InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het dodelijke gevaar van bloem en witmeelproducten

Het dodelijke gevaar van bloem en witmeelproducten

Bloem is ongezond! Samen met andere ongezonde producten veroorzaakt bloem dodelijke ziekten. Volkorenbloem is daarentegen heel gezond. De witte bloem, die soms door fabrikanten onterecht als tarwebloem gelabeld wordt, is een sluipmoordenaar in ons voedsel. Het zou verboden moeten worden, mits je de overheid de taak toedicht voor veilgheid te zorgen. Witte bloem voert dagelijks aanslagen op het lichaam. Witte bloem is in feite een vorm van slecht verteerbare suiker. Door volkorenbloem te degenereren tot witte bloem worden ruim 90% van de vitaminen, 80% van de mineralen en 95% van de vezels eruit gehaald. Deze stoffen heeft het lichaam nodig om bloem te verteren. Wanneer de stoffen er door raffinage uit zijn onttrokken en het meel middels chemische chloormiddelen wit is gemaakt dan is de voedingswaarde enorm laag, voeg daarbij het feit dat witte meel nauwelijks verteerd kan worden voor het lichaam, zodat de meest waarheidsgetrouwe kwalificatie van bloem is: puur gif!

Inhoud:

bloem, suiker en transvetten

Bloem is niet het enige ongezonde middel in onze voeding; het is samen met witte suiker, transvetten en E-nummers oorzaak van ziekten als diabetes mellitus, kanker, obesitas en hart- en vaatziekten. In een maatschappij waarin de overheid zich zogenaamd opwerpt als beschermer van de veiligheid worden we dagelijks bloot gesteld aan toegelaten dodelijke gevaren uit de farmaceutische en voedingsindustrie.

Wetenschappelijk onderzoek...

In een wetenschappelijk onderzoek gedaan op ratten blijkt dat volkorenmeel de mineralenopname verhoogt, tenminste bij ratten. Het is een onderzoek uit 1999 wat vervolg op mensen zou moeten hebben krijgen maar de resultaten van het dieronderzoek is geen positief nieuws voor meelbedrijven. Vandaar dat vervolgonderzoek uitblijft, of een groep onderzoekers zou onafhankelijk verder onderzoek moeten doen. De vraag is of dat nodig is; iedereen kan op zijn vingers natellen dat als je het overgrote deel van de mineralen, vitaminen en vezels uit de volle tarwekorrel haalt er een voedingstechnisch wanproduct overblijft. Was het nu maar zo dat het geen voedingsstoffen bevat en meer niet. Maar dat is niet zo. Bloem is voor het lichaam een slecht verteerbare suiker. Wie een witte boterham met jam eet, eet in feite suiker met jam, wat voor 70% uit suiker bestaat. Suiker plus suiker is teveel voor het lichaam.

Bloem = suiker = een drug!

Het lichaam ziet zijn bloedsuikerspiegel na bloem of suikerconsumptie enorm stijgen. Wanneer dat een keertje gebeurt is het nog niet zo rampzalig. Maar: suiker is een drug! Doordat het bloedsuikerniveau stijgt voel je je even actief maar daarna daalt het weer en heb je weer een suikerkick nodig om je actief en lekker te voelen. Het is veel beter om de energie geleidelijk tot je te nemen in de vorm van voedsel met veel vezels en veel natuurlijke vitaminen, mineralen en fytonutriënten.

Obesitas door bloem

De roep om suiker vanuit het lichaam die je creëert als je vaak witte deegwaren en suiker eet wordt veel mensen fataal. Ten eerste is er de kans op obesitas. Dat komt niet alleen door de overmatige suikers die je binnen krijgt uit bloemproducten maar ook doordat het een product is zonder nutriënten. De lever heeft nutriënten nodig om het eten te verteren en wanneer je eenzijdige, geraffineerde voeding met een minimum aan voedingsstoffen en een maximum aan suiker eet, dan zal het lichaam reageren met een roep om meer voedingsstoffen. De automatische reactie die je dan krijgt is: een rammelende maag, een vraag van het lichaam om nutriënten! Maar die krijgt het niet. De moderne mens geeft hem nog meer suikers, waardoor de vertering nog slechter gaat. Overdadig veel eten, slechte vertering en teveel suikers eten zijn drie hoofdredenen dat iemand dik wordt.

