InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Een goede luchtvochtigheid thuis en op kantoor is belangrijk

Een goede luchtvochtigheid thuis en op kantoor is belangrijk

Een goede luchtvochtigheid thuis en op kantoor is belangrijk Om zich thuis of op kantoor prettig te voelen, moet het percentage vocht in de lucht 40 tot 60% zijn. Dat is het echter niet overal het geval met als gevolgen onder anderen lichamelijk onbehagen, hoofdpijn en concentratieproblemen. Vooral mensen met reumatische klachten en astmapatiënten kunnen veel last van een te hoge of te lage luchtvochtigheid ondervinden. Het is dan ook verstandig om de luchtvochtigheid binnenshuis en op kantoor in de gaten te houden. Wie zich prettig voelt, leeft beter en presteert immers ook beter. Bedrijven zouden door de luchtvochtigheid in hun kantoren te regelen daar dan zelf immers ook voordeel van kunnen hebben

Te droge lucht thuis of op kantoor geeft gezondheidsproblemen

Als de vochtigheid van de lucht binnenshuis of op kantoor onder de 40% zakt kunnen mensen daar gezondheidsproblemen van krijgen. Vaak krijgt men droge, geïrriteerde ogen en eventuele contactlenzen gaan irriteren. Duurt de te droge toestand langer dan krijgt men later ook een droge huid. Men is bovendien sneller verkouden en heeft een verminderde weerstand. Daarnaast kan er hoofdpijn optreden en krijgt men concentratieproblemen. Er treedt een complete vermoeidheid op, waardoor men tevens lusteloos wordt.

Huisdieren kunnen er ook last van krijgen

Naast dit alles kunnen ook de eventuele huisdieren last hebben van de te droge lucht. Op langere termijn kunnen ook houten meubels scheurtjes krijgen en parket kan omhoog gaan staan. Muziekinstrumenten, zoals de piano en ook boeken hebben overigens vaak last van te droge lucht.

Bijwerkingen van te vochtige lucht thuis

Niet alleen te droge lucht maar ook te vochtige lucht is ongezond. Bij een te hoge vochtigheidsgraad van boven de 60% gedijt de huismijt prima, wat bij een aantal mensen allergische reacties kan opleveren. Ook ruikt het dan niet fris meer in huis en kan er schimmelvorming optreden. Niet alleen op muren, maar ook achter kasten, onder de vloerbedekking en tegen de plinten.

Wasdrogers

Dat is ook de reden, waarom wasmachines en wasdrogers het liefst op een badkamer of in de kelder geïnstalleerd worden. De damp kan daar sneller verwijderd worden door een raam dat altijd op een kier staat, of (bij een wasdroger) door een eigen afvoer via een buis naar buiten.

WTW installaties

Veel nieuwe huizen hebben tegenwoordig een ingebouwde WTW installatie (een “Warmte Terug Win installatie” dus). De bedoeling hiervan is goed, maar deze werkt meestal alleen goed als alle deuren en ramen gesloten blijven. Worden echter in het voorjaar en de zomer de tuindeuren of de ramen toch eens lekker open gezet, dan klopt er van dat hele systeem niets meer en kost het alleen extra energie.

Regelmatig de filter verversen

Bovendien moet bij het gebruik van een WTW installatie goed gelet worden op het regelmatig verversen van de filter, want anders wordt de lucht binnenshuis zelfs nog vervuild door de bacteriën daarin. Voor die filter geldt hetzelfde als voor de airco van de auto: regelmatig verversen of laten schoonmaken.

Hoe houdt u de luchtvochtigheid in de gaten?

Dat kan op verschillende manieren. De hygrometer is een apparaat waar u de luchtvochtigheid in huis precies mee kunt meten. Een gewoon weerstation met een sensor voor de luchtvochtigheid is misschien niet zo precies, maar doet het ook. Een goede hygrometer kost ongeveer hetzelfde als een goed weerstation. Van een goed weerstation dat niet al te goedkoop is, kunt u overigens naast de luchtvochtigheid ook de temperatuur, de luchtdruk en de weersomstandigheden aflezen.

Planten regelen standaard de luchtvochtigheid

Tegenwoordig worden steeds minder huizen ingericht met planten. Men zet iets moois en kunstzinnigs op de vensterbank en dat is het dan. Dat is natuurlijk vooral ook erg gemakkelijk. Planten zijn levende dingen en hebben verzorging nodig en als man en vrouw beiden werken is daar vaak weinig tijd voor. Het is begrijpelijk, maar wel jammer, want planten brengen niet alleen wat levendigheid en een warmer gevoel in de vaak strakke inrichting, maar ze verbeteren ook de luchtvochtigheid.

