InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Nederlanders eten in hun leven 522 dieren per persoon op

Nederlanders eten in hun leven 522 dieren per persoon op

Nederlanders eten gedurende hun leven 522 dieren per persoon op. Dat meldt de Nederlandse Vegetariërsbond. “Op dierendag vertroetelen we onze hond of kat, maar we eten gedurende ons leven ook per persoon 522 dieren die over het algemeen een zeer miserabel leven hebben geleid. Daar zit iets heel tegenstrijdigs in!”, zegt Floris de Graad, directeur Nederlandse Vegetariërsbond.

De bond rekende meer gespecificeerd uit een Nederlander in zijn of haar leven de volgende hoeveelheden dieren verorberd: 3 runderen, 2,5 lammeren, 27 varkens en 490 kippen.

De grote hoeveelheid vlees die wij consumeren heeft een zwaar nadelig effect op vele fronten. Het belast het milieu door afval, uitstoot en energieverspilling. Mogelijkheden om de mondiale voedselproblematiek aan te kunnen pakken, bijvoorbeeld door de grondstoffen voor vleesproductie in te zetten voor alternatieve voedselproductie, gaan verloren. In dit artikel worden enkele van deze perspectieven op het eten van vlees nader besproken aan de hand van cijfers en verhoudingen. Produceren van vlees:

  • is voedselverspilling
  • leidt tot milieuvervuiling
  • is energieverspilling
  • kost levens

Vleesproductie is voedselverspilling

Om de mondiale veestapel van voedsel te voorzien, heeft men per jaar 735 miljard kilo graan nodig. Per wereldburger is er 0,2 hectare landbouwgrond beschikbaar; voor de voeding van iedere Nederlander is er in binnen- en buitenland 1,20 hectare land in gebruik. Dat is 6 maal zoveel. In Nederland is ongeveer 1,3 miljoen hectare in gebruik. Ter verduidelijking, dat is alleen voor de productie van gras en maïs voor het rundvee. Daarnaast gebruikt Nederland ook een gelijke hoeveelheid grond in (ontwikkelings-)landen als Thailand (voor cassave), Maleisië, Brazilië (voor soja) en Argentinië voor de productie van veevoer. Voor de geïmporteerde mengvoeders is in andere landen 5,4 miljoen hectare in gebruik. De grondstoffen voor het kippen- en varkensvoer worden voor ca. 75% uit het buitenland gehaald. Ongeveer één derde daarvan is afkomstig uit derdewereldlanden.

Wat nu als de grondstoffen voor het veevoer worden gebruikt om voedsel voor de mens te maken? De enorme hoeveelheid graan kan worden gebruikt voor brood, pap en andere producten waarmee men een (groot) deel van de mondiale voedselproblematiek zou kunnen aanpakken. Nu worden grote hoeveelheden kostbare grondstoffen voor voedsel aangewendt om uiteindelijk een kleine hoeveelheid vlees te procuceren.

Vleesproductie is milieuvervuiling

Wat veel mensen denken, is dat het verkeer de grootste vervuiler is. De zure regen ontstaat door de uitlaatgassen van onder andere auto’s. Niets is minder waar: de grootste bron van deze vorm van vervuiling, de zure regen die bossen en heide ernstig aantast, is de veehouderij (61%). Pas daarna komt het verkeer (18%). In 1997 produceerde de Nederlandse veestapel 77.093 miljoen kilo mest. Daar kun je een groot deel van de Randstad mee onder laten lopen. Een stof die vrij komt uit mest is ammoniak (NH3). Dat kennen we wel van het schilderen: de stof die ontvet, met een penetrante geur. Deze ammoniak is zeer belastend voor het milieu en draagt sterk bij aan de zure regen. De eerder genoemde hoeveelheid mest die in 1997 is geproduceerd door de veestapel, leverde eveneens 140 miljoen kilo ammoniak op.
Dan is er ook water nodig om het vlees te produceren. De dieren moesten immers drinken. Omgerekend is voor één pond vlees ruim 11.000 liter water nodig. Met het water dat verbruikt wordt voor de Nederlandse rundvleesconsumptie, kan men een derde van de hele wereldbevolking een jaar lang van drinkwater voorzien. Een andere verhouding is, dat men met het benodigde water voor de voedselvoorziening van één maand van een vleeseter, men een niet-vleeseter bijna een jaar lang van voedsel kan voorzien.

