist geweest. Nu zijn er diverse bloederige plekken die hij herhaaldelijk open krabt, zou teatree olie kunnen verzachten? Anders is het eigenlijk einde verhaal. Reactie infoteur, 15-03-2016
Lastig. Ik begrijp dat je in ieder geval íets wilt proberen. Gevoelige huid kan sterk reageren op teatree, en dat kan krabben juist in de hand werken. Voor katten is teatree niet geschikt, voor deze dieren is het giftig. Bij andere huisdieren zou je héél voorzichtig kunnen beginnen met water, waarin je enkele druppels teatree hebt gedaan. Kijk goed naar het effect. Worden de reacties en het krabben sterker en blijft dat zo, dan kun je er beter niet mee doorgaan.

Bowien, 12-12-2015 10:25 #8
Ik gebruik de olie meestal als ik een koorstuitslag voel opkomen. Meestal werkt het soms ook niet. Ik heb een zeer lage weerstand en pak bijna iedere infectie of virus op de laatste tijd. Ik zit nog in de onderzoek face hoe dit komt. Nu zag ik tot voor kort tot mijn grote schrik dat ik kleine wratjes rond en op mijn vagina heb. Ik heb deze meerdere malen met een wattenstaafje met olie aangestipt. Iemand een idee hoe lang ik dit moet doen, zie geen resultaat… 😕 Reactie infoteur, 12-12-2015
Je ziet (nog) geen resultaat, dus het lijkt me verstandig met de huisarts contact op te nemen.

Als in het algemeen je weerstand laag is, is het goed te kijken naar:
je voedingspatroon
slaap je wel genoeg?
rook, drink je (teveel)?
Maar ik begrijp dat je dit met je huisarts al aan het nazoeken bent.

Evelien, 01-07-2015 09:29 #7
Ik smeer het eigenlijk overal op m'n lichaam als ik iets heb, puistje, zweetbultjes, wondjes en het werkt (bij mij) ook goed tegen acne.

Adriana, 08-04-2015 15:37 #6
Ik heb last van parodontitis, door bacterien wordt het tandbeen aangetast, zou dit proces een halt toegeroepen kunnen worden door het gebruiken van tea tree(spoelen)?alma Reactie infoteur, 09-04-2015
Tea tree zou inderdaad een bijdrage kunnen leveren. Maar in het geval van een bacteriële infectie zul je ongetwijfeld van je behandelend arts ook medicatie voorgeschreven gekregen hebben. Overleg met je arts is dus raadzaam.

Willem Verkaik, 03-11-2014 20:57 #5
Ik heb gelezen in de reacties dat dit middel ook werkt tegen vlooien en teken maar dat wil ik wel zeker weten.
ik las namelijk op facebook dat je vlooien kan vangen met een schoteltje water en een kaarsje er in.
wat denk je noppes! vandaar dat ik wil weten of tea tree olie wel werkt! toepassingen zijn mij eigenlijk te veel.
of bestaan wonderen toch nog! Reactie infoteur, 03-11-2014
Wonderen bestaan, maar een beetje realisme kan geen kwaad.
De sterke geur van Tea Tree is voor insecten en ander klein ongedierte (zoals vlooien) erg onprettig. Als je huisdier behandeld is, zullen vlooien zich dan ook niet gemakkelijk hechten. Heeft je huisdier al last van vlooien, dan helpt Tea Tree olie om ze weg te krijgen.

Mlh Kuiper Dingemans, 13-10-2014 13:55 #4
Wil tea tree gebruiken tegen vlooien voor kleine hond. Wat kan ik het beste hiervoor gebruiken? Een vriendelijke groet. Reactie infoteur, 13-10-2014
Begin met een verdund mengsel, zodat je kunt zien welk effect de tea tree op de huid van de hond heeft. Denk aan een paar druppels per glas, in dit mengel uitgieten en in de vacht kammen, zodat het ook de huid bereikt. Als het goed verdragen wordt kun je de dosis iets opvoeren tot een druppel of 4 à 5 per glas. Tea tree is alleen voor uitwendig gebruik geschikt, dus kijk hoe de hond ermee omgaat.

Marcel, 26-06-2014 16:30 #3
Ondanks de vele goede eigenschappen van teatree-olie zijn er ook mensen allergisch voor zonder dat ze dit weten. Ikzelf heb een tijd lang een product gebruikt tegen kalknagels waarin deze olie verwerkt zit. Niet wetende dat ik er allergisch voor was ben ik dapper al m'n teennagels gaan behandelen. Ik kreeg jeukende blaasjes en de huisarts deed dat af met een schimmeltje en gaf daar een zalfje voor. Ik vrolijk doorgaan met de olie en tot bloedens toe m'n voeten helemaal kapot. Zo erg zelfs dat ik in een anafylactische shock terecht dreigde te komen. Dit is te verklaren omdat de olie via open wonden mijn lichaam was binnen gedrongen. Het heeft heel lang geduurd voordat mijn lichaam deze stof kwijt was en heb er over het hele lichaam hele nare klachten van gehad.

Ik ben dit op het spoor gekomen via de pedicure- de fabrikant en verder speurwerk en puzzeltjes aan elkaar leggen want sinds enkele weken ben ik dit product weer gaan gebruiken en begint de ellende weer overnieuw.

Ik ben niet tegen teatree-olie en zal het voor mensen die er niet allergisch voor zijn heel goed (kunnen) werken maar er blijken meer mensen te zijn die deze stof niet kunnen verdragen. Reactie infoteur, 26-06-2014
Je hebt natuurlijk gelijk. Als de verwachte uitwerking uitblijft en je hebt last van vreemde verschijnselen dan kan er sprake zijn van een allergische reactie. Bij welk middel ook moet je alert blijven en bij twijfel altijd de huisarts raadplegen.

J. de Jong, 17-06-2014 19:25 #2
Ik gebruik het voor een telkens terugkerend herpesvirus op de lippen, ligt insmeren en na een korte tijd zijn de blaasjes verdwenen- en ook bij een tekenbeet-eerst de teek verwijderen -dan 3 druppels Tea Tree Oil op het wondje doen pleister erop en over 4 uur weer doen, komt er toch een rode kring dan direct naar de huisarts gaan.

Mevr E. D. Keip, 05-04-2013 09:40 #1
Van mijn bezoek aan mijn dochter, Sydney, neem ik altijd tea tree oil mee. Echter vanwege mijn hoge leeftijin zal van zo'n reis niets meer komen. In uw artikel vind ik geen gegevens waar tea tree oil te verkrijgen is in Holland, tegen een normale redelijke prijs. Dit laatste van veel belang, daar ik tea tree oil veel gebruik maar geen miljonair ben!
Ik hoop dat dit schrijven voldoet aan InfoNu!
Met vriendelijke groet, E.D.Keip Reactie infoteur, 05-04-2013
Tea Tree Olie wordt via webshops verkocht, maar bijvoorbeeld ook bij diverse drogisterij-ketens.

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 05-06-2017
Subrubriek: Diversen
Reacties: 14
Medische informatie…
Schrijf mee!