Lucht zuiverende planten

Sommige planten staan er zelfs om bekend dat ze lucht zuiverend werken en daarom nogal eens in kantoren worden neergezet. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Ficus, de Dieffenbachia, de Aloë Vera, de Dracena en de Sansevieria. Vooral de laatste is een super gemakkelijke plant die eigenlijk weinig verzorging vraagt.

Verbetering van de luchtvochtigheid

Te droge lucht kan dus eenvoudig verbeterd worden door een aantal planten in huis te nemen. Daarnaast kunt u in de wintertijd waterbakjes aan de verwarming hangen en het water daarin regelmatig verversen. In stilstaand water dat bovendien warm wordt kunnen bacteriën gedijen en dat is niet de bedoeling. Meestal hoeft men in de zomer geen bakjes te hangen, omdat dan de verwarming niet aan is en bovendien de deuren en ramen vaker open staan.

Bouwkundige oorzaken voor een te vochtige lucht

Te vochtige lucht in huis kan vaak aan een bouwkundig mankement liggen. Soms ook zijn er muren in de kelder vochtig. Zoek altijd uit waar het vocht vandaan komt en doe er iets aan met vochtwerende middelen, of een verbouwing. Vocht in huis is heel slecht voor kinderen en reumapatiënten, maar eigenlijk ook voor iedereen die er woont, vooral als er schimmelvorming is. Er zijn echter ook luchtdrogers in de handel om eventueel vocht uit de lucht te halen.

Luchtbehandelingssystemen

Er zijn verschillende luchtbehandelingssystemen in omloop waarmee men de luchtvochtigheid kan beïnvloeden. Zo is er de luchtreiniger die de vuile lucht zuivert. Deze apparaatjes zij n niet al te groot en de meeste werken prima. Luchtreinigers halen de vuile stofdeeltjes uit de lucht. Wie ze gebruikt en regelmatig de filter vernieuwt schrikt meestal van wat hij of zij daarop ziet. Ook zijn er een aantal luchtbevochtigers op de markt. De meesten doen niet echt wat er van ze verwacht wordt. Een stoomapparaat of een keteltje kokend water doet meestal al hetzelfde.

Zorg voor een goede luchtvochtigheid op kantoor

Wie steeds na de middag op kantoor hoofdpijn krijgt, duf wordt en niet goed meer kan werken, terwijl die hoofdpijn thuis al na een half uur verdwenen is, doet er goed aan om eens een weerstation op kantoor neer te zetten. Kijk hoe hoog de luchtvochtigheid is en als deze te laag is, wat op kantoren nogal eens het geval is, doe er dan wat aan.

Een goede luchtvochtigheid zorgt voor een betere productiviteit

Geef het door aan de managers en geef meteen aan dat er beter gewerkt zal worden als er maatregelen tegen getroffen worden. Dan verbetert niet alleen de lucht, maar ook het werkklimaat en als iedereen zich beter voelt, wordt er beter en efficiënter gewerkt.

Lees verder

© 2012 - 2017 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Werking en toepassing van luchtbevochtigersLucht bevochtigen voorkomt droge lucht. Door het vochtgehalte in de lucht op peil te houden blijft het leefklimaat aange…
Binnen de was drogen is ongezondBinnen de was drogen is ongezondWanneer het buiten koud is, of wanneer je zelf geen tuin hebt, is de snelle en gemakkelijke oplossing de was in huis zel…
Een luchtbevochtiger kopenOp het gebied van luchtbehandeling zijn er meerdere soorten apparaten verkrijgbaar, die ieder hun specifieke functie heb…
Vochtig huis en de gezondheidVochtig huis en de gezondheidMensen die in een vochtige woning verblijven, hebben ongeveer 25 procent meer gezondheidsklachten dan andere woningen. H…
Droge lucht in huis: oorzaken, problemen en oplossingenDroge lucht in huis: oorzaken, problemen en oplossingenIn de winter staat in veel huizen de verwarming de hele dag aan. Dit zorgt voor een aangename temperatuur, maar het heef…

Reageer op het artikel "Een goede luchtvochtigheid thuis en op kantoor is belangrijk"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 10-11-2016
Subrubriek: Leven
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!