InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Leeftijd: jouw manier van leven bepaalt hoe oud je wordt

Leeftijd: jouw manier van leven bepaalt hoe oud je wordt

Leeftijd: jouw manier van leven bepaalt hoe oud je wordt Een man die niet rookt, leeft gemiddeld 77,8 jaar. Een niet-rokende vrouw wordt gemiddeld 81,2 jaar oud. Maar rook je wel dan ga je gemiddeld gezien eerder dood. Maar er zijn ook andere factoren die een invloed hebben op hoe oud iemand wordt. Optimisme, veel bewegen, gezond eten en de goede hoeveelheid stress hebben ook invloed op je leven en welke leeftijd jij gaat halen. Jouw manier van leven bepaalt in veel gevallen hoe oud je wordt. Lichaam en geest zijn met elkaar verbonden. De Grieken wisten het al, maar door de MRI-scanner werd het wetenschappelijke bewijs geleverd. Patiënten bleken hun pijn te kunnen wegdenken.

Daaruit voort komt het positieve affirmatie: optimistisch tegen dingen aan kijken helpt. Het heeft invloed op hoe we ons voelen, hoe we over ons zelf denken en het heeft een invloed op het lichaam. Optimisme levert 7 extra levensjaren op.

Stress

Stress vermindert je levensduur, dat heeft te maken met het hormoon cortisol. Als je veel stress hebt, maak je veel cortisol aan dat zorgt ervoor dat je immuunsysteem minder goed werkt en je vatbaarder wordt voor ziektes. Te weinig cortisol zorgt voor een overactief immuunsysteem dat kan zorgen voor auto-immuunziekten als reuma, astma of eczeem.

Stress zorgt er ook voor dat mensen gevoeliger zijn voor een verslaving. De dopamine productie lager ligt, waar nicotine een dopamine oppepper geeft.

Bewegen

Beweging zorgt voor een stemmingsverbetering: stress verdwijnt. Activiteit leidt tot een innerlijk evenwicht. Ook houdt beweging de hersenen jong, vooral het geheugen en concentratie zijn gebaat bij regelmatige beweging. Daarnaast heeft bewegen een gunstige werking op hart en bloedvaten.

Mensen die veel hardlopen, maken meer serotonine aan. Deze stof maakt gelukkig. Depressieve mensen hebben te weinig serotonine in hun systeem. Zo blijkt ook de hoeveelheid vis die we eten van belang te zijn op depressies. Hoe meer vis hoe beter. Omega-3-vetten, die o.a. in vis zitten, zijn namelijk goed voor de hersenen.

Verder is het gezond als je verzadigde vetten en transvetten laat staan, dagelijks fruit en groente eet en matig met alcohol bent.

Roken

Roken is een grote boosdoener. Uit onderzoek gepubliceerd in American Journal of Public Health in 2002 blijkt hoeveel invloed roken heeft op de verwachte levensduur.

Mannen
rokenlanger levenlevensverwachting in jaren
Niet-rokerleeft 8,5 jaar langer dan een roker77,8 jaar
Stoppen met roken 35 jaar oud leeft 6,9 jaar langer 76,2
Stoppen met roken 55 jaar oud leeft 3,4 jaar langer72,7
Levenslange roker 69,3 jaar

Vrouwen
Niet-rooksterleeft 7,4 jaar langer dan een roker81,2 jaar
Levenslange rookster 73,8 jaar
Gerelateerde artikelen
Vergroot de kans om gezond 100 jaar oud te wordenHoewel de kans om oud te worden met de huidige mogelijkheden in de gezondheidszorg sterk is toegenomen, neemt de kwalite…
Wat zijn de risico’s van het roken tijdens een zwangerschap?Wat zijn de risico’s van het roken tijdens een zwangerschap?Mocht je twijfelen om voor je zelf te gaan stoppen om roken, misschien helpt dit artikel je wanneer je zwanger bent of w…
Sport jezelf gelukkig en stressvrij!Sport jezelf gelukkig en stressvrij!Een goede manier tegen stress is sporten en bewegen. Iedereen die regelmatig met te veel stress in zijn leven te maken k…
De leeftijd van de katDe leeftijd van de katEén jaar in het leven van een kat zou gelijkstaan aan zeven mensenjaren. Nochtans is deze theorie niet helemaal juist. O…
Roken: Jong roken schaadt hersenen - blijvende hersenschadeRoken: Jong roken schaadt hersenen - blijvende hersenschadeRoken/nicotine: Jong roken schaadt hersenen, zo maakte de wetenschapsorganisatie NWO bekend. Uit onderzoek van de Vrije…

Reageer op het artikel "Leeftijd: jouw manier van leven bepaalt hoe oud je wordt"

Reactie

Cattie, 02-04-2009 18:22 #1
Stoppen met roken is een zaak van zelfdicipline er is geen enkel middel dat je kan laten stoppen met roken. het zit allemaal tussen die oren de wil moet aanwezig zijn. roken heeft niks positief alleen maar negatieve effecten warom zou ik dan moeten roken? ik bezorg mezelfen anderen alleen maar last daarmee neem dat mee als eerste stap om een begin met het stoppen te maken. Een halve sigaret per dag of verminderen helpt ook niet direct ermee stoppen ga desnoods een weddenschap aan met iemand waaarmee je regelmatig contact hebt v. b. begin in huis

Infoteur: Jour
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!