InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Mesothelioom kanker aan de longvliezen

Mesothelioom kanker aan de longvliezen

Mesothelioom  kanker aan de longvliezen Een zeldzame ziekte is mesothelioom (mesothelioma), een tumor die zich aan de longvliezen of het buikvlies bevindt. Longvlieskanker komt vaker voor dan die aan het buikvlies. Mesothelioom kan veroorzaakt worden door de gevolgen van het werken met asbest. Een genezende behandeling is nog niet mogelijk.

Nederland

De ziekte komt in Nederland vooral bij mannen (85%) voor. De afgelopen decennia zijn jaarlijks om en nabij de 350 gevallen geregistreerd. Longartsen in Nederland verwachten echter dat de komende jaren jaarlijks twee inwoners van de gemeente Goor zullen overlijden aan mesothelioom. De gemeente heeft namelijk veel wegen en paden verhard met asbestafval. Sinds het eind van 2007 ontvangen alle mensen met mesothelioom een vergoeding van de overheid, ter waarde van 17.000,-.

Asbest

De link met asbest is dus al gemaakt. Omdat in de gemeente Goor veel asbest is gebruikt, zijn de bewoners daar ziek geworden. Asbest is een van de gevaarlijkste factoren als het aankomt op mesothelioom. Zeker door onbeschermd met deze stof te werken is de kans om ziek te worden hoger. Vanwege het asbest is het ook rond scheepswerven erg gevaarlijk. Omdat asbest vroeger niet als schadelijk werd beschouwd, zijn er nog veel panden mee gemaakt. Asbest wordt zoveel mogelijk verwijderd, om de gezondheid van mensen te redden. Een andere mineraal, erioniet, veroorzaakt ook deze ziekte.

Asbestose en mesothelioom

Er is een verschil tussen asbestose en mesothelioom. Want mesothelioom kan al ontstaan na korte blootstelling aan asbest, of na regelmatige blootstelling aan lage concentraties asbest. De ziekte laat zich na tien tot zestig jaar zien. Meestal gebeurt dit na twintig tot veertig ja na blootstelling.

Verschijnselen

Iemand met mesothelioom heeft verschillende klachten. Hieronder vallen vermoeidheid, pijn op de borstkas en kortademigheid. Ook vermagering is een verschijnsel dat kan duiden op mesothelioom. Iemand met mesothelioom hoest veel. Wanneer de tumor zich op de slokdarm bevindt en daar druk op uitoefent, kan iemand met mesothelioom moeilijk slikken.

Behandeling en pemetrexed (Alimta)

Er is geen genezende behandeling voor mesothelioom. Een operatie en chemotherapie zijn wel mogelijk, maar zijn alleen bedoeld om de klachten af te doen nemen. Een pijnbestrijdende en tevens levensverlengende behandeling wordt het meest gekozen onder mensen die lijden onder mesothelioom. Hierbij wordt het overtollige vocht tussen de beide longvliezen gedraineerd en tevens chemotherapie gegeven. Wanneer de diagnose is gesteld overlijdt ongeveer 80% van de patiënten binnen een jaar. Het percentage dat na de diagnose nog twee jaar leeft, is erg klein. Om de pijn te bestrijden is ook het middel Pemetrexed merknaam Alimta opgenomen in de behandelingen. Alimta Pemetrexed wordt vergoed door de zorgverzekeraars. Het is zeker geen wondermiddel, maar helpt op het leven te verlengen.
© 2009 - 2017 Paulsmiezen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mesothelioom kanker aan de longvliezen"

Reacties

Betsie Dompeling, 16-08-2012 18:31 #2
Goedenavond vraag mij af wat de beste behandeling is voor longvlieskanker heb gehoord van chemo of tabletten, kan u mij vertellen wat toch nog een beetje helpt?
En een arts die hier heel veel van weet.

K. J. Jansma, 16-03-2012 09:04 #1
Gaarne de symptomen, aangezien in veel met asbest heb gewerkt op schepen.

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 30-05-2009
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!