InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Help, mijn baby huilt! (buikkrampen)

Help, mijn baby huilt! (buikkrampen)

Help, mijn baby huilt! (buikkrampen) Een baby huilt omdat dit zijn enige manier is om duidelijk te maken dat er iets scheelt. Vaak huilt een baby omwille van buikkrampjes. Hoe herken je het en wat doe je eraan? Soms heb je als ouder (of verzorger) meteen al een vermoeden dat het om krampjes in de buik gaat, maar vaak is het puur giswerk waarom een baby huilt.

Andere oorzaak?

Ben je zeker dat je baby niet huilt van de honger of van moeheid? Heb je hem / haar een flesje aangeboden? Is het bedtijd of heeft de baby een vermoeiende periode achter de rug? Heeft de baby het niet te warm of te koud? Heeft de baby geen last van een vuile luier? ...

Op deze pagina vind je vooral tips voor wanneer je baby kampt met vaak weerkerende buikkrampen waaraan de arts weinig tot niets kan doen. Ben je niet zeker dat dit het geval is, raadpleeg dan zeker eerst je arts om na te gaan of er niets anders aan de hand is.

Alarmtekens

  • koorts (> 38°C)
  • ernstige of aanhoudende diarree
  • zeer sterk ruikende ontlasting
  • braken
Bij een of meerdere van deze alarmtekens hoor je een arts te raadplegen.

Kenmerken van buikkrampen

Bij buikkrampjes plooit de baby vaak de beentjes en blijft ontroostbaar huilen. Het huilen is ook kordaat en krachtig en duurt soms erg lang. Buikkrampjes bij baby's zijn een vaak weerkerend probleem met vaak langere huilbuien per dag. Meestal is er een vaste link tussen de voeding en de krampen (bv. huilen een half uur na het eten). Hoeveel last je baby er soms ook van heeft, het blijft meestal een tamelijk onschuldige vorm van buikkrampjes.

Typisch is ook dat alle gewone manieren om de baby te troosten niet helpen.

Wat eerst?

Eerst dient een arts de nodige onderzoeken te verrichten om na te gaan of de baby geen intolerantie heeft tegen lactose, gluten of andere voedingsstoffen.
Bovendien moet een ontsteking of infectie van het spijsverteringskanaal uitgesloten worden, net als andere mogelijke problemen (bv. een pijnlijke oorontsteking).

Wat ertegen doen?

Bij "gewone buikkrampjes" kan de arts vaak weinig doen. Meestal is medicatie niet aangewezen omdat deze meer neveneffecten heeft dan positieve effecten.
  • In dat geval kan je je baby venkelthee laten drinken (uiteraard lauw, net als de flesvoeding)
  • Ook manuele stimulatie van de darmtransit kan helpen. Dit doe je door buikmassage te geven. Je legt hiervoor je warme handpalm op het buikje van de baby en drukt zachtjes in draaiende beweging op het buikje. Zorg dat je draait in wijzerszin (omdat de transit ook in wijzerszin gebeurt). Je kan de beweging een beetje vergelijken met een "wave" van je vingers en handpalm.
  • Ook zachtjes trommelen met de vingertoppen op de buik kan de transit bevorderen en de buikkrampjes opheffen of verzachten.
  • Om je baby zich te laten ontspannen kan een volledige babymassage soelaas bieden. Ontspanning bevordert de transit en verlicht de krampen.
  • Een andere manier om de pijnprikkels van de krampjes te kunnen onderscheppen, is door te "hobbelen". Hou je baby rechtop tegen je aangedrukt en wieg hem lichtjes schokkend op en neer. Meestal werkt dit verlichtend. Het helpt ook om het boeren te bevorderen.
  • Een variatie op hobbelen is klopjes op de luier geven van onder naar boven gericht. Het geeft dezelfde beweging in de darmpjes van het kind.
  • Ook het gebruik van een draagdoek verlicht vaak de krampen en werkt bovendien ontspannend en rustgevend op een kind dat behoorlijk wat lichamelijke stress te verwerken heeft.
  • Heeft de baby last van krampjes bij het slapen, dan kan je proberen je baby op de buik of zij te leggen. Let wel: deze houding heeft een hoger risico op wiegendood! maar is soms een van de weinige houdingen die je baby verdraagt.
  • Indien een oorzaak gevonden is, kan de voeding aangepast worden.
    • Dit is bijvoorbeeld van toepassing op borstvoeding. Bij het eten van koolsoorten komt een deel van deze voedingsstoffen in de moedermelk terecht met gasvorming en krampjes bij de baby tot gevolg.
    • Maar ook in flesvoeding van bv. Nestlé bestaat er een heel assortiment om de voeding beter af te stemmen op de noden en problemen van je kind. Laat je adviseren door je apotheker of kinderarts om de voeding van je kind te optimaliseren.
    • Eet je kind al vaste voeding, geef het dan 5 dagen ononderbroken dezelfde vaste voeding en wissel elke vijf dagen van vaste voeding om te achterhalen van welke voeding je kind het meeste last heeft.

