InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Morfinepleister: kan je ze kopen en de bijwerkingen

Morfinepleister: kan je ze kopen en de bijwerkingen

Morfinepleister: kan je ze kopen en de bijwerkingen Morfinepleisters worden voorgeschreven bij ernstige, acute of chronische pijn. Morfinepleisters zijn niet zomaar te koop. Een arts schrijft ze voor. Het plakken van morfinepleisters is niet moeilijk maar vergt wel wat voorbereiding. Ook het vervangen dient nauwkeurig te gebeuren. Net als alle medicijnen, hebben ook morfinepleisters bijwerkingen, die soms nogal hevig zijn.

Morfinepleisters kopen

Morfine is een pijnstillend medicijn en valt onder de opiaten. De slaapbol oftewel bolpapaver is een plant die wordt gebruikt om morfine van te maken. Uit deze plant worden meerdere middelen gemaakt waaronder morfine, codeïne en heroïne.

Morfine werkt verslavend: er treedt na langer gebruik gewenning op. Om die reden mag er nooit zomaar gestopt worden met het gebruik van morfine. Dit wordt geleidelijk afgebouwd. Alleen bij kortdurend gebruik kan plots gestopt worden.

Morfine wordt in verschillende vormen toegediend: tabletten, via een pompje, maar ook via pleisters. Morfinepleisters bevatten een hoeveelheid morfine die via de huid constant en gelijkmatig wordt afgegeven aan het lichaam. Hierdoor blijft de werking van morfine 24 uur per dag doorgaan.

Morfinepleisters zijn niet te koop bij apotheek of drogist, omdat morfine behoort tot de sterke pijnstillers in de groep opiaten, kan morfine alleen verkregen worden op recept. Morfine wordt voorgeschreven bij plotseling hevige pijn, bij chronische pijn of bij een ziekte in het terminale stadium.

Werking van morfinepleisters: plakken en vervangen

Een morfinepleister werkt niet direct. Wie overstapt vanuit een ander pijnstillend middel, zal daarom tijdelijk morfinepleister én ander pijnstiller moeten gebruiken. De morfinepleister kan op de huid geplakt worden. Meestal plakt men de pleister op de bovenarm of op het bovenlichaam. Vermijd gevoelige plekken zoals het gezicht, binnenkant van de benen, de pols of andere gevoelige plaatsen.

  1. Plak de pleister op een gladde, bij voorkeur rimpelloos stukje huid. Zorg dat de huid vetvrij en schoon is. Haren kunnen eventueel afgeknipt worden. Pleisters kunnen los laten wanneer de ondergrond niet egaal en schoon is. Vermijd ook plekken waar sneller zweet verschijnt.
  2. Haal de pleister uit de verpakking. verwijder de beschermfolie die aan de achterkant zit. Houd de pleister alleen bij de rand vast.
  3. Plak de pleister op de schone en droge huid. Druk de pleister gedurende 30 seconden goed aan en strijk de randen goed en stevig tegen de huid. Soms is het nodig om de pleister extra goed te fixeren. Gebruik hiervoor doorzichtige pleisters die te verkrijgen zijn bij de apotheek.
  4. De pleister wordt gemiddeld na 72 uur vervangen (vraag de arts om advies). Resten van lijm kunnen verwijderd worden met wat babyolie.
  5. De nieuwe pleister wordt geplakt volgens bovenstaande stappenplan, maar dan op een andere plek op de huid. Gebruik de oude plek niet direct opnieuw maar geef deze rust om te herstellen. Later mag de oude plek wel weer gebruikt worden.

Douchen met een morfinepleister mag, maar niet te heet. Heet water kan ervoor zorgen dat er meer morfine vrijkomt dan bedoeld is. Twee pleisters mogen niet tegen elkaar of over elkaar heen geplakt worden. Houd minimaal een halve centimeter afstand tussen twee pleisters. Twee pleisters moeten ook altijd tegelijk vervangen worden. Gebruikte pleisters kunnen het best naar binnen geplakt worden zodat ze niet meer hergebruikt kunnen worden. Houd kleine kinderen uit de buurt van morfinepleisters. Knip een morfinepleister nooit doormidden, de inhoud kan dan weglekken.

Bijwerkingen morfinepleisters

Het gebruik van morfinepleisters kan bijwerkingen geven. Hoe langer de pleisters gebruikt worden, hoe meer kans op bijwerkingen. Ook reageert de ene persoon gevoeliger op morfine dan de ander. Hierdoor kunnen de bijwerkingen per persoon sterk verschillen. De volgende bijwerkingen kunnen optreden:

  • Sufheid: Sufheid komt redelijk veel voor bij mensen die morfinepleisters gebruiken. Dit uit zich in vermoeidheid, slaperigheid en een trage indruk maken.
  • Misselijkheid of soms overgeven: dit komt het meest voor in de beginfase van het gebruik. Wanneer het lichaam gewend is aan morfine, dan zullen de klachten snel afnemen. Misselijkheid en braken kan ook een symptoom zijn van de ziekte waarvoor men behandeld wordt.
  • Verstopping: komt zeer veel voor bij morfinegebruik. Vaak wordt er daarom een laxerend middel voorgeschreven, maar ook dit werkt niet altijd voldoende. Helaas is deze bijwerking moeilijk te voorkomen. Door vezelrijke voeding te eten, kan de verstopping gedeeltelijk verminderen. Wie een chronische ontsteking van de darmen heeft of een spastische darm, moet extra goed opletten met het gebruik van morfinepleisters. De klachten kunnen sterk verergeren.
  • Huiduitslag, eczeem of puntbloedingen: op de plakplaatsen kunnen puntbloedingen optreden na langdurig gebruik. Huiduitslag of eczeem is een allergische reactie op morfine.
  • Slaapapneu: komt soms voor bij morfinegebruik. Vooral mensen met overgewicht, rokers en mensen die alcohol nuttigen hebben vaker last van slaapapneu. Deze groep zal vaak een verergering van slaapapneu opmerken, doordat ze extra vermoeid zijn in de ochtend.
  • Ademhalingsproblemen: mensen met luchtwegproblemen zullen een verergering van hun klachten opmerken. Ook bij mensen zonder luchtwegproblemen komt soms een tragere ademhaling voor of moeite met ademhalen.
  • Concentratiestoornissen en verwardheid: het onthouden van gebeurtenissen, rekenen, taal, mensen herkennen, vaker nachtmerries, al deze bijwerkingen zijn bekend bij het gebruik van morfine.
  • Slechter gebit: ontstaat doordat de mond droger wordt en er weinig beschermend speeksel in de mond aanwezig is. Bacteriën krijgen hierdoor meer kans en er ontstaan eerder gaatjes en tandvleesproblemen.

