InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Informatie over ziekte van Lyme

Informatie over ziekte van Lyme

Informatie over ziekte van Lyme Jaarlijks worden 22.000 mensen in Nederland besmet met de ziekte van Lyme. De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de Borrelia bacterie die voornamelijk op de mens wordt overgedragen via teken. Sommige teken dragen deze ziekte bij zich en besmetten mensen na een tekenbeet. Ongeveer één miljoen Nederlanders worden door een teek gebeten. Ze lopen hierdoor een risico op de ziekte van Lyme. De ziekte van Lyme is ongeneeslijk en wordt door de meeste artsen nog niet herkend, waardoor de ziekte zeer ernstige gevolgen met zich mee kan brengen.

Inhoud

Besmettingsgevaar

U loopt alleen een risico op de ziekte van Lyme als de teek die u gebeten heeft besmet is met de Borrelia bacterie. Lang niet alle teken zijn dus besmet met de bacterie waar we ziek van worden. Een teek raakt pas besmet met de bacterie als deze knaagdieren of vogels gebeten heeft die besmet zijn met de bacterie. Als de teek vervolgens het bloed van mensen zuigt, dan wordt de bacterie overgedragen op de mens. De kans dat een teek de bacterie bij zich draagt is ongeveer 20%. Het is dus absoluut niet zo dat iedere tekenbeet leidt tot een besmetting. Willekeurig gezien krijgt ongeveer 3% van de gebeten Nederlanders jaarlijks de ziekte van Lyme. Het is vooral belangrijk om de teek zo snel mogelijk te verwijderen. Als de teek binnen 24 uur verwijderd wordt, dan is de kans op besmetting klein. Na 24 uur neemt de kans toe. Het is dus belangrijk om na een buitenwandeling altijd te controleren op een tekenbeet. Mocht u gebeten zijn, dan kan u de ziekte van Lyme op die manier voorkomen.

Symptomen ziekte van Lyme

Als u gebeten bent door een teek, dan is het altijd belangrijk om te letten op de symptomen van de ziekte van Lyme. Het eerste symptoom dat zichtbaar wordt na een tekenbeet is uitslag. Rond de plaats van de tekenbeet ontstaat een rode ring. Soms is de ring niet helemaal rood, maar meer roze of zelfs blauw van kleur. Dit is een symptoom die na enkele dagen tot maximaal twee weken verschijnt. Binnen een paar dagen na de eerste verschijning van de uitslag wordt de plek of cirkel groter. Heel soms komt het voor dat de uitslag pas na drie maanden verschijnt. Het is dus belangrijk om vrijwel dagelijks uw tekenbeet te controleren. Ondanks dat de ring of uitslag vanzelf verdwijnt blijft de bacterie in uw lichaam zitten. Het is belangrijk om direct een arts in te schakelen als u last krijgt van deze symptomen. U krijgt dan een antibioticakuur om de bacterie te bestrijden. Heel soms komt het voor dat mensen nooit een rode ring of tekenbeet gezien hebben. Controleer daarom altijd goed om erger te voorkomen. Als er niet op tijd gestart wordt met antibiotica, dan krijgt u last van gezondheidsklachten en schade aan uw lichaam.

Gezondheidsklachten door de ziekte van Lyme

Als u te laat bent met het detecteren van de symptomen van de ziekte van Lyme, dan krijgt u last van gezondheidsklachten. De bacterie is in uw lichaam achtergebleven en heeft vrij spel. Hij richt zich voornamelijk op uw zenuwstelsel en gewrichten. Heel soms tast de bacterie het hart aan. De eerste verschijnselen waar u last van krijgt, zijn griepkrachten. Soms merkt u zwellingen in een oorlel of tepel, maar voor de rest merkt u niets bijzonders. Deze klachten ontstaan gemiddeld drie maanden na de tekenbeet als u geen antibiotica heeft gekregen. De meeste patiënten denken dat ze gewoon een griepje te pakken hebben. Als de ziekte niet wordt aangepakt, dan kunnen er meer klachten ontstaan. De klachten verschillen per persoon en zijn niet specifiek aan te wijzen. Het kunnen neurologische klachten zijn, maar ook huid- of hartklachten. Doordat de symptomen zo verschillen is het voor artsen lastig om een diagnose te stellen. De Europese ziekte van Lyme veroorzaakt voornamelijk aandoeningen aan de zenuwen zoals zenuwpijn. Verlamming of krachtverlies in ledematen komt ook regelmatig voor. Daarnaast kan u last krijgen van hartritmestoornissen.

