InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van brandnetelzaad

De geneeskracht van brandnetelzaad

De geneeskracht van brandnetelzaad Brandnetelzaad kun je oogsten. Veel mensen zeggen dat je geen brandnetels meer moet eten als er zaad aan hangt maar het zaad van de brandnetel is juist erg gezond. Je kunt dit zaad gebruiken om een olie van te persen, hoewel dat veel werk is. Je kunt er eveneens thee van trekken. Sommige mensen adviseren om het op wijn te laten trekken maar dat advies wordt hier niet gegeven; wijn is een alcoholische drank en uit gezondheidsoogpunt beter vermijdbaar.
Botanische tekening brandnetel / Bron: Carl Axel Magnus Lindman / Wikimedia CommonsBotanische tekening brandnetel / Bron: Carl Axel Magnus Lindman / Wikimedia Commons

Inhoud:

Prepareer het zelf

De brandnetelzaden bevatten in principe dezelfde geneeskracht als brandnetel, maar dan in meer geconcentreerde vorm. Bovendien heeft brandnetelzaad extra geneeskrachtige capaciteiten. Brandnetelzaad is zelden te koop in winkels; de olie ervan of de gedroogde brandnetelzaden zul je zelf moeten prepareren, wil je het consumeren.

Olie in brandnetelzaad

De Latijnse naam van brandnetel is Urtica dioica. Ook de dwergbrandnetel of de urtica urens wordt veel gebruikt. Brandnetelzaad bestaat voor 10% uit olie. Daarom duurt het drogen erg lang, of je moet een professionele droogmachine hebben. Je kunt ook een olie persen uit brandnetelzaad . In deze olie zitten nog steeds allerlei geneeskrachtige, werkzame stoffen. Voor het persen van brandnetelzaadolie heb je een oliepers nodig.

Vers zal brandnetelzaad het meest gezond zijn. Je kunt brandnetelzaad door de soep doen of roerbakken.

Brandnetelzaad verzamelen en drogen

De zaden van brandnetel moet je alleen verzamelen als ze groen zijn. In Nederland zal dat rond juli tot enkele maanden erna zijn. Op een gegeven moment worden ze bruin; verzamel deze niet. Groen zaad kun je drogen op een verwarming of in een oven op lage temperatuur. Wees er zeker van dat het brandnetelzaad volkomen droog is, anders kan het gaan beschimmelen in een afgesloten pot. Droog het liever een week langer voor de zekerheid.

Bewaartijd brandnetelzaad

Een afgesloten pot brandnetelzaad kun je het best een jaar bewaren. Na een jaar kun je namelijk nieuw brandnetelzaad oogsten. Als je na een jaar nog brandnetelzaad over hebt zou je dit kunnen gebruiken om een verkwikkend bad mee te maken. Hetzelfde geldt voor brandnetelzaadolie; deze kun je eveneens een jaar bewaren.

De brandnetel als groente is een aanrader voor ieder die houdt van superfoods, goedkoop inkopen doen en lekkernijen.

Geneeskracht van brandnetel is overbekend

De geneeskracht van brandnetel is bij velen reeds bekend. Brandnetelwortel is al eeuwenlang een medicijn bij vergrote prostaat. Als een man iets moeilijker kan plassen, verdwijnt dit euvel snel als hij brandnetelblad of -wortel tot zich neemt. Het dagelijks innemen van wat brandnetelblad kan zelfs voorkomen dat de man problemen heeft zoals nachtelijk moeten plassen, overdreven vaak moeten plassen en continue plasaandrang hebben. Brandnetelzaad naast de positieve werkingen op het urinewegstelsel allerlei andere geneeskrachtige eigenschappen.

Goed bij dikkedarmontsteking

Brandnetelzaad is goed bij dikkedarmontstekingen, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek wat gedaan is aan de Marmara universiteit in Turkije in het jaar 2011. de onderzoekers concluderen dat de antioxidantwerking van brandnetelzaad in samenwerking met de ontstekingsremmende eigenschappen een dikkedarmontsteking kan terug dringen. In het onderzoek werden ratten een darmontsteking gegeven met behulp van een stof en het bleek dat de ratten die vervolgens brandnetelzaad consumeerden het snelst herstelden. Het metabolisme van ratten lijkt veel op dat van de mens.

Geroosterd brandnetelzaad is heerlijk!

Brandnetelzaad, goed voor de lever

Brandnetelzaad is goed voor de lever. In een Turks onderzoek dat is gepubliceerd in 2009 blijkt dat brandnetelzaad een vergiftiging met aflaxatoxine kan tegengaan. Aflatoxine is de stof in pinda´s die maakt dat sommige mensen hier allergisch voor zijn; de pinda-allergie. Het is goed voor mensen met een aflatoxine om een potje met gedroogd brandnetelzaad of brandnetelzaadolie in huis te hebben voor het geval dat men iets eet waar per ongeluk aflatoxine in zit.