Diabetes door bloem

De bloedsuikerspiegel wordt gereguleerd door het hormoon insuline. Wanneer mensen een overdadige hoeveelheid suiker eten wordt een groot beroep gedaan op de alvleesklier, de producent van insuline. Doordat we erg veel frisdrank, koekjes, wit brood, witte pasta´s en sauzen met suiker eten is er onevenredig veel insuline nodig. De alvleesklier draait overuren en kan de ongebreidelde toevoer van suiker niet aan. Daardoor maakt de moderne mens zijn alvleesklier ziek wat ertoe leidt dat er te weinig insuline wordt gemaakt. Het logische gevolg is diabetes mellitus ontwikkelt.

Kanker door bloem

Voedingsstoffen in het eten hebben antioxidantwerking. Deze antioxidanten beschermen mensen tegen ontstekingen op celniveau en aanvallen van vrije radicalen. Wanneer we voedsel zonder antioxidanten eten hebben de radicalen vrij spel waardoor het hek van de dam is. De vrije radicalen nemen het bestuur van celmechanismen over en beschadigen het DNA. De cel kan niet meer zo groeien als van oorsprong bedoeld is. Er ontstaan kankertumors, Die kunnen kwaadaardig zijn en zich verspreiden door het lichaam waardoor op een gegeven een persoon zo ziek is dat hij of zij vroegtijdig overlijdt.

Hart- en vaatziekten door bloem

Hetzelfde mechanisme als bij kanker, een vorming van een tekort aan antioxidanten, kan ertoe leiden dat cholesterol oxideert en als plaque gaat kleven aan de wanden van de bloedvaten. Hierdoor ontstaan afzettingen die los scheuren waardoor er wondjes ontstaan in de bloedvatwand. Deze worden gedicht door gestold bloed. De stolseltjes kunnen los komen en op plaatsen elders in het lichaam voor ziekten zorgen. Een stolseltje in de kransslagader kan voor een hartaanval zorgen. Een stolseltje in de haarvaten rond het hart kan voor angina pectoris zorgen. Een stolseltje dat in de hersens terecht komt kan voor een beroerte zorgen. Dat zijn allemaal zeer ernstige ziekten waarvan men of acuut overlijdt of het hele verdere leven op de been blijft door het slikken van een hele rits medicijnen.

Stop met koekjes kopen en gebruik volkorenmeel

Wie bovengenoemde ziekten wilt voorkomen doet er goed om om te beseffen dat vezels een must zijn. Vezels zorgen voor een geleidelijke vertering en een betere opname van voedingsstoffen. Dezelfde voeding wordt derhalve door het eten van vezelrijke producten beter door het lichaam gebruikt. Daarnaast is het van essentieel belang om voedingsstofrijke maaltijden te eten. In principe zit er bloem in alle deegwaren in de supermarkt; behalve wanneer iets biologisch en volkoren is. Beginnen met gezond eten is geen medicijn wat direct werkt maar het werkt wel als je het consequent volhoudt en niet als tijdelijke noodoplossing ziet.

Tips voor bloemloos eten

Voor veel mensen is het te duur, te onhandig en logistiek te onpraktisch om 100% biologisch te eten. Je kunt echter gedeeltelijk biologisch eten door bijvoorbeeld alleen volkoren pasta te gebruiken. Zilvervliesrijst in plaats van witte rijst is een must, zelfs als deze niet biologisch is. Verder zijn aardappelen en groente heel gezond maar vlees, vooral rood vlees niet. Eet daarom minstens tweemaal per week vegetarisch en zie het als een uitdaging om een vegetarische maaltijd nog lekkerder te maken dan een vleesmaaltijd.

