InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Nationaal Schoolontbijt - voor de tiende keer

Nationaal Schoolontbijt - voor de tiende keer

Nationaal Schoolontbijt - voor de tiende keer Het Nationaal Schoolontbijt is een ontbijtevenement waar vele scholen in Nederland aan meedoen. Elk jaar begin november wordt er van het ontbijt een feestje op school gemaakt. Het Nationale Schoolontbijt wordt sinds 2003 georganiseerd. Bij de tiende keer doet de basisschool 't Ienster in Ballum ook mee.

OBS 't Ienster in Ballum

Tiende

Het Nationale Schoolontbijt wordt sinds 2003 georganiseerd. Door het hele land wordt er in diverse scholen ontbeten. Honderdduizenden kinderen doen er aan mee. In 2012, bijvoorbeeld, is het de tiende keer en bij deze lustrumeditie zitten ongeveer 500.000 kinderen op 2.500 basisscholen een keer samen aan tafel voor een gezond ontbijtje.

Stichting Brood

Het Nationaal Schoolontbijt wordt georganiseerd door het Voorlichtingsbureau Brood. Een goed ontbijt is te belangrijk om over te slaan en ook te belangrijk om het er maar één week in het jaar nadrukkelijk over te hebben. De voorlichting is er dan ook op gericht om het belang van elke dag een goed ontbijt te onderstrepen.

Lespakketten

De organisatie van Het Nationaal Schoolontbijt maakte voor de laagste en de hogere klassen van de basisschool een film over ontbijten. De kinderen ontdekken met deze leerzame film het belang van een goed ontbijt. Ze ontdekken ook of ze zelf wel goed ontbijten. Het blijkt dat er nog te veel kinderen zonder fatsoenlijk ontbijten naar school worden gestuurd.

Waarom ontbijten

Het ontbijt is een belangrijke maaltijd van de dag.
  1. het geeft energie;
  2. levert voedingsstoffen;
  3. stimuleert een goede stoelgang;
  4. helpt bij het op gewicht blijven;
  5. is lekker en gezellig.

1. Ontbijt geeft energie en houdt scherp
Het lichaam heeft een ontbijtje nodig om met energie aan de dag te beginnen. Het ontbijt levert 10 tot 15% van de energie en voedingsstoffen van de dagelijkse behoefte. Vooral brood is belangrijk, vanwege de koolhydraten die de hersenen nodig hebben om goed te kunnen werken.

2. Ontbijt levert voedingsstoffen
Het ontbijt levert belangrijke voedingsstoffen. Denk daarbij aan vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

3. Ontbijt helpt voor een goede stoelgang
Het ontbijt is de eerste maaltijd na de nacht waarin niets is gegeten en gedronken. Een goed en vezelrijk ontbijt laat de darmen werken en stimuleert de stoelgang. Na een goed ontbijt kun je beter poepen en heb je minder last van buikpijn.

4. Ontbijt helpt om een goed gewicht te houden
Het ontbijtje helpt bij het houden van een goed gewicht, omdat iemand die een goede bodem in de maag heeft minder snel naar een tussendoortje grijpt om de honger te stillen. Een ontbijt met veel vezels is het beste.

5. Ontbijten is lekker en gezellig
Het ontbijt is een leuk begin van de dag. Het is gezellig en lekker om met elkaar aan tafel te genieten van vers brood en lekker beleg.

De Echte Bakker

De broodjes van het Nationale Schoolontbijt komen van de Echte Bakkers.

Website

Het Nationale Schoolontbijt heeft een website waar het nieuws en de activiteiten zijn te volgen. Ook staan er ontbijtrecepten en lekkere broodjes op. Tientallen heerlijke broodjes voor diverse gelegenheden staan uitgestald met de recepten er bij.

Brody

Brody, het boterhammetjes met een gezichtje, pootjes en armpjes, is de mascotte van het Nationale Schoolontbijt. Het is een stripfiguurtje die in diverse strips het belang van het ontbijt propageert. Brody is ook de spelmaker in het Grote Ontbijtspel, dat online te spelen is.

Prinses Maxima

Prinses Maxima der Nederlanden ziet ook het belang van een goed ontbijtje in. Zij bracht op de ochtend van 1 november 2012 een verrassingsbezoek aan de basisschool De Zonnewijzer in Leidschendam. De kinderen van die school ontbeten daar samen. Het Oranje Fonds, het goede doel, waarvan Prinses Maxima de beschermvrouwe is, was dit jaar een van de goede doelen waar het Nationale Schoolontbijt zich voor inzet. Het Oranje Fonds kreeg 50.000 euro.

Goede Doelen

Het Nationaal Schoolontbijt zet zich in voor goede doelen. Elk jaar kiezen ze er één of meer uit die dan een donatie krijgen. Dat geld komt van de deelnemende scholen die een kwartje per ontbijt afstaan voor het goede doel. De doelen die gekozen worden zetten zich in voor kinderen. In 2012 waren de goede doelen Oranje Fonds en Bake for Life aan de beurt.

Ballum Ameland

De kinderen van OBS t Ienster in Ballum vierden op 1 november 2012 hun schoolontbijt met lekkere broodjes en melk. Alle kinderen van de school zaten samen met de juffen en enkele ouders aan tafel voor een goed begin van de dag. Andere jaren kwamen de kinderen bijvoorbeeld samen in het gemeentehuis in Ballum, om samen met de burgemeester te ontbijten of deden ze een broodproject op school. Zo wordt er elk jaar een nieuwe draai aan het schoolontbijt gegeven om het belang van de eerste maaltijd van de dag te onderstrepen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Nationaal SchoolontbijtHet Nationaal SchoolontbijtIn 2003 geleden startte Het Nationaal Schoolontbijt als een proef op een paar scholen. Dat bleek een groot succes. Nu zo…
Vermaning in Ballum op Ameland - Doopsgezinde kerkVermaning in Ballum op Ameland - Doopsgezinde kerkHet dorp Ballum op Ameland heeft twee kerken, een hervormde en doopsgezinde, die ook wel Vermaning wordt genoemd. In 201…
Kerstboomwerpen - Kampioenschap op AmelandKerstboomwerpen - Kampioenschap op AmelandElke Oudjaarsdag staat Ballum op Ameland in het teken van het kampioenschap Kerstboomwerpen. Met sneeuw en hagel, in een…
Naakt recreëren op AmelandNaakt recreëren op AmelandZwemmen en op het strand liggen is een heerlijke bezigheid. Er zijn maar een paar dingen die nog lekkerder zijn en een e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nationaal Schoolontbijt logo
  • Persbureau Ameland
  • Het Nationale Schoolontbijt

Reageer op het artikel "Nationaal Schoolontbijt - voor de tiende keer"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 29-11-2015
Gepubliceerd: 01-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Ameland
Medische informatie…
Schrijf mee!