De ziekte van Lyme behandelen

De ziekte van Lyme behandelen is mogelijk als u in het beginstadium bent. In de eerste drie maanden is de bacterie goed te behandelen met een antibiotica. Als dit niet werkt, dan kan de arts een andere antibiotica voorschrijven. Zodra de drie maanden voorbij zijn is het lastig om de ziekte te behandelen. De schade is vaak blijvend en gaat niet meer over. Het is dus belangrijk om binnen 24 uur op een tekenbeet te reageren en symptomen van een rode ring in de gaten te houden. Alleen dan is de ziekte van Lyme te behandelen.
© 2014 - 2017 Infodebster, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een tekenbeetEen teek is een klein insect dat zich voedt met bloed van dieren of mensen. Teken leven voornamelijk in bossen en struik…
Teken(beet) en de ziekte van LymeTeken(beet) en de ziekte van LymeTeken kunnen ervoor zorgen dat je de ziekte van Lyme krijgt. Tijdens een beet kunnen zij de bacterie Borrelia burgdorfer…
De teek, een tekenbeet en de ziekte van LymeDe teek, een tekenbeet en de ziekte van LymeHet aantal teken en tekenbeten is de laatste jaren fors toegenomen. Als een kind lekker aan het dollen is op het gras, i…
Recordaantal teken voor onderzoek gevangen. Waarom?Recordaantal teken voor onderzoek gevangen. Waarom?Tijdens een dag in de natuur kun je vervelende tekenbeten opdoen. Teken zijn vervelende spinachtige beestjes, die o.a. d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: USDAgov / Flickr
  • http://www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/ziekte-van-lyme?gclid=CjkKEQjw8YSdBRChhPXJvPvMztABEiQAkn893n9TqRQoDi2Q-xoniCrPduF9ANUnBf6CEI9vrrkXLPXw_wcB
  • http://www.rodekruis.nl/eerste-hulp/wat-te-doen-bij/tekenbeet?gclid=CjkKEQjw8YSdBRChhPXJvPvMztABEiQAkn893nLkfYnrztNZbFh39DGTSwSDzc9Kdol7qPFjEtGNWcLw_wcB
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tekenbeten_en_lyme/Ziekte_van_Lyme
  • http://www.lymenet.nl/info/lyme-symptomen

Reageer op het artikel "Informatie over ziekte van Lyme"

Reacties

Sterre, 29-06-2016 00:39 #3
Hallo,

Een paar dagen geleden, ik denk twee, ben ik gebeten door een hele kleine teek. Omdat deze veel te klein was om met een tekentang vast te kunnen grijpen, heb ik de teek er maar uitgetrokken, wat met veel moeite ging. Nu is er een rode driehoekvormige vlek (geen ring eromheen) daar ontstaan. Ik weet zeker dat ik de teek binnen vierentwintig uur eruit heb gehaald. Ik vraag me nu af of dit beginnend stadium is van de ziekte van Lyme, of dat het komt doordat ik er zo ruw aan de teek heb getrokken. Reactie infoteur, 29-06-2016
Beste Sterre,

Vanachter mijn computerscherm kan ik niet zien hoe de vlek eruit ziet, en ik ben ook geen arts. Als ik u was zou ik met deze plek naar de huisarts gaan. Mochten er nog 'resten' van de teek in uw huid zitten, kan de huisarts deze eventueel verwijderen. Ook kan uw huisarts uw vragen met betrekking tot de ziekte van Lyme beantwoorden, en u eventueel geruststellen. Ik kan u namelijk niet vertellen of de rode plek die u beschrijft veroorzaakt kan worden door de ziekte van Lyme, of dat hier een andere oorzaak voor is.

Hopend uw vraag zo voldoende beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,
InfoDebster

Michelle, 07-06-2016 08:57 #2
Ook ik ben waarschijnlijk 20jr geleden gebeten door een teek en daarna jaren vage klachten. Nu wil ik mezelf laten testen maar zegt de huisarts, het heeft weinig zin dat is veel te lang geleden. Klopt het dat ze dan weinig uit een bloedtest kunnen halen? Reactie infoteur, 07-06-2016
Beste Michelle,

Mijn kennis over de ziekte van Lyme gaat helaas niet zo ver. Ik kan u dus helaas niet vertellen of het zinvol is om u nu te laten testen en of er dan informatie uit de test komt.
Uw huisarts kan u hier het beste over informeren. Maar aangezien u zegt dat uw huisarts aangeeft dat het hier te laat voor is, kunt u mogelijk nog een second opinion aanvrage bij de huisarts.

Ook kunt u uw zorgverzekering bellen en hun de vraag voorleggen.

Luttikhuis, 30-11-2015 22:35 #1
Hallo
ik ben voor 20 jaar geleden gebeten door een teek er zat een grote kring omheen en die heeft er wel een week gezeten. nadien kreeg ik overal last van zoals ontstekingen en altijd moe. heb altijd wel wat nu weer blaasontsteking en dan darmontsteking. ik heb een keer een test gedaan door bloedonderzoek en toen was er niks aan de hand zeiden ze. nu vraag ik of het zin heeft nog een keer een bloedonderzoek te laten doen.
mvg M Luttikhuis Reactie infoteur, 01-12-2015
Beste M Luttikhuis,

Het zou inderdaad kunnen zijn dat u de ziekte van Lyme heeft, maar dit hoeft niet. De ontstekingen kunnen ook andere oorzaken hebben.
Mocht u denken dat het vorige bloedonderzoek onjuist is, dus een foute uitslag heeft gegeven, kunt u altijd naar uw huisarts of behandelend arts gaan, om een nieuw bloedonderzoek aan te vragen.

Geeft u dan ook aan uw arts aan dat u vroeger door een teek gebeten bent, en dat u regelmatig last heeft van ontstekingen. Naast het zoeken naar de ziekte van Lyme, kunnen dan eventuele andere mogelijke oorzaken ook opgespoord of uitgesloten worden.

Met vriendelijke groet,
InfoDebster

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 23-01-2017
Gepubliceerd: 19-06-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!