InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Zwemmen met oorontsteking

Zwemmen met oorontsteking

Sommige kinderen hebben regelmatig last van oorontsteking. Oorproblemen zijn niet alleen vervelend en pijnlijk, maar kunnen ook praktische vragen oproepen. Veel ouders vragen zich bijvoorbeeld af of hun kind mag zwemmen met oorontsteking, een loopoor of buisjes. Mag een kind met buisjes in de oren tijdens zwemles onder water zwemmen en duiken? En welke soorten oordopjes (zwemdopjes) zijn er om de oren te beschermen tijdens het zwemmen?

Wat is oorontsteking?

De aandoening die in het normale taalgebruik kortweg ooronsteking wordt genoemd, heet eigenlijk middenooronsteking (otitis media). Het middenoor ligt achter het trommelvlies. Het bevat de gehoorbeentjes en is verder gevuld met lucht. Tussen het middenoor en de neus-keelholte loopt de buis van Eustachius, deze voert vocht uit het middenoor af.

Middenoorontsteking komt vooral voor bij kinderen tot een jaar of zes. Sommige kinderen zijn er erg vatbaar voor en hebben geregeld terugkerende oorklachten. Vaak begint de oorontsteking met een gewone verkoudheid. Daarna breidt de ontsteking zich via de buis van Eustachius uit naar het oor. Het ontstekingsvocht in het middenoor geeft een pijnlijke druk op het trommelvlies.

Wordt oorontsteking veroorzaakt door zwemmen?

Meestal wordt oorontsteking veroorzaakt door (verkoudheids)virussen. Toch merken veel ouders op dat hun kinderen juist oorklachten krijgen na het zwemmen. Dat ligt niet aan het zwemmen zelf. In de vochtige en warme omgeving van (subtropische) zwembaden gedijen de bacteriën die oorontsteking veroorzaken goed.
Oordopjes helpen wel tegen de druk van het water in het oor tijdens het zwemmen, maar niet tegen infecties: de infecties ontstaan immers via de mond en de neus.

Mag je zwemmen met oorontsteking?

Oorontsteking komt vooral voor bij kinderen tot een jaar of zes. Net op de leeftijd dus dat de meesten ook volop bezig zijn met zwemles. Veel ouders zijn dan ook op zoek naar het antwoord op de vraag of je mag zwemmen met oorontsteking.

Over zwemmen met middenooronsteking bestaat veel onduidlijkheid. Zelfs artsen (zowel huisartsen als KNO-artsen) blijken tegenstrijdige adviezen te geven. Veiligheidshalve wordt vaak geadviseerd om bij oorklachten niet te gaan zwemmen (in elk geval niet met het hoofd onder water).

De officiële richtlijn van het Nederlands Huisartstengenootschap luidt: Zwemmen mag - als het kind dat zelf wil, maar liever niet duiken of veel met het hoofd onder water. Dat is niet slecht voor de genezing, maar het kind kan plotseling duizelig worden.

Zwemles bij terugkerende oorontstekingen

Hoewel een kind met ooronsteking dus gewoon naar zwemles kan, is het de vraag of het verstandig is om kinderen met terugkerende oorstekingen of looporen op zwemles te doen.

Allereerst is zwemmen met oorklachten vaak onprettig (waardoor een kind een hekel kan krijgen aan zwemles en er waarschijnlijk langer over doet om een diploma te halen). Oordopjes of speciale zwemdopjes (zie onderaan dit artikel voor een overzicht) verminderen de pijn in het oor tijdens het zwemmen.

Daarnaast is zwemmen in chloorwater, zoals hierboven vermeld, van invloed op het ontstaan van oorontstekingen en oorproblemen bij kinderen. Kinderen die vatbaar zijn voor oorklachten lopen dus het risico in de zwemlesperiode nog vaker oorontsteking te krijgen dan anders. Vaak wordt aangeraden om één of twee jaar te wachten met zwemles. Bij de meeste kinderen vermindert de vatbaarheid voor onstekingen immers naarmate ze wat ouder zijn. Bijkomend voordeel: kinderen van een jaar of zes halen vaak veel sneller hun zwemdiploma dan kinderen die met vier jaar al starten met zwemles. Zelfs al houden de oorproblemen aan, dan brengt het kind alles bij elkaar minder tijd door in het zwembad door zwemlessen.

Wat is een loopoor?