Vleesproductie is energieverspilling

De productie en consumptie van vlees is de belangrijkste bijdrage (18%) aan de opwarming van de aarde (broeikaseffect). Wanneer alle Nederlanders zouden besluiten 3 dagen per week geen vlees te eten, zou dat de hoeveelheid broeikasgassen in ons land evenveel reduceren als wanneer 3 miljoen auto’s van de Nederlandse wegen gehaald zouden worden.
Bij de omzetting van plantaardig in dierlijk eiwit gaan ook nog eens veel voedingsstoffen verloren. Met 4 kilo plantaardig eiwit (veevoer) produceer je gemiddeld slechts 1 kilo dierlijk eiwit.
Gemiddeld kost de productie van 1 kilo vlees(waren) 14,7 x meer energie dan de productie van een kilo plantaardige voeding. Om een kilo kalfsvlees te produceren heb je 100 keer zoveel energie nodig als om een kilo aardappels te produceren. Een normale akker met grasland "produceert" ongeveer 330 kilo vlees. Hetzelfde stukje grond kan ook 40.000 kilo aardappelen produceren. In 1994 voerde Nederland 40% van de eigen graanconsumptie op aan het vee; dat is genoeg voor 44 broden per jaar per Nederlander.

Vleesproductie kost levens

De vleesproductie in Nederland kost jaarlijks minstens 450 tot 500 miljoen dieren het leven. Per jaar eet de Nederlandse consument gemiddeld 88 kilo vlees, waarvan overigens bijna de helft niet eens wordt opgegeten! Naast het eten van vlees, drinkt deze zelfde consument jaarlijks gemiddeld 45 liter halfvolle melk en eet hij 178 eieren. Om in deze behoefte te voorzien gaan vele dierenlevens verloren. In Nederland zijn er een klein miljoen mensen die geen vlees eten. Deze groep bespaart op jaarbasis het leven van circa 6 miljoen dieren.

Gezondheid

Naast alle belasting op ondermee het milieu, is het eten van veel vlees ook niet goed voor het menselijk lichaam. Een veel gehoord argument voor het eten van vlees, is dat het nodig is voor een gebalanceerde voeding. Het eten van vlees en overigens ook van zuivel is helemaal niet essentieel. Als je er dagelijks veel van eet is het zelfs niet goed. Een Amerikaanse universiteit heeft onderzocht dat consumptie van dierlijk eiwit de kans op lymphe-kanker verhoogt. Het eten van tomaten, broccoli en andere groenten hebben juist een tegenovergesteld effect. Daarbij gaat het bereiden van vlees voor de maaltijd vergezeld met vetten (bijvoorbeeld (braad)boter). Vlees wordt dan ook weer geconsumeerd met een jus, wat ook niet bijdraagt aan de gezondheid.

Conclusie

Als iedereen wat minder vlees zou eten, dan zou dat op vele fronten een positief effect hebben. Ook al is het maar één dag per week geen vlees eten, dan heeft dit al effect. Kies eens vaker voor een alternatief uit de groentewinkel. Dat is beter voor het milieu en zeker voor de gezondheid. Ook zijn er alternatieven op basis van soja of zuivel, maar om die te produceren zijn bovenstaande punten evenzogoed in bepaalde mate van toepassing!

Weetjes

  • Voor 1 kilo dierlijk eiwit is zo'n 5 kilo plantaardig eiwit nodig. Zodoende wordt gigantisch veel voedsel verspild aan veevoer
  • 42% van de Nederlanders eet elke dag vlees en 81% minstens 5 dagen per week.
  • "Een vegetariër in een SUV is milieuvriendelijker dan een vleeseter op de fiets"
  • Een vegetarisch menu bespaart dagelijks 5,7% energie
  • Nederlandse vlees wordt veel geëxporteerd: 70% maar liefst van de Nederlandse vleesproductie gaat naar het buitenland. Ongeveer 96 miljoen mensen voornamelijk binnen Europa eten jaarlijks Nederlands vlees.
  • Elke dag sterven er op de wereld 20.000 kinderen aan ondervoeding. Er is voldoende voedsel op de wereld om ook deze kinderen te voeden. Als mensen in het rijke westen minder vlees zouden eten en als mensen in de Derde Wereld zelf het plantaardige voedsel dat in hun land wordt verbouwd eerlijk zouden verdelen, kan er structureel worden gewerkt aan ondervoeding.
Gerelateerde artikelen
Uitleg over verschillende groepen vegetariërsVegetariërs zijn mensen die geen vlees eten. Vegetariërs kun je onderverdelen in meerdere groepen. In dit verslag zal ik…
De Nederlandse Vegetariërs BondDe Vegetariërs Bond behartigt de wensen van honderdduizenden mensen die geen vlees eten, ofwel vegetariër zijn. Zo hebbe…
Verschillende soorten vegetariërsVeel mensen denken aan vegetariërs als een homogene groep die gewoon geen vlees eet. Maar niets ligt verder van de waarh…
Redenen om vegetariër te wordenRedenen om vegetariër te wordenDe hedendaagse wereld wordt geteisterd met plagen en kwaaltjes: Milieuproblematiek, voedseltekort, watertekort, het broe…
Vegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bentVegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bentAls je thuis de enige vegetariër bent of als je als enige thuis vegetariër wilt worden, kunnen je huisgenoten het lastig…
Bronnen en referenties
  • Telegraaf
  • Wakker dier
  • Vlees.us

