InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Puur natuur: de genezende kracht van honing

Puur natuur: de genezende kracht van honing

Honing is ongetwijfeld een op en top zuiver natuurproduct. Het is niet alleen lekker én een gezonde zoetmaker, honing is bovendien ook bijzonder geneeskrachtig. Het zou dan ook in geen enkele huisapotheek mogen ontbreken. De genezende kracht van honing wordt nog door velen onderschat. Spijtig, want uit recente onderzoeken bleek dat honing tegen steeds meer kwalen inzetbaar is. Tegen welke aandoeningen kan honing dan effeciënt gebruikt worden, en wanneer hoe kunnen we kwaliteitshoning herkennen?

Stimuleert ons uithoudingsvermogen

Voor de meesten van ons is honing een lekker broodbeleg én een gezonde zoetmaker. Het is een natuurlijke zoetstof, die door honingbijen wordt geproduceed uit nectar van bloemen en uit allerlei levende planten. Al deze stoffen waarvan uiteindelijk honing wordt gemaakt, bevatten zowel verschillende suikers als de voor ons lichaam noodzakelijke voedingsstoffen als mineralen, vitaminen en sporenelementen. Verder produceert honing enorme hoeveelheden glycogeen in onze lever. Deze stof houdt onze bloedsuikerspiegel op peil. Dat verhoogt ons uithoudingsvermogen, waardoor honing erg doeltreffend is tegen (chronische) oververmoeidheid. Kwaliteitshoning mag niet vloeibaar zijn, en mag in onze lepel niet meteen uitlopen.

Extra boost voor onze hersenen

In vergelijking met suiker, is honing nochtans calorierijker. Eén theelepel honing is goed voor zo'n 22 calorieën, terwijl een vergelijkbare hoeveelheid suiker amper vijftien calorieën telt. Toch is honing zoveel waardevoller. Een minimum hoeveelheid honing geeft immers een extra boost aan onze hersenen. Honing is daarenboven bijzonder rijk aan fructose, dat ons van extra energie voorziet. Deze extra energie wordt als reserve opgeslagen in onze lever. Deze energiereserve wordt hoofdzakelijk 's nachts gebruikt, als extra brandstof voor ons brein. Onze hersenactiviteit stopt immers niet tijdens onze slaap, en moet dus constant van de nodige energie voorzien worden.

Ontstekingswerend

Recente studies wezen uit dat honing bijzonder doeltreffend is als ontstekingsremmend middel. Het versterkt onze weerstand en heeft een anti-bacteriële werking. Recent onderzoek aan de befaamde Universiteit van Sydney leerde ons dat honing zelfs kan ingezet worden bij ernstige wondinfecties veroorzaakt door de zo gevreesde superbacterie. Honing werkt eveneens doeltreffend bij allerlei ontstekingsziekten, bij de behandeling van koortsblaasjes, paradontitis, bij huidaandoeningen als psoriasis en eczeen en bij pijnlijke gewrichtsaandoeningen als artritis en reuma.

Honing versterkt ons immuumsysteem

Honing versterkt eveneens het natuurlijk afweersysteem van ons lichaam. Aandoeningen die ontstaan door een verzwakt immuumsysteem als cronische vermoeidheid, allergieën en verkoudheden, kunnen doeltreffend behandelt worden met honing. Honing is erg rijk aan voor ons lichaam belangrijke vitaminen, mineralen, aminozuren en bioflavonoïden. Deze stoffen zorgen ervoor dat ons immuumsysteem, in alle omstandigheden, naar behoren blijft functioneren. Honing zal een opgeblazen gevoel verminderen en heeft een relaxerende werking. Het versterkt immers onze goede darmbacterieëen. Honing zorgt daardoor voor een vlotte spijsvertering, en is efficiënt bij een overgevoelige en prikkelbare darm. Honing is ook waterafdrijvend.

Doeltreffend bij verkoudheden

Omdat honing een antiviraal middel is, en verkoudheden door virussen wordt veroorzaakt, is honing een uitstekend middel tegen verkoudheden en allerlei seizoensgebonden aandoeningen. Wetenschappers benadrukken dat honing een beter én gezonder anti-hoestmiddel is dan vele hoestsiropen. Door zijn hoestwerend karakter zorgt honing voor een betere nachtrust. Honing dankt zijn doeltreffendheid als anti- hoestmddel aan zijn hoge concentraties anti- antioxydanten, en aan andere stoffen die de virussen, verantwoordelijk voor verkoudheden, buiten werking stellen.

Lees verder

© 2011 - 2017 Frantan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschillende soorten honingWist je dat er wel meer als tien soorten honing bestaan? Ben je ook benieuwd welke jij het lekkerst vindt? Dan wordt het…
Honing: zoet en verleidelijkHoning: zoet en verleidelijkWe kennen allemaal de heerlijke zoete honing voor op de boterham of in de thee, maar we kunnen veel meer met honing. Ook…
Honing doodt bacteriën en geneest wondenHoning doodt bacteriën en geneest wondenIedereen kent de zoete smaak van honing. Het wordt beschouwd als een puur natuurproduct omdat het door bijen wordt gemaa…
Honing als geneesmiddelIedereen weet natuurlijk wel wat honing is. Meestal gebruik je het voor op de boterham en soms ook wel voor in de thee.…
Manuka honing voor uw gezondheidManuka honing oftewel honing afkomstig van de Leptospermum scoparium, heeft een unieke eigenschap het is een van de ster…

Reageer op het artikel "Puur natuur: de genezende kracht van honing"

Reacties

Bauke Reiding, 09-04-2012 18:49 #2
Wat heeft een wesp met honing uit te staan dit zegt al genoeg over de betrouwbaarheid!

Erwin, 20-04-2011 15:41 #1
Dit is nou niet echt een heel overtuigend stukje… Een afbeelding van een wesp. In twee alinea's vertel je over dat koolhydraten opgeslagen worden in de lever door middel van glycogeen (wat niets met honing te maken heeft, maar voor alle koolhydraten geldt?). Ook zijn alle koolhydraten (dus ook gewoon tafelsuiker) voedingsstoffen voor de hersenen. En te veel koolhydraten (dus ook honing) zorgen juist dat je bloedsuiker ontregeld raakt.

Dit soort honing-verkoop teksten dragen er aan bij dat honing niet meer serieus wordt genomen door de medische wetenschap. Want ik ben wel overtuigt dat honing gezonder is dan suiker doordat er in honing ook andere voedingsstoffen zitten zoals vitaminen, mineralen en polyfenolen.

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 22-02-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!