InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infacol, het middel voor darmkrampjes bij baby's

Infacol, het middel voor darmkrampjes bij baby's

Infacol, het middel voor darmkrampjes bij baby's Wanneer je baby last heeft van darmkrampjes is dit erg vervelend. Je baby kan hier veel pijn van hebben, en aan één stuk door huilen. Als ouder weet je je vaak geen raad meer. Darmkrampjes doen zich in de meeste gevallen voor wanneer je baby tussen de 4 weken en 6 maanden oud is. Het middel Infacol kan helpen tegen darmkrampjes en is niet schadelijk voor je baby. Infacol zorgt ervoor dat je kindje de lucht in zijn darmpjes makkelijker kwijtraakt.

Wat zijn darmkrampjes?

Baby's kunnen ontzettend veel last hebben van darmkrampjes. Erg vervelend natuurlijk wanneer je ziet dat je kleintje zoveel pijn heeft. Zowel baby's die borstvoeding als baby's die de fles krijgen, kunnen last hebben van krampjes. Terwijl zij drinken, kunnen er kleine luchtbelletjes mee naar binnen komen. Deze lucht kan dan vervolgens vast blijven zitten in de darmpjes van de baby. Dit komt doordat de darmen nog niet 'rijp' zijn. Pas wanneer de baby 6 maanden oud is, zullen zijn darmen volledig zijn ontwikkeld. Tot die tijd kunnen er dus krampjes optreden.

Hoe kun je darmkrampjes herkennen?

  • Een baby die last heeft van darmkrampjes, zal de volgende symptomen hebben:
  • Veel huilen, lijkt ontroostbaar (vaak in de middag en avond)
  • Er is geen andere aanwijsbare reden voor het huilen
  • Armpjes en beentjes voortdurend optrekken
  • De vuisten ballen
  • Lijkt alsmaar honger te hebben, te 'happen' (zuigbehoefte)
  • De baby loopt rood aan tijdens het huilen

Wanneer contact opnemen met de huisarts?
Heeft de baby last van een hoge lichaamstemperatuur, overgeven of diarree, neem dan contact op met de huisarts! Deze symptomen hebben namelijk niet met darmkrampjes te maken.

Wat doet Infacol bij darmkrampjes?

Infacol is een middel dat je de baby voor iedere voeding toe kunt dienen. Je kunt dit doen door middel van het pipetje. Je kunt het middel het best achterop de tong van de baby toedienen, zodat hij het direct zal doorslikken. Anders loop je het risico dat de baby het direct weer uitspuugt. Niet iedere baby vindt de smaak van dit middeltje namelijk even lekker.

Hoe werkt het?

Dit middel zorgt ervoor dat de lucht die de baby binnenkrijgt tijdens het drinken, omgezet wordt naar één grote luchtbel, in plaats van allemaal kleine luchtbelletjes. Deze luchtbel is voor de baby gemakkelijker op te boeren. Zo raakt hij de lucht kwijt, en zal hij geen last meer hebben van vervelende darmkrampjes.

Is Infacol schadelijk?

Infacol is niet schadelijk voor de baby en mag direct vanaf de geboorte worden gebruikt. Het bevat, in tegenstelling tot andere middelen, geen suiker, alcohol of kleurstoffen. Verder wordt Infacol niet opgenomen in het lichaam, maar zal het er direct met de boertjes of ontlasting weer uit komen. Voordat je resultaat ziet, zal je dit middel waarschijnlijk een aantal dagen moeten gebruiken. Al is dit wel bij iedere baby verschillende. Sommigen zullen na een uur al verschil merken, terwijl het bij anderen wel een week kan duren.

Waar is Infacol verkrijgbaar?

Infacol is verkrijgbaar bij de drogist, of bij de apotheek. Wanneer de verpakking geopend is, is het product maximaal 28 dagen houdbaar. Verder zullen er uit het flesje ongeveer 100 dosissen gaan.

Bijwerkingen?

Voor zover bekend zijn er geen bijwerkingen van dit product. Wel ervaren sommige mensen dat de ontlasting van de baby vertraagd wordt. Dit is echter geen probleem, en de baby heeft hier verder ook geen last van.
Gerelateerde artikelen
Krampjes; darmkrampjes bij baby’sVeel baby's hebben in hun jongen leven last van darmkrampjes. Darmkrampjes kunnen bij de baby (zuigeling) onder andere v…
Mijn baby huilt veel! Oorzaken en tips bij buikkrampjesMijn baby huilt veel! Oorzaken en tips bij buikkrampjesDe meeste pasgeboren baby’s zijn tijdens de eerste kraamweek nog erg rustig en vredig. Het is niet voor niets dat men va…
Darmkramp: buikpijnDarmkramp: buikpijnDarmkramp of buikpijn: een rommelend gevoel in de darmen waarbij verkramping van de darmspieren optreedt. Meestal geeft…
Baby Reflux of darmkrampjes door Stephanie LamperecensieBaby Reflux of darmkrampjes door Stephanie LampeHelp, mijn baby huilt zoveel! Misschien heeft hij last van darmkrampjes. Of is het toch reflux? Als ouder van een baby d…
Homeopatische geneesmiddelen van VSM voor baby'sBaby’s kunnen regelmatig ziek zijn; soms wel 10 tot 12 keer per jaar. Veelvoorkomende kwalen bij baby’s zijn verkoudheid…
Bronnen en referenties
  • Bijsluiter Infacol

Reageer op het artikel "Infacol, het middel voor darmkrampjes bij baby's"

Reactie

Lilaliene (infoteur), 19-06-2012 17:19 #1
Mijn baby raakte zeker zijn ingeslikte lucht kwijt door Infacol. Voor Infacol kon hij helemaal niet boeren, terwijl ik het gebruikte lukte het wel en werden de krampjes dus ook minder. Maar na twee drie weken heb ik bij mijn baby wel bijwerkingen gemerkt, die ook over internet verspreid in verschillende fora door moeders worden genoemd. Bijwerkingen zijn: meer maagzuur, meer oprispingen, meer spugen (waardoor mijn kleine keelpijn kreeg en niet meer wilde drinken). Deze worden ook op de bijsluiter vermeld. Daarnaast staat op de bijsluiter ook dat één van de bijwerkingen darmkrampjes (!) zijn. Tot slot word de ontlasting niet alleen vertraagd, maar ook veel wateriger.
Infacol werkt, maar gebruik het niet te lang, Misschien dat lucht bij u niet de oorzaak is, probeer dan andere middelen zoals bijvoorbeeld Cinababy. (Deze werkte bij mijn baby echter niet.)

Infoteur: Denn
Laatste update: 11-04-2019
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!