En als dat allemaal niet helpt?

Soms mag je alles proberen en alle andere oorzaken uitgesloten hebben en blijft je kind ondanks alles huilen van de buikkrampjes. Onthou dat pijnstillers meestal niet geschikt zijn voor baby's en dat het probleem na enkele maanden spontaan voorbij gaat als de darmen van de baby volgroeid zijn en beter functioneren.

Intussentijd is het vooral van belang er zelf niet aan onderdoor te gaan. Beter dan dat is het aangewezen om je kind bv. op bepaalde tijdstippen even over te laten aan de zorgen van iemand anders (bv. een familielid). Op die manier kom je zelf even tot rust.
Ook het inschakelen van psychologische hulp kan aangewezen zijn. Bovendien kan het helpen om in contact te treden met ouders die hetzelfde doormaken. Op internet vind je makkelijk praatgroepen en zelfhulpgroepen.

Lees ook over andere mogelijke oorzaken van huilende baby's.
© 2007 - 2014 Artsen_online, gepubliceerd in Kinderen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom huilt een baby?Waarom huilt een baby?Wanneer je baby huilt kan je (zeker als jonge moeder) behoorlijk tot wanhoop gedreven worden. Je weet dan nog niet goed…
Mijn baby huilt veel! Alles over buikkrampjesMijn baby huilt veel! Alles over buikkrampjesDe meeste pasgeboren baby’s zijn tijdens de eerste kraamweek nog erg rustig en vredig. Het is niet voor niets dat men va…
De psychologische oorzaak van huilbaby'sIn vele gevallen wordt het huilgedrag van huilbaby's niet veroorzaakt door een medisch probleem, maar door de omgeving v…
Nieuwe methode voor huilbaby'sNieuwe methode voor huilbaby'sEen huilende baby is vaak heel vermoeiend. Ouders kampen met slaaptekort en weten soms niet meer wat ze moeten doen. Een…
Huilbaby's: organische oorzakenHuilbaby's: organische oorzakenAlle baby's huilen, maar ongeveer 20% van de baby's huilt extreem veel en aanhoudend. Dit worden vaak huilbaby's genoemd…

Reageer op het artikel "Help, mijn baby huilt! (buikkrampen)"

Reacties

Mamaes, 03-06-2014 13:41 #15
Ons dochtertje heeft vanaf week 1 t/m circa 8 weken behoorlijk last gehad van buikkrampjes. Eigenlijk werkte geen enkel middeltje, we hebben veel geprobeerd. Een warme kruik en wiegen hielp soms wel goed. Van de een op andere dag was het met een week of 8 over.

Jenny V. D. Water, 24-05-2013 13:40 #14
"Help, mijn baby huilt" (buikkrampen) vind ik een goed en duidelijk artikel. Ik zal mijn kleindochter wijzen op dit artikel. Inderdaad, het is ondraaglijk als je baby zo huilt. Je voelt je machteloos!

Papapav, 28-08-2012 10:51 #13
Een geweldige middel die wij hebben is een speciaal rubberen buisje. die in zijn kontje stoppen en zachjes op zijn buik aajen, alle lucht gaat er via dat buisje uit. Ons zoontje werd daarna meteen rustig, ik keek mij ogen uit.

Dominique, 28-08-2012 01:55 #12
Ben 4 augustus bevallen van een gezond meisje genaamd Naomi. Heb borst + kunst voeding (flesvd) gegeven. En op de 5de dag ben ik pas begonnen met fles voeding omdat het gewoon niet lukte. Ze heeft de ene dag meer last van buik krampjes dan de andere dag.
De verloskundigen en de arts van het consultatiebureau hebben ons tips gegeven van wat we ermee kunnen en kunnen doen. We hebben alles al uitgeprobeerd maar tevergeefs. Is er iemand die ons een tip of advies zou kunnen geven?

Alvas

Marcel, 26-07-2011 21:09 #11
De absoluut gouden tip die wij kregen: de fohn op de laagste stand op haar buik richten: de volgende seconde is al het leed weg.

Rd, 20-12-2009 19:45 #10
Volgens mij wordt venkelthee tegenwoordig toch echt af geraden door het voedingscentrum.

