InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Help, mijn baby huilt! (tandjes)

Help, mijn baby huilt! (tandjes)

Help, mijn baby huilt! (tandjes) Plots begint je baby te huilen en je vindt maar niet wat er scheelt. Tot je bedenkt dat zijn / haar tandjes er wel eens door kunnen komen. Hoe herken je het en wat kan je eraan doen? Het doorbreken van de tandjes is meestal een nogal pijnlijke gebeurtenis en je baby laat dit weten door te huilen. De melktandjes breken door vanaf 6 maanden tot 23 maanden. Meestal komen eerst de middelste twee ondertandjes erdoor, gevolgd door de bovenste twee middelste snijtanden. Hierna volgen meestal in deze volgorde: de andere snijtanden, de hoektanden en de kiezen.
Maar wees niet ongerust wanneer ze in andere volgorde doorbreken. Zelfs hoektanden die als eerste doorbreken kan als normaal beschouwd worden. Toch is het het vermelden waard bij de arts.

Belangrijker is bij te houden wanneer de eerste tanden beginnen door te breken. Ook het bijhouden van de volgorde waarin ze doorbreken kan voor een arts soms belangrijk zijn. Raadpleeg vooral een arts als eerste de tandjes erg lang op zich laten wachten en maar niet lijken door te breken.

Tekens

  • Meestal pijnlijk en daarom gaat het gepaard met langgerekt huilen en/of zeuren.
  • De baby probeert overal op te kauwen om de doorbraak te bevorderen en de pijn tegen te gaan.
  • Kan vaste voeding weigeren omdat het tandvlees te pijnlijk is. Flesvoeding is meestal geen probleem.
  • De baby kwijlt plots erg veel.
  • Lichte koorts (tot 38,5°C)
  • Last van diarree en luieruitslag (luierdermatitis)
  • Bijkomende infecties zoals oorontstekingen

Wat kan je er aan doen?

  • Verdoven: Omdat plaatselijk verdovende middeltjes de pijn onmiddellijk wegnemen, zal de baby zich meteen beter voelen. Er kan gel of druppeltjes op het tandvlees gesmeerd worden. Bij de apotheker zijn dergelijke middeltjes, zoals Tee-gel, vrij verkrijgbaar. Vraag aan je apotheker hoe het produkt te gebruiken en hoe vaak. Gebruik verdovende middeltjes vlak voor het slapengaan om het inslapen te bevorderen en vlak voor het eten om de maaltijd minder pijnlijk te laten verlopen.
  • Bijtring: in de speelgoedwinkel of babywinkel zijn bijtringen voorhanden. Sommige bevatten water zodat ze in de koelkast gekoeld kunnen worden. Het koude effect doet deugd aan het pijnlijke tandvlees. Let op! Steek een bijtring NOOIT in de diepvriezer. Er kunnen vrieswonden optreden!
  • Masseer het tandvlees van de baby met je vinger of met de bolle kant van een koffielepeltje.
  • Verzorg eventuele luieruitslag met Daktozin (voor baby's) of zinkzalf. Smeer een dikke laag over het aangetaste huidje.
  • Wees extra bedacht op bijkomende ziekten zoals oorontsteking. Dit komt immers vaak samen voor met de doorbraak van tandjes en omdat de klachten grotendeels overeen komen, ontglipt de oorontsteking makkelijk aan de aandacht. Tekens: grijpen naar of wrijven aan het oor.

Alarmtekens

  • De baby blijft huilen, ondanks een verdovende gel of druppeltjes
  • De baby maakt hoge koorts
  • Er zijn bijkomende tekens zoals grijpen naar of wrijven aan het oor
  • Andere tekens dan vermeld in bovenstaand lijstje