Tips om bloem te mijden

  1. Koop biologisch brood in plaats van supermarktbrood,
  2. Gebruik een potje losse vezels als je in een restaurant zit zodat je vezels over je eten kunt doen,
  3. Maak een saus zelf en gebruik biologisch tarwemeel in plaats van bloem,
  4. Bak vaker zelf koekjes en alleen met volkorenmeel,
  5. Bak pannenkoeken uitsluitend met volkorenmeel.
  6. Om jezelf en het gezin te laten wennen aan tarwemeel kun je in het begin half-om-half mixen gebruiken die je langzaam met volkorenmeel aanvult,
  7. Voor een groot gezin is het goedkoper om zelf brood te bakken met biologisch volkorenmeel dan het kopen,
  8. Kies naast meel ook voor zaden, nootjes en pitten omdat er veel voedingsstoffen en vezels in zitten,
  9. Snack tussendoor alleen met fruit omdat het veel vezels bevat,
  10. Leer de vollere smaak van volkorenmeel waarderen boven de platte smaak van wit meel,
  11. Als er ergens ´bloem´ in een recept staat, gebruik dan volkorenmeel, of meel van rijst, quinoa of spelt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cijfers en feiten over welvaartsziektenDe meeste Nederlanders krijgen te maken met een of meer welvaartsziekten. De meest voor de hand liggende welvaartsziekte…
Bruin brood is gezondBij de warme bakker kan je dagelijks kiezen uit meerdere soorten brood. Een groot of een klein brood, rond of lang, wit…
Ziekten als sluipmoordenaar: welke ziekte groeit ongemerkt?Ziekten als sluipmoordenaar: welke ziekte groeit ongemerkt?De ene ziekte is de andere niet! Er bestaan verschillende ziekten, welke onverwachts de kop op steken terwijl we mogelij…
Wat zijn welvaartsziekten?Welvaartsziekten zijn ziekten die in welvarende landen meer voorkomen dan in derde wereldlanden. Allereerst is het goed…
Bronnen en referenties
  • http://www.helium.com/items/1104616-danger-of-white-flour
  • http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/enriched-white-flour/
  • http://www.healthiertalk.com/little-known-secrets-about-bleached-flour-0499
  • http://www.dietministry.com/badfoods.asp
  • http://www.naturalnews.com/white_flour.html
  • http://www.womenfitness.net/ugly_truths.htm
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10655952
  • Whfoods.com

Reageer op het artikel "Het dodelijke gevaar van bloem en witmeelproducten"

Reacties

Rolfnoot, 13-09-2016 00:07 #5
Vergif, tja… Een stof is pas giftig als je er té veel van binnen krijgt. Wat dat betreft kun je voor veel mensen dan wel van vergif spreken. Op zich is suiker en meel geen probleem, ons lichaam kan hier prima mee overweg. Probleem is echter dat als gevolg van raffinage suiker eigenlijk geen suiker meer is. Bij inname verwacht ons lichaam voedingsstoffen en activeert de voedselopname. Bij geraffineerde producten zijn er amper voedingsstoffen waardoor het lichaam geen signaal afgeeft van verzadiging. Hierdoor eten we dus te veel en komen we in feite steeds belangrijke voedingsstoffen tekort. Het is een hele uitdaging om tegenwoordig geen bewerkte producten te consumeren, eigenlijk bijna onmogelijk. Helaas zijn aan heel veel producten geraffineerde stoffen toegevoegd. Eigenlijk zouden we ons bewust moeten worden van het eetpatroon van de 'oermens', met de voedingsstoffen waarmee we geëvolueerd zijn en waar ons lichaam tenminste raad mee weet…

Whatever, 01-03-2016 22:21 #4
Sinds wanneer is suiker een vergif. Je hersens verbruiken 20-30% van de energie. Als je bijvoorbeeld druk bezig bent en je neemt suiker verbruik je dit gewoon en is o.a. je concentratie beter… hier is NIETS vergif aan! Ik word moe van al die artikelen. Dan is melk weer kankerverwekkend dan is vet weer slecht voor je terwijl 50% van je organen van vet is.

Al die ongezonde mensen eten juist ''gezond'' hier ligt het probleem gezond is niet gezond maar eerder ongezond! Reactie infoteur, 24-03-2016
Zo moe als jij wordt van slechte verhalen over suiker, zo blij ben ik met jouw reactie. Het toont aan dat er nog een lange weg van bewustmaking is te gaan en daar wil ik me graag voor inzetten.