Harma, 03-10-2009 07:27 #9
Advies: Osteopaat. Zij heeft ons kindje geweldig geholpen en na 10 maanden heb ik eindelijk een gelukkige en vooral tevreden baby.
Een kinderarts kon ons ook niet helpen. En eigenlijk zijn we buiten hem om advies gaan vragen bij de osteopaat en heel erg blij dat we dat gedaan hebben. Kijk wel of de osteopaat aangesloten is bij het NOF, dan krijg je het vaak vergoed van je verzekering en weet je ook zeker dat deze erkend is.
Voor vragen en opmerkingen mag je me altijd mailen.

Mo, 22-09-2009 10:03 #8
Wat is de oorzaak van buikkrampen?

Papa Goos, 11-05-2009 14:46 #7
Onze kleine van 3 maanden heeft een beetje het probleem dat ie overdag wel prima slaapt, maar met name vanaf het moment dat ie na de laatste voeding dan niet meer wil slapen, wat ons opgevallen is is dat ie dan last krijgt van buikkrampjes. Dan duurt het vaak 3 uur voor dat ie rustig is en eindelijk slaapt. Wie heeft er tips om dit te voorkomen, we zijn benieuwd. We zijn erg benieuwd. We willen heel erg graag de nacht voeding gaan skippen…

Lucienne, 20-06-2008 18:06 #6
Hallo kan je mij vertellen hoe de venkelthee word toegediend en hoeveel je hiervan geef per keer en hoevaak per dag of week.

Marc O., 12-12-2007 12:48 #5
Onze baby eet sinds een week niet meer dan 4cl per keer. Tot een week geleden was dat 4x per dag 21cl. Nu is het zo hij lacht de hele dag, slaapt goed maar eet niet meer dan 16cl per dag en valt af. Dus nu gaan we ons zorgen maken want hij is groot voor zijn leeftijd, ruim cm en meer als 8 kilo maar toch zit het ons niet lekker. Laat even weten als je een reactie kan geven waar ik iets aan heb. Oja water wil hij niet, de borst niet, flesvoeding niet en hapje ook niet. Reactie infoteur, 16-12-2007
Een baby hoort niet af te vallen, zelfs als hij aan de grote kant is. Dat hij zich beter lijkt te voelen met minder voedsel, wijst er mogelijk op dat er een onderliggend voedingsprobleem is.

Het is best dat u dit meldt aan uw kinderarts. Deze hoort verdere testen te doen naar maag-darm problemen en voedselintoleranties of voedingsallergieën.

Sarah, 03-12-2007 17:01 #4
Vind de tips en info niet bijzonder.

Stefanie, 27-11-2007 19:00 #3
Ook mijn dochter had erge last van darmkrampjes, en ik ben nu overgestapt op andere fles voeding, namelijk Omneo van Nutrilon en ik geef haar dagelijks 20a30cc venkelthee en dat is een hele opluchting niet alleen voor mij dat ik me niet meer zo hulpeloos voel maar voor namelijk voor haar ze is er nu aan gewent en ze heeft veel minder kramp en is nu een echte vrolijke baby.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Groetjes Stefanie.

Tonia, 10-10-2007 22:20 #2
Hoi Maike.

Nijn dochtertje van nu bijna 3 maanden had dat ook ik heb haar nu friso comfor gegeven en gaat nu erg goed. Poept nu als de beste en is heel lief geworden zo als ze was de eerst paar weken. Maar zei heb ook reflux erbij. Ik hoop dat je er iets aan heb.

Groetjes Tonia

Maike, 10-10-2007 13:59 #1
Hallo

Ik heb een zoon van nu 5 weken hij huilt continu vanaf de 1e week hij heeft zo ontzettend veel last van zijn darmpjes ik heb al van alles geprobeert druppels warm bad voeding verdunnen olijf olie door de voeding dat helpt allemaal voor een dag of 2 en dan ook niet meer.

Nu ga ik maar is venkelthee proberen dat rade mijn dokter aan. Ben erg benieuwd hoe dat zal gaan snachts slaapt ie gelukkig wel hij komt 1 keer voor de fles dus dat valt mee. Soms heeft hij super veel moeite om zijn ontlasting kwijt te kunnen ik moest hem dan een handje helpen door een thermometer in zijn billetje te doen maar dat mag niet te vaak dan beschadigd het er binnen.

Sinds gister heeft ie zelf gepoept een over volle luier soort klei achtig en groen de dokter zei dat dat niet erg was nou ik betwijfel het vandaag was het donker groen erg raar maar goed vanavond beginnen met de venkelthee.

Groetjes Maike

Infoteur: Artsen_online
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 15
Medische informatie…
Schrijf mee!