InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Mijn baby huilt veel! Oorzaken en tips bij buikkrampjes

Mijn baby huilt veel! Oorzaken en tips bij buikkrampjes

Mijn baby huilt veel! Oorzaken en tips bij buikkrampjes De meeste pasgeboren baby’s zijn tijdens de eerste kraamweek nog erg rustig en vredig. Het is niet voor niets dat men vaak gekscherend opmerkt dat het pas begint als de kraamhulp de deur uit is... Buikkrampjes komen vaak en veel voor. Een baby kan er zichtbaar erg last van hebben en zal het uitschreeuwen van de pijn. Als je baby huilt, wil je hem troosten, maar als het huilen niet meer stopt, weet je je soms even geen raad. In dit artikel een paar tips die je wellicht kunnen helpen.

Hoe ontstaan buikkrampjes?

Voor de geboorte leeft de baby in de baarmoeder, wat dan nog als een steriele omgeving kan worden beschouwd. De baby wordt door de moeder op een natuurlijke manier beschermd door alle mogelijke gevaren van buitenaf. Na de geboorte komt de baby voor het eerst in contact met micro-organismen en wordt er een darmflora aangemaakt. Vanaf dat moment kan de baby door allerlei redenen last krijgen van buikkrampjes. Soms is het makkelijk te verhelpen door een ander flesje waardoor hij minder lucht binnenkrijgt, maar niet altijd is het zo gemakkelijk.

De symptomen van buikkrampjes

  • Overstrekken van het lichaampje
  • Hard, aanhoudend en boos huilen met een rood gezichtje
  • Buikkrampjes ontstaan vaak aan het einde van dag, of avond
  • De baby laat windjes
  • De baby huilt niet om wat anders, zoals een vieze luier of vanwege honger

Wat kan je zelf doen tegen buikkrampjes?

Als je nog niets in huis hebt, kan je het volgende doen:
  • De baby op zijn buikje wiegend door de kamer dragen
  • De baby op zijn buikje op je schoot leggen en dan met je benen zachtjes wiegen
  • Een warm badje kan (tijdelijk) ook wat verlichting geven
  • Blijf in elk geval rustig en draag je baby over aan iemand anders als het je teveel wordt!

Wat is er verkrijgbaar tegen buikkrampjes?

Solgar ABC Dophilus Powder

Dit betreft een effectief middeltje tegen buikkrampjes en kan vanaf de geboorte worden gebruikt. Het is een probioticum en bevat lichaamseigen bacteriën die reeds voorkomen in de darmen. Het is speciaal voor zuigelingen ontwikkeld.
Elke dag kan je 1 theelepeltje toevoegen aan een flesvoeding of afgekolfd flesje. De eerste dagen kunnen de buikkrampjes even toenemen om vervolgens te verdwijnen.

VSM Cinababy

Dit is een homeopathische middeltje tegen buikkrampjes. Het zijn druppels die je aan je baby mag toedienen (max 6 x per dag) waardoor de buikkrampjes afnemen. Alleen al door het smaakje van de druppels is je baby aangenaam verrast!

Infacol

Dit middeltje zorgt dat de overtollige lucht in de darmpjes van je baby beter gereguleerd wordt en dus afgevoerd. Infacol kan door middel van een pipetje gemakkelijk voor elke voeding worden toegediend. Het is vanaf de geboorte te gebruiken en na een paar dagen is het effect duidelijk merkbaar.

Een wandeling met de kinderwagen

Het vele huilen van een baby kan bij de ouders veel stress veroorzaken. Als het je teveel wordt, leg dan altijd de baby veilig in zijn wiegje en vraag of je partner of iemand anders waarbij je een veilig gevoel hebt, even de zorg over te nemen. Een kwartier in de buitenlucht doet wonderen. Overigens kan je de baby ook meenemen voor een wandeling met de kinderwagen. De baby zal het net als jij ook heerlijk vinden om even de buitenlucht op te snuiven.

Als je het niet vertrouwt, neem dan altijd contact op met je huisarts. Ook bij diarree dien je altijd alert te zijn. Baby's drogen snel uit met alle gevolgen van dien! Diarree is overigens meestal geen verschijnsel van buikkrampjes!

Lees verder

© 2013 - 2019 Madeleine79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Help, mijn baby huilt! (buikkrampen)Help, mijn baby huilt! (buikkrampen)Een baby huilt omdat dit zijn enige manier is om duidelijk te maken dat er iets scheelt. Vaak huilt een baby omwille van…
Philips Avent – alles voor je babyPhilips Avent is een van de grootste merken in de markt voor babyflessen en babyspenen. Daarnaast bestaat het Avent baby…
Draagdoeken voor baby's en kleutersDraagdoeken voor baby's en kleutersTraditioneel is in Oosterse culturen het meedragen van baby of kleuter in een draagdoek zeer gebruikelijk. In de Westers…
Waarom huilt een baby?Waarom huilt een baby?Wanneer je baby huilt kan je (zeker als jonge moeder) behoorlijk tot wanhoop gedreven worden. Je weet dan nog niet goed…
Waarom huilen baby's?Waarom huilen baby's?Het gehuil van een baby is voor veel ouders vaak het ergste geluid dat ze kennen. Het is niet altijd mogelijk een reden…
Bronnen en referenties
  • Solgar.nl
  • VSM.nl
  • Infacol.nl

Reageer op het artikel "Mijn baby huilt veel! Oorzaken en tips bij buikkrampjes"

Infoteur: Madeleine79
Laatste update: 27-07-2015
Subrubriek: Kinderen
Special: Moederschap
Medische informatie…
Schrijf mee!