InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Sieraden: Meten van je ringmaat

Sieraden: Meten van je ringmaat

Het is handig om te weten welke ringmaat je hebt. Stel dat je bijvoorbeeld een mooie cocktailring hebt gezien op het internet en je wilt de mooie ring bestellen. Helaas weet je je eigen ringmaat niet! Dat is geen ramp, want in dit artikel kun je lezen hoe je je ringmaat simpel kunt achterhalen. Ook als je een ring cadeau wil doen aan iemand, waarvan je de ringmaat niet weet, wordt dit makkelijker na het lezen van dit artikel.

Meten van je ringmaat met maattabel (omtrek)

Je kan de omtrek van je vinger berekenen door de volgende stappen te nemen:
  1. Zoek een stuk papier of een touwtje. Het papiertje mag niet dikker zijn dan 0,5 centimeter.
  2. Wikkel het om de basis van de geschikte vinger. Dit mag niet te strak of te los zijn.
  3. Gebruik een pen en zet een streepje op het papiertje of touwtje waar de twee einden bij elkaar komen.
  4. Meet daarna het aantal millimeters op tot de streep met een liniaal.
  5. Gebruik een ringmaten tabel om jouw ringmaat te bepalen. Kijk bij omtrek.

Meten van de maat van een bestaande ring (diameter)

Je kan ook een bestaande ring meten. Je hebt hiervoor een liniaal en touwtje of papiertje nodig. Dit gaat als volgt:
  1. Je meet hierbij in het midden van je ring de binnendiameter.
  2. Het aantal millimeters is je ringmaat (Nederlandse ringmaat).
  3. Of kijk in een ringmaten tabel bij diameter en bepaal je ringmaat.

Ringmatentabel

Op het internet circuleren er veel ringmaat tabellen. De millimeters verschillen soms van elkaar. Daarom is het handiger om je ringmaat op de twee bovenstaande manieren te berekenen. Zo kan je ringmaat exacter worden berekend. Er zijn eveneens andere opties om je ringmaat te achterhalen en door verschillende opties te combineren ben je zekerder van je maat.

Andere opties om je ringmaat te achterhalen

  • Op diverse websites kun je een vinger maatstrip vinden, waarbij de millimeters zijn aangegeven. Deze strip kun je uitprinten en uitknippen en zo de omtrek van je vinger meten.
  • Ook kun je een maatkaart uitprinten met cirkels. Deze cirkels stellen de ringgrootte voor. Het is de bedoeling dat je een bestaande ring op een van de meest passende cirkels plaatst. De binnenkant van de ring moet gelijk zijn aan de omtrek van de cirkel. Hierdoor kun je je ringmaat achterhalen.
  • Uiteraard kun je ook de ringmaat van je vinger laten opmeten bij een juwelier.

Tips voor het meten van je ringmaat

  • Meet je vingers niet als ze koud zijn. Dan zijn je vingers het smalst.
  • Het is ook niet handig om je vingers te meten op een erg warme zomerse dag, omdat je vingers dan wat opgezet zijn.
  • Als je het papiertje om je vinger heen doet, kijk dan of het wel goed van je vinger en je knokkel afglijdt.
  • Als je knokkels erg groot zijn, kun je ook je knokkel meten en kijken of je knokkel veel groter is dan de basis van je vinger en dit als jouw ringmaat beschouwen.
  • Meet je vingers het liefst aan het eind van de dag, wanneer je vinger het grootst is.
  • Meet je vingers op twee dagen, zodat je zeker weet dat je je ringmaat goed hebt gemeten.
  • Als je twijfelt tussen twee maten kies dan de grootste.
  • Indien de ring een steen heeft, is het belangrijk je maat zo exact mogelijk te meten anders gaat de steen draaien.

Tips voor het kopen van een ring als cadeau

Het kopen van een ring als cadeau kan lastig zijn, maar niet onmogelijk. Je kunt op verschillende manieren achter de ringmaat komen. De gemiddelde ringmaat voor vrouwen is 17,3 (7) en de gemiddelde ringmaat voor mannen is 20,6 (11). Een kleine vrouw heeft waarschijnlijk een ringmaat van 15,7 (5). Een man die 65 kilo weegt met slanke handen heeft waarschijnlijk ringmaat 17,3 of 18 (7 of 8). Een grote man die meer dan 100 kilo weegt met stevige vingers heeft waarschijnlijk ringmaat 22,3 (13).

Houd in de gaten dat dit gemiddelde maten zijn en bij elke persoons vingers andere karakteristieken hebben. Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld grotere knokkels hebben en hebben dan een grotere ring nodig.

Je kunt ook op andere manieren de maat achterhalen:
  • Vraag aan de partner, vrienden of familie van degene aan wie je de ring cadeau wil doen of ze de ringmaat weten.
  • Leen één van de ringen van degene (van de juiste vinger) en meet het op zoals hierboven is beschreven.

Meer over ringen

Weet je je ringmaat nu? Bepaal dan welke ring bij je past. U kunt meer over lezen over cocktailringen of aparte ringen in de special: Ringen.
© 2011 - 2014 Isabella, gepubliceerd in Mode (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sieraden: Cocktail ringenEen mooie ketting is op zich genoeg om je kleding op te fleuren. Maar tegenwoordig worden ringen vaak gebruikt om iets e…
Sieraden: Aparte ringen trendsEen cocktailring is al jaren een statement sieraad, maar we zien steeds meer andere soorten ringen voorbijkomen. Zoals d…
Nieuwste sieradenmerk Pandora trend: meerdere ringen dragenNieuwste sieradenmerk Pandora trend: meerdere ringen dragenHet Deense sieradenmerk Pandora sport iedere vrouw aan met ontwerptalent, om zelf haar sieraden te maken en samen te ste…
Tips om een huwelijksaanzoek te doenTips om een huwelijksaanzoek te doenHier vind je tips om een origineel huwelijksaanzoek te doen en waar je rekening mee dient te houden als je iemand ten hu…
Ultieme liefde: CladdaghUltieme liefde: CladdaghHet ultieme teken van liefde is natuurlijk de Ierse Claddaghring. De ring wordt verkocht aan mensen die over de hele wer…
Bronnen en referenties
  • www.tungstenovernight.com

Reageer op het artikel "Sieraden: Meten van je ringmaat"

Infoteur: Isabella
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!