InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Hoe weet je of je homoseksueel bent? Ben ik homo of niet?

Hoe weet je of je homoseksueel bent? Ben ik homo of niet?

Er bestaat geen wetenschappelijke test om te bepalen of je heteroseksueel of homoseksueel bent. De enige manier om erachter te komen hoe jij in elkaar steekt is natuurlijk door ervaring en door het onderzoeken van je eigen seksuele, fysieke en emotionele gevoelens naar andere jongens of mannen toe. Maar hoe kun je er nou achter komen of je homoseksueel bent of niet en betekent homo zijn per definitie direct dat je daarmee ook moet kiezen voor een totaal andere lifestyle?

Wat is homoseksualiteit nou precies?

Iemand die homoseksueel is voelt zich aangetrokken tot andere mannen of jongens. Dat kan emotioneel zijn, waarbij je opeens heel erg verliefd wordt op een man. Dat kan ook fysiek of seksueel zijn, waarbij je fantasieën hebt over seks met mannen of die ook het liefst in de praktijk wilt brengen. Het kan ook zijn dat er sprake is van een splitsing: Je houdt van vrouwen en hebt daar liefdevolle en verliefde gevoelens voor maar je voelt je tegelijkertijd ook fysiek aangetrokken tot mannen.

Wat dat betreft is het dus moeilijk om echt wetenschappelijk vast te stellen wat homoseksualiteit nu precies is. Homoseksualiteit komt voor bij één op de tien mannen maar niet minder dan de helft van de mannen heeft wel eens gevoelens gehad voor een andere man of jongen. Waarschijnlijk zijn er dus ook heel veel jongens en mannen biseksueel; vaak zelfs zonder zich daarvan in eerste instantie of zelfs later in het leven bewust te zijn.

Sommige jongens wisten al als klein jochie dat ze hun vriendjes veel leuker vonden dan de meisjes waar sommige andere jongens zo'n interesse voor leken te hebben. Anderen komen er pas achter wanneer ze op veertigjarige leeftijd ontzettend verliefd worden op een man, terwijl ze getrouwd zijn met een vrouw en ook kinderen hebben. Waarvan ze zielsveel houden. Je kunt, wanneer het gaat om homoseksualiteit, dus aardig worden verrast door jezelf.

Bron: Xymonau / RgbstockBron: Xymonau / Rgbstock

Hoe weet ik of ik homoseksueel ben of niet? Ben ik misschien biseksueel?

Waarschijnlijk ga je op zoek naar informatie, omdat je hebt gemerkt dat je gevoelens hebt voor jongens of mannen. Het belangrijkste is dat je de tijd neemt om voor jezelf te bepalen wat die gevoelens betekenen zonder dat je meteen de behoefte voelt om er zo snel mogelijk een etiket op te plakken. Neem de tijd om na te denken en eventueel ervaringen op te doen met jongens of mannen. Besef dat je in eerste instantie een mens bent en dat of je jongens of meisjes, mannen of vrouwen of alle twee leuk vindt niets afdoet aan wie jij bent als mens.

Vraag jezelf af of je vaker seksuele gevoelens hebt voor mannen of dat je wel eens seksuele fantasieën hebt over jongens. Ben je wel eens verliefd geweest op een goede vriend? Kun je jezelf voorstellen dat je in plaats van met een meisje of vrouw een intieme relatie, met alles wat daarbij hoort, zou kunnen hebben met een man of jongen? Pas op voor té stereotiep denken: Homoseksueel is meer dan mannen, die tijdens de gay parade bijna naakt hun seksualiteit tonen aan het publiek. Homoseksualiteit is meer gecompliceerd dan dat en hoe het wordt beleefd verschilt van mens tot mens.

Het kan heel goed zijn dat je zowel voor mannen als voor vrouwen gevoelens kunt hebben. En dat die gevoelens ook kunnen verschillen. En dat is waarschijnlijk nog het moeilijkste: Wat wil jij met je leven en hoe kun je het zo leven dat je eerlijk bent naar de mensen in je omgeving en toch jezelf de kans kunt geven om jezelf te durven zijn.