Bij ernstige bijwerkingen is het altijd raadzaam om apotheker of arts in te informeren. Deze kan vertellen in welke mate de verschijnselen zijn toe te schrijven aan het gebruik van morfine. De meeste bijwerkingen ontstaan tijdens de eerste twee weken van het gebruik. Wanneer het lichaam goed gewend is aan de morfinepleisters, zullen de bijwerkingen afnemen of verdwijnen.
© 2012 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Morfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp, tablettenMorfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp, tablettenMorfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp en tabletten. Morfine kent verschillende toedieningsvormen. Morfine wordt…
De bijwerkingen van morfineMensen met kanker, maar ook anderen die hevige pijnen lijden krijgen vaak morfine om de pijn te verzachten. Morfine haal…
Opium en papaver, enige geschiedenisOpium en papaver, enige geschiedenisOpium wordt gewonnen uit het melksap van de Papaver somniferum of de slaapbol. De zaaddozen worden in onrijpe toestand o…
Pijnbestrijding, hoe werkt dat nouPijnbestrijding, hoe werkt dat nouAls we ergens pijn hebben, nemen we al snel een pijnstillend middel in. Helaas heeft pijnbestrijding de laatste 20 jaar…
Verschillende pijnstillers: welke zijn het beste?Verschillende pijnstillers: welke zijn het beste?Pijn is een onaangenaam gevoel dat dient als waarschuwingssignaal voor gevaren, ongezonde leefwijzen, overbelasting, etc…
Bronnen en referenties
  • Apotheek.nl

Reageer op het artikel "Morfinepleister: kan je ze kopen en de bijwerkingen"

Reacties

N. Kok, 08-10-2014 14:33 #2
Mijn vader van 90 jaar is 18 augustus jl. overleden. Hij had prostaatkanker wat uitgezaaid was in zijn botten. 18 aug. om 6.30 in de ochtend is hij overleden, het was toen dus maandagochtend. Volgens mij kreeg hij zaterdag in de namiddag een morfinepleister, omdat hij kennelijk heel veel pijn had; hij had ook longemfyseem en hoestte vooral 's nachts erg, waarschijnlijk had hij het ook benauwd. Toen ik zondagmiddag (dus de dag ná de plaatsing v.d. morfinepleister) mijn moeder belde, en vroeg hoe het met mijn vader ging, zei ze: hij reageert niet meer. Ik was zo stom geweest om niet gelijk naar hem toe te gaan, omdat ik het plan had om maandag naar hem toe te gaan, omdat mijn zus en haar man er waren, waar ik geen contact meer mee heb en die ook voor mijn vader in zijn laatste maanden niet goed zijn geweest. Tot zeer grote schok werd ik maandagochtend 6.30 uur door mijn moeder gebeld, dat mijn vader overleden was. Gelukkig is mijn schrale troost dat ik heel liefdevol voor mijn vader geweest ben in zijn grote lijden van ongeveer een half jaar. Mijn vraag aan U is: Ik had ergens het gevoel, dat die morfinepleister(s?) mijn vader 'vermoord' hebben, ook omdat ik bij het woord morfine, gelijk denk aan 'drugs'. Of dat die morfine het proces van 'doodgaan' versneld hebben. Ook las ik bij de zgn. bijwerkingen, dat mensen met ademhalingsproblemen, dit kan verergeren door morfinepleisters. Mijn vader hoestte vooral ook 's nachts erg, en ook wel overdag, ondanks zijn longemfyseem en copd, bleef hij altijd ongeveer 3 shaggies roken per dag. Laatste opmerking: de huisarts had die vrijdag ervóór al verteld, dat mijn vader nog maar een aantal dagen te leven zou hebben. Als iemand 'niet meer reageert', is hij dan in een zgn. slaaptoestand, of noem je dit coma, of 'buiten bewustzijn'? Ik ben heel dankbaar als U de diverse vragen in dit schrijven kunt beantwoorden; die kunnen voor mij bijdragen aan een stukje verwerking. Ik hou zielsveel van mijn vader. Alvast hartelijk dank voor Uw reactie.

Wuyts, 21-07-2014 16:29 #1
U zegt boven de bijwerkingen dat hoe langer de pleisters gebruikt worden, hoe meer kans men heeft op bijwerkingen. Onderaan zegt U dan weer dat de bijwerkingen afnemen of verdwijnen wanneer het lichaam goed gewend is aan de morfinepleisters. Is dit geen contradictie?
Mijn schoonmoeder heeft vooral last van sufheid.
Zij krijgt pleisters van 12 microgram, dit omdat ze op pijnstillers van 2000 mg. niet meer reageerde.
Is er geen tussenoplossing door misschien een andere pijnstiller nl. Tramadol?

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!