Tegen ziekmakende bacteriën

Brandnetelzaad is goed tegen allerlei pathogenen; dat zijn ziekmakende bacteriën. Voedsel kan bederven en dat kan het ontstaan van pathogenen veroorzaken. Wanneer voedsel is bewerkt met brandnetelzaad, ontstaan deze ziekmakers minder snel. Overigens werden in het onderzoek waaruit dit blijkt, een onderzoek aan de universiteit van Ankara in 2013, het blad en de wortel van brandnetel ook onderzocht; deze werden nog beter bevonden dan brandnetelzaad om pathogenen te bestrijden.

Volgens herbalist Susan Weed is het dagelijks eten van brandnetel gezonder dan een supplement sirulina of een tarwegrassapje.

Brandnetelzaad, gratis superfood

Brandnetelzaad is zowel een voeding als een medicijn. Laat je niks wijsmaken: sommige superfoods zijn geheel gratis! Je hoeft ze enkel te plukken in de vrije natuur. Brandnetelzaden geven energie en hebben adaptogene eigenschappen. Adaptogenen zijn stoffen die het aanpassingsvermogen vergroten; ze helpen je helpen om te gaan met stress en vermoeidheid. Verder helpt brandnetelzaad de gezonde afgifte van hormoonklieren. Het is een middel bij nier-en bijnierproblemen, zo vertelt de natuurgeneeskundige Susan Weed. In de natuurgeneeskundige ziet men hoe patiënten opknappen van bepaalde medicinale groenten, geneesplanten of voeding. Dat is geen wetenschappelijk bewijs maar een ervaring op basis van een casusbeschrijving. Nu is het wel zo dat steeds meer werkingen uit de natuurgeneeskunde worden bevestigd door de wetenschap.

Tonicum of versterkend middel

In de volksgeneeskunde wordt brandnetelzaad reeds eeuwenlang gebruikt als middel tegen ouderdomsverschijnselen. Je kunt brandnetelzaad zonder problemen eten. Daarnaast kun je van gedroogd brandnetelzaad een thee zetten. Omdat er allerlei gezonde vitaminen in zitten, zoals vitamine E en vitamine A, is het een sterk antioxidant, samen met tientallen fytonutriënten, bijvoorbeeld quercetine en kaemferol. Op deze manier kan het inderdaad ouderdomsverschijnselen tegengaan. Ook is brandnetelzaad net als het blad en de wortel goed voor de urinewegen. Het zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller uit het lichaam worden gevoerd. Hierdoor heb je minder kans op ziekten. Voeg daarbij de lever- en dikkedarmondersteunende kwaliteiten en de volksgeneeskundige wijsheid dat brandnetelzaad een tonicum of versterkend middel is, krijgt wetenschappelijke onderbouwing.
Gerelateerde artikelen
Brandnetelroede en brandnetelwijnIedereen kent vast en zeker de brandnetel wel, ze groeien overal rondom het huis, in de tuin en op braakliggende terrein…
In de naam van... BrandnetelNetel, branetel, stekels, prikkers, tingels! Het lijkt wel een brabbeltaal voor en van kinderen. En dat is het ook wel g…
Tuinkruiden: Brandnetel (Urtica Urens)Brandnetel staat niet in hoog aanzien bij de bevolking. Toch is de brandnetel een niet te versmaden kruid, weliswaar bet…
Kruidengeneeskunde: brandnetelKruidengeneeskunde: brandnetelIs brandnetel gezond? Absoluut! De brandnetel, door velen beschouwd als een hardnekkig onkruid, is een plant die vele to…
Gezonde haren met brandnetelsBrandnetel is vaak één van de vervelendste onkruidsoorten: het groeit snel en het uittrekken is geen pleziertje. Toch he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kirahoffmann / Pixabay
  • Darmontsteking: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21861725
  • Goed voor lever: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19073231
  • Tegen pathogenen: http://europepmc.org/abstract/MED/23067263
  • http://whisperingearth.co.uk/2010/09/06/nettle-seeds-back-to-basics/
  • Afbeelding bron 1: Carl Axel Magnus Lindman / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van brandnetelzaad"

Reactie

Maria Evers, 31-07-2015 09:37 #1
In dit artikel wordt gewaarschuwd geen bruin zaad te oogsten. Ik hoorde juist dat je het bruin kunt oogsten, afritsen met de blote hand en dan als superfood door je yogurt doen. Reactie infoteur, 04-09-2015
Bruin brandnetelzaad is te oud; het is al aan het verrotten. Goed vers brandnetelzaad is lichtgroen van kleur.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 26-07-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!