Soms breekt bij een middenooronsteking het trommelvlies open (door de druk erop) en loopt het ontstekingsvocht naar buiten: dit heet een loopoor, of ook wel lijmoor of slijmoor (otitis media met effusie). Als het trommelvlies is opengebroken verdwijnt de pijn van een oorontsteking meestal snel. Het trommelvlies gaat daarna vanzelf weer dicht. Een loopoor kan wel een week aanhouden. Blijft het vocht langer uit het oor stromen, dan is een bezoek aan de huisarts wenselijk.

Mag je zwemmen met een loopoor?

Net als bij zwemmen met ooronsteking spreken ook de adviezen over zwemmen met een loopoor elkaar tegen. De verwarring komt vooral doordat vaak tenonrechte had advies over zwemmen met ooronsteking wordt gegeven. Zolang een kind een loopoor heeft, is het echter beter om niet te zwemmen.: doordat er een gaatje zit in het trommelvlies, kan het water (plus de eventuele bacteriën erin) in het binnenoor terecht komen, wat ernstige complicaties met zich mee kan brengen.

Wat zijn (trommelvlies)buisjes in de oren?

Trommelvliesbuisjes, meestal kortweg 'buisjes' genoemd, zijn kleine plastic buisjes die in het trommelvlies geplaatst worden bij kinderen die vaak of langdurig last hebben van looporen of middenoorontstekingen. De buisjes zorgen ervoor dat de druk binnen en buiten het oor gelijk blijft zodat het kind beter kan horen en minder vaak oorpijn heeft.

Mag je zwemmen met buisjes in de oren?

Met buisjes mag je niet zwemmen. Dat was lange tijd de stelregel. Tegenwoordig denken KNO-artsen daar echter heel anders over. Zo'n twee weken nadat de buisjes zijn geplaatst, kan een kind weer zwemmen. Aan het zwemmen is wel een voorwaarde verbonden, namelijk: niet diep duiken. Er kan dan een druk op de oren ontstaan, waardoor water naar binnen geperst wordt. Een startduik en in het water springen mag wel. Onder water zwemmen voor het A en B-diploma mag ook. Dingen van de bodem op duiken wordt afgeraden; door de grote druk die dan op de oren komt te staan kan er water door de buisjes naar het binnenoor worden gedrongen.

Moeten kinderen met buisjes zwemmen met oordoppen?

Een groot opgezet wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat oordoppen bij het zwemmen niet per se noodzakelijk zijn voor kinderen met buisjes in de oren. Veel 'buisjeskinderen' vinden het echter wel prettig om te zwemmen met oordopjes, omdat ze de druk op de oren verminderen. Vooral kinderen die telkens na het zwemmen oorpijn of looporen krijgen, hebben baat bij oordoppen. Voor de verschillende soorten zwemdopjes: zie hieronder.

Wat is een zwemmersoor?

Een zwemmersoor is een ontsteking van de uitwendige gehoorgang, het holletje dat van je oorschelp tot aan het trommelvlies loopt. Een zwemmersoor wordt meestal veroorzaakt door een bacterie en soms door een schimmel. Een klein sneetje is voldoende voor een besmetting als er toevallig ook een kwaadaardige bacterie of schimmel in de buurt is.
Een andere belangrijke oorzaak van zwemmersoor is teveel vocht in het oor. De huid in de gehoorgang zwelt en wrodt week. Bij het opdrogen wordt de huid minder soepel en korstig en daardoor gevoeliger voor besmettingen. Mensen die veel zwemmen, hebben er gemakkelijker last van. Vandaar de naam. Ook zwemmen in vervuild water kan de oorzaak zijn: ververs 's zomers daarom dagelijk het water van het badje in de tuin.

Welke beschermende oordopjes en zwemdopjes zijn er en waar koop je ze?

Veel kinderen met oorontsteking of buisjes in de oren hebben baat bij het afdichten van de oren door middel van oordopjes of watten. Er zijn verschillende manieren om het oor af te dichten, variërend van goedkoop tot duur en van zeer dicht tot een beetje dicht. De meeste oordoppen die je vindt, zijn bestemd voor het buitensluiten of dempen van geluid. Deze zijn niet geschikt om te zwemmen. Speciale zwemdoppen zijn primair ontworpen om water tegen te houden. Zeg bij zwemles wel altijd even tegen de juf of meester dat je kind oordoppen in heeft (vooral bij lang haar); hij of zij zal minder goed horen.

