InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Welke kleuren kun je goed met elkaar combineren?

Welke kleuren kun je goed met elkaar combineren?

Welke kleuren kun je goed met elkaar combineren? Een mooi shirt gekocht in een opvallende kleur? Heel leuk, maar thuisgekomen gebeurt het weet hoe vaak dat je vertwijfeld voor je kledingkast staat: Wat past er nu mooi bij deze kleur? Hier volgen wat tips om je op weg te helpen.

Kleurencirkel

Bij het combineren van kleuren kijk je het best naar de kleur die tegenover de basiskleur ligt in de kleurencirkel (zie hiervoor de afbeelding bij de inleiding van dit artikel)
De primaire kleuren rood geel en blauw zijn de basiskleuren, een menging van deze kleuren doet de secundaire kleuren ontstaan. Dan heb je nog tertiaire kleuren, dit zijn de kleuren die ontstaan door primaire en secundaire kleuren te mengen. De tegenover elkaar liggende kleuren in de kleurencirkel passen over het algemeen altijd wel bij elkaar. Ook naast elkaar gelegen kleuren in de buitenste ring zijn goed te combineren.

Combinaties

  • Blauw kan mooi samen met oranje, groen en paars, zij het in gedempte kleuren.
  • Rood staat vaak mooi bij groen, paars en oranje
  • Geel kan gecombineerd worden met groen en oranje. Paars staat mooi bij geel in kleine hoeveelheden, bijvoorbeeld als accessoire. Geel past ook mooi bij goudtinten.
  • Groen:Bij een tint die in de natuur voorkomt, zijn bijna alle kleuren goed te combineren. Blauw en geel prima, rood of (zacht) rose ook mooi, mits een natuurtint.
  • Paars: Hier past geel bij,ook weer in kleine hoeveelheden, als accessoire of bijvoorbeeld een randje van een blouse onder een jasje.
  • Oranje (gedempt) met niet te fel geel of rood kan prima. Met bruin combineert oranje ook. Blauw in kleine hoeveelheden past ook bij oranje.

Liever niet:
Rood, blauw en geel passen niet zo mooi bij elkaar.
Paars, groen en oranje is ook geen geslaagde combinatie.

Bruin, zwart, wit en grijs

De kleuren bruin, zwart wit en grijs zijn neutrale kleuren.
Bij bruin passen alle kleuren die ook in de natuur bij deze kleur voorkomen. Denk eraan dat lichtbruin het beste met lichtere tinten is te combineren en donkerbruin beter met fellere kleuren. Zwart en wit kan altijd bij bruin.
Zwart, wit en grijs kan met elke kleur gecombineerd worden. Dit geldt ook voor denim (spijkerstof).

Tips

  • Lekker opvallen? Ga voor knal! Kies bijvoorbeeld voor knalroze of felgeel met zwart.
  • Mooi opvallen doe je ook in grijs met fel groen of fel rood.
  • Een mooie combinatie is donkerblauw met bruine accenten. Voor heren: een donkerblauw pak met bruine (liefst cognackleurige) schoenen en een bijpassende riem.
  • Verder is het belangrijk te onthouden dat basiskleuren met een warme ondertoon het best met warme kleuren gecombineerd kunnen worden en de koele basiskleuren ook met koele kleuren gecombineerd dienen te worden voor het mooiste effect.
  • Een boek dat kleurcombinaties mooi in beeld brengt : 2000 kleurencombinaties van Garth Lewis. Dit boek laat je zien hoe kleuren bij elkaar staan en helpt je een keuze te maken.