Reageer op het artikel "Nederlanders eten in hun leven 522 dieren per persoon op"

Reacties

A. Wolbers, 04-02-2014 05:02 #3
Dankzij of ondanks deze grote hoeveelheid voedsel is het aantal mensen op de wereld in de afgelopen 100 jaar in de "rijke landen" de bevolking wel 5 á 6 X minder snel gegroeid dan in de derde wereldlanden. Zie "http://michielhaas.nl/overgang-naar-circulaire-economie-uitgang-uit-de-crisis/" ondanks of misschien wel dankzij, in de "rijke landen" de mensen ouder worden.
Beter uitgedrukt, ondanks het weinige voedsel worden er in de ontwikkelingslanden veel meer kinderen geboren dan in de "rijke landen", ik zou eerder andersom verwachten. a;s je al geen eten hebt waarom dan wel steeds meer kinderen op de wereld zetten terwijl je weet dat deze van de honger omkomen (zouden alle kinderen het wel overleven dan waren er naar aller waarschijnlijkheid wel 15 miljard mensen op de wereld geweest ).
Al deze mensen maar ook de voedsel dieren en landbouw gewassen stoten grote hoeveelheden broeikasgassen uit o/a koolstofdioxide CO2 en methaan CH4.
Het gekke nu is dat ondanks dat, wij aan al onze frisdranken +/- 7 gram per liter koolstofdioxide CO2 toevoegen voor de prik, welke overigens bij opening van de fles al direct grotendeels in de atmosfeer komt.
En of je nu wel of geen vegetariër bent methaan CH4 produceren wij allemaal bij elke scheet die je laat ontsnapt er een grote hoeveelheid aan methaan CH4.
Er word hierboven keurig uitgelegd wat de productie van vlees wel niet kost aan o/a graan als diervoer, er word vergeten te melden dat het produceren van o/a graan ook ontzettend veel energie kost ja zelfs het biologisch gekweekte krop sla kost ontzettend veel energie en vervuild daarbij ook nog eens de wereld, of wil je die duizenden vierkante kilometers met de hand gaan inzaaien en oogsten enz.
Wat een ieder eet moet men zelf weten maar of je nu gewoon omnivoor bent of je probeert als een herbivoor te leven, voedsel productie kost energie en vervuild.
Vergaat hierdoor de wereld? Nee! De mens misschien wel maar de natuur hersteld zich vanzelf door bijvoorbeeld een voor alles resistent virus de wereld in te sturen waardoor er een miljard of 7 mensen omkomen.;-))

G., 07-11-2013 12:48 #2
Stel je voor dat je in Afrika woont, je hebt honger en zorgen over wat jij en je kinderen moeten gaan eten de komende tijd. Je ziet ineens een enorm zwijn in de struiken, voor je er erg in hebt heb je je boog (of hongerwinter en met pistool voor mijn part) gespannen en een pijl zoevend in de richting van het dier, … yes, raak. De supermarkt heeft de westerling zijn instinkt verdrongen volgens mij, daarom komen die rare twijfels in hem op. Je moet gewoon weer even in contact proberen te komen met je innerlijke jager en gezins-voorziener.

Lezer, 04-09-2012 11:04 #1
En om brood te maken heb je water of melk nodig. Voor melk heb je vee nodig en die moeten nu juist weer eten. Ik hou het lekker elke dag bij m'n stukje vlees. Dit gaat al ruim 50 jaar zo en ik ben niet van plan om te veranderen. Overigens eet 'de mens' al eeuwen vlees. Het is lekker en gezond en je ziet er veel beter uit dan als je alleen maar groen eet.

Genieten, dat moeten we doen.

Infoteur: Solnah
Laatste update: 06-04-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!