InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Verslaafd aan suiker

Verslaafd aan suiker

Verslaafd aan suiker Heb jij ook iedere dag zoveel trek in zoetigheid? Denk je er steeds aan en kan je er echt niet vanaf blijven? Grote kans dat jij suikerverslaafd bent. Verslaafd zijn aan suiker is iets dat veel mensen niet graag toegeven. Je komt er ook moeilijk weer vanaf. Er kunnen zelfs afkickverschijnselen optreden.

Een echte verslaving

Het klinkt misschien vreemd, maar aan suiker kan je daadwerkelijk verslaafd raken. Baby's kennen de smaak van zoet nog niet, maar zodra ze ermee in aanraking komen, begint de eerste honger naar meer zoetigheid al. Voor sommige mensen vormt de suikerverslaving een echt probleem: ze kunnen er niet vanaf blijven en worden steeds dikker ervan.

Suiker zorgt ervoor dat er in de hersenen de stof dopamine wordt aangemaakt. Deze stof zorgt ervoor dat we ons gelukkig voelen. Daarom ook dat we vaak extra zin hebben in zoetigheid, wanneer we ons ongelukkig voelen. De hersenen willen het dopamine-niveau hoog houden en zullen daarom een seintje doorgeven dat er meer suiker gegeten moet worden. (of gedronken)

Dikmakend

Waarom word je toch zo snel dik van suiker? Omdat suiker een stof is die zeer snel afbreekt in het lichaam. Het lichaam hoeft daardoor geen werk te verrichten om de suiker af te breken. De stofwisseling verlaagt hierdoor. Daarbij wordt suiker snel omgezet in vet.

Afkicken

Wie echt verslaafd is aan suiker en geen dag zonder kan, kan beter gaan afkicken. Want suiker is gewoon niet goed voor je lichaam en geest. Ga niet in één keer stoppen met suiker. Voor sommigen kan dit wel werken, maar er zijn ook mensen die echt afkickverschijnselen krijgen hierdoor. Dit uit zich in zich slap voelen, trillen van het lichaam en concentratieproblemen.

Het beste is om de suiker langzaam te verminderen. Ga niet over op light producten, want de suikervervangers zijn net zo verslavend als gewone suiker. Probeer dus echt te gaan minderen. Kijk eerst eens naar de voeding: witbrood, witte rijst, witte bloem en andere witte producten kan je beter laten staan. Kies hiervoor in de plaats voor volkoren producten. Probeer ook meer eiwitten binnen te krijgen: voor de afbraak van eiwitten moet het lichaam harder werken en je hebt minder snel trek in iets anders.

Toch zin in iets lekkers? Probeer dan eens wat blokjes kaas of salami. Of een beker yoghurt. Hoewel in sommige producten ook wel suikers zitten, is het in ieder geval altijd minder dan een zak snoepjes naar binnen te werken. Laat het lichaam wennen aan steeds minder suiker maar onthoud goed dat dit proces langzaam moet gaan. Na een tijdje zal je merken dat de behoefte aan suiker ook steeds meer afneemt.

Krijg je een terugval en doe je je tegoed aan heel veel suiker, schaam je er dan niet voor. Belangrijk is dat je daarna weer doorgaat met waar je gebleven was. Dit zal dan even moeilijker zijn want je lichaam schreeuwt om meer suiker. Geef niet toe, ga iets doen wat je aandacht afleidt en eet tussendoor fruit, yoghurt of een boterham. Zorg ervoor dat je je niet slap gaat voelen. Een eitje vult de maag ook prima.

Let op met vruchtensappen: hier zit vaak heel veel suiker in zonder dat je het merkt. Ook andere dranken en voedingsmiddelen kunnen stiekem meer suiker bevatten dan je denkt. Suiker heeft namelijk soms ook een verborgen naam. Maar alleen al dor het snoep en koek te laten staan, ben je al een heel eind op weg met afkicken!

Tips

  • Experimenteer met fruit: banaan, appel met kaneel, druiven. Ze smaken zoet en zijn veel minder verslavend.
  • Zoete thee zonder suiker kan de honger naar suiker ook stillen, zonder dat je daadwerkelijk suiker binnen krijgt.
  • Drink geen vruchtensappen uit een pak maar maak ze zelf: een vers geperste sinaasappel zit vol vitaminen en natuurlijke suikers.
  • Echt zin in zoetigheid? Drink dan eens flink wat aanleng-limonade die je sterk verdund met water. Zo krijg je toch je beetje suiker binnen en zit je snel vol.
Gerelateerde artikelen
Verslaafd aan suiker: tips bij suikerverslavingVerslaafd aan suiker: tips bij suikerverslavingSuiker is een vast bestanddeel van onze voeding, dat we vaak gebruiken zonder het te beseffen. Daarnaast nemen we ook ve…
Afvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerAfvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerWil je afvallen? Dan kan dat nog best een opgave zijn! Eén van de problemen waar je wellicht tegen aanloopt, is dat je e…
7 tips om je suikerverslaving te overwinnen7 tips om je suikerverslaving te overwinnenEen suikerverslaving is moeilijk te negeren. Wat het nog veel moeilijker maakt is het feit dat suikerrijke snacks en voe…
Afvallen: afkicken van zoet en suikerAfvallen: afkicken van zoet en suikerHeb jij altijd zin in iets zoets? Heb jij na het eten behoefte aan iets zoets? Om gezond af te vallen is het beter voor…
Zoet vergif: hoe suiker onze gezondheid schaadtZoet vergif: hoe suiker onze gezondheid schaadtIs suiker een vergif? Volgens de Britse krant The Daily Telegraph wel. Begin augustus 2014 schreef deze krant over de ge…

Reageer op het artikel "Verslaafd aan suiker"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 20-10-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!