InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Koolblad als eerste hulpmiddel

Koolblad als eerste hulpmiddel

Straffe verhalen zijn er in het verleden verteld over de grote genezende kracht van de doodgewone witte kool. Als huismiddel stond hij dan ook hoog aangeschreven, niet in de laatste plaats omdat kool altijd verkrijgbaar is. Het is verbazingwekkend wat je met die ordinaire kool allemaal kunt doen!

Zuurkool

Een beproefd en bovendien nog gezond middel om de stoelgang te reguleren is zuurkool. Wie het uitgeprobeerd heeft zal dat kunnen bevestigen. U moet dan per dag ongeveer 200 tot 300 gram zuurkool eten, waarbij het niet van belang is of u de zuurkool rauw of gekookt gebruikt. Deze zuurkoolkuur moet 3 tot 4 weken konsekwent uitgevoerd worden. De werking is medisch zo te verklaren: Onze spijsvertering wordt door een systeem van zenuwen geregeld, dat door de verschillende spijsverteringsstoffen geprikkeld wordt (veranderde en verteerde delen van ons voedsel). Van deze stoffen is vooral acetylcholine erg werkzaam. En ± 200 gram zuurkool bevat de hoeveelheid acetylcholine, die een darmtraagheid kan opheffen. De zuurkool bevat bovendien nog heel veel onverteerbare stoffen (cellulose) die de werking van de dikke darm stimuleren. En ook de minerale zouten, plus het melkzuur dat de zuurkool bevat, werken regulerend op de stoelgang. Dit beproefde huismiddel faalt nooit. U kunt een zuurkoolkuur ondersteunen met veel beweging en sport. Trouwens, van zuurkool raakt u snel verzadigd en het bevat maar weinig calorieën. Met een beetje goede wil en wanneer u niet beslist spek en rookworst bij de zuurkool wilt eten, kun je tijdens zo’n zuurkoolkuur een paar pond afvallen en dat is voor de meeste mensen een extra voordeel.

Witte koolsap

Heel wat mensen lijden aan maagslijmvliesontstekingen, maag- en twaalfvingerige darmzweren. Er zijn een heleboel medicijnen tegen deze klachten op de markt. Die kunt u ondersteunen met een oud beproefd huismiddel: het sap uit verse koolbladeren. De wetenschap die zich daar mee bezig heeft gehouden bevestigt die werking. Men vond een stof in de witte kool, vroeger vitamine U genoemd, die als anti-ulcusfactor bekend staat.

De kuur met het sap van witte kool. U bereidt met behulp van een sapcentrifuge sap uit koolbladeren. Over de dag verdeeld drinkt u dan, gedurende 14 dagen, 1 liter sap per dag. De onaangename klachten, zoals het zuur opboeren en de vaak krampachtige maagpijnen worden al na een paar dagen minder en de aanwezige zweren genezen snel. Je kan het goed combineren met een thee van venkel-, karwij of anijszaad om winderigheid tegen te gaan.

Koolbladeren

Het zijn haast wondertjes waarover de volksgeneeskunde bericht wanneer het gaat om de positieve werking van koolbladeren die op slecht genezende wonden, zweren of ontstekingen aan het nagelbed worden gelegd. Zenuwpijnen, vooral als gevolg van gordelroos, kiespijn, gewrichtspijnen en pijnen die ontstaan door jicht worden ook snel en voor een lange tijd verzacht wanneer u er omslagen van koolbladeren op legt. En ook dat is veelvuldig beproefd.

Zo worden de omslagen met koolbladeren gemaakt. Je neemt verse koolbladeren uit het midden van een kool. De dikke nerf in het midden haal je er uit, gaat een paar keer met een deegrol of fles over de koolbladeren zodat ze hun stugheid verliezen. Dan leg je ze op de zieke plaatsen (wonden, gewrichten, pijnlijke delen van de huid). Je wikkelt losjes een zwachtel om het geheel. Bij wonden moet u het verband 2 keer, in andere gevallen 1 keer per dag verwisselen. Het is raadzaam om wonden, voor u er een nieuw koolblad op legt eerst in een kamillethee te leggen, dat ondersteunt de genezing.

En ik zou bijna vergeten, dat je kool ook gewoon als gezonde groente kan eten, inwendig bijzonder beschermend is tegen vele vormen van kanker, maar voor zulk een advies heb je mij hopelijk niet nodig.

Literatuur en referenties.