Persoonlijke smaak

Natuurlijk is het combineren van kleuren een kwestie van persoonlijke smaak. Het kan best zijn dat je juist bewust kiest voor een combinatie die volgens bovenstaande richtlijnen met elkaar zou vloeken, omdat je extra wilt opvallen, of omdat dat toevallig in de mode is. 2011 is bijvoorbeeld het jaar van de colorblocking-trend. Daarbij is het de kunst om juist botsende kleuren met elkaar te combineren.
Het kan zijn dat je de ene dag zin hebt je heel uitbundig en kleurrijk te kleden en de andere dag er wat minder opvallend bij wilt lopen. Vertrouw bij het kiezen van kleuren op je gevoel, dan zit je meestal goed.
© 2011 - 2014 Paulina, gepubliceerd in Mode (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke kleuren kun je goed combineren? Advies voor inrichtingWelke kleuren kun je goed combineren? Advies voor inrichtingEen roze, oranje of misschien toch wel een zwarte muur het blijft lastig kiezen. Vooral het combineren van kleuren kan t…
Bloemen in het modebeeldBloemen in het modebeeldBloemen in de mode kunnen helemaal super zijn, maar je kunt er ook enorm de plank mee misslaan. Voorzichtig zijn als je…
Make-up tips: kleuren kiezen voor je maquillageMake-up tips: kleuren kiezen voor je maquillageHoe kies je de beste kleuren voor je maquillage? Welke kleuren pas bij je ogen? Of bij je lippen? En waarmee kan je ze c…
Kleding in nude-kleur is dé nieuwe kleurKleding in nude-kleur is dé nieuwe kleurWaarom het “nude” moet heten is me niet helemaal duidelijk, want als je huidkleur zegt, zeg je in principe hetzelfde. Ma…
Universele modekleuren voor de winterUniversele modekleuren voor de winterHet sterk veranderende modebeeld van jaren geleden is voorbij, alles mag en kan. Dat maakt het een stuk aantrekkelijker…
Bronnen en referenties
  • www.modewijzer.com
  • www.comodiva.com

Reageer op het artikel "Welke kleuren kun je goed met elkaar combineren?"

Reacties

Julie van Dooren, 16-02-2014 16:32 #15
Beste

Het is al jarenlange dilemma maar kun je donkerblauw zoals navy blauw combineren met zwart.
Ene zeg van wel andere van niet.
Of is dat absoluut not done.
Neem nu een jeansbroek met daarop zwarte pull
Of zwarte broek met donkerblauwe pull

Groetjes
Julie

Steven, 30-12-2013 23:16 #14
Ik ga een muts voor een meisje kopen en ze wil graag dat het een kleur is die bij haar ogen en haar, donkerbruin, en bij haar jas, donkerblauw, past. Ik heb alleen echt geen flauw idee welke kleur erbij past. Weten jullie welke kleuren daar bij passen?

Judith, 09-12-2013 07:39 #13
Goedendag,
Ik kom er niet meer uit. Ik heb een effen kort paars (niet superdonker) jurkje. En zilveren studs op de schouders. Ik heb taupekleurige laarsjes. Maar welke kleur panty is mooi? Lichter paarse panty of taupe? Of geen van beide, maar een andere kleur panty en schoenen?
En welke kleur is mooi ok in accessoires terug te laten komen, nagellak. Rustig houden of ook knallen? alvast heel vriendelijk bedankt,
Judith

Chloë, 13-11-2013 15:57 #12
Hey,

Ik heb een (licht) bruin broek maar weet niet goed wat ik erbij kan combineren.
Groetjes Chloë

Isabel, 11-06-2013 14:02 #11
Hey,

ik heb een luchtig vallen gebloemd geel rokje gekocht, maar ik weet niet wat ik er op kan dragen! En ik houd niet van witte shirts.
wat kan hier op passen?

Nick, 16-05-2013 07:01 #10
Ik heb een rode broek en een grijs-groen vest, past dat?

Sanne, 24-04-2013 14:23 #9
Ik ben bezig met een armbandjes collectie en wil een leuke zomerlijn maker. voor welke kleuren zal ik gaan?

Eliza, 18-04-2013 12:34 #8
Heyy super leuke site dat jullie gemaakt hebben en super goeie informatie :-) alleen nog een vraagje: al sinds een tijdje heb ik een paar roze schoenen gekocht waarvan de kleur redelijk fel is. heb deze reeds nog nooit aangehad omdat ik totaal niet weet met wat ik deze moet combineren. is het goed dat ik hierbij een zwarte broek aandoe en een zwarte tshirt? Of is het beter dat ik hierop een zwarte broek aandoe of een andere kleur van tshirt of omgekeerd?
Groetjes Eliza

Tony, 09-04-2013 15:42 #7
Ik heb een gele jas gekocht, wat of welke kleur van broek kan je daar het beste mee combineren? heb ook recentelijk een rode broek gekocht. kan daarop iets van oranje bij gematcht worden?

