InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Salvestrolen in de plant

Salvestrolen in de plant

Salvestrolen in de plant Salvestrolen zijn natuurlijke stoffen, die de mens kunnen helpen om langer en gezonder te leven. Salvestrolen zijn onderdeel van de fyto-alexinen (fyto is plant, alexinen is verdedigen, afweren). Dit zijn plantaardige afweerstoffen die de plant zelf aanmaakt tegen bacteriën, schimmels, virussen, herbivoren, insecten, bepaald spectrum van het UV licht en overige stressoren. Britse wetenschappers hebben aangetoond dat salvestrolen een belangrijke rol vervullen bij het voorkomen en genezen van kanker. Enkel in kankercellen komt er een enzym tot expressie dat reageert met de salvestrolen, waardoor geprogrammeerde celdood (apoptose) van kankercellen kan gebeuren.

Enzym CYP450

Enzymen zijn eiwitten die door ons lichaam aangemaakt worden om een specifiek reactie te veroorzaken. Elk enzym veroorzaakt één specifieke omzetting. Zo kunnen er tienduizenden selectieve, uiterst nauwkeurige en pijlsnelle omzettingen plaatsvinden door middel van enzymen in vrijwel alle levende organismen. Het enzym zelf wordt in dit proces niet verbruikt en kan haar functie na iedere omzetting blijven herhalen.

Het betreffende enzym behoort tot een grote enzymfamilie uit het menselijk lichaam het zogenaamde Cytochroom P450 afgekort CYP450. Cytochroom P450 is een enzymgroep van ruim 50 verschillende enzymen die belangrijk zijn bij het metabolisme (stofwisseling) van stoffen, geneesmiddelen en toxinen in de lever, maar ze spelen ook een rol in fysiologische processen.
Het specifieke enzym in deze is CYP1B1. Door de ontdekking van het CYP1B1 enzym is het mogelijk geworden om de anticarcinogene (kankerwerende) werking van plantaardige stoffen die passen op het CYP1B1 enzym wetenschappelijk aan te tonen. Een specifieke biochemische structuur is de voorwaarde om te kunnen passen op het CYP1B1 enzym.

Niet de salvestrolen zelf zorgen voor apoptose (celdood) maar het gevormde metaboliet (product van de stofwisseling) ontstaan uit de samenkomst van het salvestrol en het CYP1B1 enzym.
Het principe om te zoeken naar producten die voortkomen uit de secundaire stofwisseling van planten is niets nieuws. Ook de anticarcinogene werking van sommigen van deze producten was al bekend. Het grote verschil zit hem in de ontdekking van het activerende enzym dat was tot dusver niet bekend en benoemd. Verder onderzoek bracht professor Potter bij de stof resveratrol.

Resveratrol

Resveratrol is een natuurlijke schimmeldodende stof dat in veel plantensoorten oa druiven voorkomt. Ook resveratrol stond al veel langer in de belangstelling van wetenschappers vanwege haar mogelijke anti-carcinogene eigenschappen. Echter nu het activerende enzym bekend kan het sluitende bewijs van de anti-carcinogene werking geleverd worden. Het CYP1B1 zet resveratrol om in het tumordodende piceatannol waardoor apoptose kan plaatsvinden.

Professor Potter noemde zijn ontdekking „salvestrolen‟ omdat het woord „salvere‟ in het Latijn „redden‟ betekent en „strolis‟ is afgeleid van resveratrol, de eerste stof die als een salvestrol herkend is. Wat maakt een molecuul tot een salvestrol? Het molecuul moet de lever kunnen passeren zonder daar direct te worden afgebroken. Verder moeten de structuur en de functie tijdens de interactie met het enzym CYP1B1 kunnen beantwoorden aan de specifieke selectiviteit van CYP1B1. Om die reden kunnen deze moleculen niet geclassificeerd worden aan de hand van bestaande chemische terminologie. Het onderzoek richt zich vooral op de specifieke structuurformules van plantaardige bioactieve stoffen (fytochemische stoffen) uit de natuur die met name te vinden zijn in groenten, fruit en kruiden.

Aanwezigheid van salvestrolen

Professoren Potter en Burke en hun onderzoeksteams hebben ontdekt dat planten die behandeld zijn met pesticiden (fungiciden), hun natuurlijke fungiciden (salvestrolen) niet of nauwelijks meer aanmaken. Omdat de synthetische fungiciden zo krachtig werken, is de noodzaak voor de plant om deze zelf aan te maken niet meer nodig.

De onderzoekteams van professoren Burke en Potter hebben aangetoond dat onze huidige voeding 80 tot 90% minder salvestrolen voorkomen dan 60 tot 100 jaar geleden. Dit heeft tot gevolg dat wij als mensen onze natuurlijke afweer tegen kanker deels verloren zijn omdat het gros van onze plantaardige voedingsmiddelen behandeld zijn met fungiciden en daardoor nagenoeg geen salvestrolen meer bevatten. Biologisch geproduceerde producten bevatten veel hogere concentraties salvestrolen dan veel gangbaar geproduceerde producten. Het zijn niet alleen de synthetische fungiciden die geleid hebben tot de dramatische teruggang van salvestrolen in onze voeding.

De moderne productiemethodes van onze voeding spelen ook een rol. De meeste salvestrolen zijn van nature bitter. De bittere bestanddelen uit planten worden er bij rassenveredeling vaak uit geselecteerd. Ook bij de raffinage van voeding worden de bittere bestanddelen vaak verwijderd bijvoorbeeld bij pure chocolade, filteren van fruitsappen en plantaardige oliën.

Het lijkt er dus op dat wilde planten en gekweekte planten die niet vertroeteld worden, beter en meer stoffen kunnen aanmaken, die niet alleen de plant maar ook de mens beschermen tegen kanker en andere gevaren.
Gerelateerde artikelen
Steeds minder vitamines in groente en fruitSteeds minder vitamines in groente en fruitVolgens verschillende onderzoeken zouden groenten vandaag de dag veel minder vitamines en mineralen bevatten dan dat ze…
Vier manieren om geld te besparen op biologisch etenBiologisch eten is al een tijdje een hype, het is beter voor jou, en het is beter voor het milieu. Biologisch voedsel is…
Welke fruit en groenten kun je beter biologisch kopen?Welke fruit en groenten kun je beter biologisch kopen?Hoewel het beter is van alle voedingsmiddelen de biologische variant te eten, kun je het je niet altijd veroorloven om d…
Is biologisch eten gezonder?Is biologisch eten gezonder?Tegenwoordig zijn er steeds meer supermarkten die biologische producten opnemen in hun assortiment. Er zijn zelfs aparte…
Biologisch honden- en kattenvoerBiologisch honden- en kattenvoerEr wordt steeds meer biologisch gegeten en in de grotere supermarkten is er voor vrijwel alle producten wel biologisch a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Say No To Cancer. The Drug-Free Guide To Preventing And Helping Fight Cancer. Auteur: Patrick Holford
  • http://www.salvestrolen.nl/

Reageer op het artikel "Salvestrolen in de plant"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 30-10-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!