InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige kruiden bij kriebelhoest

Geneeskrachtige kruiden bij kriebelhoest

Kriebelhoest is vaak erg vervelend. Vooral ís winters komt het bij veel mensen voor. Kriebelhoest kan verschillende oorzaken hebben, zoals roken, verkoudheid en een droge of geïrriteerde keel. Door kriebelhoest kan het moeilijker worden in slaap te vallen, verder kan het de keel verder irriteren. Er zijn verschillende middelen tegen kriebelhoest verkrijgbaar, maar er zijn ook zelf huismiddeltjes van geneeskrachtige kruiden te maken. Geschikte kruiden zijn jeneverbes, tijm, basilicum en lavendel.

Wat is kriebelhoest

Kriebelhoest is een droge, vaak pijnlijke hoest waarbij geen slijm wordt opgehoest. Er Ďkriebeltí iets in de keel, wat als reflex een hoestbui oplevert. Deze hoestbuien zijn zeer vermoeiend, des te meer omdat ze ook ís nachts op kunnen treden.

Oorzaken

Kriebelhoest kan verschillende oorzaken hebben. Het is een reflex op een droge en geïrriteerde keel. Dit kan ontstaan door roken, stof in slecht geventileerde ruimte of overgevoeligheid voor bepaalde stoffen. Kriebelhoest komt vaak voor wanneer de lucht droog is, bijvoorbeeld in de zomer als er airconditioner aanstaat. In de winter kan het een vroeg symptoom van verkoudheid of griep zijn.

Jeneverbes (Juniperus communis)
Jeneverbes (Juniperus communis)

Oplossingen

Bij kriebelhoest wordt geen slijm opgehoest. De hoest in niet productief. Wel worden de slijmvliezen verder beschadigd, waardoor de hoest erger wordt. Er ontstaat een vicieuze cirkel die lastig te doorbreken is. Er zijn verschillende hoestsiropen verkrijgbaar die de hoest remmen. In de natuur zijn ook verschillende middelen te vinden. Jeneverbes, tijm, basilicum en lavendel bevatten bestanddelen die de hoest kunnen onderdrukken en de slijmvliezen helpen herstellen.

Jeneverbes (Juniperus communis)

De rijpe jeneverbessen bevatten pineen. Dit bevordert de doorbloeding van de slijmvliezen, waardoor deze zich sneller herstellen en de hoest sneller over zal gaan. Jeneverbessen zijn gemakkelijk te gebruiken. De rijpe, blauwe bessen worden geplukt en er wordt op gekauwd wanneer ze het hardste nodig zijn. Gebruik niet meer dan tien bessen per dag en gebruik de bessen niet langer dan zes weken achter elkaar. Wanneer deze hoeveelheid wordt overschreden, kan dit schadelijk zijn voor de nieren.

Let op: Jeneverbes mag niet bij zwangerschap of bij nierontsteking worden gebruikt. Gebeurt dit wel, dan kan het de nieren beschermen.

Tijm (Thymus vulgaris)
Tijm (Thymus vulgaris)

Tijm (Thymus vulgaris)

De bladeren, stengels en bloemen van tijm kunnen worden gebruikt bij kriebelhoest. De etherische oliën in de plant beperken de hoestprikkels, de looistoffen voorkomen dat er bacteriën in de slijmvliezen nestelen. Zo kan een aankomende griep of verkoudheid worden vermeden en de hoest eerder worden verholpen. Het beste is een thee maken van de tijm. Hiervoor is nodig:
  • water
  • 2 theelepels gedroogde tijm of een klein bosje verse tijm

Keek een kopje water. Wanneer gedroogde tijm gebruikt wordt, maal je deze fijn boven een kopje. Fijne tijm in kleine stukjes scheuren. Voeg hierna het water bij de tijm en lat het geheel tien minuten afgedekt trekken. Zoet de thee met honing. De thee kan gebruikt worden om mee te gorgelen, of om met kleine slokjes op te drinken. Zorg dat de vloeistof zo lang mogelijk in de keel blijft.

Basilicum (Ocimum basilicum)
Basilicum (Ocimum basilicum)

Basilicum (Ocimum basilicum)

Basilicum bevat looistoffen, welke helpen het slijmvlies te herstellen. De flavonoïden voorkomen dat bacteriën zich nestelen in het beschadigde slijmvlies en remmen de groei van bacteriën die er eventueel al zitten. Voor thee van basilicum is een handvol verse blaadjes nodig en kokend water. Scheur de blaadjes in stukken in een kopje. Giet hier kokend water overheen. Laat het geheel tien minuten trekken alvorens het met kleine slokjes op te drinken.

Lavendel (Lavandula angustifolia)
Lavendel (Lavandula angustifolia)

Lavendel (Lavandula angustifolia)

Lavendelbloesems bevatten etherische oliën die de hoestneigingen kunnen onderdrukken. De looistoffen helpen het slijmvlies herstellen en de flavonoïden voorkomen het nestelen van meer bacteriën. In thee kan lavendel worden gebruikt in combinatie met munt. Dit kalmeert de ademhaling en is zeer geschikt om voor het slapen te gebruiken. Voor deze thee is nodig:
  • 1 theelepel lavendelbloesem
  • 1 theelepel munt
  • Water

Snijdt de lavendel en de munt fijn. Kook het water en giet het over de kruiden. Zeef het geheel voor het drinken en zoet het eventueel met honing. Drink wanneer nodig.
© 2010 - 2014 Info_lisa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tomatensoep met olijven, kappers en basilicumAls u van tomatensoep houd, is dit uw kans op dit te proberen. Een heerlijke smaak met de olijven, kappers en basilicum.
Kruiden: BasilicumBasilicum is een veel gebruikt kruid in met name de Italiaanse keuken. Met de komst van internationale gerechten is het…
Wat te doen bij prikkelhoest of kriebelhoestWat te doen bij prikkelhoest of kriebelhoestWanneer je last hebt van kriebel in de keel, heeft dat tot gevolg dat je veel moet hoesten. Dit kan zorgen voor te weini…
Lavendula - een veelzijdig kruidLavendula - een veelzijdig kruidEen van de bekendste kruiden, met name vanwege de aangename geur, is lavendel. Lavendel is afgeleid van het Latijnse woo…
Bronnen en referenties
  • A. Iborg, 2004, Dumonts kleine geneeskruiden lexicon, DuMont www.gezondheidsplein.nl www.spiritlijn.com www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige kruiden bij kriebelhoest"

Reactie

Haegens Jac, 19-12-2014 21:53 #1
Beste, hier mijn vraag :
mijn zus heeft al 4 jaar een vervelende kriebelhoest is al bij verschillende dokters geweest en niemand kan haar helpen hebben jullie soms iets tegen die kriebelhoest, het is dikwijls zo erg dat ze moet braken zelfs op de bus of in een winkel wat erg vervelend is nietwaar.
graag een antwoord a u b
vriendelijke groetjes

Infoteur: Info_lisa
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!