InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Wat is de hik precies?

Wat is de hik precies?

Iedereen kent het wel. Iedereen heeft het ook wel eens gehad ‘de hik’. Maar wat gebeurt er nou in je lichaam? Het is een vervelend verschijnsel wat vaak steeds terug komt. Uiteindelijk kan de hik ook erg pijnlijk zijn.

Wat gebeurt er in je lichaam?

We halen adem door onze longen. Het zijn echter niet onze longen die de lucht naar binnen doen zuigen. We maken onze borstkas groter waardoor er lucht naar binnen wordt gezogen. Het groter maken van de borstkas doen we onder andere met ons middenrif. Het middenrif is een dun vlies wat onder de longen zit. Het middenrif scheidt de borstholte van de buikholte. Hierdoor blijven de organen in je lichaam op de juiste plek zitten.

Wanneer een persoon de hik heeft trekt het middenrif op een spontane onwillekeurige manier samen tijdens de inademing. Hierna wordt plots het strotklepje gesloten. Het sluiten van het strotklepje zorgt voor het kenmerkende geluid wat je produceert tijdens een hik-aanval. De hik komt niet in een ritmische volgorde en is voornamelijk erg vervelend maar vaak onschuldig. De hik is vernoemd naar de klank die ontstaat bij het sluiten van het strottenklepje.

Hoe te voorkomen?

Recente onderzoeken tonen dat het hikken een gevolg zou zijn van een verkeerde ademhaling. Het inslikken van lucht zou een vervelend hikkuurtje ter gevolg kunnen hebben.Toch zijn er meerdere factoren die de hik kunnen opwekken. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen een korte en chronische hik. De kort durende hik kan worden opgewekt door factoren zoals te snel eten, drinken van koolzuurhoudende drank, plotselinge temperatuursverandering, roken, onrust, gebruik van alcohol of het krijgen van een lachstuip. Een chronische hik, is een hik die langer aanhoudt dan 48 uur of vaak terug komt. Deze vorm van de hik komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Wanneer een persoon last heeft van de chronische hik is er vaak meer aan de hand. Mensen kunnen verschillende stoornissen oplopen zoals eetstoornissen, slapeloosheid, gewichtsverlies en uitputting. Dit zijn alleen nog maar de gevolgen van de chronische hik. De oorzaken zijn vaak nog vervelender. Te denken valt aan, hart- en longaandoeningen, hersenletsel, overmatig alcoholgebruik en de ziekte van Addison.

Hoe te verhelpen?

Voor de kort durende hik schrijft de dokter natuurlijk geen medicijn voor. Bij de chronische hik zijn er wel een aantal medicijnen te verkrijgen via de dokter. Chloorpromazine is het enige geregistreerde middel tegen de hik in Nederland. Dit middel heeft alleen als groot nadeel dat de gebruiker er bewegingsstoornissen, sufheid en emotievervlakking van op kan lopen. Tevens kunnen er andere middelen worden gegeven zoals middelen tegen spasticiteit, antipsychotica en anti-epileptica. Tegen de kortdurende hik zijn er in de afgelopen eeuwen genoeg manieren verzonnen om er weer vanaf te komen. Of ze allemaal werken is een vraag.

Veranderen van de ademhaling

  • De adem inhouden.
  • Een persoon met de hik laten schrikken.
  • Ademen in een zak.
  • Drinken en tijdens het drinken in en uit ademen door de neus.
  • Een gesprek met de persoon met de hik aangaan.
  • Via neus in ademen en via mond uit. Met diepe ademteugen ademhalen.
  • Valsalva-manoeuvre. Met zowel mond als neus dicht proberen adem te halen. (gebeurt automatisch wanneer een persoon iets tilt wat erg zwaar is)

Irriteren van bepaalde lichaamsdelen

  • Aan de tong trekken.
  • De huig met een voorwerp aanraken of omhoog duwen.
  • IJswater drinken of hiermee gorgelen.
  • Wrijven over het gebied boven de oogkassen.
  • Masseren van de sinus caroticus (oorsprong halsslagader) dit wordt sterk afgeraden omdat dit bloedvat bij prikkeling een daling van hartslag en bloeddruk teweeg kan brengen.
  • Druk uitoefenen op de buik.

Eten en drinken

  • Het eten van een schijfje citroen.
  • Op een klontje suikerklontje zuigen wat in azijn gedrenkt is.
  • Het eten van een theelepel poedersuiker.
  • Eten van pindakaas.
  • Een glas water ondersteboven opdrinken. De drinker hangt dus met het hoofd naar beneden.

Andere zelfhulpmiddelen

  • Druk uitoefenen op de buik.
  • Veel praten.
  • In de neus kriebelen met een of ander voorwerp waardoor er geniest wordt. Dit stopt de hik.
  • De neus snuiten en tegelijkertijd op een snoepje zuigen.

Er zijn dus genoeg manieren te proberen om van de hik af te komen. Wanneer de hik langer aanhoud of steeds terug komt is het raadzaam een arts de raadplegen.
© 2012 - 2019 Anieck, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verlamming: verschijnselen, van bell, middenrifVerlamming: verschijnselen, van bell, middenrifVerlamming of verlammingsverschijnsel: het is de benaming voor uitval van kracht aan de spieren. Verlamming kan optreden…
Een breuk in het middenrifEen breuk in het middenrifPijn in de buikholte en in de slokdarm, veel op boeren, brandend maagzuur en misselijkheid. Dit zijn de klachten die kun…
Steek/steken in zij tijdens sporten. Voorkomen en genezenSteken in de zij tijdens het sporten, iedereen kent het verschijnsel. Vooral beginnende sporters hebben er vaak last van…
Dieren: ademen en de afwijkingen herkennenDieren: ademen en de afwijkingen herkennenAdemhalen is van levensbelang. Daarom is het belangrijk af en toe te kijken en symptomen te kunnen herkennen als een die…
Hoe geraak je van de hik af?Hoe geraak je van de hik af?Iedereen wordt er wel eens door geplaagd. Het kan elk moment van de dag opspringen, en elk moment van de dag weer verdwi…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hik

Reageer op het artikel "Wat is de hik precies?"

Reacties

Lene, 12-08-2016 08:47 #4
Paar weken later: opnieuw geprobeerd bij de hik, maar werkte totaal niet (zie onder). Was toen dus gewoon toeval helaas…

Lene, 20-07-2016 15:59 #3
Ongelooflijk, ik had de hik net, dus ik kwam hier op uit toen ik het googelde, en ik probeerde de tip "boven de oogkassen wrijven" en het is gewoon direct gestopt. Wauw!

Alia Jarboue, 17-06-2016 08:29 #2
Wat ook helpt is lauw water of iets anders warm drinken en dan niet een klein slokje. Je bent er echt meteen vanaf!

Bart, 24-06-2013 14:00 #1
Ook helpt als je de hik hebt 7 grote slokken water nemen.

Infoteur: Anieck
Gepubliceerd: 14-05-2012
Subrubriek: Leven
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!