  • Droz C. - Von den wunderbaren heilwirkungen des kohlblattes. Les Geneveys-sur-Coffrane
  • Carper, J. 1993. Food Your Miracle Medicine. HarperCollins Publishers, 10 East 53rd Street, New Yor, New York 10022-5299. Pp. 218, 222.
  • Munns A. Cabbage leaves: Cabbage leaves can help inflammation of any body part
  • BMJ, August 23, 2003; 327(7412): 451 - 451.
  • Antimicrobial activity of the fresh cabbage juice. Brassica oleracea var. capitata L. Milovan DIMIĆ1, Valentina MARINKOVIĆ1, Radoš PAVLOVIĆ2 and Branislav GUDŽIĆ1 AD Zdravlje - Quality Control Sector, Vlajkova 199, 16000 Leskovac, FR Yugoslavia.
  • Bresnick E, Birt DF, Woterman K, Wheeler M, and Markin RS. 1990. Reduction in mammary tumorigenesis in the rat by cabbage and cabbage residue. Carcinogenesis 11 (7): 1159-1163.
  • Osborne MP. 1999. Chemoprevention of breast cancer. Surg Clin North Am 1999 Oct; 79(5): 1207-21.
Gerelateerde artikelen
Gevulde koolbladeren en courgette met munt en knoflookEen favoriet gerecht in de Levant in de wintermaanden: gevulde koolbladeren. Het is een heleboel werk, maar wel de moeit…
Kool, een geneeskrachtige groenteKool, een geneeskrachtige groenteZijn kolen behalve een gezonde groente ook een geneesmiddel? Het gaat misschien een beetje ver om dat te beweren maar ko…
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…
Uit de Roemeense keuken: sarmaleUit de Roemeense keuken: sarmaleGevulde bladeren van de witte kool in de oven is het lievelingsgerecht van de Roemenen. Ze noemen het ‘sarmale’ (met het…
Bronnen en referenties
  • KruidMail Brassica. Documentenmap over kool. Maurice Godefridi

Reageer op het artikel "Koolblad als eerste hulpmiddel"

Reacties

Kitty, 28-06-2017 23:33 #6
Had de diagnose wondkoorts: dikke opgezwollen voet, rood, warm, zorgelijk. Na een dag begonnen met koolbladeren erop en de zwelling was toen al na een dag minder. Vijf dagen koolomslagen volgehouden en kreeg toen op dag vier, toen de zwelling voor 90 procent was verdwenen, een soort rode stippen uitslag die er eerst niet was.

Volgens de huisarts toen van wondkoorts geen sprake meer, maar waarschijnlijk nu een soort allergie of netelroos. Ik heb zelf het gevoel dat wondkoorts op de voet is genezen door de koolbladeren, 4x daags 3 pilletjes Echinicea, een grote hoeveelheid vitamine C. Zeer blij dat ik het heb geprobeerd met de koolbladeren.

Hollanders, 03-09-2013 06:20 #5
Mijn moeder is een beetje van "de geneesachtige kruiden " ed. Nu had mijn paard een flinke zwelling op het been. En zij zei meteen heb je al koolbladeren geprobeerd? Toen dacht ik o ja net als bij mezelf; baad het niet, dan schaad het ook niet. En jawel na 2x 3 uurtjes losjes inbandageren was de zwelling zo goed als weg.
Helemaal blij! Reactie infoteur, 04-09-2013
Leuk om te horen. Groeten http://sites.google.com/site/kruidwis/

Gerrie Verheul, 22-08-2013 11:35 #4
Ik heb al bijna 1 jaar een open been, nu had er iemand tegen mij gezegd waarom probeer je het niet met een blad van de witte kool, ik ben er nu een paar dagen mee bezig en ik zie verschil, ik wordt beter!
ik moet nog wel verder uitzoeken hoelang ik hier mee door kan gaan enz, enz.
heb iemand nog tips voor mij? die wil ik graag horen.

Olga, 30-05-2013 17:49 #3
In ierland werd door het ziekenhuis aangeraden een aantal bevroren koolbladeren in de vriezer te doen vij zwangerschap en na de bevallig. Dit verlicht de pijn bij borstonsteking en pijnlijke borsten. Ik heb er een aantal malen dankbaar gebruik van gemaakt. Gewoon 1 blad om je pijnlijke borst doen, evt in je bh en klaar. Niet allen de kou, maar ook een bepaald stofje dat de kool afscheidt zou helpen. Spitskool en witte kool zouden het beste werken.

Rik Hendriks, 19-06-2011 20:12 #2
Ik heb in het verleden verschillende keren witte koolsap gebruikt maar ik kreeg er telkens wormpjes van. Nu wil ik het weer gaan gebruiken maar mijn ervaring met de wormpjes houdt mij tegen. Ik zou graag een manier willen vinden om de witte kool wormvrij te maken.

Jeannine Verschooten, 09-03-2010 10:27 #1
Ik gebruik volgens advies dagelijks een wittekoolblad op mijn knie. Ik gebruik het 's nachts om de pijn na een knieptothyse te verminderen. Het is ongeveer 1,5 jaar geleden, en heb nog niet zonder pijn geweest. Tot hiertoe heb ik nog geen resultaat. Na hoeveel tijd zou dat moeten werken? Graag een antwoord. Reactie infoteur, 12-03-2010
Beste,
Na 2 a 3 weken zou je resultaat moeten hebben, anders kun je beter stoppen en wat anders proberen. Natuurlijk zijn er zeer veel mogelijkheden, te veel om op te noemen. Je zou eens met sint janskruidolie met etherische van lavendel en Gaultheria kunnen proberen.
Groeten Maurice

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 09-07-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!