InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > De verwerking van alcohol in het lichaam

De verwerking van alcohol in het lichaam

De verwerking van alcohol in het lichaam Wie alcohol heeft gedronken, kan vaak niet deelnemen aan het verkeer, want met alcohol in je bloed mag dit niet. Hoe lang duurt het nou voordat je weer helemaal vrij bent van alcohol?

Man of vrouw

Helaas voor de vrouwen: mannen kunnen over het algemeen veel beter tegen alcohol dan vrouwen. Je ziet dan ook wel dat vrouwen veel sneller aangeschoten of drinken worden van dezelfde hoeveelheid bier die een man zou drinken. De reden dat vrouwen sneller onder invloed zijn van alcohol, komt omdat vrouwen minder vocht per kilo lichaamsgewicht hebben. De alcohol wordt dus minder verdund dan bij mannen.

Gewicht en alcohol

Wie zwaarder is, kan meer alcohol hebben dan een dun iemand. Dit komt omdat een zwaarlijvig persoon veel meer vocht per kilo lichaamsgewicht heeft. De alcohol wordt dus veel meer verdund. Hierdoor merkt de persoon veel minder snel iets van de alcohol. Hoe dunner je bent, hoe sneller je dus ook aangeschoten raakt van alcohol.

Opname in het bloed

Zodra je alcohol drinkt, komt het in de maag terecht, Een gedeelte wordt via de maagwand al opgenomen in het bloed. De rest van de alcohol gaat via de wand van de dunne darm het bloed in. Uiteindelijk komt al die alcohol ook bij de lever terecht. Uiteindelijk mag de lever het vuile werk opknappen: het afbreken van de alcohol.

Alcohol moeten worden afgebroken omdat het een giftige stof is. En dat wil het lichaam niet. Tijdens het afbreken van alcohol ontstaat er eerst een nog giftiger stof, en uiteindelijk wordt dit weer water en kooldioxide. 95 procent verlaat het lichaam via de urine, de overige 5 procent via de adem en via zweten.

Invloed op de hersenen

Binnen tien minuten na het drinken van alcohol, komt deze al bij de hersenen terecht. Dat is snel he? Op het moment dat de alcohol bij de hersenen aankomt, merk je al dat het begint te werken. De alcohol verdooft de hersenen. Dat merk je doordat je minder goed reageert op de dingen om je heen. Oom je gehoor werkt minder goed en je ziet minder scherp. Wanneer iemand je met een brandende sigaret aanraakt voel je hier weinig tot niets van.

Hoe meer alcohol je op hebt, hoe meer je hersenen verdoofd raken. Uiteindelijk is ook je reactievermogen sterk vertraagd. Zou er bijvoorbeeld een brand uitbreken, dan voel jij niet de aandrang om snel naar buiten te rennen. Je hersenen kunnen de informatie allemaal niet zo goed verwerken.

Hoe lang duurt het voordat alcohol uit je bloed is?

Dit hangt af van het feit of je man of vrouw bent, hoe zwaar, hoe goed je alcohol kan verdragen (gewenning dus) en of je en volle of lege maag hebt. maar gemiddeld genomen: voor elk glas 1 tot 1.5 uur.

De gemiddelde mens gaat vanaf een uur of tien op stap en begint dan met drinken. Meestal wordt er gemiddeld een glas of tien aan alcohol gedronken. Een simpel rekensommetje maakt ons dan duidelijk dat deze persoon rond 12/13 uur 'smiddags de volgende dag pas weer helemaal nuchter is. Niet handig dus als je gaat drinken en de volgende dag weer naar school of je werk moet.
Gerelateerde artikelen
10 fabeltjes over 'het glaasje te veel'10 fabeltjes over 'het glaasje te veel'"Bier na de wijn is venijn", een bierbuik krijg je na het drinken van te veel bier en zo zijn er nog wel meer fabeltjes…
Wat is alcohol en wat doet het met je lichaam?Wat is alcohol en wat doet het met je lichaam?De meeste mensen drinken wel eens alcoholisch drankje. Alcohol tref je aan in bier, wijn en sterke drank. Pure alcohol i…
Hoe lang blijft alcohol in je bloed?Hoe lang blijft alcohol in je bloed?Drinken en autorijden is geen goede combinatie, maar wanneer we een glaasje hebben gedronken, hoe lang blijft de alcohol…
Alcoholpercentage's en toegestane promillage'sHet is inmiddels wel algemeen bekend dat alcohol en verkeer niet samen gaan en dat het lichaam ruime tijd nodig heeft vo…
Wat is alcohol?Wat is alcohol?Heb jij vragen over alcohol? In dit artikel kunt u op de volgende vragen antwoord vinden. Wat is alcohol? Welke soorten…

Reageer op het artikel "De verwerking van alcohol in het lichaam"

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!