InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Orgasme of klaarkomen, hoe voelt dat?

Orgasme of klaarkomen, hoe voelt dat?

Een orgasme wordt ook wel een hoogtepunt of klaarkomen genoemd. Een orgasme is een soort ontlading na opgebouwde seksuele spanning. Toch is het niet zo eenvoudig om te omschrijven hoe het voelt. Als je nog nooit eerder een orgasme hebt gehad, hoe weet je dan hoe het voelt?
Een orgasme of klaarkomen, staat bekend als een heel lekker gevoel. Dat moet ook wel, want als het orgasme niet zou bestaan dan zou er vast nog maar weinig interesse zijn voor seksualiteit. En dan zouden er geen kinderen meer geboren worden. Een orgasme, en seksuele opwinding, hebben dus een doel. Het uiteindelijke doel is de voortplanting, maar een orgasme wordt over het algemeen als heel prettig ervaren en dus ook voor het plezier in vrijen is het orgasme heel functioneel.

Hoe bereik je een orgasme?

Een orgasme bereiken tijdens het vrijen, is voor mannen eenvoudiger dan voor vrouwen. Dat komt omdat de penis van de man geprikkeld (seksueel gestimuleerd) wordt tijdens het vrijen bij penetratie, terwijl de clitoris van de vrouw aan de buitenkant van de vagina zit, en dus alleen heel knappe minnaars weten hoe ze een vrouw tijden het vrijen een orgasme kunnen bezorgen. De man moet daarvoor zorgen dat de clitoris van de vrouw gestimuleerd wordt tijdens het vrijen en dat vergt enige kennis van de anatomie van een vrouw. (De clitoris bevindt zich aan de bovenkant, tussen de grote schaamlippen van een vrouw. Het is een piepklein knopje, wat erg gevoelig is.) Voordat er een orgasme plaatsvindt, neemt de seksuele opwinding steeds meer toe tot dat er een orgasme komt. Tijdens het orgasme trekken spieren in de genitaliën verschillende keren samen. Dit geeft een overweldigend opwindend gevoel. Het gevoel dat een orgasme geeft kan het hele lichaam overspoelen, maar zich ook beperken tot het onderlichaam. Een orgasme kan heftig zijn, maar ook zwak. Het orgasme van een vrouw komt in golven. Het overspoelt je, zakt dan weer wat af, en komt weer terug. Dat gaat zo een paar keer door totdat het helemaal wegebt. Het orgasme van een man wordt vaak omschreven als slechts een heftige ontlading. Tijdens het orgasme zal een man meestal ejaculeren. Hij heeft dan een zaadlozing, waarbij het sperma in golfjes uit de penis buiten komt.

Hoe weet je of je bent klaargekomen?

Als je twijfelt of je een orgasme gehad hebt, dan heb je waarschijnlijk geen orgasme gehad. Klaarkomen is namelijk zo speciaal dat je het niet kunt missen. Als je eenmaal een orgasme hebt gehad, zal je het gemakkelijk opnieuw herkennen. Het geeft een heel speciaal gevoel, wat met niets te vergelijken is. Bij een eerste orgasme kun je zelfs een beetje schrikken om wat je overkomt. Alle bloed lijkt naar je hoofd gestegen of je hebt het gevoel dat er van alles met je lichaam is gebeurd, het schokte en sidderde en je kon je niet stil houden, en je kende dit gevoel nog niet. Daarna voel je je gelukkig heel ontspannen en dan weet je voor altijd wat een orgasme is. Ook weet je daarna beter hoe je een orgasme bereiken kunt.

Als mensen een orgasme krijgen, hoe gedragen ze zich dan?