Oordoppen om te zwemmen

  • De eenvoudigste oplossing: een propje watten (witte watten of gewone watten) in het oor en dichtsmeren met vaseline. Na gebruik weggooien.
  • Kneedbare oordopjes (te koop bij de apotheek of via diverse webwinkels), bijvoorbeeld van het merk Putty Buddy of Mack's Earplugs Pillow Soft: het oor wordt dichtgestopt met een soort pasta (kneedbare siliconen) die zacht en plezierig aanvoelen en zich vormen naar de oorschelp. Deze oordopjes zijn meerdere malen te gebruiken en kosten ongeveer 1,50 per paar.
  • Thermoplastische oordoppen (te koop bij de apotheek of via diverse webwinkels) zoals Alpine SwimSafe: deze oordoppen zijn gemaakt van een duurzame, flexibele, thermoplastische kunststof. Door de warmte van het oor past de beschermer zich binnen enkele minuten aan de gehoorgang aan en zit daardoor zeer comfortabel in het oor. Deze oordopjes zijn meerdere malen te gebruiken en kosten ongeveer 10 euro per paar.
  • Op maat gemaakte zwemdoppen. Zowel de assistente van de KNO-arts als de audicien (gehoorapparatenwinkel) maken oordopjes op maat om mee te zwemmen. Er zijn verschillende soorten zwemdoppen: de gewone, maar ook anti-allergische of drijvende oordopjes. Deze doppen bestaan er in verschillende kwaliteits- en prijsklassen. De goedkoopste worden onmiddellijk van het afdrukmateriaal vervaardigt (ca.12 euro per paar), de betere kwaliteit (25 tot 100 euro per paar) wordt afgeleverd door gespecialiseerde laboratoria. Deze doppen hebben een zeer lange levensduur, maar laat geregeld even controleren of ze het (groeiende) oor nog steeds goed afsluiten.

Let op

Raadpleeg altijd een dokter als je twijfelt of je kind mag zwemmen met oorklachten. Het verwaarlozen van terugkerende middenoorontstekingen kan leiden tot zeer ernstige complicaties, zoals een hersenvliesontsteking of gehoorverlies.
© 2010 - 2017 Kennishelp, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Middenoorontsteking: naar de dokter met een oorontsteking?Middenoorontsteking: naar de dokter met een oorontsteking?Een middenoorontsteking is een van de vervelendste soorten ontstekingen die je kunt hebben. Het doet pijn, en je kunt je…
Oorontsteking van het middenoor, symptomenOorontsteking van het middenoor, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van het middenoor zijn een pijnlijk gevoel in het oor en het gevoel van druk dat op h…
Loopoor, afscheiding uit het oorLoopoor, afscheiding uit het oorBij een loopoor is er sprake van een etterige afscheiding uit het oor. Vaak is de afscheiding afkomstig van een ontsteki…
Een zwemdiploma halenEen zwemdiploma halenZwemles voor kinderen, hier kun je vinden wat je moet kunnen voor het A-diploma, op welke leeftijd kinderen met zwemles…
Smeer je mooi met vaseline!Veel vrouwen definiëren vaseline als wondermiddel. Niet zo gek als we ons bedenken dat vaseline zoveel gunstige werkinge…
Bronnen en referenties
  • NHG

Reageer op het artikel "Zwemmen met oorontsteking"

Reacties

Robin, 26-02-2016 15:39 #4
Hoi, mijn kleine meid van 4 krijgt buisjes is haar oren, aangezien dat ze een waterratje is willen wij aangemeten oordopjes laten maken, maar in uw bericht staat tussen de 25 en 100 euro, waar zit het prijsverschil in? en waar kan ik dan de beste voor het minste geld krijgen? in noord limburg ( regio venlo ).

Met vriendelijke groet fam.killaars

9. Jaar Kind, 09-07-2015 06:47 #3
Ik ben 9 en ik heb een oorontsteking. Een paar dagen na het zwemmen. Is het dan goed om met oordopjes te gaan zwemmen zonder dat het erger kan worden?

Kayleigh, 22-03-2014 07:45 #2
Ik ben 14 en heb ook een middenoorontsteking. Ik weet ook niet hoe, maar ik zou dit weekend zwemmen en ik wil het echt niet afzeggen. Als ik watjes of oordopjes in doe is het dan minder gevaarlijk?

Rina, 07-01-2013 19:11 #1
Bij mijn dochter van bijna 7 zijn een maand geleden haar neus en keel amandelen verwijderd, en buisjes geplaats in haar oren. Nu zit ze op snorkel les en heb speciaal oordopjes laten maken voor haar en nog heeft ze heel veel pijn en een rare druk op haar hoofd met duiken. Is dat normaal?

Infoteur: Kennishelp
Laatste update: 15-02-2010
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!