Bijkomende medische info

  • De tandjes worden reeds aangelegd tijdens de zwangerschap, maar breken pas door het tandvlees vanaf de 5e of 6e levensmaand.
  • Niet de tandjes zelf doen pijn, maar wel het tandvlees waar de tandjes door moeten dringen.
  • De doorbraak van tandjes gaat makkelijk gepaard met oorontstekingen omdat de keelholte verbonden is met het oor.
  • De weerstand van de kindjes verzwakt rond de 5e levensmaand omdat het immuunsysteem van de baby het overneemt van de immuunweerstand die het meekreeg van de moeder. Het is net rond dezelfde periode dat de eerste tandjes doorbreken. Om die reden is er dubbel risico op oorinfecties.
  • Zodra de eerste tandjes zijn doorgebroken bestaat het risico op cariës (gaatjes in de tanden). Daarom moeten de tandjes vanaf dan gepoetst worden met een speciale kinderpasta en met kindertandenborstels. Ook het toedienen van tabletjes fluor kan cariës voorkomen.
  • Tot de leeftijd van 5 à 7 jaar zou een volwassene de tanden van het kind moeten poetsen. Je kan het kind wel laten meehelpen, maar de totaalpoetsbeurt moet door een volwassene gebeuren.

Lees ook over andere mogelijke oorzaken van huilende baby's.

© 2007 - 2019 Artsen_online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het gebruik van Gengigel Baby bij het doorkomen van tandjesHet doorkomen van tandjes bij baby’s is een lastige periode. Het gaat gepaard met vervelende klachten, zoals flinke huil…
Tandenpoetsen bij kinderenTandenpoetsen bij kinderenTandenpoetsen bij kinderen. Het is belangrijk om bij kinderen regelmatig hun tanden te poetsen. Maar wanneer begin je nu…
Tandjes krijgen; verzacht de pijnWat de meeste mensen niet weten is dat baby's al tandjes ontwikkelen voor hun geboorte. Het begin van de tandjes wordt t…
Kinderziektes genezen zonder apotheker: Tanden krijgenKinderziektes genezen zonder apotheker: Tanden krijgenDe eerste tandjes bij een baby zullen reeds na enkele maanden doorkomen. Tot twee- of driejarige kinderen kunnen er prob…
Melkgebit wisselen: pijn verzachtenWanneer je kind tandjes krijgt dan doet dat pijn. Ook bij het wisselen van het melkgebit kan het kind pijn hebben. Als j…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Help, mijn baby huilt! (tandjes)"

Reacties

Sabine, 08-01-2013 19:28 #4
Mijn dochter is nu 6 maanden en heeft inmiddels 8 tanden! Ze heeft 4 boven en 4 ondertandjes. Zij heeft er vrij weinig last van gehad. Ik merkte het pas toen ze al bijna door waren. Ze heeft niks laten merken. Overal op bijten en heel veel kwijlen, maar verder was ze niet huilerig of had geen koorts etc. Je kan bij kruidvat spul ervoor halen. Wat je er even op moet smeren maar of het helpt geen idee.

Sandy, 20-12-2012 22:21 #3
Hallo,
Mijn baby is 8 maanden. De laatste weken hoor ik een 'klotsend' geluid aan de rechter zijkant onder de ribbenkast, aan de andere kant klinkt het hol.
Mvg
Sandy

Nezha, 07-06-2010 19:37 #2
Mijn kind is binnenkort 1jaar en heeft nu al hevige pijn van de tandjes en dat vink ik erg maar kan er niets aan doen dan een zalf insmeren en daarbij heeft hij ook last van koorts dat komt en weer verdwijnt en ook dat hij aan zijn oortjes en zijn hoofd wrijft. Dat is zeker van de pijn maar wat kan ik eraan doen omdat te doen verdwijnenen?

Wim Manger, 10-09-2007 15:35 #1
Voor baby's die last hebben van doorkomende tandjes, is een nieuw medisch middel op de markt gekomen, dat goed werkt. Het werkt volgens het principe, dat het natuurlijke genezingsproces gestimuleerd wordt met een stof die ook in het lichaam zelf daarvoor verantwoordelijk is. Deze stof, hyaluronzuur, in de vorm van een gel, wordt op een biotechnologische wijze nagemaakt. Aangebracht op het tandvlees, waar het goed hecht, herstelt het de balans.l

Infoteur: Artsen_online
Laatste update: 16-12-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!