Homoseksualiteit betekent niet dat je automatisch ook hoeft te kiezen voor een lifestyle met feesten, dark rooms of travestie. Er zijn heel veel mannen, die homoseksuele gevoelens hebben maar absoluut niet de behoefte voelen om op die manier te leven. Veel jongens en mannen kiezen eventueel voor een relatie met een man en die wijkt dan helemaal niet zoveel af van de relatie die je anders met een vrouw zou hebben.

Vergeet niet dat je in eerste instantie een mens bent en dat je seksuele oriëntatie deel uitmaakt van jou maar dat hoe je die beleeft ook aan moet sluiten bij wie jij bent als persoon.
Gerelateerde artikelen
Lichamelijke manifestatie van het homo-gen?Lichamelijke manifestatie van het homo-gen?Hoe het precies zit met homoseksualiteit en onze genen weten onderzoekers niet, toch blijkt uit meerdere onderzoeken ste…
Homo-, hetero- en biseksualiteitIn tegenstelling tot vele dieren, vallen de meeste mensen op de wereld op mensen van het andere geslacht, maar er zijn o…
Als je zoon homo isAls je zoon homo isAls je weet of vermoedt dat je zoon homo is kunnen er veel vragen bij je opkomen. Met deze gids wil ik je helpen bij all…
Uit de kast gekomen: weetjes en feiten over homoseksualiteitUit de kast gekomen: weetjes en feiten over homoseksualiteitJe bent homo, lesbisch of biseksueel. Voor de een is het op zijn of haar dertiende levensjaar al duidelijk, voor de ande…
Vondst van de Homo habilisDe superrobuste mensaap Zinjanthropus boisei (die door het antropologen echtpaar Leakey gevonden was tesamen met een aan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe weet je of je homoseksueel bent? Ben ik homo of niet?"

Reacties

Dydy, 27-12-2016 16:33 #5
Wat is de beste manier om uit de kast te komen als je bang bent voor de reactie van je ouders en zus?

Jonathan Borgers, 25-10-2014 20:08 #4
Ik weet zeker dat ik bi ben. Ik voel net zoveel voor jongens als voor meiden. Maar sinds een jaar of 7 ben ik verliefd op mijn beste vriend. En dat is zo erg kan ik zeggen! Ik weet 100% zeker dat hij ook verliefd op mij is, maar gewoon bang is. Want hij weet niks van mijn geaardheid, maar ik dan ook niet van de zijne. Ik vermoed dat hij denkt dat hij me kwijt raakt als hij verteld wat hij voor me voelt. En dat ik verliefd op heb ben geworden, ja dat is eigenlijk wel heel logisch. We gaan gigantisch veel met elkaar om, zijn opzich heel close samen. En ook al heeft hij een (op zijn manier) een vriendin (die echt niks om hem geeft), denk ik toch echt dat hij echter enkel bij haar is, om zijn ware gevoelens voor mij niet te hoeven laten zien.

En nu kan men zeggen "ja maar hoe weet je zo zeker dat hij echt homo/bi is?"… HoLeBi's hebben zoals eerder gezegd een soort radartje, bovendien heb ik een gigantische mensenkennis.

Jan, 07-08-2014 14:08 #3
Ik wil geen homo zijn maar als ik denk aan een jongen zoenen voelt dat beter dan denken aan een vrouw zoenen en ik ben soms helemaal in de war of homo zijn want ik wil het niet.

Stijn, 23-07-2013 00:56 #2
Ik heb angst aanvallen die waarschijnlijk aan de puber tijd liggen. me broer had dit ook maar dan over iets anders. ik voel me gwn aangetrokken tot vrouwen en bij naakte mannen krijg ik gelijk een weg kijk gevoel in me achter hoofd maar toch blijft die angst. en dat is… hinderlijk

Jack, 17-03-2013 21:09 #1
Hoe weet ik dat ik homo ben? Mijn ervaring met goede vriendinnen was vriendschappelijk fijn, en nog! Maar mijn gevoel geeft te weinig om het liefdesspel met een vrouw in tegenstelling met dit gevoel naar een man… mijn gevoel is sterk vrouwelijk, ook al oog ik niet zo, maar toch… wat ik op het liefdesgebied met een deelde was voor mij het gevoel waarbij ik mijn juiste geaardheid kon invullen. En dat heet homoseksueel zijn.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 30-01-2012
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 5
Schrijf mee!