InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het Nationale schoolontbijt is niet zo gezond als het lijkt

Het Nationale schoolontbijt is niet zo gezond als het lijkt

Het Nationale schoolontbijt is niet zo gezond als het lijkt Het Nationale schoolontbijt is in het leven geroepen om de gezondheid van kinderen te bevorderen. Toch is het Nationale schoolontbijt niet zo gezond als het lijkt. De Nederlandse organisatie foodwatch, die het Nationale schoolontbijt eens goed onder de loep heeft genomen, noemt het schoolontbijt zelfs zeer ongezond. Foodwatch staat achter het initiatief van het Nationaal schoolontbijt. Foodwatch vindt het schrijnend dat een van oorsprong goed initiatief, wordt gekaapt door de levensmiddelenindustrie. Op deze manier krijgen kinderen alsnog een ongezond ontbijt voorgeschoteld.

Het Nationaal Schoolontbijt

Het Nationaal Schoolontbijt is een groot ontbijtevenement. Een ontbijtevenement dat jaarlijks wordt georganiseerd. Het initiatief van het schoolontbijt is opgezet door het Voorlichtingsbureau Brood. Het Voorlichtingsbureau werd gesteund door het Voedingscentrum en de Maag Lever Darm Stichting.

Aantal scholen die deelnemen

Tijdens de week van het Nationaal Schoolontbijt worden kinderen in de basisschoolleeftijd gemotiveerd om iedere ochtend te ontbijten. Naast een informatief lespakket, wordt er daarom voor de basisscholen een ontbijtfeestje georganiseerd. In 2013 zullen de basisscholen voor de elfde keer een ontbijt organiseren. Dit in het kader van het Nationaal Schoolontbijt. Dit ontbijt vindt plaats in de week van 5 tot en met 8 november 2013. Naar verwachting zullen er ruim 2.000 basisscholen deelnemen aan het Nationaal Schoolontbijt 2013.

Het belang van ontbijten

Het is een wetenschappelijk feit dat een goed ontbijt belangrijk is. Zo zorgt het ontbijt voor energie en focus. Dit is heel belangrijk als je een lange school- of werkdag voor de boeg hebt. Bovendien stimuleert het de stoelgang. Het ontbijt levert (idealiter) een goede hoeveelheid aan dagelijkse voedingsstoffen. Daarnaast kan een goed ontbijt overgewicht helpen voorkomen. Omdat veel kinderen onvoldoende of zelfs niet ontbijten is het stimuleren van het iedere ochtend ontbijten een goede zaak.

Het Nationaal Schoolontbijt, gezond of ongezond?

Ondanks dat voedselwaakhond Foodwatch het idee van een schoolontbijt steunt, is de organisatie van mening dat het Nationaal Schoolontbijt, als ontbijt niet gezond is voor de kinderen. Het belang van ontbijten mag dan onder de aandacht worden gebracht, maar tegelijkertijd wordt er volgens Foodwatch een ontbijt geserveerd dat alles behalve gezond is voor kinderen.

Samenstelling Nationaal Schoolontbijt

Het Nationaal Schoolontbijt 2013 bevat per groep van 25 leerlingen:
Versgebakken brood en broodjes:
  • 18 krenten- of mueslibollen,
  • 18 bruine bolletjes;
  • 2 gesneden volkoren- of meergranen broden

Daarnaast:
  • 1 kuipje Blue Band Goede Start!
  • 1 pot Frutesse Appel-Kaneel Fruitstroop
  • 4 kuipjes ERU Kids smeerkaas
  • 1 pak Venz Kwinkslag
  • 1 pot Fair Trade Aarbeien Extra Jam
  • 3 literpakken Campina halfvolle melk
  • 1 pak Milner 30+ kaas
  • 2 literpakken Appelsientje sinaasappelsap

Broodbeleg

Over de keuze van de broodsoorten, krentenbollen, mueslibollen en vers bruin- en volkorenbrood, is Foodwach redelijk tevreden. Het probleem zit hem echter in de keuze van soorten broodbeleg. Diverse broodbelegsoorten, die behoren tot de het schoolontbijt, zijn niet verantwoord. Het gaat hier om de ERU Kids smeerkaas, Fruitstroop en de Venz Kwinkslag. Deze producten bevatten namelijk stuk voor stuk te veel zout of suiker, waardoor de producten niet meer passen binnen een gezond ontbijt.

Fruit

Fruit neemt een belangrijke positie in, in de schijf van vijf,. Fruit mag in een gezond ontbijt dan ook niet ontbreken. Toch ontbreekt fruit tijdens het Nationaal Schoolontbijt. Dit is dan ook een gemiste kans om kinderen op het belang van het eten van fruit te wijzen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nationaal Schoolontbijt - het belang van een goed ontbijtjeNationaal Schoolontbijt - het belang van een goed ontbijtjeHet Nationaal Schoolontbijt is een ontbijtevenement waar vele scholen in Nederland aan meedoen. Elk jaar begin november…
Het Nationaal SchoolontbijtHet Nationaal SchoolontbijtIn 2003 geleden startte Het Nationaal Schoolontbijt als een proef op een paar scholen. Dat bleek een groot succes. Nu zo…
Venz hagelslag op de ontbijttafelVenz hagelslag op de ontbijttafelWij Nederlanders kunnen bijna niet zonder onze hagelslag. Op YouTube is een aardig filmpje te zien over verschillende on…
De allereerste Koningsspelen en het vervolgDe allereerste Koningsspelen en het vervolgVrijdag 26 april 2013 is de eerste dag van de Koningsspelen. Het Nationaal Comité Inhuldiging zwengelt de sportieve dag…
Mijn droom voor ons land - Het boekMijn droom voor ons land - Het boekHet werd Nederlanders voorafgaand aan de troonswisseling van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander beloofd door…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.com
  • www.foodwatch.nl

Reageer op het artikel "Het Nationale schoolontbijt is niet zo gezond als het lijkt"

Reactie

Nicole, 30-10-2013 10:26 #1
Gaan we nu overal over lopen zeuren! Waar is het einde! BELACHELIJK! Hoezo ongezond?
Hou alstublieft op! Reactie infoteur, 03-11-2013
Hallo Nicole,

Je hebt helemaal gelijk, alleen het onderwerp was zo belangrijk dat er een artikel aan is gewijd.

Overigens dank voor je mening.

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 28-09-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!