Ellen Walravens, 20-03-2013 11:02 #6
Ik heb voor een trouwfeest een paars (iris) kleedje tot net boven de knie. Welke kleur pumps en accessoires neem ik hierbij? Ik dacht rood al twijfel ik ook voor blauw. Ik zou mijn accessoires in dezelfde kleur nemen als mijn schoenen. Wat denken jullie?
Bedankt voor jullie reactie!
Groetjes Ellen

Nicky, 29-01-2013 19:41 #5
Hallo ik heb misschien een domme vraag maar ik heb tijdens de solden een rode broek gekocht en ik weet niet echt wat ermee te dragen. Ik had al gedacht aan een (ook nieuw) paarse hemd met misschien een bruine trui? Iemand nog tips?

Demi, 04-12-2012 17:33 #4
Hoi, leuke site. Alleen ik zit met een vraagje: Welke kleur past er bij donker blauw?
Het is voor een jongen.

Groetjes van Demi Reactie infoteur, 05-12-2012
Hallo Demi,

Donkerblauw combineren voor een jongen?
Er zijn veel mogelijkheden, bijvoorbeeld:

Wit
Grijs
Lichtblauw
Oranje
Rood
Groen (niet te donker)
Zwart
Jeans
Cognac kleur
Turquoise
Kaki

Paars en roze, maar dat is meer voor jezelf.;-)

Succes
Groet, Ellen

Miranda de Wit, 12-10-2012 14:05 #3
Ik had een vraagje ik heb een knalroze blazer gekregen, maar ik weet niet zo goed wat ik er onder aan kan doen. Ik weet alleen dat zwart er onder past, maar verder weet ik niet. Ik heb probleem met combineren, want ik loop meestal in het zwart en ik wil nu wel eens iets anders, daar bedoel ik mee met kleuren. Ik hoop dat je mij kan helpen. Reactie infoteur, 12-10-2012
Hallo Miranda,

Kinkt leuk, knalroze!
Wel gewaagd… Niet moeilijk te combineren.
Als je lef hebt, ga je voor colorblocking: knalroze is bijvoorbeeld mooi bij een mintgroene broek met een wit shirtje eronder. Ook op een fellere groene broek doet de kleur het goed.
Wat voorzichtiger? Een cremekleurige of beige broek of rok.
Donkerblauw of juist heel fel (koningsblauw) is ook niet verkeerd.
Ga anders voor een rok, broek of blouse in een print waar dezelfde kleur roze inzit.
Als je het helemaal niet meer weet, kun je altijd nog terugvallen op de vertrouwde jeans, lekker casual.

Succes, lekker knallen.

Danny Labrie, 29-09-2012 00:24 #2
Ik heb eigenlijk meer een vraagje.

we zijn bezig in een huis waar beige natuurstenen tegels liggen en eikenhouten meubels. we zoeken een kleur die hier mooi bij past voor op de muur.

iemand enig idee? Reactie infoteur, 30-09-2012
Hallo Danny,
Dus flink aan de klus. Leuk, dan kun je je huis helemaal naar eigen smaak inrichten.
Kleuren die bij beige passen… Hangt er ook een beetje vanaf wat voor soort eiken meubelen je hebt. Is het licht eiken of donker eiken?
Om de kleur beige een wat koelere tegenhanger te geven, denk ik dat turquoise er mooi bij past. Google maar eens 'turquoise'. Bij de afbeeldingen verschijnt de kleur als het goed is direct. Je kunt er ook voor kiezen één wand in een wat fellere (koele) kleur te schilderen en de rest neutraal te houden
In principe is beige een vrij neutrale kleur, waar veel bij past. Toch zou ik de kleur een koele tegenhanger geven, een mooi fris kleurtje, anders wordt het al gauw een beetje saai (tenzij je daar van houdt natuurlijk) Haal maar eens wat kleurenkaarten op bij een bouwmarkt, kun je thuis kijken wat het beste staat.
Succes!

Tirza, 24-09-2012 07:23 #1
Kan ik mijn rode laarzen onder mijn fel roze shirt aan? Reactie infoteur, 30-09-2012
Hallo Tirza,
Wauw, jij durft te knallen zeg.
Gewoon doen! Rood en roze liggen dicht bij elkaar, dus dat lijkt me geen probleem.
Nog leuker als je het combineert met andere rode accenten, bijvoorbeeld een mooie rode armband, ketting, een rode riem. Dan komen de kleuren nog mooier bij elkaar.
Succes!

Infoteur: Paulina
Subrubriek: Mode
Reacties: 15
Schrijf mee!