InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De psychologische oorzaak van huilbaby's

De psychologische oorzaak van huilbaby's

In vele gevallen wordt het huilgedrag van huilbaby's niet veroorzaakt door een medisch probleem, maar door de omgeving van de baby zelf. Enkele kanttekeningen.

Oorzaken

Onderzoek heeft inderdaad uitgewezen dat de oorzaak van het huilen vaak eerder gezocht moet worden bij andere factoren dan de medische. Bij veel huilbaby's is de zwangerschap of bevalling problematisch verlopen. Ook stressfactoren in het gezin, zoals relatieproblemen kunnen wel eens een oorzaak zijn. Het is natuurlijk nooit slecht om je baby aan een volledig medisch onderzoek te onderwerpen, want er kan natuurlijk altijd wel een probleem zijn.

Er is echter maar een klein aantal baby's waarbij het huilen een lichamelijke oorzaak heeft, een allergie, een andere afwijking, irritatie of intolerantie. Ook het roken van de moeder kan een oorzaak zijn. Maar in vele gevallen is de oorzaak dus onduidelijk en is de omgeving de oorzaak, wat het er voor de ouders natuurlijk niet makkelijker op maakt. Zij maken zich natuurlijk zorgen om hun kind en twijfelen of ze zelf wel goed bezig zijn, maar vaak stopt het huilen vanzelf na een paar maanden.

Officieel wordt er gesproken van een huilbaby als de baby drie weken achter elkaar tenminste drie uur per dag en drie dagen in de week huilt. In de praktijk wordt vaker de regel gehanteerd dat sprake is van een huilbaby als de ouders het huilen 'als probleem' ervaren.

Rust bieden

Wanneer een baby veel huilt, is rust en regelmaat zeer belangrijk. Dat uit zich in een vast patroon van slapen, eten, knuffelen, spelen, slapen, ... Het is ook belangrijk dat het kind in een rustige omgeving kan slapen. Als ouders is het belangrijk je kind goed te begrijpen, want huilen is het enige communicatiemiddel die de baby op dat moment heeft. Overleg met de arts is zeker aan te raden.

Een massage voor je baby of een verwenbeurt met een lekker warm badje kan ook rustgevend en ontspannen werken. Je kan opteren voor een draagzak. Een baby houdt ervan om bij de ouders te zijn, dus altijd dichtbij je houden kan ook rustgevend zijn. Verlies nooit het contact met je baby, al kan het huilen zeer frustrerend zijn. Veel communicatie en aandacht kunnen alleen maar heilzaam zijn. Ook het ouderwetse inbakeren wordt veel gebruikt, zodat de baby zich sneller overgeeft aan de slaap.
© 2007 - 2017 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mijn baby huilt, de weg naar troost en kalmering - Lannoo

Reageer op het artikel "De psychologische oorzaak van huilbaby's"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 05-11-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!