  • De meeste mensen maken geluid als ze een orgasme krijgen, denk aan hijgen, zuchten en luid kreunen van genot
  • De tepels van mannen en vrouwen worden harder
  • De penis van de man wordt nog stijver en de ballen zetten wat uit
  • De meeste mensen ervaren sterke seksuele sensaties in de geslachtsorganen, maar soms ook over het hele lichaam. Spieren in de geslachtsdelen trekken samen.
  • De meeste mannen hebben een zaadlozing tijdens een orgasme
  • De meeste mensen voelen zich na een orgasme fijn en ontspannen

Klaarkomen in je slaap

Zowel jongens als meisjes, mannen en vrouwen, kunnen tijdens hun dromen een orgasme krijgen. Er komt dan geen lichamelijke stimulatie aan te pas. De opwinding is dan een gevolg van de intense beleving tijdens een seksueel opwindende droom. Een jongen kan daardoor ís nachts een zaadlozing krijgen, dat noemen ze een natte droom.

Moet je klaarkomen tijdens vrijen?

Niemand verplicht je om klaar te komen tijdens het vrijen. De meeste vrouwen krijgen tijdens het vrijen zelfs geen orgasme, omdat de stimulatie ontbreekt. Dit heeft niets met de grootte van de penis te maken, maar met de vaardigheid van een man. Een deel van de vrouwen doen alsof ze een orgasme bereiken, om de man het gevoel te geven dat ze klaarkomen. Dit is vrij zinloos. Je kunt je partner beter uitleggen hoe hij je een orgasme kan bezorgen. Ook mannen hoeven geen orgasme te bereiken tijdens het vrijen. Soms lukt dat niet. De opwinding kan afzakken door angst, zenuwachtigheid of gewoon minder zin in seks hebben. Een orgasme is fijn, maar als je aan het vrijen een prettig gevoel overhoudt, ook al krijg je geen orgasme, dan is vrijen ook prima zonder orgasme.

Lees verder

Gerelateerde links
Ervaring in vrijen krijgen en Gids tegen te snel klaarkomen.
Gerelateerde artikelen
Hoe komt een meisje klaar?Hoe komt een meisje klaar?Wat gebeurt er met een meisje als ze klaar komt, hoe geef je haar een orgasme en hoe weet je of ze is klaargekomen? Klaa…
Seksuele disfuncties: orgasmestoornissenSeksuele disfuncties: orgasmestoornissenDe orgasmestoornis is een vorm van een seksuele disfunctie. Orgasmestoornissen uiten zich bij de vrouw vaak in het gerem…
Ontspanning helpt vrouwen aan een beter orgasmeVeel vrouwen hebben problemen met klaarkomen. Deze problemen beïnvloeden niet alleen het eigen seksleven. Ook dat van de…
GeslachtsgemeenschapDe geslachtsgemeenschap begint wanneer de stijf geworden penis in de vochtige geworden vagina word ingebracht. Soms maak…
Vrouwenliefde: een genotVrouwenliefde: een genotVrouwen zijn kleffer dan mannen. Vrouwen zoenen elkaar ter begroeting, terwijl mannen hun beste vriend nog liever tegen…

Reageer op het artikel "Orgasme of klaarkomen, hoe voelt dat?"

Reacties

Wendy, 13-11-2011 16:36 #2
Verdiep je je een beetje in bijvoorbeeld de tantra of het taoisme, dan zul je ontdekken dat er nog veel meer over 'het orgasme' te vertellen is. Of beter gezegd: er bestaat niet 1 soort orgasme, maar heel veel soorten. Wat hierboven staat, betreft alleen maar het genitale piekorgasme. Eigenlijk nog het minst interessante orgasme van allemaal. Maar dit ter zijde.

Ries, 15-10-2011 14:41 #1
Klopt het dat als je als man ouder wordt (rondom 50) je zaadlozing minder krachtig kan worden. Zo ervaar ik het tenminste, in mijn jonge jaren spoot het als het ware naar buiten, nu druppelt het alleen nog maar naar buiten. De beleving is echter even intens.
Wat is precies de reden waarom het niet zo krachtig is?

Infoteur: Kisses
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!