Neem deze quote uit een wetenschappelijk onderzoek: Chronic Sugar Intake and ADHD Show Changes in Dopamine and D2 Receptor Signaling, Similar to Drug Addiction het komt uit dit onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3598008/

Suiker vertoont dezelfde reacties als bij mensen met een drugsverslaving. Op diverse scholen in de VS en Australie wordt geen frisdrank meer verkocht omdat wetenschappers, leraren en ouders inzien dat hun kinderen beter leren, meer geconcentreerd zijn en hogere cijfers halen als ze geen suiker eten.

Suiker is een vergif. Chemisch gezien lijkt het bijzonder sterk op alcohol, wat ook als een gifstof wordt beschouwd door het lichaam. Daarnaast is suiker een vergif omdat het verslavend werkt. Verder is suiker een vergif omdat het acute hersenafwijkingen veroorzaakt. Ook is suiker een vergif omdat het ziekten zoals obesitas, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, ADHD, dementie en kanker triggert.

Wist je dat kankercellen zich voeden met suiker?

We hebben geen geraffineerde suiker nodig om te functioneren, sterker nog: suiker verslechtert ons functioneren. In gezonde producten zopas fruit en granen zit genoeg niet-geraffinneerde koolhydraten om ons van energie te voorzien.

Wist je dat wetenschappers tegenwoordig over alzheimer spreken als diabetes type 3? De hersenen kunnen insulineresistent worden door: het eten en drinken van suikerhoudende producten.

Wat je zegt over melk en vet gaat erg kort door de bocht. Laten we het er maar op houden dat transvet iets heel anders is dan omega 3, terwijl het allebei vetten zijn.

Organen bevatten soms orgaanvet; dat is niet iets gezonds. Orgaanvet is een noodopslag. Vetten kapselen stoffen in die de organen ziek kunnen maken. Door deze stoffen in te kapselen in vet worden ze onschadelijk.

Marije, 19-01-2016 18:43 #3
Beste auteur,

Geldt dit verhaal ook voor maizena? Dat gebruik ik als bindmiddel in sauzen (ipv de standaard bloem). Reactie infoteur, 01-02-2016
Ja.

O., 02-12-2015 14:48 #2
Niet alle e nummers brengen ziektes… E nummers zijn niks anders dan benamingen van stoffen e330 bijvoorbeeld is de benaming van citroenzuur, e331 komt dus van nature voor in citrusvruchten en bevat antioxidanten die juist weer vrije radicalen (de kankerverwekkers) bestrijden. Reactie infoteur, 10-02-2016
Nu kom je met citroenzuur als voorbeeld Dat wordt echt niet uit vruchten gemaakt. Dat wordt gemaakt met genetisch gemanipuleerde schimmels.

Vroeger werd citroenzuur uit citroenen, sinaasappels en aardbeien gewonnen. Tegenwoordig is er een schimmel genetisch gemanipuleerd om een stof te maken die volgens wetenschappers genoeg op natuurlijk citroenzuur lijkt om er dezelfde naam aan te geven.

Lees deze tekst, in het Engels: Then researchers discovered that fungi produced citric acid during fermentation and that this process yielded a larger amount at a lower cost. A variety of yeasts and molds make citric acid, but Aspergillus niger, a mold that belongs in the same family as penicillin, is used for large-scale production. van deze site: http://www.livestrong.com/article/477815-how-is-citric-acid-made-where-does-it-come-from/

Omdat de stof dezelfde naam heeft hoeft het verder niet te worden onderzocht… Toch is dit een wereldwijd experiment waarvan je de gevolgen niet kan overzien.

J., 11-09-2015 13:08 #1
Is tarwebloem van de euroshopper nu ook ongezond of is dat gezond? Reactie infoteur, 11-09-2015
Dat is het meest ongezonde wat er is. Het is gewoon bloem en bloem is wit meel. Dat het van tarwe wordt gemaakt is logisch. Je kunt ook volkoren meel in plaats van bloem gebruiken. Verder kun je eens variëren met andere melen in plaats van tarwebloem zoals tapiocameel en rijstmeel.

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!